Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Reviews
  • Citroen
  • Saxo

Citroën Saxo 1.4i VTS (2001)

autoreview

1
Citroën Saxo 1.4i VTS (2001)
Anoniem
  • Gebruikersreview
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook

Signalement

UitvoeringSaxo 1.4i VTS
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2001
Jaar van aanschaf2001
KM-stand bij aanschaf11.000 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media kan niet verantwoordelijk worden gesteld voor de inhoud of eventuele gevolgen ervan. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

  • 12 september 2007

Na een korte zoektocht voor een alternatief van de locomotief in de vorm van de Citroën Xantia (diesel) kwam ik uit bij de Citroën Saxo 1.4i VTS. Een zelfde soort zag ik op straat rondrijden en toevalligerwijs had de Citroën-dealer in het nabij gelegen dorp een VTS (demo-model waarin de verkoper zelf rond reed) staan. Na de proefrit wist ik het zeker en besloot ik om over te gaan tot de aanschaf. Als allereerste wat opviel was de felheid van het lichte wagentje (815 kg). Hoewel het geen redelijk vergelijkingsmateriaal was ten opzichte van de zware logge Xantia had ik een vermoeden dat ik lang niet als laatste uit de startblokken schoot bij de stoplichten. Ondanks de felheid viel het verbruik me zeker niet tegen met een gemiddelde van 1 op 14 á 15.

Met name de 2-kleur van de lak vond ik geweldig, licht van boven en donker van onder. Dit samen met de velgen maakte het een mooie sportieve originele wagen die je niet ieder uur op de weg tegenkomt.

Met de VTS op vakantie gaan is geen enkel probleem (mogelijk het ontbreken van de airco maar dat was voor mij geen pré). Zonder problemen ben ik met mijn partner naar de Middellandse zee gekoerst (FRA) en Italië richting de campings. Alles paste netjes achterin de kofferbak en op de bank. Met een beetje passen en meten kan zelfs een herenfiets voor een 1,90 m persoon vervoerd worden met de achterklep dicht.

PROBLEMEN

  • 12 september 2007

Waar ik me af en toe aan stoorde was dat de Saxo periodes beleefde dat hij af sloeg tijdens het remmen. Met name het remmen voor een bocht maakte het een ongemakkelijke situatie doordat het stuurslot in werking treedt als de auto weer afsloeg. Door de koppeling weer te ontlasten sloeg de Saxo tijdens het uitrollen weer aan en kon je de rijtocht alsnog vervolgen... Het rare is dat de dealer het euvel niet kon verhelpen. Typisch is ook dat dit het laatste jaar nauwelijks meer is voorgekomen.

Verder kan ik niet zeggen dat ik grote problemen het gehad. Wel is 3 keer de remschijven en de remblokken vervangen geweest. Eénmaal was de oorzaak de lekkende remvloeistof bij de remschijven. Mijn partner moest doorrijden tot de eerste autogarage waardoor het kwaad al was geschied. De schijven en blokken waren doorweekt met de remvloeistof en moesten vervangen worden. Dat grapje kostte dan ook 450 E.

Ook dat de uitlaatpijp los is geraakt en dat de uitlaatdemper is vervangen nam een extra kostenplaatje mee van 250 E. Ik heb de auto tot en met 2006 bij een Citroën-dealer laten onderhouden (APK en grote beurt). Afgelopen jaar bij een andere BOVAG-garage die een aantrekkelijker kostenplaatje met zich mee nam.

De auto heeft me nog niet in de steek gelaten. Dat vind ik nog het belangrijkste van allemaal. In de loop van jaren heb ik toch regelmatig proefritjes in andere wagens gemaakt, maar iedere keer was het me niet waard om daarvoor de Saxo weg te doen.

4,0
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    4
  • Kosten
    3
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
  • Rijd je zelf met een Citroën Saxo? Start je eigen gebruikersreview en deel je ervaringen
 
  • Houd me op de hoogte over de Citroën Saxo
  • Rapporteer deze review

Beoordeel deze review

Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.

