Citroën Grand C4 Picasso e-HDi 115 Business (2014) #5
autoreview
Signalement
Uitvoering | Grand C4 Picasso e-HDi 115 Business |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2014 |
Jaar van aanschaf | 2014 |
KM-stand bij aanschaf | 222 km |
KM-stand laatst | 83.000 km |
nieuwe wagen
- 386 km
Waarom een review schrijven. Heb gemerkt dat er over deze auto nog weinig is vermeld. Dus met deze iets meer info.
Afgelopen zaterdag de sleutels gekregen van mijn leasebak. Voor het eerst in mijn carriere van leasewagens er 1 zelf mogen bestellen en kiezen. Geen verplichte keuzes vanuit het bedijf.
Hoe ben ik tot de keuze voor deze Grand C4 Picasso gekomen:
eerste criteria, ruimte... derde kindje op komst en 2 kinderen van 4 en 2, dan moet er weer enorm veel spul in de kofferbak. Dan mijn lengte van 2 meter, ook niet onbelanrijk om goed te zitten met 45000 km per jaar.
In mijn ogen bleven er een paar mogelijkheden over:
VW Touran
Renault Scenic
Citroen C4 Picasso
VW Touran: met enige luxe veel te duur.
Renooit Scenic.. ouder model maar wel netjes en voldeed aan de verwachting.
Citroen C4 de looks was even wennen, is in mijn ogen niet de meest toegankelijke vorm, maar je moet er vaker naar kijken en dan ga je het zeker waarderen. Daarna ben ik in gaan zitten en was meteen klaar. Door de dubbele schermen en een pook niet aan het dashboard gemonteerd kan ik mijn lange benen goed kwijt. Geen pook of middenconsole waar je de hele rit tegenaan zit en wat gaat vervelen. Het grote voorruit waardoor er enorm veel licht in de auto komt, en ervoor zorgt dat ik niet steeds helemaal naar voren moet buigen voor een stoplicht.
En toen het beste nieuws. 115pk diesel is met 20% bijtelling.
De auto is besteld in de 1.6 hdi Airdream Business uitvoering, met introductiepakket, pakket parkassist 2 (die met 5 camera's)en een panoramisch dak. De kleur was Shark Gris.
Levertijd zou 14 weken zijn, maar door een zeer nette medewerker van DAVO Rhoon opgebeld of ik dezelfde auto ook in blauw zou willen. Dan stond deze binnen een week klaar. (niet lang twijfelen dus een blauwe in plaats van grijs) En wat blijkt de donkere blauwe kleur staat hem erg erg goed. Moeilijk om in te schatten een kleur vanuit boekje. C4 in de kleur Hickory ondertussen zien rijden, maar daar ben ik erg blij om dat ik die niet gekozen heb.
Eerste bevinding bij aflevering:
keyless entry.. ideaal. sleutel in je zak houden en toch alles doet het..
Panoramische ruiten... wat een licht heerlijk. Wat een ruimte. In het boekje staat ontworpen als loft. Moet eerlijk bekennen.. snap niet hoe ze het doen, maar wat een enorme zee van ruimte.
dan alle opties. Alleen automatisch inparkeren geprobeerd. Werkt perfect, maar is toch wel een hele beleving de eerste keer. Vingers gekruisd en rustig gasgeven. auto staat rechter in een parkeervak en meer in het midden dan ik ooit zelf voor elkaar zou krijgen. En dat kan hij links en rechts en ook file parkerend. vergt trouwens wel enige gewenning om het systeem in te stellen. De rest is zo'n beetje alles automatisch. Regensensor, lichtsensor, cruisecontrol, het werkt allemaal, moet alleen de start/stop nog vinden.
Touchscreen is ook even wennen om te vinden waar alle opties zitten. Ook het inladen van mp3's in het systeem moet ik nog uitvinden, daarover later meer.
Dan het rijden met een 1.6 hdi airdream.
weinig te vertellen nog na stuk binnendoor en stuk snelweg. Maar wat overheerst is het goede overzicht door hoge zit, het comfort dat je niet elke richel en elk steentje voelt. (verbruik niets over te zeggen). later meer.
goede keuze comfort
- 1.119 km
Zoals gezegd zakelijk ritje Bremen.
eerste wat opvalt is verbruik van de 1.6 HDI 115 pk. 6,89 liter per 100km is niet zuinig. constante snelheid in Duitsland gereden van 130 tot 135 km/h. Omdat de auto nieuw is heb ik geen topsnelheid gereden. Dat doen we later wel.
