Citroen Grand C4 SpaceTourer PureTech 130 Shine (2020)

autoreview

Citroen Grand C4 SpaceTourer PureTech 130 Shine (2020)

Signalement

UitvoeringGrand C4 SpaceTourer PureTech 130 Shine
Versnellingen8, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2020
Jaar van aanschaf2020
KM-stand laatst124.900 km
Lezerswaardering: 85%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste ervaringen met deze mooie Citroën

  • 7.000 km

Begin 2020 mocht ik een nieuwe (lease)auto uitzoeken. De keuze is in principe vrij, maar door het selectiecriterium 'minimaal 6 personen' werd de keuze behoorlijk ingeperkt. Mijn vorige auto was een VW Touran, 7-persoons. Met DSG-automaat en 150pk een ontzettend fijne wagen. Ik wilde het liefste een Galaxy/Sharan/Alhambra, maar die zijn allemaal uit het assortiment. Qua 7-persoons auto's ben je tegenwoordig aangewezen op de kleine SUV's. Ik heb vrijwel alle 7 persoons auto's vergeleken.

Ik heb uiteindelijk een proefrit gemaakt met de 5008 en de Citroën. Waar de Peugeot vol zit met mooi maar donker en dik interieur en kleine raampjes was de Citroën echt een verademing qua ruimtebeleving, licht interieur, gigantische ramen om je heen. In de Peugeot konden de kinderen amper uit het raam kijken. Dat is voor mij echt een 'no go'. Het moet echt een reisauto zijn waar vanuit je veel kunt zien.

Bij het bekijken van de midi SUV's is constateerde ik dat je geen vlakke vloer voor de achterbank hebt, (wat ik irritant vind als je als volwassene met opgetrokken benen tussen de kleintjes zit) en in feite twee stoelen achterin met een middenstuk, i.p.v. 3 onafhankelijk verstelbare stoelen zoals in een klassieke MPV. Wat dat betreft is een autokeuze echt maatwerk naar hoe je m in jouw specifieke geval gebruikt. Misschien is het over 5 jaar geen probleem meer als alle kinderstoelen eruit zijn.

Komt nog bij dat ik altijd al een keer een fransoos gewild heb. Conclusie: Het is de Citroën geworden.

Over de uitvoering kan ik kort zijn. Het is de duurste benzine uitvoering als automaat met alle opties in de prachtige kleur (vind ik) Soft Sable. Gaaf zijn de Nappa lederen elektrisch verstelbare stoelen met massage en stoelverwarming en het grote glazen dak. Daarnaast geintegreerde zonneschermpjes achterin, automatisch inparkeren, lane assist, distance control, en een afneembare trekhaak. De auto was in de verste verte niet uit voorraad leverbaar, daar kwam de corona nog bij, dus na 6 maanden kon ik de auto komen ophalen. Toen ik 'm ophaalde, helemaal geweldig. Zo zien we m niet vaak was de boodschap bij de dealer. Altijd leuk als de verkoper ook enthousiast is. (Of zijn ze altijd zo blij, haha)

Inmiddels heb ik de eerste 7.000km erop zitten. 5 sterren voor comfort. Hij doet wat je van deze auto verwacht dat hij doet. Een en al comfort. Over betrouwbaarheid kan ik nog niet veel zeggen. Vooralsnog geen punten te noemen. Qua rijgedrag geef ik de auto 3 sterren. De auto is absoluut géén scheurijzer. Qua gebruik/ functionaliteit met 4 jonge kinderen is het echt een geweldige auto. Het is een ruime wagen, maar het oogt door het licht beige leder en het grote glazen dak en de grote ramen nog veel ruimer. Daar hou ik van. We hebben een paar maanden een 5008 als voorloopauto gehad, en daar zat je toch in een besloten donkere wagen. Maar goed, ik kan me zeker voorstellen dat er mensen zijn die dat juist weer fijn vinden.

Het leek me leuk om de afwegingen te beschrijven waarom ik voor deze auto gekozen heb. Daarom is deze eerste review wat lang geworden. Ik hoop nog vele fijne kilometers te rijden (30.000/jaar voor 5 jaar) en zal af en toe mijn ervaringen hier delen.

Ervaringen tot nu toe

  • 74.000 km

Wij rijden inmiddels ruim 2,5 jaar met deze auto. Op de teller staat 74.000km. Tijd voor een update.

Ik ben nog steeds geen dag spijt gehad van mijn keuze voor deze Citroen. Juist ook door het zandkleurige interieur en leren luxe stoelen is het een hele fijne auto om mee onderweg te zijn. Alles voelt zacht aan. Veel zicht, het diepe dashboard en de ruimte beleving blijven erg fijn. De automaat schakelt heel soepel.

Ik heb vanwege de kleine motor nog steeds de neiging om het gas 'niet' in te willen trappen. Het voelt gewoon niet goed. Dan blijft ie een soort van draaien en reageert ie even helemaal niet meer. Gewoon normaal doorrijden kan wel. Maar de 1.5tsi van de Touran had duidelijk meer power en was directer.

Recent bleek dat de distributie vervangen moest worden omdat deze aan het slijten was. Dat schijnt een bekend fenomeen te zijn van de 1.2 motoren. De auto heeft toen 3 weken bij de garage gestaan ivm leverantieproblemen van een nieuwe distributieset en vacuumpomp. Ik kreeg 3 weken een 9 persoons Jumpy mee. Dat vonden de kinderen een feest. En eerlijk gezegd was het heel leuk om een poos met zo'n bus te rijden. Klasse voor de service van Broekhuis Veenendaal (Tot voor kort Versteeg Buurman). Zeer vriendelijk personeel én hele goede service en communicatie. Ik heb geen dag zonder auto gezeten.

Het leuke is dat ik met 4 kinderen de kans kreeg om even te ervaren hoe het is om in een bus te rijden. Echt heel erg top. Máár... Het is ook behelpen met de enorme lengte van zo'n bus. Het zit minder lekker. Draaicirkel is enorm. Inparkeren een uitdaging. Als ik ooit een bus neem is het een kortere en een luxe uitgevoerde met fatsoenlijke stoelen.

Eenmaal in weer fijn in mijn 'eigen' leaseauto :)... wat een verademing is dat zeg. Je waant je even in een kart. Een echte bochtenridder. Terwijl dat natuurlijk echt niet zo is. Het is dus maar net wat je gewend bent en waarmee je het vergelijkt. Wat een luxe zeg!

Ik rij vrijwel dagelijks van de ene bouwplaats naar de andere. En het is echt een heerlijke verblijfsplek om in 'te werken'. Een aanrader voor wie veel onderweg is. Dat is ook precies wat ik in de reviews had gelezen voordat ik m uitkoos.

Met de nieuwe distributieset hoop ik de andere 2,5 jaar van mijn leasecontract te kunnen halen! ;) Laten we het hopen.

Zou ik de auto zelf ook willen kopen, bijvoorbeeld na aflopen lease contract? Misschien. Afgezien van de distributieset heb ik geen enkel mankement gehad behalve dat de vloermat bij de bestuurderstoel doorgesleten was. Weinig zorgen dus. Maar ik weet vrijwel zeker dat als ik niet zou leasen, mijn autoliefhebberij te veel zou opspelen en ik te vaak op Marktplaats aan het rondneuzen zou gaan om van auto te wisselen. Wat heel leuk is maar ook weer heel veel onrust oplevert. Het is voorlopig wel even best zo.

Fijne auto met bittere nasmaak

  • 124.800 km

Fijne auto met bittere nasmaak

Nog een maand, dan zit de vijf jaar met mijn Citroën Grand C4 Spacetourer erop. Leasecontract bijna voorbij, dus tijd om terug te kijken.

Ik heb destijds gewoon alle vinkjes gezet bij de opties van het duurste model, behalve de automatische achterklep. Die wilde ik bewust niet. De stoelen zitten lekker, al zijn ze net een tikje te kort. Het leer is in de loop der jaren wat soepeler geworden. Het rolgordijn van het panoramadak zit trouwens eigenlijk altijd dicht: de kinderen vinden het niks of het wordt gewoon te warm.

Qua looks ben ik er nog steeds blij mee: de kleur, de vorm, het tweekleurige leer – blijft voor mij een mooie combi. De automatische parkeerfunctie voor fileparkeren werkt verrassend goed, al gebruik ik hem bijna nooit voor haaksparkeren. En de neus is korter dan je denkt, dus zelfs het kleinste gaatje lukt.

