Citroën CX 25 GTi (1988)

autoreview

Citroën CX 25 GTi (1988)

Signalement

UitvoeringCX 25 GTi
Versnellingen3, Automaat
Bouwjaar1988
Jaar van aanschaf2008
KM-stand bij aanschaf98.500 km
KM-stand laatst125.500 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

  • 120.500 km

Een update review en ervaringen de afgelopen 1,5 jaar dat de CX in mijn bezit is.
Het blijft een feest!
Ben ondertussen weer een goed 20.000 km verder, sinds mijn aanschaf.
De Cx is gebleken een betrouwbare 'mon amis' te zijn.
Het blijft een klassieker, dus zorg, liefde en aandacht is nodig.
De auto heeft zijn beurten gehad, geen echt gekke dingen gehad, behalve normaal onderhoud
Twee lange vakanties naar Zuid Franrijk even moeilijk gehad, ach zucht, zucht.
Het zij haar vergeven!
In Bordeau vorig jaar begaf het een oliesensor, tientjes werk, en een Citroen dealer alles mooi opgelost. Ook van KNAC prima ondersteuning gehad, chapo! Geef altijd een zeker gevoel als je met een klassieker op stap gaat. Dit jaar bij vertrek zomervakantie naar de Dordogne een dodepuntsensor gaf de geest, wederom een kleinigheidje. Heb via garage Hydraulique in Raamsdonkveer een ' rampenpakket' geleast voor 25 euro, alle onderdelen meegekregen die stuk kunnen gaan. Kwam goed uit.
Maar na een kort oponthoud dan wat een feest zoevend over de Franse snelwegen. Heb vaak last van pijn in de rug, 300/ 400 km achtereen rijden, en gewoon zonder problemen uitstappen!
Roestgevoeligheid blijft wel een punt ( auto staat ook vaak buiten m.u.v. de winter). Vooral rondom het schuifdak. Maar ja, liever de frisse wind in de voiture, dan een gesloten auto.
Pakken we later wel aan, wil immers de auto nog heel erg lang behouden.
Tot zover de update.

Oude liefdes kunnen leuk zijn !
Na 20 jaar wederom een citroen CX gekocht (heb er destijds 2 gehad).

Bezit nu sinds een maand een citroen CX GTI van 1988.
Ik was verkocht na een lange proefrit met de van 1 1/2 uur door het Gooise.
Had het idee om een CX te kopen afgeschreven, maar toch me laten verleiden door een
verkoopadvertentie op marktplaats.
En man oh man wat een feest om in te rijden !
Met alle opties die ik graag wilde: een (niet lekkend!) schuifdak, automaat, en de snelle GTI-motor,
en heel weinig kilometers op de teller ( 98500! ), en geen roest op de bekende delen.
De voiture was een schuurvondst door de vorige eigenaar, bedoeld voor de verkoop, jaren lang
stilgestaan, en nu ’ ontwaakt’.
Gezien zijn leeftijd natuurlijk wel enkele gebruikssporen en deukjes.
De vorige eigenaar heeft een schadebedrijf, dus de auto meteen cosmetisch op orde laten maken.
Gezien zijn leeftijd heb ik de auto op de zaak gezet, is erg interessant bij auto’s ouder dan 15
jaar
( fiscale bijtelling over de dagwaarde i.p.v. nieuwwaarde).
En je rijdt natuurlijk een bijzondere auto, er zijn er ruim 1 miljoen van gemaakt, maar helaas is het
merendeel onder de slopershamer terecht gekomen.
En als je er een tegenkomt op de snelweg krijg je ontegenzeggelijk een duim op gestoken!
Kortom een bijzondere auto die zich met alle gemak, ook qua prestaties kan meten aan
hedendaagse auto’s. Het verbruik is redelijk. Rijdt zonder problemen op loodvrije benzine. Op
euro
95 ( 1: 8,5) op loodvrij 98 ( 1: 9,5 !)

PROBLEMEN

Zie verslag onder ' ervaringen'

Aha, de Franse slag !
Je verwacht natuurlijk bergen problemen met een klassieker, zeker als deze van Franse makelij is.
Echter mijn stelling: koop de auto met weinig kilometers (is soms lang zoeken), en pleeg goed
preventief onderhoud. Ik heb naast de citroen, een MGB van 1976, en een landrover discovery van
1996 met ondertussen 3 ton op de teller. Beide gekocht destijds met weinig kilometers. Goed
onderhoud, gematigd zijn met de rechtervoet en je rijdt betaalbaar en betrouwbaar.
Na lange stilstand van deze citroen cx, de auto meteen een grote beurt gegeven, met de volgende
zaken:
- preventief bi-metaal van de radiotor vervangen ( CX heeft de neiging om te heet te worden, en
als de zelfdenkende ventilator niet werkt, leidt dat al snel tot een lekke koppakking)
- alle benzine- en waterslangen vervangen
- v-snaren vervangen
- dinitrol en tectyl behandeling preventief tegen de roest
- alle olien vervangen
en verder gewoon een grote beurt.

En gewoon rijden !

  • 120.500 km

Zie verslag onder ' ervaringen'

Wederom feest!

  • 125.500 km

Een update voor de echte cx-citrofielen!
Alweer 1 jaar geleden sinds de laatste update.
Teller staat nu 5000 km verder.
Te weinig gereden met mon amis realiseer ik me nu.
Maar goed heb als klassiekerliefhebber en verzamelaar 2 Franse voitures bijgekocht. En moet dus mijn rijgenot splitsen. Een renault 5 le car met 40.000 km, in showroomstaat in Belgie gekocht van een bijzonder aardige eigenaar, kun je ook zonder gas terug geven de veelal in Nederland geplaatste drempels over, net zoals de CX natuurlijk. En een Simca 1309 SX, was destijds het topmodel van de voor kenners Simca 1307/ 1308 reeks. Velen van gemaakt maar allemaal vroegtijdig verroest op de schroothoop terecht gekomen. Dit exemplaar, moet nog wel in de revisie, een orgineel Nederlandse uitvoering, was van de directeur en citroendealer van Doorn in Amsterdam. Geen opvolger, en kreeg deze auto, met alle opties, van zijn personeel cadeau, bij zijn afscheid. De man moet op handen gedragen zijn. Welke medewerkers zijn tegenwoordig zo betrokken met hun bedrijf en baas dat ze zo'n actie doen!
Recent terug van vakantie, natuurlijk weer met de CX naar Frankrijk.
Het blijft de ideale vakantieauto voor lange afstanden, in dit geval naar de Vogezen.
Was geen probleem voor deze dame. Genoten, kortom.
Onderweg naar huis, werden we opgeschrikt , al toeterend, door een zeer enthousiaste eigenaar van een witte CX break. Gezien de grote hoeveelheid bagage in de achterbak, waarschijnlijk ook op weg naar huis in Nederland. 600 km met continue, on-Franse regen getrotseerd, en dan is zo'n ontmoeting op de snelweg, weer reden om een big smile op te zetten!
Qua gebreken, geen bijzonderheden, mijn dynamo is vervangen, de cx blijkt gewoon een betrouwbaar partner te zijn. De cx is trouwens te huur voor de echte liefhebber. Zie www. slowlane.nl Een bedrijfje gestart met 2 vrienden rondom onthaasting in het leven. Nou de cx is volgens mij het symbool daarvoor pur sang.
Tot zover.
Groet,

Frenck

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (9)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.