Citroën Saxo 1.4i VTS (2001)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Saxo 1.4i VTS |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2001 |
Jaar van aanschaf | 2001 |
KM-stand bij aanschaf | 11.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Na een korte zoektocht voor een alternatief van de locomotief in de vorm van de Citroën Xantia (diesel) kwam ik uit bij de Citroën Saxo 1.4i VTS. Een zelfde soort zag ik op straat rondrijden en toevalligerwijs had de Citroën-dealer in het nabij gelegen dorp een VTS (demo-model waarin de verkoper zelf rond reed) staan. Na de proefrit wist ik het zeker en besloot ik om over te gaan tot de aanschaf. Als allereerste wat opviel was de felheid van het lichte wagentje (815 kg). Hoewel het geen redelijk vergelijkingsmateriaal was ten opzichte van de zware logge Xantia had ik een vermoeden dat ik lang niet als laatste uit de startblokken schoot bij de stoplichten. Ondanks de felheid viel het verbruik me zeker niet tegen met een gemiddelde van 1 op 14 á 15.
Met name de 2-kleur van de lak vond ik geweldig, licht van boven en donker van onder. Dit samen met de velgen maakte het een mooie sportieve originele wagen die je niet ieder uur op de weg tegenkomt.
Met de VTS op vakantie gaan is geen enkel probleem (mogelijk het ontbreken van de airco maar dat was voor mij geen pré). Zonder problemen ben ik met mijn partner naar de Middellandse zee gekoerst (FRA) en Italië richting de campings. Alles paste netjes achterin de kofferbak en op de bank. Met een beetje passen en meten kan zelfs een herenfiets voor een 1,90 m persoon vervoerd worden met de achterklep dicht.
PROBLEMEN
Waar ik me af en toe aan stoorde was dat de Saxo periodes beleefde dat hij af sloeg tijdens het remmen. Met name het remmen voor een bocht maakte het een ongemakkelijke situatie doordat het stuurslot in werking treedt als de auto weer afsloeg. Door de koppeling weer te ontlasten sloeg de Saxo tijdens het uitrollen weer aan en kon je de rijtocht alsnog vervolgen... Het rare is dat de dealer het euvel niet kon verhelpen. Typisch is ook dat dit het laatste jaar nauwelijks meer is voorgekomen.
Verder kan ik niet zeggen dat ik grote problemen het gehad. Wel is 3 keer de remschijven en de remblokken vervangen geweest. Eénmaal was de oorzaak de lekkende remvloeistof bij de remschijven. Mijn partner moest doorrijden tot de eerste autogarage waardoor het kwaad al was geschied. De schijven en blokken waren doorweekt met de remvloeistof en moesten vervangen worden. Dat grapje kostte dan ook 450 E.
Ook dat de uitlaatpijp los is geraakt en dat de uitlaatdemper is vervangen nam een extra kostenplaatje mee van 250 E. Ik heb de auto tot en met 2006 bij een Citroën-dealer laten onderhouden (APK en grote beurt). Afgelopen jaar bij een andere BOVAG-garage die een aantrekkelijker kostenplaatje met zich mee nam.
De auto heeft me nog niet in de steek gelaten. Dat vind ik nog het belangrijkste van allemaal. In de loop van jaren heb ik toch regelmatig proefritjes in andere wagens gemaakt, maar iedere keer was het me niet waard om daarvoor de Saxo weg te doen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.