Citroen Grand C4 SpaceTourer PureTech 130 Shine (2020)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Grand C4 SpaceTourer PureTech 130 Shine |
---|---|
Versnellingen | 8, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2020 |
Jaar van aanschaf | 2020 |
KM-stand laatst | 74.000 km |
Eerste ervaringen met de Citroën
- 7.000 km
Begin 2020 mocht ik een nieuwe (lease)auto uitzoeken. De keuze is in principe vrij, maar door het selectiecriterium 'minimaal 6 personen' werd de keuze behoorlijk ingeperkt. Mijn vorige auto was een VW Touran, 7-persoons. Met DSG-automaat en 150pk een ontzettend fijne wagen. Ik wilde het liefste een Galaxy/Sharan/Alhambra, maar die zijn allemaal uit het assortiment. Qua 7-persoons auto's ben je tegenwoordig aangewezen op de kleine SUV's. Ik heb vrijwel alle 7 persoons auto's vergeleken.
Ik heb uiteindelijk een proefrit gemaakt met de 5008 en de Citroën. Waar de Peugeot vol zit met mooi maar donker en dik interieur en kleine raampjes was de Citroën echt een verademing qua ruimtebeleving, licht interieur, gigantische ramen om je heen. In de Peugeot konden de kinderen amper uit het raam kijken. Dat is voor mij echt een 'no go'. Het moet echt een reisauto zijn waar vanuit je veel kunt zien.
Bij het bekijken van de midi SUV's is constateerde ik dat je geen vlakke vloer voor de achterbank hebt, (wat ik irritant vind als je als volwassene met opgetrokken benen tussen de kleintjes zit) en in feite twee stoelen achterin met een middenstuk, i.p.v. 3 onafhankelijk verstelbare stoelen zoals in een klassieke MPV. Wat dat betreft is een autokeuze echt maatwerk naar hoe je m in jouw specifieke geval gebruikt. Misschien is het over 5 jaar geen probleem meer als alle kinderstoelen eruit zijn.
Komt nog bij dat ik altijd al een keer een fransoos gewild heb. Conclusie: Het is de Citroën geworden.
Over de uitvoering kan ik kort zijn. Het is de duurste benzine uitvoering als automaat met alle opties in de prachtige kleur (vind ik) Soft Sable. Gaaf zijn de Nappa lederen elektrisch verstelbare stoelen met massage en stoelverwarming en het grote glazen dak. Daarnaast geintegreerde zonneschermpjes achterin, automatisch inparkeren, lane assist, distance control, en een afneembare trekhaak. De auto was in de verste verte niet uit voorraad leverbaar, daar kwam de corona nog bij, dus na 6 maanden kon ik de auto komen ophalen. Toen ik 'm ophaalde, helemaal geweldig. Zo zien we m niet vaak was de boodschap bij de dealer. Altijd leuk als de verkoper ook enthousiast is. (Of zijn ze altijd zo blij, haha)
Inmiddels heb ik de eerste 7.000km erop zitten. 5 sterren voor comfort. Hij doet wat je van deze auto verwacht dat hij doet. Een en al comfort. Over betrouwbaarheid kan ik nog niet veel zeggen. Vooralsnog geen punten te noemen. Qua rijgedrag geef ik de auto 3 sterren. De auto is absoluut géén scheurijzer. Qua gebruik/ functionaliteit met 4 jonge kinderen is het echt een geweldige auto. Het is een ruime wagen, maar het oogt door het licht beige leder en het grote glazen dak en de grote ramen nog veel ruimer. Daar hou ik van. We hebben een paar maanden een 5008 als voorloopauto gehad, en daar zat je toch in een besloten donkere wagen. Maar goed, ik kan me zeker voorstellen dat er mensen zijn die dat juist weer fijn vinden.
Het leek me leuk om de afwegingen te beschrijven waarom ik voor deze auto gekozen heb. Daarom is deze eerste review wat lang geworden. Ik hoop nog vele fijne kilometers te rijden (30.000/jaar voor 5 jaar) en zal af en toe mijn ervaringen hier delen.
