Citroën XM 2.1 Turbo D (1999)

autoreview

Citroën XM 2.1 Turbo D (1999)

Signalement

UitvoeringXM 2.1 Turbo D
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1999
Jaar van aanschaf2009
KM-stand bij aanschaf244.000 km
KM-stand laatst0 km
Lezerswaardering: 80%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

  • 252.000 km

Keuzeproces

Hoewel er nog geen directe noodzaak bestond de Xantia te vervangen, had ik na dik 7 jaar stilaan trek in wat anders. De keuze als opvolger kwam min of meer uit de lucht vallen. Het zou in principe één van de laatste Xantia’s (bouwjaar 2001) of C5 bouwjaar 2005 worden. Door beide opties ging een dikke streep toen ik begin vorig jaar, wegens schadeherstel aan de Xantia, een aantal dagen de XM Turbo CT van m’n garage meekreeg. Qua ruimte en veercomfort een stukje hoger ingeschaald dan de Xantia en ook qua model aansprekend, de soepele motor deed de rest. Daar waar ik de XM voorheen afstreepte wegens "extra ruimte niet nodig", kwam die nu met stip op 1.

In de loop van 2009 de zoektocht concreter gemaakt door het selecteren van een aantal auto’s. Omdat het bouwjaar minimaal gelijk aan of jonger dan dat van de Xantia (1998) moest zijn heb ik me geconcentreerd op de laatste serie. Ik rijd gemiddeld ca. 40.000km per jaar dus beperkt de brandstofkeuze zich tot gas of diesel. Met beide heb ik goede ervaringen dus geen specifieke voorkeur op dat vlak.

Uiteindelijk stuitte ik op 2.1 TD van augustus 1999 met betrekkelijk lage kilometerstand, stond te koop bij een Citroënspecialist. Toen deze na enige tijd voor de derde keer in prijs zakte besloten de auto eens nader te bekijken. Auto zag er spik en span uit en proefrit was overtuigend. Goeie deal gesloten met inruil van de Xantia, zodat ik me eind oktober 2009 XM-eigenaar kon noemen.

Onderhoud
Ik heb de auto opgehaald en bij m'n eigen Citroënspecialist afgeleverd voor controle. Na reparatie van een stuurhuislekkage en drukregelaar van de HD-pomp en met een verse APK op zak kon ik de weg op. Omdat ik geen duidelijkheid kreeg over de vervangingstermijn van de distributieriem (volgens verkoper kon de huidige riem nog een kleine 40.000 km mee, maar geen gegevens hierover in de motorruimte aangetroffen, in de onderhoudshistorie evenmin) heb ik korte tijd later de riem incl. spanrollen en waterpomp laten vervangen. Ook bleek de LHM aan vervanging toe. Om de restanten van de vervuilde LHM uit het veersysteem te spoelen eerst een kleine 1500 km rondgereden met spoelolie (hydraurincage), vervolgens verse LHM en weer verder karren. Daarnaast heb ik de standaard stalen velgen met maat 195-banden vervangen door lichtmetaal (Monte Carlo’s, destijds leverbaar op de serie 2 XM Exclusive) voorzien van maat 205-schoeisel. Verder nog wat kleine onderhoudsissues gehad, dus al met al scoort de XM hier minder dan de Xantia.

Uiterlijk
De XM-ontwerpers hebben destijds een naar mijn mening sterk ontwerp neergezet, met de spitse neus, een hoekig oplopende taille, een karakteristieke achterzijde en een zgn. zwevend dak dankzij de zwarte dakstijlen. Een auto waarmee je je anno 2010 nog steeds onderscheidt van de massa.

