AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

Citroën Grand C4 Picasso e-HDi 115 Business (2014) #2

autoreview

Citroën Grand C4 Picasso e-HDi 115 Business (2014)

Signalement

UitvoeringGrand C4 Picasso e-HDi 115 Business
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2014
Jaar van aanschaf2014
KM-stand bij aanschaf16 km
KM-stand laatst183.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Net opgehaald bij de dealer

  • 140 km

Het is mijn plan een aantal malen over deze nu net nieuwe auto te schrijven.

Vanmorgen hebben we de Grand Picasso opgehaald bij de dealer. Meteen 130 km naar huis gereden, en daar een en ander uitgeprobeerd. Ten opzichte van de C-max, waarin ik drie maanden reed, is dit een groot verschil. De C-max is een prettige auto, maar had zo zijn kuren: zeer zenuwachtig bij het sturen, een absurd snelle rem, en een zeer ongelijkmatige versnelling bij het op laten komen van de versnelling. Daar moet je mee leren omgaan.

Bij de C4GP is dat anders. De vering is prettig soepel, de wegligging voelt erg prettig, en hij rijdt soepel/comfortabel, en zeker niet traag.

Ik heb drie maanden moeten wachten tot de aflevering (van de leasemaatschappij mocht de auto niet voor 1/1/14 worden uitgeleverd). In die tijd lees je dan commentaren en kritieken over de C4GP, en vrees je dat alles tegen gaat vallen. Zo zit ik in ieder geval in elkaar. Een aantal zaken blijken nu bij die eerste rit allemaal erg mee te vallen:

- het lane departure warning systeem trekt aan de gordels bij het overschrijden. Vele testrijders vinden dat vreselijk. Ik vind het prima! Kennelijk rijd ik netjes tussen de strepen, en ik heb geleerd dat bij zijwaartse verplaatsingen je je knipperlicht moet gebruiken. Dus ik kreeg geen waarschuwingen, tot het moment dat ik expres probeerde het systeem te activeren.

- de C4GP heeft 'actieve cruise-control'. In de tests las ik dat de cruise-control afslaat als een auto te dicht bij komt. Dat klopt alleen maar als de auto plotseling veel te dicht bij komt, bijvoorbeeld omdat deze andere auto vlak voor je invoegt. Het normale gedrag is dat de auto afremt (op de motor) als je een auto achterop rijdt. De actieve cruise-control houdt een vast afstand (2 seconde, afhankelijk van de snelheid) tot die auto. Als de auto weer harder gaat rijden, of als je naar de linkerbaan gaat, neemt de snelheid onmiddellijk weer toe, tot de ingestelde snelheid. Ook wordt het afremeffect overbrugt als je je knipperlicht aandoet, om van baan te wisselen.

- Navigatie: het kaartbestand is de nieuwste versie (die van december 2012).

Ik ben erg blij. Als ik een tijdje heb gereden, zal ik mijn ervaringen aanvullen!

Na de eerste beurt / 24000 km

  • 24.000 km

Ik ben erg tevreden tot nu toe. De GP rijdt lekker, zowel op lange stukken op vakantie, als in het woonwerkverkeer op de A4. Vrijwel altijd rijd ik met de adaptieve cruise control aan, waarbij de auto netjes inhoudt als je op iemand inrijdt, of als er een auto in het gaatje voor je duikt. En heb je weer de ruimte, trekt ie netjes weer op. De afgelopen weken heb ik op vakantie in een huurauto gereden, die dat niet deed: wat vermoeiend!

Is is zuinig? De 4 l/100km haalt ie niet. Maar regelmatig laat de boordcomputer zien dat ik ritjes rijd tussen de 4,2 en 4,4. Dat is dan meestal veel woonwerkverkeer op 100km wegen. Het verbruik 'vliegt' omhoog als ik dan een paar stadsritjes doe, of als je langere stukken 130km rijdt met de hele familie in de auto. Maar dan nog laat de boordcomputer vrijwel altijd nog maar 4,8-4,9 zien. Bij de pomp blijkt dat het verbuik toch hoger ligt. De wisselingen in de verbruikmonitor wijt ik aan de mate hoe netjes ik vol pomp. Het gemiddelde van 5,2-5,3 zal denk ik wel betrouwbaar zijn.
Uitschieters naar boven (meer dan 6) zijn er als je met een volgepakte auto 150km/h door de bergen naar de wintersport rijdt.

De eerste beurt: rond de 20k zei de auto dat ie een beurt moest krijgen. Geen bijzonderheden. Alles lijkt het te doen.
Het enige wat af en toe lijkt te haperen is de elektrische voetensteun bij de bijrijderstoel. Soms doet ie het niet. Maar als ik het zelf controleer werkt het weer. Dus mogelijk ligt dat aan de bediener.

Bijna het einde

  • 172.000 km

Ik heb al een tijd n iets meer geschreven. Het leasecontract loopt over een paar maanden af. Mijn ervaring met deze auto zijn uitermate goed. Vanwege een iets ander leasebeleid van mijn werkgever komt deze auto niet meer in aanmerking. Ik ga de Citroën missen!

Mijn ervaringen:
Eigenlijk uitermate goed. De auto is nooit stilgevallen. Eenmaal een rood lampje gehad, maar dat ging uit toen ik de auto weer opstartte. Onlangs had ik een waarschuwing dat mijn voorlicht stuk was gegaan. En eenmaal dat de bandenspanning te laag was.
Reparaties tijdens de onderhoudsbeurten waren ook zeer beperkt: een keer iets met de koelmotor, en eenmaal iets met de airco.
Ik heb er vooral heel veel mee gereden. En dat was prettig. Ik ben helemaal verzot op de adaptive cruise control. Dat is ook een eis in mijn nieuwe auto! Gelukkig hebben steeds meer merken dat in het pakket zitten. De hoge zit, de vele ruimte, het opgeruimde dashboard: ik houd er wel van.

De laatste km's

  • 183.000 km

Ik heb deze auto ingeleverd. Na 4 jaar en 182000 km is het leasecontract ten einde. Ik ga in een nieuwe auto rijden. Met enige weemoed nemen we afscheid van deze auto die het altijd heeft gedaan en ons nooit in de steek heeft gelaten. De voorwaarden van het leasen van mijn werkgever zijn versoberd, en de Citroen Picasso is duurder geworden de afgelopen 4 jaar. Dat maakt dat een nieuwe Picasso alleen uitgekleed p[ast in het toelaatbare budget. Daarom over naar een hele andere auto. Het zal wel even wennen zijn.

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (5)

Reageren