Citroën Dyane 5-deurs hatchback 1969-1983 (1970)

autoreview

Signalement

UitvoeringDyane 5-deurs hatchback 1969-1983
Versnellingen4, Handgeschakeld
Bouwjaar1970
Jaar van aanschaf1979
KM-stand bij aanschaf75.000 km
KM-stand laatst95.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

mijn eerste auto

  • 95.000 km

Voor een totaal overzicht van al mijn auto's en de bijbehorende verhalen zie

http://www.saabforum.nl/viewtopic.php?f=16&t=124421

Gestopt met de studie, baantje gezocht, en dan kan je opeens een auto betalen: de buurman kluste wat bij met auto’s en had een Dyane 435 (dat was de 26 pk-versie) te koop voor 1.500 gulden. Kenteken 37-53-NA
Voor zo ver ik me herinner heb ik ‘m gekocht in 1979 op kilometerstand 75.000 en verkocht op kilometerstand 95.000 in 1981 of begin 1982
http://www.google.nl/imgres?sa=X&biw=12 ... x=96&ty=60
Geen 33 pk, maar 26 pk! En toch voor een feestje 12 kratten bier ophalen!
Het was een roestige rotauto, slecht onderhouden door diezelfde buurman (ik stond een keer stil langs de snelweg, kwam de ANWB, bleek dat hij er bromfietsbougies ingedraaid had).
Toch startten ze altijd (je kon ze aanslingeren), liepen meestal, verbruikten weinig (1 op 18 of zo, moest ook wel met een 20 liter-tankje.

Zo weinig vermogen hadden ze dat je zomaar het volgende mee kon maken:
Driebaansweg over het Franse platteland. Je rijdt achter een vrachtwagen. Die ga je inhalen. Alleen: op het moment dat je naar links gaat, gaat de vrachtwagen ook inhalen. Hij rijdt achter een andere vrachtwagen. Stoer als je bent ga je daar omheen op de derde baan. De weg kent een hele lichte stijging, dus erg hard gaat het niet, maar vooruit, je ziet geen tegenliggers, althans, nog niet.
Opeens komt over de helling een vrachtwagen je tegemoet. Je denkt: opschieten, maar ja, met maar liefst 26 pk gaat dat helling op niet zo hard. Dan komt er naast die tegenliggende vrachtwagen nog een vrachtwagen, en in mijn geheugen nog een personenauto.

Maar of het mijn geheugen was, of mijn fantasie, dát weet ik niet meer. Ik heb het overleefd, dat wel.

In die tijd hadden we voor een franse vakantie zo’n ANWB-vervangend vervoer-verzekering geregeld. De Dyane hield er mee op, ergens in de Bourgogne. Wij kregen een leenauto mee: een Renault 5, en dat reed wel erg lekker, na zo’n Dyane. Toch bracht de ANWB de Dyane met opgeblazen motor braaf thuis (zouden ze nu niet meer doen, de auto was het geld van de reis niet waard), en de buurman hing er voor 200 gulden een ander blokje in.

Ik heb hem uiteindelijk verkocht aan een paar studenten voor fl 500, en dat was nog te veel. Ze hebben hem een paar weken later aan gort gereden, maar het wel overleefd

5,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee

Lezersreacties (1)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.