Citroën Saxo 1.6i VTS (2001)

autoreview

Citroën Saxo 1.6i VTS (2001)

Signalement

UitvoeringSaxo 1.6i VTS
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2001
Jaar van aanschaf2005
KM-stand bij aanschaf51.800 km
KM-stand laatst125.600 km
Lezerswaardering: 85%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Met de Citroën Saxo 1.6i VTS heb ik in mei 2005 mijn droomwagen gevonden. Klinkt misschien wat overdreven, maar het is waar. Dit kleine scheurijzer rijdt als een kart, ziet er zeer sportief uit en is gewoon ronduit snel. Net wat ik zocht! En ja, zo zijn er ook wat kleine minpunten: Ik noem een toch wel sober, plastic achtig dashboard, wat piepjes en kraakjes. (raam, dashboard) Nu weegt dit niet op tegen het ongekende rijplezier van deze Franse wolf in schaapskleren. Bochten kunnen zeer hard genomen worden, mede door het feit dat de auto af-fabriek ietwat verlaagd is, direct (lees prettig) stuurgedrag, geen karige uitrusting in het interieur, fijne schakelverhoudingen, prima zit ondanks de weinige verstelmogelijkheden en de niet misselijke totale binnenruimtes. Voor een sportieve rijder zoals ik, is de aanschaf van deze auto een uitstekende zet geweest.

PROBLEMEN

Tot op heden een probleemloze auto, op een nieuwe stappenmotor en een storing van de airbag na.

Update

  • 125.600 km

Anno 2009 nog steeds een meer dan tevreden eigenaar van deze mooie Franse voiture. Ondanks een auto van de zaak, betaal ik nog steeds graag en braaf de rekeningen van de wegenbelasting en de verzekering. En dit alleen voor af en toe een uitbarstinkje op het circuit. Zolang ik het kan betalen, is er niets aan de hand denk ik dan maar. Maar even terug naar de afgelopen drie jaar.

De auto heeft mij bijvoorbeeld gelukkig nog niet één keer laten staan. Hoewel een flinke groep autofreaks Franse auto's permanent hekelt vanwege het onbetrouwbaarheids-imago welke de Franse merken niet ongemoeid liet, bewijst mijn auto het tegendeel. Citroën heeft het tijdperk van onbetrouwbaarheid al een flink aantal jaren achter zich gelaten. Ik zou een klein beetje hypocriet zijn, als ik nu zou beweren dat er nooit lichte mankementjes zijn (geweest). Denk aan een terugkomend airbaglampje welke blijkbaar veel liever brandt, dan dat deze braaf gedoofd blijft. Een af en toe hoorbare hoge piep indien de wielen in beweging komen. (speelt nog steeds)Daarnaast een nog af en toe pingelende motor, waarbij er al verschillende onderdelen vervangen zijn en menig spuitbusje op leeggespoten is. Vreemd genoeg gaan deze puntjes nooit dermate irriteren dat ik ook maar ooit de gedachte had van: "kloteding."

De auto blijft mij intrigeren. Het enthousiasme dat ik kende tijdens de proefrit in mei 2005, is nog steeds niet weg-ge-ebd. Het gemak en directe, voorspelbare karakter waarmee de auto zich laat besturen blijft fenomenaal. Zeker na de verlaging aan de voorzijde (3,5 cm) van afgelopen zomer is het rijplezier alleen maar toegenomen. Echt hellen deed hij al niet in bochten. Nu is het "blijven plakken" gevoel voor de beleving meer dan ooit aanwezig.
De 100pk motor (voor de zeikerds 98pk) voldoet ook nog steeds prima, al begint de voorzichtige vraag naar een 16 klepper (120pk) steeds harder te klinken. Qua acceleratie mag ik met deze 8v niet klagen, enkel bij het doorjagen in de versnelling is de "adem" eerder op als bijvoorbeeld bij de 16v. Maar dit is niets nieuws natuurlijk.
Qua styling is er wel het één en ander veranderd. Niet overdreven, maar toch. Zo zijn de zijruiten van 2006 tot eind 2008 mooi geblindeerd geweest, wat flink wat positieve reacties opleverde. Verder moet je denken aan een ibiza splitter, embleemloze grille, angel eyes met xenon verlichting en uiteraard een setje lichtmetaal.

Ondanks mijn lengte van 1.98 meter, blijven de stoelen mij bijzonder goed bedienen. Is het dan toch zo dat de Franse merken in zijn algemeenheid de auto om de zetels heen bouwen? Je zou het bijna gaan geloven. Tot zover deze beknopte update. Wie weet tot later. Groet

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.