  • slecht
  • onvoldoende
  • voldoende
  • goed
  • uitstekend

Uitgelicht aanbod

    Citroën Saxo 1.1i Basis│Stuurbekrachtiging│Elektrische ramen en spiegels

    Citroën Saxo 1.1i Basis│Stuurbekrachtiging│Elektrische ramen en spiegels

    • 2000
    • 41.766 km

    € 2.450

    Citroën Saxo 1.4i SX

    Citroën Saxo 1.4i SX

    • 2000
    • 149.601 km

    € 1.250

    Citroën Saxo 1.4i VTS Asics Nieuwe APK, Echte VTS !! NL Auto

    Citroën Saxo 1.4i VTS Asics Nieuwe APK, Echte VTS !! NL Auto

    • 2001
    • 204.080 km

    € 1.500

Meer Citroën Saxo occasions

Lezersreacties (1)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Citroën Saxo specificaties
  • Citroën Saxo occasions
  • Citroën Saxo video's
Advies en informatie
  • Citroën Saxo tests
  • Citroën Saxo gebruikersreviews
  • Citroën Saxo index
PREMIUM
Citroën C4 Spacetourer vs. Dacia Jogger - Dubbeltest

Citroën C4 Spacetourer vs. Dacia Jogger - Dubbeltest

Geen enkel merk weet het concept veel-voor-weinig zo goed aan de man te brengen als Dacia....

Lees meer
 

Citroën Saxo reviews

  • Gebruikersreview
    Citroen Saxo 1.4i SX (2001)

    Citroen Saxo 1.4i SX (2001)

    28
    • 27 augustus 2021
  • Gebruikersreview
    Citroen Saxo 1.1i Furio (2002)

    Citroen Saxo 1.1i Furio (2002)

    12
    • 11 augustus 2020
  • Gebruikersreview
    Citroen Saxo 1.6i VTS 16V (2000)

    Citroen Saxo 1.6i VTS 16V (2000)

    • 7 januari 2020
  • Gebruikersreview
    Citroën Saxo 1.1i (2000)

    Citroën Saxo 1.1i (2000)

    • 3 september 2017
  • Gebruikersreview
    Citroën Saxo 1.6i VTS (2002)

    Citroën Saxo 1.6i VTS (2002)

    1
    • 26 februari 2017
  • Gebruikersreview
    Citroën Saxo 1.4i VTS (1999)

    Citroën Saxo 1.4i VTS (1999)

    • 25 november 2016
  • Gebruikersreview
    Citroën Saxo 1.1i (2000)

    Citroën Saxo 1.1i (2000)

    • 24 december 2015
meer reviews
Op de Rollenbank - Citroën Saxo VTS

Op de Rollenbank - Citroën Saxo VTS

35

We moeten zeggen dat de Citroën Saxo de tijd goed doorstaat. Er was een tijd dat een vijftien...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Gebruikersreview
    Citroen Saxo 1.4i SX (2001)

    Citroen Saxo 1.4i SX (2001)

    28
    • 27 augustus 2021
  • Gebruikersreview
    Citroen Saxo 1.1i Furio (2002)

    Citroen Saxo 1.1i Furio (2002)

    12
    • 11 augustus 2020
  • Gebruikersreview
    Citroen Saxo 1.6i VTS 16V (2000)

    Citroen Saxo 1.6i VTS 16V (2000)

    • 7 januari 2020
  • Gebruikersreview
    Citroen Saxo 1.4i Exclusive (1999)

    Citroen Saxo 1.4i Exclusive (1999)

    10
    • 11 januari 2019
  • Nieuws
    Facelift Friday: Citroën Saxo

    Facelift Friday: Citroën Saxo

    62
    • 11 mei 2018
  • Gebruikersreview
    Citroën Saxo 1.4i SX (1997)

    Citroën Saxo 1.4i SX (1997)

    • 7 oktober 2017
  • Gebruikersreview
    Citroën Saxo 1.1i (2000)

    Citroën Saxo 1.1i (2000)

    • 3 september 2017
Merk
Merk
  • Nieuws
    Stellantis legt werk in drie fabrieken stil wegens chiptekort

    Stellantis legt werk in drie fabrieken...

    55
    • 24 juni 2022
  • Gebruikersreview
    Citroen C5 Aircross PureTech 130 Shine (2020)

    Citroen C5 Aircross PureTech 130 Shine...

    • 20 juni 2022
  • Nieuws
    Citroën Ami als stoerdere My Ami Buggy

    Citroën Ami als stoerdere My Ami Buggy

    29
    • 15 juni 2022
  • Nieuws
    Klassiekers in Frankrijk: 2CV op één, maar Kever op tweede plek

    Klassiekers in Frankrijk: 2CV op één, maar...

    • 11 juni 2022
  • Nieuws
    Stellantis werkt aan meer waterstofbusjes

    Stellantis werkt aan meer waterstofbusjes

    192
    • 10 juni 2022
  • Citroën C5 Aircross - Rij-impressie

    Citroën C5 Aircross - Rij-impressie

    73
    • 10 juni 2022
  • Nieuws
    Citroën C3 Elle is actiemodel gericht op vrouwen

    Citroën C3 Elle is actiemodel gericht op...

    63
    • 8 juni 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden