Citroen Grand C4 Picasso PureTech 130 Business (2016)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Grand C4 Picasso PureTech 130 Business |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2016 |
Jaar van aanschaf | 2021 |
KM-stand bij aanschaf | 112.000 km |
KM-stand laatst | 215.630 km |
De eerste 7 Maanden
- 129.703 km
In verband met wisselen van baan de lease Grand Scenic ingeleverd en in Maart 2021 deze Citroen C4 Grand Picasso gekocht. Gezin van 5 en optie om meer mee te nemen. Ofwel een 7 zitter. De keuzes; Peugeot 5008 (nieuwe model), Volkswagen Touran, Opel Zafira, Renault Grand Scenic (liefst nieuwe model) of Citroen C4 Grand Picasso. Peugeot de favoriet, maar helaas buiten budget en achteraf qua trekgewicht niet afdoende richting toekomst (1100 kg), Volkswagen Touran(geen feeling mee, ondanks dat een collega uit Duitsland daar best aardige alternatieven liet zien), Opel Zafira (geen 3 aparte stoelen), Renault ( geen 3 aparte stoelen). Dus dan toch de Citroen. Voorheen het vorige model in de "kleine"versie gereden en die beviel goed.
Na een aantal proefritten in alle uithoeken van het land kwam deze op ons pad. De eerdere proefritten hadden de twijfel over de 1.2 puretech icm 1272kg (wel 18kg minder dan de 5008) weggenomen. Rumoerig bij optrekken, maar daarna fluisterstil.
Bij een dealer in het zuiden des lands gekocht incl 6 maanden garantie. De aflevering ging prima en de regel; slijtage onderdelen <50% vervangen we bij aflevering, resulteerde in 3 nieuwe banden, 2 nieuwe remschijven, en rondom nieuwe remblokken.
Het is een business uitvoering uit de lease. Maar wel de nodige pakketten aangevinkt. Lederen bekleding met voor verwarmde stoelen, afneembare trekhaak, Led verlichting. (wat zit er niet op; Carplay & Panorama dak, iemand een idee hoe carplay erop te zetten? www zegt verkeerde hardware gaat niet lukken. Auto's van 1 maand nieuwer, andere hardware WEL aanwezig;-()
De bekende/beruchte distributieriem was ook reeds vervangen en behoeft pas weer vervanging bij 170.000. (harde eis nadat eerdere kandidaten die niet 100% konden laten zien).
Desondanks wel een aantal maal teruggemoeten naar de dealer. Gezien de afstand van 130km enkele reis niet plezierig.
Na 1 maand kwamen wij, uiteraard, midden op een kruising stil te staan. Uiteindelijk na 20 startpoging de weg hortend en stotend kunnen vervolgen. Eerste analyse van de dealer in de buurt: benzine in het absorptievat. Niet meer mee rijden, kostenindicatie: 2700 EUR (tank eraf, vervangen, moeilijk, dag kwijt,etc.etc.). Goed garantie en de dealer heeft de auto opgehaald met een autotransport en een huurauto achtergelaten. Het weekeind erop de auto's weer omgeruild.
Hierna gepoogd de afneembare trekhaak te monteren. Niet gelukt maar de dealer in de regio boot uikomst. Hij kreeg hem er ook met moeite op en af en uiteindelijk is het gelukt hem erop te zetten--- conclusie hij gaat er niet meer vanaf (kan wel, maar teveel gedoe).
Vlak voor de vakantie een chiptuning stage 1 gedaan. De 15 pk extra is verwaarloosbaar, de 40nm extra das wel prettig/merkbaar.
Dan op vakantie naar het zuiden, tussen de coronaregels door. Dakkoffer, 100+kg tent(artikelen)+ toebehoren, 5 man bepakking, dakkoffer en fietsendrager. Geslaagd qua reisgenoot heen en terug. Tijdens de 2de week kwam er wel wat geluid uit de voorkant, dus toch bij terugkomst even langs de lokale garage. Klein beetje speling op de stabilisatorstang, maar niets ernstig. Een extra vakantie naar het oosten van Europa kon beginnen. Ook hier (op de geluiden na uit de voorkant) voorbeeldig gedragen. Helaas ook hier geen feitloos einde. De gasveren van de achterklep begaven het. Bij terugkomst dan toch maar naar de dealer. Afspraak stabilisatorstang en gasveren.
