Citroen C5 X PureTech 130 Feel (2022)

autoreview

Citroen C5 X PureTech 130 Feel (2022)

Signalement

UitvoeringC5 X PureTech 130 Feel
Versnellingen8, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2022
Jaar van aanschaf2022
KM-stand laatst45.608 km
Lezerswaardering: 89%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Prima mooie auto

  • 24.801 km

Na vroegere ervaring met de Citroën CX, had ik meteen een klik met dit nieuwe model dat sinds 2022 op de markt is. De dealer in Ommen had deze staan: hij wilde hem toch meteen verkopen. Na een week reed ik al, zonder proefrit want er was nog geen echte demo auto beschikbaar.
Ik rijd relatief veel doorgaande wegen en snelwegen. Alles gaat soepel met de 130pk 1.2 l met 8 versnellingen automaat, ook met verkeerslichten en file verkeer. Ook vakantieritten in de bergen gaan moeiteloos bergop en af. Bij steile hellingen omlaag wordt de ingestelde adaptieve cruise control snelheid aangehouden zonder zelf bij te hoeven remmen. Het geluid van de 3 cilinder is zeer goed gedemd, rijgeluiden ook trouwens. De ACC gebruik ik zoveel mogelijk, handig met 3 instelbare afstanden. Ik heb op deboordcomputer een gemiddeld verbruik van 4.7l/100km. Korte ritten vallen minder gunstig uit, maar volgens mij moet je bij een koude start 0.1 a 0.2l extra rekenen voor opwarmen van de motor, en daarna valt het stadsachtige" verbruik met deze motor erg mee. Als ik vergelijk met mijn vorige auto's: CX Familiale 2400 van bouwjaar 1978: 9 a 11l/100km, C5 THP 6v aut van 2014: 6l/100km boordcomputer.
Het interieur ziet er goed en stevig uit, en is zeer ruim, evenals de bagageruimte.
De diverse rij hulpjes werken allemaal prima: grootlichtassistent, rijbaan assistent. Handig ook is de 5 intensiteitsstanden van de automatische ruitenwissers.
De ingebouwde Tom Tom navigatie gebruik ik liever dan Google maps via Android auto. Met de Citroën app kun je alvast (thuis) je bestemming opzoeken, gaat dan draadloos naar Tom Tom, handig en ook Google ondersteund. Ook zie je filevorming op de kaart. DAB radio, speakers, multimediasysteem, allemaal prima
Het rijden en sturen gaat gemakkelijk en intuïtief. De vering gedraagd zich altijd rustig, wat vergelijkbaar met CX van vroeger, maar prima bij de tijd van nu: snel over golvende wegen gaat de huidige C5X zeker beter af. Op kleinere hobbelige wegen in Polen kon ik trouwens de iets grotere bodemspeling waarderen.

Onveranderd prima!

  • 36.400 km

De auto houdt zich prima. De 2e onderhoudsbeurt, na precies 2 jaar, leverde, evenals de 1e, geen onverwachte zaken op. Er waren geen klachten of problemen met garagebezoeken tussen de jaarlijkse beurten door, bij ongeveer 18000 km per jaar. Olieverbruik was nauwelijks meetbaar, dus bijvullen was niet aan de orde. De banden af fabriek van Goodyear zijn nog prima met gemiddeld zo'n 5mm. Verbruik op de dagteller, die tot max 9999km gaat, geeft (gaf) steeds 4.6 a 4.8 l/100km over die 9999 km intervallen, vanaf het begin dus; handig natuurlijk dat er 2 dagtellers in de boordcomputer zitten. De verbruiksmonitor lijkt gemiddeld 0.1 a 0.2 l meer op te leveren. Er waren snelwegritten met gemiddeld 4.0 l/100km bij, bij wat rugwind, dat wel. Bij tegenwind komt het bijna nooit boven 5.0 l dankzij de merkbaar gunstige stroomlijning. Ook is stadsverkeer met warme motor, met vaak minder dan 5.0 l/100km eigenlijk zo zuinig bij deze aandrijflijn, dat je je het nut van mild hybrid (hier is dus geen hybrid aanwezig!) echt kunt afvragen, ook gezien de vaak 100 kg hogere wegenbelastingschaal bij zulke systemen. Kortom blij met het mooie model, de echt prima rijeigenschappen, zoals bepaald door onderstel, aandrijflijn en geluidsniveau, en bij economisch verantwoorde kosten.

De C5X laat geen steken vallen!

  • 45.608 km

De C5X rijdt probleemloos!
Het verbruik is 1:20.4 op de verbruiksmonitor. Er zijn relatief veel snelwegritten, waar de stroomlijnvorm goed van pas komt!
De dagteller die tot maximaal 9999km gaat (er zijn er 2) geeft 4.8 tot 4.6 l /100 km. Incidenteel heb ik wel eens 3.8 gehad bii een rit van 100 km!
Er is geen merkbaar olieverbruik of bijvullen met de jaarlijkse 18000km. De 1e montage banden kunnen nog wel 10000 mee. De C5X is gekocht en in (jaarlijks) onderhoud bij Citroën dealer Bouwman Ommen: prima! Tussen de beurten door heb ik nooit een probleem gehad.
Er zijn geen kraakjes in de auto te horen. De 3 cilinder houdt zich voorbeeldig op de achtergrond; je merkt alleen de prima trekkracht.
Deze zogeheten feel uitvoering is niet de duurste, maar ik mis wat mij betreft niets, en wat een ruimte in deze auto!
.

10,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Citroën C5 X

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (7)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.