AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

Citroen Dyane 6 Confort (1978)

autoreview

Citroen Dyane 6 Confort (1978)

Signalement

UitvoeringDyane 6 Confort
Versnellingen4, Handgeschakeld
Bouwjaar1978
Jaar van aanschaf1987
KM-stand laatst45.000 km
Lezerswaardering: 62%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Spartaans oer mobiel

  • 45.000 km

Het terug denken zoals in mijn geval aan de eerste auto die ik had. Eigelijk begon het met een blauwe 2cv. Met vierkante koplampen.
Ik had het slim uitgekiend. En kon op deze manier medestudenten meenemen in deze bijzondere citroens.
In die tijd waren ze nog spotgoedkoop. Dus voor ƒ 750,- kocht ik een Diane 6.
Op het prikbord van de Academie Minerva te Groningen bood ik een rit aan van Leeuwarden naar Groningen en terug natuurlijk. Voor ƒ 7,50 per persoon een retourtje.
Voor ik het wist had ik mijn Diane vol.
Ik had daarvoor eerst een eend zoals ik zei. Maar deze heb ik in de mist in de prak gereden met medestudenten erin. We hadden heel veel geluk. Uit het niets in de mist bij de waldwei van Leeuwarden naar Drachten dook een Opel kadett op... BATS! De hele voorkant plat. Zelfs de motor was plat.
Tot op de dag van vandaag kijk ik daar op terug dat we heel veel geluk hebben gehad. Want een eend is net een kartonnen doos op wielen.
Ik kan wel door blijven reviewen over de auto's die ik heb gehad... Want veel later heb ik ook nog een eend gehad als tweede auto naast de XM en de C4 Picasso.
Maar ik kom daar nog op terug.
Om toch het bij ervaring te houden van de verschillende uitvoeringen vat ik het wat samen.
Bovendien ben ik bijna geboren in een eend. Mijn vader kocht om de twee drie jaar een nieuwe. Met een zijraampje achter of zonder. En als laatste hebben wee een oranje Ami 8 gehad. Een prachtige oranje geel kleurige gs ging niet door... Deze was veel mooier maar net wat te duur.
De créme kleurige Diane 6 die ik heb gehad wil ik als een soort van metafoor gebruiken. Wat dan ook als review van de andere eenden en Diane's geld.

Er was op den duur een staking van boeren in Leeuwarden. En ik wou door de stad rijden maar kwam in een file terecht. Ik stond toen achter een Fram bus. Deze reed tot mijn grote schrik achteruit. Met het gevolg dat de motorkap in elkaar frommelde. De buschauffeur deed niet moeilijk en kon zo op die manier ƒ 1100,- uitgekeerd van de busdverzekering krijgen. Waarmee dat meer was dan wat ik voor de auto had betaald als aanschaf.
Het vermogen van de auto was net genoeg om mee te kunnen.

Wat ik nog wel heb gedaan een stabilatorstang van een Ami 8 er op gezet. Dit leidde tot stabieler bocht gedrag. Ik heb een aandrijfas, uitlaat en accu vervangen. en deed regelmatig zelf de beurtjes. En dit kwam ook omdat mijn vader heel veel donor spullen had van de Diane. Deze lagen op zolder van een schuur. Zoals een motor met een versnellingsbak en aandrijfassen erachter.
Vlak in de buurt waar we destijds woonden in Noord Fryslan had ik een geschikt iemand gevonden die graag aan de auto wou sleutelen voor onderhoud.
Als ik wat had zei hij knor maar even langs. Ook hij had een zolder vol met deuren, motorkappen, sturen, reserve motoren... alles wat je maar kon bedenken als donor materiaal voor deze auto. Hij knorde toen in een mehari.
Als je erbij stilstaat is deze auto een ongelooflijk fenomeen geweest. Heel veel liefhebbers plaatsten citroen met dit concept in autorijden op een heel hoog voetstuk.

Ik heb er ongeveer 50000 km mee gereden. En toen kwam de OV-jaarkaart. Dus kreeg ik geen medestudenten meer in de auto.
Er zat toen maar 1 ding op opknappen. Ik ben toen heel wat sloperijen afgeweest. En had van mijn vader ook spullen mooi overgespoten. Ik had toen een auto spuit setje. Waarmee ik alles weer mooi maakte.
Koplampringen, sierstrippen, spiegels. Toen verkocht voor ƒ 1350,-. Met winst dus. Goedkoper had ik niet kunnen rijden.

Een Diane was net wat meer auto dan een eend. Minder wind gevoelig. Een eend was een hele uitdaging om deze met storm op de weg te houden. Zeker als er dan een vrachtwagen aan kwam knalde bijna het linnen dakje eraf.

Later zoals ik al eerder zei een eend erbij gehad als tweede naast een C4 Picasso en een XM. Doordat dit 30 jaar later was werd het ineens een heel ander verhaal. Het is dus tegenwoordig een dure hobby...
Ik dacht met een eend of acadiane erbij als tweede auto een goedkope oplossing was.
Maar de prijs van de aanschaf en de onkosten is bijna 10 keer zo duur dan toen ik de Diane had.
Kleine ritjes op een zondag middag is nog wel te doen.
We hebben toen een acadiane gehad en een daarna een eend.

We hadden de acadiane waar ook te veel aan kapot ging bij Erwin van Eend it somthing ingeruild op een rood witte eend. Witte motorkap, rode spatborden, etc.

Op een gegeven moment schoot de versnellingsbak vast toen ik te hard achteruit reed. € 550,- Vergelijkbare reparaties om de drie vier maanden.
Als laatste euvel wat de laatste druppel was om definitief een einde te zetten achter een eend als tweede auto gebeurde nog dit...
Als ik van de drie naar de vierde versnelling ging moest ik de pook steeds meer in een rechtse draaiing duwen. Net alsof de pook scheef naar rechts hing. En de uitlaat rammelde heel erg veel.
Toen dus naar eend it something gegaan. Oh zei hij dat is niks even de rubbertjes en klemmetjes bij stellen en dan is het weer opgelost.
Dus zei ik bedankt voordat ik weer terug naar huis wou.. Maar er is nog 1 ding. De motorkap zit nogal los.
Hij kijken... Oei! Laat maar staan. Je bent bijna door je chassis gezakt. En de motor zit los... Dus motor, versnellingsbak en uitlaat zit als een geheel op het chassis aan elkaar vast, hing scheef... vandaar de merkwaardige problemen...
Dus dit betekende dat in het ergste geval de motor zich van het chassis kon losmaken en weg kon rijden zonder auto.
En wat zou dat dan wel niet kosten? Een nieuw chassis eronder? Vele duizenden verder dan maar weer?
Uiteindelijk was dit de laatste eend. En was het niet meer wat het was als goedkope auto voor erbij... Sorry... Maar toch wil ik nog wel kwijt dat deze auto een onuitwisbaar hoofdstuk is geweest van alle auto's die ik heb gehad...

7,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (4)

Reageren