Citroën Grand C4 Picasso THP 155 Business (2014)

autoreview

Citroën Grand C4 Picasso THP 155 Business (2014)

Signalement

UitvoeringGrand C4 Picasso THP 155 Business
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2014
Jaar van aanschaf2014
KM-stand bij aanschaf3 km
KM-stand laatst150 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Gezinsauto

  • 150 km

Aangezien mijn lease-termijn van 4 jaar deze maand weer verstreek, ben ik in november/december 2013 op zoek gegaan naar een lease auto. Ik heb 8 jaar lang zonder problemen in een Opel Zafira gereden (2x het vorige model). Maar dit keer zou de keuze niet zo snel voor de Opel zijn. De Citroën Grand Picasso zag er namelijk ook goed uit. Ik heb in beide auto's proefgereden en eigenlijk maakte het me niet uit welke auto het zou worden (werkgever heeft er vanuit financieel oogpunt ook nog iets over te zeggen).
Maar de Citroën had toch een paar sterke pluspunten:
- het zicht naar voren en opzij is gewoon beter dan bij de Opel Zafira. Zeker als je die dikke spijlen van het vorige model gewend bent.
- de ruimte zowel voorin als op de tweede zitrij is prettiger. Ik had in de Opel het idee dat ik opgesloten zat met het middenconsole.
- het rijgedrag van de Citroën was prettiger dan van de Opel.
- de business uitvoering van Citroën is beter uitgerust dan die van Opel.

Minpunten:
- de stoelen op de tweede zitrij zijn lager dan in de Opel. Een volwassene zal achterin in de Opel prettiger zitten.
- geen verlichting bij het make-up spiegeltje (voor mij niet belangrijk, maar voor mijn vrouw was dit toch een minpuntje).
- de stoelen zijn iets korter dan in de Zafira. Autofabrikanten zouden eens moeten nadenken of je hierin varianten kan aanbrengen (ik kan immers ook een bed van 2.10 of 2.20 kopen).
- de kleine hendels voor de verlichting/richtingaanwijzer en ruitenwissers.

Uiteindelijk hebben wij gekozen voor de Citroën Grand C4 Picasso THP 155 (kleur: Shark Grey). Ik wilde graag de zwaardere uitvoering omdat dit wel nodig is bij een zware auto. Vier jaar geleden had ik al proefgereden in de 120 PK uitvoering en dat vond ik tegenvallen.

Over de kleur valt te twisten. Ik vond deze kleur goed passen bij de auto, maar zwart staat deze auto ook goed. En gisteren zag ik de auto in het wit, ook mooi.

De auto zelf. De plaats van het display: ik vind dit eigenlijk wel prettiger. Geen afleiding meer voor je van de kilometer- en toerenteller. Minpunt is wel dat er geen Main stand is van de 7" display. Dit had de zafira wel. De menu's spreken bijna voor zich. Ik moest in het begin even zoeken, maar dit heb je vrij snel door en anders heb je nog altijd het boekje van slechts 400 pagina's (zucht).

Zoals ik aangaf zijn de hendels voor de richtingaanwijzer en ruitenwissers aan de kleine kant. Ze zitten weliswaar mooi verborgen achter het stuur, maar ik kan niet zien in welke stand ze staan. Irritant is het harde geluid van de richtingaanwijzer. Kan dit aangepast worden?
Wat ik erg handig vind, is dat je spiegels naar beneden gaan als je achteruit rijdt. Zo kan je goed zien of je niet een paaltje mist.

Ik lees hier in andere reviews en reacties enig commentaar op het geluid van de speakers (matige kwaliteit). Ik moet zeggen dat ik daar geen last van heb. Ik heb nog in overweging genomen om de JBL uitvoering aan te schaffen, maar ik vond dat aan de prijzige kant.

Het rijden in de auto is erg plezierig. Je zweeft over de weg, zoals anderen dat ook zeggen. Het geluidsniveau is laag. Je hoeft de radio niet harder te zetten om deze te horen. De stoelen zijn comfortabel en stevig, alleen had de zitting is langer gekund voor de wat langere mensen (optie op verlenging). De kinderen hebben achterin alle ruimte en kunnen met hun benen goed bij de grond. Volwassenen zullen minder prettig zitten omdat je wat lager bij de grond zit.
De 155 uitvoering trekt lekker door. Oké, de Citroën is een gezinsauto, maar ik denk dat ik van de zomer in Duitsland goed kan doortrekken met de 6-bak.
Ik ben ook benieuwd naar de zuinigheid van deze auto. Ik rijd eigenlijk maar korte ritjes (heb een lease-auto ook niet nodig).
Wat ik inderdaad merkte is het gefluit aan de bijrijderskant, maar dit is ook afhankelijk van de hoeveelheid wind en uit welke richting de wind komt.

Ik heb nog te weinig gereden, maar dit wilde ik in ieder geval kwijt.

De Grand C4 Picasso is een plezierige gezinsauto en wij gaan hier nog veel plezier van hebben de komende vier jaar.

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (1)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.