Citroën Dyane 6 Confort (1972)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Dyane 6 Confort |
---|---|
Versnellingen | 4, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1972 |
Jaar van aanschaf | 2012 |
KM-stand laatst | 75.000 km |
Weer een liefde erbij!
- 69.000 km
Ter info: het betreft een Dyane Luxe maar kon dit type niet kiezen. Van origine is het een Dyane4 echter de 400cc motor is vervangen door een 600cc motor.
Na diverse klassiekers te hebben gereden ging het een half jaar geleden weer kriebelen. Ik wilde graag een 2CV of een Dyane. De Dyane had uiteindelijk mijn voorkeur omdat dit mijn 1e auto was (wat jaartjes geleden in 1989).
Na diverse Dyanes (en ook 2CV's) te hebben bekeken en bereden kwam ik uiteindelijk op deze, origineel Nederlandse Dyane, uit. Was wel wat duurder dan ik gepland had maar is geheel gerestaureerd. Dus hopelijk minder onderhoudskosten...dacht ik.
Helaas bleek er al snel het 1 en ander niet helemaal goed afgemaakt bij de restauratie. De heren 'restaurateurs' hebben er een paar jaar over gedaan, de auto is helemaal uit elkaar geweest en opnieuw gespoten. Dat spuitwerk ziet er zeer goed uit. Helaas is de techniek een beetje afgeraffeld. Men had na al die jaren misschien geen zin meer of toch iets minder verstand van zaken dan gedacht. Ik heb de Dyane naar een eendenspecialist in Berkel gebracht en ze hebben daar de Dyane helemaal nagekeken en diverse reparaties uit moeten voeren:
- wiellagers rondom vervangen
- stofhoezen vastgezet
- accu vastgezet (stond gewoon los)
- voortrein zat niet goed vast en was niet geborgd
- traversebouten (besturing) niet goed vast
- benzinevulpijp los en lekte daardoor
- diverse bouten van chassis niet vast
- motorkapvergrendeling niet correct vast en werkt niet goed
- spanningsregelaar vervangen
- bobine vervangen (de boel zat verkeerd aangesloten en is daardoor defect gegaan)
Dus een flinke rekening ontvangen maar nu is de Dyane gelukkig goed en veilig. Uiteraard had ik dit niet verwacht (is met de proefrit ook niet naar boven gekomen) en heb de verkoper gevraagd om wat kosten te delen maar deze gaf (natuurlijk) niet thuis. Volgende keer een klassieker eerst laten nakijken door een garage voordat ik 'm koop. Dure les...
Maar gelukkig vergeet je bovenstaande snel als je lekker aan het rijden bent. Want wat rijdt dat super!! De vering is enorm soepel (deze heeft nog de frotteurs/batteurs). Dakje open en tuffen maar!
De Dyane staat lekker binnen en komt alleen met mooi (droog) weer naar buiten. Ook op een mooie winterdag (als er niet gepekeld is) wil ik lekker rijden :-)
Oh ja, de gegeven sterren moet natuurlijk niet vergeleken worden met een moderne auto.
Morgen de laatste dag
- 75.000 km
Morgen, 31 januari, is de laatste dag....en dan wordt de Dyane opgehaald. Hij is namelijk verkocht.
En eigenlijk heb ik er misschien wel spijt van dat ik 'm heb verkocht. Want wat was het een fijne Dyane. Starten, lopen. Heerlijk tuffen met het dak open. Super soepele vering :-)
Maar ja, ik wilde weer wat anders. En 1 van onze zoons wil niet met het dak open rijden. En dat is toch wel jammer met een semi-cabrio...dicht rijden was voor mij geen optie.
Ik heb echter weer een 'nieuwe' oldtimer gekocht. Een prachtige Peugeot 404 uit 1965. Zonder open dak....is zoonlief ook weer blij :-)
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.