Citroën Dyane 5-deurs hatchback 1969-1983 (1970)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Dyane 5-deurs hatchback 1969-1983 |
---|---|
Versnellingen | 4, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1970 |
Jaar van aanschaf | 1979 |
KM-stand bij aanschaf | 75.000 km |
KM-stand laatst | 95.000 km |
mijn eerste auto
- 95.000 km
Voor een totaal overzicht van al mijn auto's en de bijbehorende verhalen zie
http://www.saabforum.nl/viewtopic.php?f=16&t=124421
Gestopt met de studie, baantje gezocht, en dan kan je opeens een auto betalen: de buurman kluste wat bij met auto’s en had een Dyane 435 (dat was de 26 pk-versie) te koop voor 1.500 gulden. Kenteken 37-53-NA
Voor zo ver ik me herinner heb ik ‘m gekocht in 1979 op kilometerstand 75.000 en verkocht op kilometerstand 95.000 in 1981 of begin 1982
http://www.google.nl/imgres?sa=X&biw=12 ... x=96&ty=60
Geen 33 pk, maar 26 pk! En toch voor een feestje 12 kratten bier ophalen!
Het was een roestige rotauto, slecht onderhouden door diezelfde buurman (ik stond een keer stil langs de snelweg, kwam de ANWB, bleek dat hij er bromfietsbougies ingedraaid had).
Toch startten ze altijd (je kon ze aanslingeren), liepen meestal, verbruikten weinig (1 op 18 of zo, moest ook wel met een 20 liter-tankje.
Zo weinig vermogen hadden ze dat je zomaar het volgende mee kon maken:
Driebaansweg over het Franse platteland. Je rijdt achter een vrachtwagen. Die ga je inhalen. Alleen: op het moment dat je naar links gaat, gaat de vrachtwagen ook inhalen. Hij rijdt achter een andere vrachtwagen. Stoer als je bent ga je daar omheen op de derde baan. De weg kent een hele lichte stijging, dus erg hard gaat het niet, maar vooruit, je ziet geen tegenliggers, althans, nog niet.
Opeens komt over de helling een vrachtwagen je tegemoet. Je denkt: opschieten, maar ja, met maar liefst 26 pk gaat dat helling op niet zo hard. Dan komt er naast die tegenliggende vrachtwagen nog een vrachtwagen, en in mijn geheugen nog een personenauto.
Maar of het mijn geheugen was, of mijn fantasie, dát weet ik niet meer. Ik heb het overleefd, dat wel.
In die tijd hadden we voor een franse vakantie zo’n ANWB-vervangend vervoer-verzekering geregeld. De Dyane hield er mee op, ergens in de Bourgogne. Wij kregen een leenauto mee: een Renault 5, en dat reed wel erg lekker, na zo’n Dyane. Toch bracht de ANWB de Dyane met opgeblazen motor braaf thuis (zouden ze nu niet meer doen, de auto was het geld van de reis niet waard), en de buurman hing er voor 200 gulden een ander blokje in.
Ik heb hem uiteindelijk verkocht aan een paar studenten voor fl 500, en dat was nog te veel. Ze hebben hem een paar weken later aan gort gereden, maar het wel overleefd
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.