Het goede nieuws; ik kom op de reparatie wachten en idd na 1,5 uur was de auto weer gereed. Het slechte nieuws. Het was niet de stabilisatorstang. De schokbrekers moesten vernieuwd worden. Gevolg weer een afspraak bij de dealer en weer naar het zuiden des lands. De schokbrekers vervangen, maar toen het uitlijnen... dat moest extern en kon niet achtereenvolgend. Gevolg 12uur van huis voor 2 schokbrekers.
Het scheelt wel een aardig stukje qua stuurgedrag en het gekraak uit de voorkant is verdwenen. Alles binnen de garantie en op kosten van de dealer vervangen. Qua service dus geen klachten, maar wat had men vooraf al niet kunnen zien. Ook de laatste afspraak, natuurlijk super dat het zonder gemor vervangen word, maar om dan om 8.30 uur af te spreken, "want dan pakken we hem gelijk aan" en vervolgens 11.00uur horen dat de schokbrekers vervangen zijn, maar dat uitlijnen om 16.00 uur extern gaat gebeuren..... niet dat ik even naar huis rijd op de fiets.....(ook niet met de leenauto).
Nu bevalt de auto prima, maar ik wacht nog een jaartje na dit eerste halfjaartje alvorens te roepen dat ik dezelfde auto nogmaals zou kopen.
Dan het verbruik; Bepakt en bezakt op vakantie incl. snelheden die in omringende landen soepeler zijn dan alhier. 1:12. Woon-werk; 1; 16-17, 90% snelweg. Naar de super, het voetbalveld, het zwembad; 1;10. Kortom gem sinds aanschaf; 1:14 (op de app).
Ondanks corona, maar dankzij 2 vakanties toch 17.000 gereden. Op naar 2022.
8 maanden en 1ste (kleine) beurt
- 133.700 km
Waarschijnlijk vanwege 2 verre vakanties en het soepelere coronabeleid, stiekem toch alweer 20.000km gereden vanaf half Maart. Na de laatste update en einde garantie geen nieuwe gekke dingen meegemaakt.
Wel vroeg de Citroen om service. Dus braaf een kleine beurt afgesproken bij een Citroen specialist (vh dealer). Geen gebreken gevonden, koelvloeistof gechecked en waarden waren als "bij nieuw". Als bonus een navigatie update en Citroen pechhulp cadeau. Op naar de APK juni 2022.
Verbruik tot en met nu: 7,3 per 100km (ofwel 1 op 13,69). Woon werk kan 5,9 en zuiniger (als we ons wel aan de snelheid houden), maar vnl nu (ook niet meer) naar de voetbal en andere sporten. Dan houdt het met 20km wel op en dan is 7,3 niet slecht.
De tuning kan ik wel steeds meer waarderen en dan met name de toename in koppel (+40nm).
10000 km verder
- 143.000 km
Weer 10000 km verder. Een wintersport/oud en nieuw in het buitenland, waar winterbanden gewenst zijn. Bij aankomst 3 uur s,nachts gaf de temperatuurmeter -15 aan. Daags erna naar de piste over deels besneeuwde wegen. Uiteraard voor de trip winterbanden eronder gelegd. Prima ervaring in het buitenland en de gegeven condities. Nu geen skibox oid, maar ook geen negatieve ervaringen (schokbrekers/gasveren). Al met al 5000 km gereden en met kruissnelheden van 150+ o heen en terugreis en winterbanden kwamen we qua verbruik op 1 op 12 ( niet ontevreden over). In NL gaat het verbruik nu naar 1 op 14, met uitschieters naar 1 op 17. Straks weer naar de zomerbanden.
Hiernaast ook carbon cleaning op locatie laten uitvoeren. Verschil? Voornamelijk tussen de oren. De PT 1.2 is ,volgens mij, wat gevoelig voor afzettingen en met de befaamde(beruchte) distributieriem,” better save then sorry”.