Maar wat een heerlijke auto om afstanden mee af te leggen. ruim en comfortabel. vanwege de grote ruiten ook ruimtelijk gevoel. En sweeft heerlijk over de weg.
Start/stop werkt nu. Denk dat de accu eerst helemaal opgeladen moet zijn. En inderdaad al vanaf 25km/h rijdend gaat deze al op de spaarstand. Verder de opties doorgescrold en alles werkt naar behoren. Geluid is prima voor de gemiddelde huisvader en kinderen. Verder is het een heerlijke reisauto.
handigheidje is de waarschuwing voor auto's of dingen in je dode hoeken. Lampje gaat netjes branden en je bent gewaarschuwd.
Alle camera's rondom ook heerlijk met inparkeren met zo'n grote auto met extra getinte ramen. In de parkeergarage is het geen overbodige luxe om het einde van de auto te zien op de camera, want met het ligt in de garage is het niet heel makkelijk te zien.
1 puntje van kriiek.. de tijd opnieuw instellen. Springt steeds terug naar wintertijd. Maar dat zal ongetwijfeld aan de persoon liggen die het apparaat bediend. kan hem opnieuw instellen en GMT+1 aangeven maar veranderd automatisch terug.. heb nu GMT+2 gedaan.. blijft hij wel op goede nederlandse tijd staan.
Zal ook de verbruiksmonitor bijhouden.
lekker touren
- 11.011 km
10 weken verder en 11000 km verder.
Wat val ter tot nu toe op aan de auto. klein rammeltje zoals eerder gemeld. En een melding in het systeem dat parkeersensoren.... en toen was die melding weg en nooit meer terug.. En de parkeersensoren deden het rondom. En de camera's ook.
Tot zover het oudhollands pijpzeiken..
Verder is het een auto waar je u tegen zegt. Met het hele gezin op pad met buggie, kinderwagen speelgoedtas en kinderfiets. Past er allemaal in. Vrijgezellenfeest met 7 personen, past er gewoon in. Zitcomfort perfect voor mijn lange benen en rug. hoge zit heerlijk. Nergens met mijn benen tegenaan. Wat een zicht rondom met veel glas. Ik kan niet anders zeggen dat dit een heerlijke reisauto is en prima in het dagelijks verkeer uit de voeten kan. Kan niet anders zeggen dat het een perfecte keus is voor vele kilometers rijplezier.
audiosysteem ingesteld, doet precies wat je vraagt. Radio prima, telefoon prima, navigatie prima. nog geen fout gemaakt. Dus tot nu toe alleen maar Lovende woorden.
Rijgedrag, zeer voorspelbaar. Grote hoge auto dus geen bochtenridder. 1.6 diesel, geen sprintkanon. Als je dit in gedachten houdt, kan je overal prima meekomen. Maar ga niet te enthousiast een bocht in of wedstrijdje doen op de autobahn. Er zijn daar betere auto's voor. 194 km/h op de teller is de max geweest tot nu, en daar lacht de gemiddelde audi, bmw of mercedes bestuurder om. Maar dat comfort hebben zij zeker niet. Dus ben je die vader die veel op de weg zit en in het weekend ook normaal de kids met spullen moet vervoeren... zou ik zeker aanraden eens te gaan kijken bij een dealer in de buurt. De ruimte en materialen zijn niet meer zoals vroeger maar zer netjes en goed.
Verhuiswagen proporties...
Als je de stoelen inklapt/wegklapt, ontstaat er een laadruim, je schuift daar je wasmachine en wasdrogen ineens in en dan kan er ook nog een kinderbedje op zijn kant naast. Zie ik ze niet doen in een A3 van gelijke waarde.. of A4 van meer.
Conclusie na 11000km. blij met mijn keuze en ga er vrolijk meer kilometers opzetten. Wie had dat gedacht dat een fransoos me zo kon bekoren.
tot over 15.000 km. Bij de eerste beurt.
Boem is Hooooo
- 14.000 km
het is zover... voor het eerst in 17 jaar een botsing.. en wat voor 1, voor een zebrapad met 2 km/h niet opletten.. afgeleid door 2 jengelende kinderen en een telefoon die niet verbond op de handsfree. even niet kijken en rol er net tegenaan. Schade? in eerste instantie niets te zien bij voorganger en alleen de nummerplaat bij mezelf, gelukkig geen persoonlijke drama's. maar wat voel je je een oen om zo tegen iemand aan te rijden. Weer wat geleerd zullen we maar zeggen.
