Citroën Xantia Break 1.9 TD (1998)

autoreview

Citroën Xantia Break 1.9 TD (1998)

Signalement

UitvoeringXantia Break 1.9 TD
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1998
Jaar van aanschaf2005
KM-stand bij aanschaf249.000 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Deze auto is een echte reisauto, heerlijk op de snelweg en eenmaal op gang lekker cruisen tussen de 120 en de 150. Het voordeel is dat bij die snelheden het toerental boven de 3000rpm ligt en dat moet ook wel want het is een ouderwetse turbodiesel. Onder de 2500 toeren gebeurt er niets en dan tussen de 3000 en de 4500 toeren gaat ie er behoorlijk vandoor. Het veersysteem was even wennen, maar ik zou eigenlijk niets anders meer willen. Bijkomend voordeel is dat als de auto erg vol zit, hij toch op het gewone niveau komt, nadeel is dat je wel eventjes moet wachten voor je weg kunt rijden.

De auto is lekker stil en compleet uitgerust, climat control standaard bijv. Verder helemaal niets op aan te merken, behalve dat de achterklep nogal zwaar is en dus erg ’dichtvalt’.
Update: de prestaties zijn prima, vooral op de snelweg, maar in de bebouwde kom is de ’powerband’ toch wel erg krap, je moet ’m tussen de 2500 en 4000 rpm houden, waardoor je blijft schakelen. Toch een sterretje minder...

PROBLEMEN

Lekke radiateur. Vervangen door een witmerk (350 euri)
Turboslang is losgeschoten. Vastgezet door de dealer (80euri werkplaatstarief, was helaas niet bij mijn eigen citroen specialist in de buurt, had een paar tientjes gescheeld)
Verder al meer dan 30.000 km niets aan de hand. Zowel bij mijn lease Golf Variant als bij mijn lpg Volvo 850 is me dat niet gelukt, prima wagen dus!

Update 12-8-2006: De auto heeft net een grote beurt gehad, alleen de remschijven voor vervangen (incl blokken), verder het normale onderhoud.

Update 18-11-2006: Hij heeft me nu voor het eerst laten staan... De aandrijfriem van het hydraulisch systeem is eraf gelopen, met als gevolg geen stuurbekrachtiging meer, na twee keer stevig remmen geen remdruk meer en geen veerdruk meer. Uiterst vakkundig geholpen door de wegenwacht, die zelfs even een nieuwe riem is gaan halen en heeft gemonteerd. Toch heeft dit het betrouwbaarheids gevoel dat ik in de auto had wel iets laten dalen. Je bent echt hulpeloos als je geen hydraulische druk meer hebt... Verder overig

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (2)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.