Afgelopen weekeind een SMEG converter unit laten inbouwen. Doel: Carplay, uitkomst: Carplay, maar momenteel met 50% ondersteuning qua geluid. Dit zou via de AUX moeten gaan, maar nog niet geheel uitgevonden hoe de AUX nu permanent ingeschakeld te hebben. De connectie met de telefoon(bedraad) werkt wel. Nog even op onderzoek uit. Mensen met Lexia zouden de AUX ingang kunnen activeren, maar de dealer ook. Opgelost! Alles via de Carplay!
Hiernaast comfort en met carplay wel alles wat men kan wensen aan boord. Wellicht met de zomerbanden straks iets zuiniger, maar grote kans dat ik die wedloop ook loslaat en gewoon ga genieten van de voiture. Op naar de zomer 2022.
Tja,,,,.
- 150.000 km
Kom maar door met opmerkingen betreffende Franse auto's, Puretech, torretjes etc.etc.......
150.011 km.... motorstoring rood, stop! Diagnose; Distributieriem kapot (niet afgescheurd, in de motor geslagen).
Historie: Onder Citroen coulance op 77K (2019) een nieuwe motor incl nieuwe distributieriem. Nu 73K verder distributieriem. Garantie/Coulance Citroen.nl --> 0. De verkopende dealer en de dealer die de reparatie heeft uitgevoerd (Vandermaat Enkhuizen) verdienen een grote pluim, maar Citroen.nl..... Uiteindelijk incl het nodige onderhoud en APK een schade dichterbij de 2.000 EUR dan bij de 1.000 EUR. Goede nieuws, de komende 73K (hopelijk) geen grote kosten ;-) (of was de interval nu 100K??).
Nu de auto 2 weken kwijt geweest, maar hiervoor viel op dat het verbruik met 100 km/uur aardig kan zakken. Zomerbanden en temperaturen hebben wel de nodige impact. Voor de rest hetzelfde als voorheen. Comfortable en functioneel. Op naar Italie voor de zomervakantie....fingers crossed!
Uitlaat
- 158.833 km
Bijna 9000 km verder incl de vakantietrips. Bij het grote onderhoud ook aangegeven dat er een rammel in de uitlaat zat. Dat was niet opgelost. "Gelukkig"kon men dat na diagnose (factuur belandde keurig in de mailbox) oplossen voor wederom een bedrag van 4 cijfers. De middendemper bevat "schotjes" en 1 (of meerdere) daarvan zaten los. Bij de universele garage om de hoek een oorspronkelijke middendemper voor de helft laten vervangen. Ook liet hij de tussendemper , oud en nieuw zien. De oude was "gemaakt"door hier een paar deuken in te slaan......
Verbruik nog prima (1op 16) gecombineerd, maar vooral op de snelweg eerder 1 op 19/20 bij iets boven max snelheid.
Comfort en gebruiksgemak ook prima. Hopelijk de komende 2 jaar minder onderhoud en verassingen.
Gaat er hierna nog een citroen komen...... mwah...nee.
Mwah…
- 167.000 km
Na de laatste reparatie de hoop op een aantal onbezorgde jaren. 2023 blijft de jaren 2021&2022 volgen qua “uitdagingen”…. Afgelopen weekeind 2 keer op 1 dag….”motorstoring” laat de auto nakijken. De reactie van de auto was noodloop dus iets anders dan een veilige stopplek zoeken zat er niet in. Lang verhaal kort. Geen actieve storingen kunnen uitlezen bij de dealer, maar wel 2 liter olie erbij. Men vermoed door het lage oliepeil een tijdelijk lagere oliedruk en hierdoor de storing. Na de motor uit en aan, deed hij het als vanouds, maar gezien de ervaringen sloeg de schrik toch wel toe. Nu het oliepeil elke 2500/3000 km checken, maar vooralsnog doet ie het weer. Volledig eens met de comment van 6-1-2023, ruimte en comfort, redelijk benzineverbruik, maar motorisch onbetrouwbaar. Ik hoop dat, buiten de geplande basisbeurt voor de vakantie de apk in 2024 het volgende garagebezoek word. Wintersport upcoming! Positieve noot: mad hulpveren laten plaatsen achter. Dat helpt zelfs met solo al en beladen met 7 man en straks met 7 man, bagage & skibox kijk ik hier wel naar uit.