Interieur
De hoekige vormgeving zet zich bij de vroege (serie 1) XM's voort in interieur en dan met name het dashboardontwerp. Mijn serie 2 XM is voorzien van een meer afgerond dashboard: minder karakteristiek maar m.i. goed te pruimen. De algehele afwerking staat ten opzichte van m'n Xantia wel op een lager peil: Meer hard plastic (dashboard) en meer rammels, al zijn deze relatief eenvoudig grotendeels weg te werken. Qua ruimte kom je niks tekort, zowel voor- als achterin beenruimte in overvloed. Hoofdruimte is voorin ook dik in orde, achterin waren persoonlijk gezien (met m'n 1.86 meter) een paar cm extra wenselijk geweest.

Comfort
Hier komen we op een vlak waar de XM veel punten scoort. Veercomfort staat op hoog nivo. Slecht wegdek wordt vrijwel gladgestreken en drempels worden soepel gepasseerd, alleen korte dwarsrichels (boomwortels e.d.) komen ongefilterd door. Hoewel ik zelfs met de oude, vervuilde LHM geen klachten over het comfort had, veert de wagen met nieuwe LHM nog een stukje beter en komt na starten beduidend sneller op hoogte. Kortom een auto waar je probleemloos lange ritten mee maakt, ware het niet dat de stoelzitting qua lengte een centimeter of 5-6 tekortschiet. Ritten van meer dan 2 uur veroorzaakten aanvankelijk dan ook een pijnlijke kniesectie. Na verloop van tijd merkte ik dat een zekere gewenning optrad en met een iets aangepaste zithouding is het ook bij ritten van 4 uur en langer redelijk goed uit te houden. Wel overweeg ik in de toekomst de inbouw van cruise-control.

Motor
We praten hier over een indirect ingespoten 2.1 turbodiesel met 110 pk en 250 nm trekkracht bij 2000 toeren/minuut. Een motor waarbij beneden 2000 toeren nog niet gek veel gebeurt maar die je daarboven soepel naar hoge(re) snelheden brengt. Ook een motor die probleemloos z'n werk doet en zich qua geluid redelijk terughoudend opstelt, al hoor je wel dat zich een diesel in het vooronder bevindt. Qua verbruik scoor ik gemiddeld 1 op 18, waarbij aangetekend dat ik veel kilometers draai op provinciale en autowegen met weinig oponthoud in de vorm van files. Aandeel snelweg ligt op 20%, stadsverkeer rond de 5. Door de tankinhoud van meer dan 80 liter levert dit een actieradius op van tussen 1300 en 1500 km.

Conclusie
De XM 2.1 TD is een lange-afstandscruiser pur sang waarmee het relaxt kilometervreten is. Een auto met een paar kleine minpuntjes ruimschoots gecompenseerd door hoog veercomfort, soepele dieselmotor en het karakteristieke ontwerp.

Update 10-01-2011

  • 300.000 km

We zijn inmiddels bij de 3 ton aanbeland. Door verandering van werk glijden sinds enige tijd wekelijks (inclusief privéritten) zo'n 1400km per week onder de wielen door, en dat gaat de auto zoals verwacht goed af. Relaxed cruisen op de inmiddels gemonteerde cruise-control maakt dat je te allen tijde ontspannen op je bestemming komt.

Wel ben ik afgelopen zomer een keer gestrand met een geknapte multiriem, veroorzaakt door een vastzittende bout in het spanmechanisme, waardoor alle kracht op de multiriem kwam te staan. Al met al een tamelijk kostbare grap. Geluk bij een ongeluk hierbij is geweest dat de losgeslagen flarden niet in de distributie zijn geslagen, oftewel geen verdere gevolgschade.

Daarnaast nog wat zaken onder de noemer "klein geneuzel" (o.a. koplamppitten, batterijen afstandsbediening centrale vergrendeling en een inbouwfoutje van de cruise-control; allemaal middels simpele handelingen weer verholpen).

Afgelopen zomer nog een zuinigheidsrit gedaan: op 84,3 liter (tank nokvol) uiteindelijk 1687 km gereden, oftewel op de kop af 1 op 20 (auto kent geen tellerafwijking). Door de bank genomen rijd ik rond 1 op 16, dus alleszins tevredenstellend.

Verder gewoon een lekkere bolide waar ik nog de nodige tijd mee vooruit hoop te kunnen.

Update 03-03-2016

  • 491.000 km

Inmiddels al een behoorlijke tijd niet meer bijgewerkt, maar nog steeds in bezit.

Tussentijds is er het nodige gebeurd. Buiten het reguliere onderhoud (banden/remmen/filters/olie/distributie) is het belangrijkste euvel een rubberlaag in de multiriempoulie stukgegaan, waardoor rondvliegende stukken rubber in de distributie zijn geslagen. Uiteindelijk bleek de schade relatief gezien mee te vallen, omdat de grootste klap door de slepers is opgevangen. Nieuwe multiriempoulie, nieuwe set slepers en nieuwe distributieriem erop en weer gaan. Verder nog een voortijdig geknapte multiriem gehad. Oorzaak bleek een iets scheef zittende aircocompressor te zijn waardoor de multiriem er vroegtijdig af liep. Daarnaast heeft de auto door de jaren heen nog een tal kleine en minder kleine reparaties nodig gehad (veelal slijtage-onderdelen) om deze op de weg te houden. Ook heb ik een paar vervelende roestplekjes aan beide dorpels laten wegwerken, een euvel waar meer Xm’s last van hebben.

Omdat ik onvoldoende tijd, kennis en gereedschap heb, besteed ik de onderhoudswerkzaamheden uit aan een, alleszins schappelijke, Citroënspecialist met specifieke kennis van deze auto’s. Dit maakt wel dat het niet het koopje van de week is qua rijden, maar wat mij betreft nog alleszins acceptabel, gezien het formaat auto. Ook het feit dat de auto er nog piekfijn uitziet (weinig gebruikssporen), heerlijk ontspannen rijdt en de Xm me qua model nog steeds erg aanspreekt, maakt dat ik dagelijks nog steeds met een grijns instap. Omdat ik jaarlijks een 30-35.000 km rijd ben ik, gezien de oplopende leeftijd+kilometerstand en de steeds moeilijkere verkrijgbaarheid van onderdelen, wel al voorzichtig aan het rondkijken naar een opvolger (waarschijnlijk C5).

Het brandstofverbruik pendelt momenteel hoofdzakelijk tussen 1 op 15,5 en 1 op 16 waarbij het aandeel snelweg/provinciale weg/stad op resp. 50/40/10% ligt. Het huidige olieverbruik ligt op 1 liter op 15.000 km.

Al met al overheerst dus nog de tevredenheid over deze comfortabele kilometervreter.

Update 21-10-2017 (533.000 KM): Verkocht

Sinds de laatste update zijn weer de nodige km’s afgelegd. Afgelopen februari splijtte, 500 meter voordat ik thuis was, de multiriem in tweeën. Rondslingerende flarden van de riem sloegen daarbij ongelukkigerwijs rond de as waarop de naastgelegen HD-pomp van het veersysteem zit aangesloten, met als resultaat dat deze stuk draaide. Dus naast een verse multiriem is er nog een gebruikte HD-pomp gemonteerd. Dit is het laatste onderhoud geweest, aangezien ik al een tijdje naar een opvolger aan het rondspeuren was. Deze is begin april gevonden in de vorm van een C5 Tourer (zie nieuwe review). De Xm heb ik eind april verkocht aan mensen die er een lokaal georganiseerde Carbagerun mee gingen rijden, waarbij het de bedoeling is dat met een goedkope, oude(re) auto in een paar dagen door West-Europa wordt gereden en onderweg opdrachten moeten worden uitgevoerd. Ook is het de bedoeling dat de auto zo origineel mogelijk wordt beschilderd en dat is met deze Xm ook gebeurd. Deze run vond afgelopen september plaats. De huidige eigenaar liet weten dat de auto dit uitstekend heeft doorstaan en inmiddels plannen te hebben gemaakt de auto voor de volgende editie in 2018 weer in te zetten. En zo blijft de oude dame dus nog even behouden.

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (5)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.