Citroën Saxo 1.1i SX (2000)

autoreview

Citroen Saxo
Citroen SaxoCitroen SaxoCitroen SaxoCitroen SaxoCitroen SaxoCitroen Saxo - interieurCitroen Saxo - interieur

Signalement

UitvoeringSaxo 1.1i SX
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2000
Jaar van aanschaf2006
KM-stand laatst107.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

  • 113.000 km

De Saxo is een ontzettend fijne auto. Het is een compact autootje met een kleine motor (1.1), maar door het geringe gewicht (780kg) heeft de motor geen enkel probleem met optrekken en inhalen. Dat gaat erg snel, de auto reageert snel op het gaspedaal. Op de snelweg is dit uiteraard wat minder, maar ook hier kom je erg goed mee. Wel moet de motor dan flink op toeren worden gehouden.

De wegligging is goed, je hebt geen enkel moment het idee dat de auto niet doet wat je wilt. Vooral op de 80-km wegen en in de bebouwde kom is dit een heerlijke auto. Op de snelweg krijg je toch wel snel last van het lawaai dat in de auto doordringt. Hiervan heb je op slechte wegen ook wel last, waardoor de radio soms erg hard moet staan om verstaanbaar te blijven. Drempels en oneffenheden hoor je wel, maar je hebt er minder last mee dan een Opel Astra (onze andere auto), daar spreekt wellicht de Franse origine mee.

Qua ruimte is het natuurlijk allemaal wat minder, maar je kunt redelijk wat kwijt in de kofferbak, vooral als je de hoedenplank eraf haalt. Volwassenen hebben wel ruimte achterin, maar het houdt niet over. De knieën moeten aan weerszijden van de stoelen worden geplaatst om lekker te kunnen zitten.

Het verbruik is uitstekend, mijn vorige auto (Colt) haalde met moeite 1:13, de Saxo haalt sowieso 1:16, bij een rustige rijstijl zelfs 1:18. Door het lage gewicht en weinig opties (centrale vergrendeling, stuurbekrachtiging) is de verzekeringspremie ook laag.

Al met al een lekker autootje, de laatste 2,5 jaar heb ik er zo’n 40.000 km mee gereden met veel plezier.

UPDATE 31-07-2008
De Saxo loopt nog steeds als een zonnetje. De km-stand staat nu op 105.000. Het verbruik is stabiel gebleven, ongeveer 1:17. Afgelopen juni is een kleine beurt uitgevoerd, hier kwamen geen rare dingen aan het licht.

Ik heb gekeken naar een eventuele vervanger. Maar omdat de kinderwagen/buggy ook mee moet kunnen, is een redelijke kofferruimte een must. Geen enkele kleine auto komt qua kofferruimte in de buurt van de Saxo, dus de Citroën blijft voorlopig lekker bij ons.

UPDATE 08-05-2009 (113.000 km)
Na wat kleine akkefietjes (een kapotte bougie, koppelingsplaten die steeds minder worden) hebben we besloten uit te kijken naar een andere auto.

Na veel vergelijken en praten is de keuze gevallen op een nieuwe Fiat Panda. We konden een prima inruil krijgen voor de Saxo, plus nog extra opties, uiteindelijk de knoop doorgehakt. Wat ook meespeelde was het feit, dat we nu twee kids hebben en een 5-deurs wat praktischer is. Bovendien is de Panda een mooie auto om te zien. Al met al blijft een goed gevoel over de 3 jaren met de Saxo, het is een superleuk autootje, rijdt prima en lekker goedkoop. Binnenkort volgt een eerste review van de Panda

PROBLEMEN

  • 107.000 km

Bij een kilometerstand van 80.000 ging plotseling de radiateur stuk. Waarschijnlijk was die kapot geslagen door een steen.

30-12-2007
Eind december 2007 ging de remvoering rechtsachter stuk, deze is volledig vervangen. Daarnaast is de distributieriem vervangen en heb ik van banden gewisseld. Voor de rest zijn er geen grote uitgaven geweest.

16-03-2009
Bij het oprijden van een helling, begon de koppeling te slippen. Het bleek, dat de koppelingsplaten versleten waren. Waarschijnlijk gevolg van het feit dat de Saxo vrijwel dagelijks wordt gebruikt. En na ruim 100.000 mag er natuurlijk ook wel eens iets verslijten.

08-05-2009
Ook de bougies beginnen wat minder te worden. Nog net op 3 bougies thuis kunnen komen... :( Inmiddels is Saxo ingeruild tegen een Panda, in juni hopen we die op te halen.

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (2)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.