Ervaringen tot nu toe
- 74.000 km
Wij rijden inmiddels ruim 2,5 jaar met deze auto. Op de teller staat 74.000km. Tijd voor een update.
Ik ben nog steeds geen dag spijt gehad van mijn keuze voor deze Citroen. Juist ook door het zandkleurige interieur en leren luxe stoelen is het een hele fijne auto om mee onderweg te zijn. Alles voelt zacht aan. Veel zicht, het diepe dashboard en de ruimte beleving blijven erg fijn. De automaat schakelt heel soepel.
Ik heb vanwege de kleine motor nog steeds de neiging om het gas 'niet' in te willen trappen. Het voelt gewoon niet goed. Dan blijft ie een soort van draaien en reageert ie even helemaal niet meer. Gewoon normaal doorrijden kan wel. Maar de 1.5tsi van de Touran had duidelijk meer power en was directer.
Recent bleek dat de distributie vervangen moest worden omdat deze aan het slijten was. Dat schijnt een bekend fenomeen te zijn van de 1.2 motoren. De auto heeft toen 3 weken bij de garage gestaan ivm leverantieproblemen van een nieuwe distributieset en vacuumpomp. Ik kreeg 3 weken een 9 persoons Jumpy mee. Dat vonden de kinderen een feest. En eerlijk gezegd was het heel leuk om een poos met zo'n bus te rijden. Klasse voor de service van Broekhuis Veenendaal (Tot voor kort Versteeg Buurman). Zeer vriendelijk personeel én hele goede service en communicatie. Ik heb geen dag zonder auto gezeten.
Het leuke is dat ik met 4 kinderen de kans kreeg om even te ervaren hoe het is om in een bus te rijden. Echt heel erg top. Máár... Het is ook behelpen met de enorme lengte van zo'n bus. Het zit minder lekker. Draaicirkel is enorm. Inparkeren een uitdaging. Als ik ooit een bus neem is het een kortere en een luxe uitgevoerde met fatsoenlijke stoelen.
Eenmaal in weer fijn in mijn 'eigen' leaseauto :)... wat een verademing is dat zeg. Je waant je even in een kart. Een echte bochtenridder. Terwijl dat natuurlijk echt niet zo is. Het is dus maar net wat je gewend bent en waarmee je het vergelijkt. Wat een luxe zeg!
Ik rij vrijwel dagelijks van de ene bouwplaats naar de andere. En het is echt een heerlijke verblijfsplek om in 'te werken'. Een aanrader voor wie veel onderweg is. Dat is ook precies wat ik in de reviews had gelezen voordat ik m uitkoos.
Met de nieuwe distributieset hoop ik de andere 2,5 jaar van mijn leasecontract te kunnen halen! ;) Laten we het hopen.
Zou ik de auto zelf ook willen kopen, bijvoorbeeld na aflopen lease contract? Misschien. Afgezien van de distributieset heb ik geen enkel mankement gehad behalve dat de vloermat bij de bestuurderstoel doorgesleten was. Weinig zorgen dus. Maar ik weet vrijwel zeker dat als ik niet zou leasen, mijn autoliefhebberij te veel zou opspelen en ik te vaak op Marktplaats aan het rondneuzen zou gaan om van auto te wisselen. Wat heel leuk is maar ook weer heel veel onrust oplevert. Het is voorlopig wel even best zo.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Citroën C4 SpaceTourer 1.2 PureTech Business / 7 persoons
- 2021
- 126.026 km

Citroën C4 SpaceTourer Grand C4 Space Tourer 1.2 Pure Tech Business 7-pers
- 2020
- 139.200 km

Citroën C4 SpaceTourer 1.2 PureTech Shine Pack Automaat | 7 Persoons | Panoramadak | Leder | Zondag Open!
- 2021
- 57.000 km