Citroën Grand C4 Picasso e-HDi 115 Business (2014) #6
autoreview
Signalement
Uitvoering | Grand C4 Picasso e-HDi 115 Business |
---|---|
Versnellingen | 6, Semi Automaat |
Bouwjaar | 2014 |
Jaar van aanschaf | 2014 |
KM-stand bij aanschaf | 4 km |
KM-stand laatst | 12.457 km |
Heerlijk, onthaastende loungeruimte op wielen
- 12.457 km
Sinds eind februari berijder van een prachtige Citroën Grand C4 Picasso 1.6 E Hdi Business met ETG versnellingsbak in de kleur Noir Onyx. Ik heb de auto eind januari besteld via Athlon Car Lease met de opties Pack Lounge (o.a. half leer, comfortstoelen met massagestand en led sfeerverlichting in het interieur), Pack Introduction, het fantastische panoramadak en stoelverwarming. De auto werd een maand eerder afgeleverd dan verwacht en is afgehaald bij Dijkstra Citroën in Almere.
De auto bevalt tot nu toe bijzonder goed. Aangezien ik 4 opgroeiende jongens heb, wordt de geboden ruimte zeer gewaardeerd. Op de tweede zitrij is een zee van ruimte beschikbaar en ook op de derde zitrij is voor kinderen tot een jaar of 11 voldoende plaats. Een groot voordeel is dat de derde zitrij bij de voetenruimte een verdieping heeft in de bodemsectie waardoor je niet met opgetrokken knieën hoeft te zitten en je voeten goed kwijt kunt. Zelfs voor een volwassene tot 1.85m is het goed uit te houden voor een korte afstand. Eveneens opvallend is de hoeveelheid licht die zowel door de voorruit als door het optionele panoramadak naar binnen valt. Motorisch kan de auto prima meekomen met het huidige verkeer. Tot 140km/u heeft de auto voldoende vermogen, daarboven gaat het allemaal wat moeizamer en moet het relatief kleine blok er flink aan trekken waardoor ook het verbruik aanzienlijk toeneemt. Tot nu toe bedraagt het gemiddelde verbruik ongeveer 5,9 liter/100km bij een normale tot stevige rijstijl. Hoewel er de nodige spookverhalen rondgaan aangaande de ETG bak ben ik tot nu toe tevreden over de werking hiervan. Je moet er uiteraard geen DSG eigenschappen van verwachten, echter bij een rustige rijstijl schakelt de auto mooi soepel op en bij gasliften tijdens de prima in te schatten schakelmomenten, is de gangwissel nauwelijks merkbaar. De meerprijs van 700 Euro is dan ook zeker het overwegen waard. De auto wordt er nog comfortabeler door. Het blok is overigens opmerkelijk stil, zelfs bij de koude start. Sommige meerijders kunnen nauwelijks geloven dat er een diesel in het vooronder ligt. Het weggedrag is strak, zeer comfortabel en lichtvoetig. De auto stuurt weliswaar licht, doch erg precies. Ook de afwerking van de auto verdient een pluim. PSA heeft hier de laatste vijf jaar een behoorlijke inhaalslag gemaakt. Alles voelt solide aan en harde plastics zijn nauwelijks aanwezig. Ook de instap naar de derde zitrij is zeer praktisch uitgevoerd met een omhoogklappende zitting voor een maximale doorgang. Een auto waar bijzonder goed over nagedacht is.
Jammer genoeg heeft de auto bij hogere snelheden (boven de 130 km/u) en bepaalde windrichtingen last van kraakgeluiden rechtsvoor bij de A-stijl. Er is door de (sub) dealer in Scheemda waar ik gepland heb de auto in onderhoud te doen (7 km verwijderd van mijn woonadres)al meerdere keren naar gekeken, echter ze hebben het probleem tot nu toe niet op kunnen lossen. Na de eerste keer zou men Citroën Nederland raadplegen. Vervolgens is er een modificatie doorgevoerd. Dit heeft echter niet mogen baten. Daarna werd het stil en werd ik ondanks meerdere telefoontjes niet teruggebeld. Na de directeur gebeld te hebben (andere vestiging van Van Staalduinen in Stadskanaal) werd er ineens wel weer gereageerd en is de auto aansluitend uitgebreid onderzocht. Daarbij heeft men de wielkastbescherming opnieuw vastgezet alsmede de paravan. Na uitgebreid getest te hebben zou het probleem verholpen moeten zijn, echter na een rit over de Autobahn is het geluid nog steeds prominent aanwezig boven de 140 km/u. Ik hoop van harte dat drie keer scheepsrecht is, anders vrees ik dat ik mijn heil elders ga zoeken... Saillant detail is dat ook de demo van Van Staalduinen er last van heeft. Daarenboven heb ik in Coevordem met een benzine demo gereden die eveneens hetzelfde euvel vertoonde. Het lijkt dus niet exemplarisch te zijn.
Niettegenstaande blijf ik elke dag met plezier in de auto stappen. Het lounge gevoel is niet te evenaren. Ook tijdens onze jaarlijke mei-uitje naar Denemarken heeft de auto zich ontpopt als een ware reisbolide waarin het heerlijk loungen is, met name op de passagriersstoel voor met de unieke onderbeensteun. Alsof je business class reist met Singapore Airlines. Alleen de catering mist nog...
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.