7000 km verder
- 174.000 km
Na het onverwachte bezoek aan de dealer op naar de wintersport. 7 man sterk incl dakkoffer. Hier heeft de auto zich voorbeeldig gedragen. Wat wel in heuvelachtig gebied (winterberg) opviel was de lichtopbrengst, zowel dimlicht als dat ook grootlicht, weinig hielp. Herkennen mensen dit? Ik overweeg LED/ Xenon, maar dan dienen er ballast gemonteerd te worden om de boordcomputer niet te laten "shinen". Iemand ervaring?
Verder zit er gewoon onderhoud aan te komen. De bandenwissel terug naar zomer bracht 2 nieuwe zomerbanden met zich mee en zowel de omwissel garage als de Citroen dealer gaven aan dat de voorremschijven en rondom de blokjes "eraan" zaten te komen. We zijn sinds aankoop 60.000 KM verder dus dit scharen we maar onder gewoon slijtage onderhoud. Voor de zomervakantie nieuwe schijven en blokjes rondom derhalve. Na de bandenwissel nog een tripje Denemarken gedaan. Ik tank sinds de nieuwe riem EUR98 (ergo E5) en met de zomerbanden is verbruik (op de boordcomputer) en kruissnelheid 140, 1 op 15 (dit keer zonder dakkoffer) en daarna in NL is 1 op 18 (iets lagere snelheid) ook eerder regel dan uitzondering. Dat valt niet tegen. Hopelijk kunnen we zorgen vrij de zon opzoeken en dan gelet op de onderhoudshistorie van de afgelopen 24 maanden met een gerust hart de APK half volgend jaar halen. Kortom: Comfortabel (nog steeds), zuinig (in de juiste setting), betrouwbaar nog (steeds) niet. Wellicht dient er zich een mogelijkheid aan voor een leaseauto(dus electrisch), maar ruimte en 7 zitplaatsen (maar vooral 3 losse stoelen achterin ) zijn schaars......
So far so good
- 183.000 km
Voorremschijven en blokjes rondom, koelvloeistof en olie en op naar Spanje. Uiteraard volgeladen met tent + accessoires, dakkoffer en 3 fietsen achterop.
Bijna foutloos. Wat tijdens de wintersport met 7 man al opviel, kwam nu ook naar boven. De hulpveren zijn een toegevoegde waarde. Waar ik vorig jaar de fietsendrager in de woonwijk nog weleens op de grond reed was dit nu niet het geval. Goede investering. Etappe 1 Zuid Frankrijk, 30 graden, matig gebruik airco; prima. Etappe 2 (helaas een superzwarte zaterdag, 30+) dus veel file en veel airco. Voorbeeldig gedragen. In Spanje waarbij het kwik zeker in week 2 geregeld 35+/40 aangaf geen enkel probleem. Een afgesloten parkeergarage en omgekeerde hellingproef gaf een uitdaging. 3 punts keren kon gelukkig ook. Terugweg.... het blijft een Citroen. Na een tankstop... "service, laat auto repareren." Soort noodloop, accelereren ging niet meer, tempo (90 km p/u) houden achter een vrachtwagen wel. De snelweg af, uit--aan en door. Niet meer teruggekomen.... vuiltje op een sensor?? Hierna nog wel 1,5 dag "ruzie" gehad met de autosleutel. "Badge niet gedetecteerd" en een aantal maal de deuren moeten openen met de mechanische sleutel. Uiteindelijk bij thuiskomst een nieuwe batterij en opgelost. Het idee is dat er een melding op de boordcomputer komt bij een (te) lage batterij, die is achterwege gebleven. Wat is normaal olieverbruik? Weet nl. niet of ik op de boordcomputer wil wachten....
Hiernaast staat LED voor steeds hoger op het wensenlijstje.... wat is het zicht in het donker slecht.... voor de volgende update.
Als de computer zich minder laat horen (en/of op de juiste momenten ergo olie, batterij sleutel), zou hij nog wel even kunnen blijven....