De derde zitrij wordt inmiddels wel wat krap nu de kinderen ouder zijn, maar eerlijk is eerlijk: het past nog steeds. Alleen de bagageruimte erachter stelt niks voor. Daarom gaat er vaak één stoel plat. Navigatie? Die is zwaar verouderd, dus Android Auto is onze standaard geworden.

Maar… er zijn ook flinke minpunten. De auto is in vijf jaar tijd vier keer op de sleepwagen beland.

- De eerste keer: distributieriem kapot.
- Tweede keer: oliedrukproblemen.
- Afgelopen zomer: weer oliedruk gedoe, midden op weg naar Denemarken. Halverwege hield hij er gewoon mee op. Teruggesleept naar Nederland.
- Na reparatie binnen 24 uur weer motorstoring. Sleepwagen nummer vier.

Het voordeel van lease is dat je daarna gewoon een andere auto krijgt. Maar stel dat je hem gekocht had? Dan zit je met torenhoge reparatiekosten en een restwaarde waar je niet vrolijk van wordt. Ik zou ‘m in dat geval niet met droge ogen aan een ander kunnen verkopen.

Ik hou van Franse auto’s: mooi design, fijne sfeer. Maar als dit mijn eigen auto was geweest, had ik me nu behoorlijk zitten opvreten.

Na vijf jaar en 125.000 kilometer – toch drie keer de wereld rond – is het voor mij klaar. Jammer, want ik weet nog hoe blij ik was toen ik hem ophaalde. Teller op 2 km, grote glimlach. Ik heb zelfs nog even gedacht om hem over te kopen en gewoon elke 60.000 km een nieuwe riem te laten plaatsen, maar ik ben bang dat het van kwaad tot erger wordt als er eenmaal kleine riemdeeltjes in de oliekanalen terechtkomt.

Over vier weken ruil ik ‘m in voor iets totaal anders: een Zweedse youngtimer van 19 jaar oud, 143.000 km op de teller. Volgens de liefhebbers “net ingereden”. We gaan het zien.

Gloednieuwe klepdeksel 😀

  • 124.900 km

Vanmorgen opnieuw onze Fransoos opgehaald bij de garage. De Citroën dealer in Veenendaal heeft altijd keurige service verleend. Altijd vriendelijk en persoonlijk. Daar ligt het niet aan.
De motor is (3 weken voor het aflopen van het leasecontract) voorzien van een gloednieuwe klepdeksel. En dat is duidelijk voelbaar. Eenmaal op de A12 heb ik de auto eens flink de sporen gegeven. Heerlijk! Als je valt op auto's met een nieuwe kleppendeksel goed opletten want deze komt eerdaags op de markt.

Nu het einde nabij is kijk ik toch met enige weemoed terug. Ik heb nog nooit een auto 5 jaar gehad. En alle auto's die ik had waren veelal tweedehandsjes met vaak ook veel onderhoud. Voor een relatief nieuwe auto heeft de Citroën denk relatief hoge kosten. Maar het verbruik van 1 op 13,5 is voor een auto voor 7 personen gewoon heel netjes. Als je dat afzet tegen andere auto's die ik had (Opel Omega 2.2; volvo 850; bmw 320i) vind ik dat heel netjes.
Voor de oude Volvo betaalde ik gerust 1500 - 2000 per jaar aan onderhoud en dat was dan gewoon zo.
De nieuwprijs is 45.000. Had ik een Tiguan allspace samengesteld was ik zomaar 10.000 hoger uitgekomen.
Bovendien was dit in 2020 nog de enige echte mpv met vlakke vloer voor de achterbank en drie losse stoelen naast elkaar. Zafira werd niet meer geleverd. Touran ook niet. Sharan ook niet. Galaxy ook niet. En in mijn situatie met 4 kinderen + kinderwagen + buggy was het gewoon een ideale auto.

Heel veel plezier gehad met deze auto. En mede dankzij de leasemaatschappij en Broekhuis Veenendaal altijd goed geholpen als het nodig was. Dus heb ik heel veel te klagen. Nee dat heb ik niet.

Over een maandje hoop ik een nieuwe review te lanceren over de opvolger: een XC90 4.4 V8. Weer heel wat anders. Heel benieuwd!

5,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (15)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.