resultaat is bij de voorganger een heel klein vouwtje in de bumper die alleen te zien is met het oog van de keurslager. bij de C4, nummerplaat verbogen, wijkende delen van bumper en motorkap en koplamp. geen Lak eraf!!! dus naar de schadehersteller.
heb een Mercedes B klasse mee... wat een achteruitgang is dat zeg..had niet verwacht dat ik dat ooit zou zeggen als ik Benz mocht rijden.
Voelt krap aan, kinderen passen niet achter mij, beenruimte te krap, hoofdruimte te krap, binnespiegel die de hele rechterkant van het gezichtsveld belemmerd. B180 op benzine... niet vooruit te branden.
conclusie: wat ben ik een verwende kwast met het geluk om in de heerlijke C4 te rijden met al zijn luxe, been/hoofd/bagageruimte, panoramadak, en alle andere luxe opties..
Ik ga me dus niet meer af laten leiden door de kids of telefoon.. wil voorlopig echt niets anders rijden dan mijn eigen Grand C4 Picasso.. heerlijk.
trouwe reisauto/pakezel/verhuiswagen
- 83.000 km
bijna 2 jaar in bezit en op 83000 km. gemiddeld verbruik zit op 18,86 km per liter.. rij veel snelweg dus is ook begrijpelijk dat er gemiddeld 1,5 km per liter verder kom dan het gemiddelde binnen heel Leaseplan. Maar het opgegeven verbruik van de fabriek haal je volgens mij alleen als je standaard 90 rijdt op de snelweg met wind mee. En nee dat gaan we niet doen. we houden ons netjes aan de snelheid en doen er geen rare dingen mee. het blijft een gezins-bus en werkpaard.
Na een tijd niets te hebben geschreven nu toch maar even een update voor alle critici en eventuele geïnteresseerden.
De 1.6 Diesel is voor de Nederlandse wegen meer dan voldoende en kan prima mee. Zolang je je normaal gedraagd op de weg is de auto meer dan prima. Voor alle mensen die haaks een rotonde om willen, koop een A5 van Audi, daar is de C4GP niet voor bedoeld. Dus verwacht ook niet van zijn bestuurder dat hij er met 60km/h op knalt.
In Duitsland op een recht stuk met kleine daling heb ik 205 op de teller gehad.. dus komt prima vooruit.
voordelen van de auto:
- Ruimte
- Comfort
- Praktisch (heb Ikea meerdere keren leeggekocht en geen aanhanger nodig.)
- dode hoeksignalering is zeer fijn en parkeersensoren en camera's rondom is een uitkomst.
klachten:
Ze hebben een keer het hele dashboard eruit moeten halen omdat de verwarming het niet deed aan 1 kant.. Software update gehad uit Frankrijk.
Navigatie is nogal eens niet op de hoogte van nieuwe wegen die er toch al wel een tijdje zijn..
Heeft vanaf het begin nog wel wat moeite met regen... krijgt dan meldingen als parkeersensoren werken niet of het lampje van de dode hoeksignalering blijft branden. Dit is na een paar honderd meter weer weg. Storend maar niet hinderlijk.
Conclusie: bij 90.000km mag ik een nieuwe uitzoeken van de baas... jullie raden het al; het wordt een nieuwe Grand C4 Picasso Business. identieke kleur, identiek interieur. Zonder Panoramadak, maar met een automatische versnellingsbak. verwachte levering in week 19. Heb er nu al zin in.
- Betrouwbaarheid5
- Prestaties4
- Comfort5
- Kosten4
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Uitgelicht aanbod

Citroën C4 Picasso 1.6 e-THP Business | Clima | Navi | Camera | Automaat
- 2015
- 198.748 km

Citroën C4 Picasso 1.2 PureTech Selection TREKHAAK NAVI CRUISE PDC CLIMA LMV NAP
- 2016
- 148.296 km

Citroën C4 Picasso 1.6 THP Exclusive Navi*Stoelvervarming*Cruise*Achteruit Camera*Full Optie*Trekhaak*
- 2013
- 119.792 km
Lees ook

Opel Zafira - Citroën Grand C4 Picasso

Citroën Grand C4 Picasso vs. Opel Zafira Tourer - Vergelijkende Test

Test: Citroën Grand C4 Picasso (2013)

Dubbeltest - Ford C-Max vs. Citroen C4 Picasso

Fiat 600 Jungla (1972) - Liefhebber Gezocht