10000km verder
- 193.000 km
Een half jaar verder en 10.000 km verder. Allereerst goed nieuws: LED lampjes incl ballast gemonteerd. 200% verbetering tov de standaard lampjes. Echter went het snel. Nu nog steeds/alweer heb ik het idee dat ik nog steeds minder bedeeld ben. 10.000 km zonder technische malleur? Mwah… dat kan natuurlijk niet. Niet functionerende spiegels en ramen of 80% van de tijd niet, 20% van de tijd wel. Anders gezegd, na de
afspraak gemaakt te hebben bij de dealer deed het het weer (even). “Leuke” ervaring bij de dealer(alweer).. sochtends 8.15 uur brengen en u kunt er op wachten…. 10.15 uur… we krijgen de auto niet meer gestart en hebben technische hulp van buitenaf nodig..nu niet beschikbaar hier heeft u een vervangende auto….wat begin met niet werkende spiegels, eindigde met een niet-werkende auto…dat gaat achteruit ipv vooruit. 15.15 uur… auto start/rijdt weer, oorzaak niet werkende spiegels….meerdere draadbreuken in linkerportier….700+ eur….auto gereed 17.00 uur…. 17.15 uur auto opgehaald betaald…en weg…. 17.17 uur terug bij de dealer…vanmorgen geen melding service nodig, nu wel. “Dat komt door de reset van de computer, ik haal het eruit” … u kent ze wel de cheatcodes… 2 keer rempedaal, 1 keer tankklop open, 2 keer ruitenwisser aan en weg was de storingsmelding…. 17.23 weer op pad….. nog te rijden km’s….60! De dag ervoor nog getankt dus tenzij ze er tussen 14.00 uur en 17.00 uur al rijden met aan de slag zijn geweest……terug… 17.30 uur.. “ monteur rijdt een rondje…. Iets met calibratie… de tankmeter geeft 3/4de aan (dat kan), maar de resterende km idd niet meer… ondertussen was 60 km 80km geworden, dus houdt het in de gaten en 18.20 uur(!!!!) richting huis. En idd de rest km liepen op naarmate we verder reden……….. olieverbruik 1 liter op 5000km. Ok, daar we voornamelijk korte stukjes rijden. Overigens wintersport(1000km heen en 1000km terug), weinig/ geen olieverbruik. De (reserve)sleutel lijkt stuk, maar een nieuwe kost 500 eur. De dealer heeft aangeboden dat hij een poging waagt alvorens een nieuwe aan te schaffen… dat gaan we eerdaags doen…. Voor de rest… #alleskanmee en comfort is prima. Juni weer een APK incl grote beurt even kijken of en waar we dat gaan doen #dealerervaring vs#gevoeligemotorencrappysoftware,
10,000 km verder > 200,000 km
- 203.000 km
Grote beurt eind Juni Weinig grote zaken filters. olie en 2 verse banden. Trip 1: Polen. In Duitsland en Polen kan en mag 145 op de cruise control. Dit houdt de motor van de Picasso 3 uur en 20 minuten vol. De airco stopt er dan mee. De cruisesnelheid en de buitentemperatuur van 27+ gaven het vermoeden bij ons dat de motor te heet werd, maar uiteindelijk bleek de airco gewoon aan zijn max te zitten. Bij thuiskomst een aircobeurt voor de echte vakantie naar Frankrijk. Verbruik 1;10, maar de terugreis (1600km) ging wel mooi in 16 uur ( incl tanken en eten). Overigens is dit niet wekelijks aan te raden. Aircobeurt en op naar Frankrijk. In tegenstelling tot de trip naar Polen nu wel dakkoffer, kampeerspullen en fietsenrek mee. De snelheid ging iets omlaag, maar met 135 op de cruise in Frankrijk viel het niet tegen. In week 2 bekroop mij het gevoel dat de olie laag was. De peilstok bevestigde dat. Naderhand bleek de grote beurt alweer 6.500 km achter ons te liggen, dus olieverbruik OK. Betekent 1 a 2 keer per jaar bijvullen tussen de beurtjes en/of op vakantie. 0w30, dat vind je zelf in Frankrijk niet in de supermarkt. Uiteindelijk om 17.52 uur een dealer gevonden. Hij geen Engels, ik geen Frans. 0w30 en google-translate deden de rest. Ook hij deed niet aan 1 ltr flaconnetjes, maar had wel een tap/ tank vol van dat zwarte spul. Rijdt maar naar binnen. Er ging 1,25lt in en ondanks dat de sluitingstijd reeds gepasseerd was, wou de dealer van geen factuur en of betaling weten. Toch maar even de factuur van de beurt in NL er bij gepakt; 20 EUR per liter. Kortom; 25 EUR bespaart, de NL garage schrijft met een vork of de Franse dealer koopt/verkoopt tegen een lagere prijs, of een combinatie hiervan. Met verse olie, werkende airco en goed onderhoud was de terugweg niet noemenswaardig. Lessons learned; Olie 1lt per 5000 km, Airco 1 keer in de 2 jaar. Naast de reguliere beurtjes en de achilleziel van deze auto de distributieriem in de gaten houden. Maar, komende uit leaseauto's, is deze handleiding best te volgen en weet ik niet zo goed waar met name ruimte en comfort op een hoger plan staan.
