Citroën Xantia 1.9 D X (1994)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Xantia 1.9 D X |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1994 |
Jaar van aanschaf | 2001 |
KM-stand bij aanschaf | 210.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Auto gekocht omdat ik op zoek was naar een betaalbare diesel. Heb zelf wat luxe auto"s betreft geen echte merk voorkeur dus ben gewoon gaan rondkijken. Uiteraard wel gekeken naar een merk met een positieve diesel reputatie (dus liever geen Ford, Opel, Renault of VM-diesel). Gezien het feit dat de Xantia is uitgerust met een ’oer’ PSA diesel en aangezien de prijs interessant was (zo"n 6000 gulden bij vrije bovag garage) heb ik deze auto gekocht.
Kort samengevat:
> Traag,
> Comfortabel, veel ruimte.
> Niet super zuinig(1:13,5) aangezien je flink moet trappen om een beetje mee te komen. Uiteraard is dit wel rijderafhankeijk.
> Zeer degelijk gebouwd (door Heuliez). Blijkbaar wilden de Fransen laten zien dat ze gerust de Duitse ’grundlichkeit’ konden halen. Geen irritante rammels dus.
> Geen waterproblemen (beslagen ramen) wat je bij veel oudere auto"s hebt door kleine lekkages bij naden, kitranden of rubbers.
> Zeer goede kachel. Wat wel neerkomt op een onrendabele motor daar een motor initieel bedoeld is om de auto voort te brengen en niet om de auto lekker op te warmen.
> Er mag 1200 KG getrokken worden. Moet je wel extra vakantiedagen opnemen als je met een caravan weg gaat.
> Xantia"s na 93 hebben accumulator die de wagenhoogte vasthouden. Dit is zeer handig als het systeem wegvalt.
PROBLEMEN
> Sloten zijn vervangen (voor),
> Op tijd nwe distributie riemen en span rol,
> Multiriem en spanrol,
> Tussenpijp en eindpijp,
> Dynamo,
> Gloeibougies 2x (moet je natuurlijk(op zijn frans) voor een bougie de brandstofleidingen demonteren,
> Handremkabel. Dit is een zeer belangrijk onderdeel omdat bij oude citroens zowel stuurbekrachtiging, remmem en veering via 1 hydraulisch systeem worden geregeld. Er is dus alleen remback up d.m.v. een accumulator (zo"n 8x) en daarna de handremkabel. Geloof me, de pomp kan uitvallen dus wees gewaarschuwd!!!
> Waterslang gescheurd. Deze slang loopt onder de accubak. Aangezien de slang de bak raakt gaat hij na een paar jaar scheuren. De nieuwe slang bleek een modificatie te hebben dmv een extra harnas. Te laat dus.
> Clignoteur relais gaat periodiek zomaar flink tikken. Lijkt wel of dat gebeurd als het weer gaat omslaan. Overigens geen echt probleem.
> Bestuurdersstoel bevestiging afgebroken (1 van de 4).
> Rugleuning van bestuurdersstoel afgebroken (puntlassen waren flink gecorrodeerd).
> Remslangen vervangen voor APK.
> Dieselpomp lekkage (bij plunjer).
> Lekkage rond injectoren.
> Klauwen achter zijn van aluminium. Fusee is van staan. Dit gaat dus met elkaar reageren. Wanneer je dus de schijven achter vervangt moet je dus ook de klauw demonteren en de ’paddestoelen’weg slijpen.
Tot hier voor mij dus geen grote problemen.
> December 2004 vloog de pulley van de hydropomp af. Heb toen besloten de auto weg te doen. Meer omdat ik toe was aan wat nieuws. Dit gebeurde overigens tijdens het rijden dus stuurbekrachtiging viel weg en remmen werkten nog maar een paar keer. Vandaar dat de handremkabel belangrijk is!
Auto is nu naar de export gegaan (breng Xantia diesels dus niet naar de sloop want dat is zonde geld). Ik weet zeker dat de auto daar een lang tweede leven tegemoet gaat. Motorisch namelijk nog zeer goed (bijna geen carterdruk bijvoorbeeld).
Goede auto voor weinig geld. Helemaal als je zelf een beetje handig bent.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.