Volgend jaar een (lichte) caravan? Iemand ervaring? Op de camping zie ik combinaties (auto's + caravan) die qua gewicht en prestaties een stuk onder de C4 Picasso zitten, maar toch........
Weer 10K verder
- 213.000 km
Thuiswerken en naar werk met de trein/motor laat de kilometerstand buiten vakanties om langzaam/langzamer oplopen. De wintersport bracht ons uiteindelijk 10.000 km verder. Met name door de 3500KM aan wintersport km's. Dit maal in Polen. Het normale olieverbruik zoals eerder benoemd, dus alleen winterbanden eronder en gaan. Of.... beetje slijtage, wel snel, maar remblokjes achter ook maar meegenomen. En een uitlaatmof was in verregaande staat van ontbinding. Gelukkig zijn die 7 EUR en inclusief de blokjes en bandenwissel is de schade dan 350 EUR. Verbruik 1 op 10 bij kruissnelheid GPS van 130Km/u, ik wijd dit dan maar aan winterbanden, hogere snelheid en dakkoffer. Comfort en gebruiksgemak blijven hoogtij vieren. Dit voorjaar en deze zomer dan toch maar met caravan (1350KG) op pad en dan niet alleen in NL. Verse APK incl beurt in Juni en kijken of de Citroen slaagt als caravantrekker.
Eerste caravanervaring
- 215.630 km
Proefdraaien met de caravan in Limburg. 2,5 uur verderop voor ons. De hulpveren en tuning doen hun werk uitstekend. Uiteindelijk was de caravan 1200Kg, dus hier zit nog 150kg ruimte in. De kogeldruk was wel aan de hoge kant. Dat is huiswerk voor aankomende zomer. Het rijden. De combinatie ligt incl dakkoffer, wat (zwaardere) spullen in de achterbak en 5 personen prima horizontaal.(hulpveren hulde!).In de vijfde versnelling 2200 toeren en 95km/u op de teller. Dit gaat prima. Even snel een vrachtwagen of zondagsrijder inhalen en 110 is dan ook geen probleem. De zesde versnelling wel geprobeerd, maar vnl. "bergaf" of heel vlak, maar dan zak het toerental onder de 2000 en "choked" de motor toch wat sneller. Benzineverbruik schommelt tussen de 1 op 9 en 1 op 8. Ik had dit stiekem hoger verwacht. Trajectcontrole A2 kruipt ie richting de 1 op 10/ 10,5. Dus het kan wel. 1 op 8 of 1 op 10, scheelt nog geen hele tank op 1300 km en,zoals aangegeven als in 5 lekker loopt en 95 naar 110 gaat best soepel (incl airco) dan is het maar zo. APK+ beurt + 98 (e5) in de tank en dan moet ook de reis naar het zuidoosten van Europa goed gaan komen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Citroën C4 Picasso 1.6 THP Intensive | Navigatie | Parkeersensoren | Trekhaak | Bluetooth | 17 Inch lichtmetaal |
- 2014
- 127.598 km

Citroën C4 Picasso 1.2 PureTech Selection | 1E EIGENAAR | 12MND GARANTIE | AIRCO | CRUISE | LMV | NAVI |
- 2016
- 42.863 km

Citroën C4 Picasso 1.6 VTi Intensive 7P* Airco * Navi * Cruise Control * Trekhaak *
- 2013
- 170.346 km