Citroen C5 X Plug-in Hybrid 225 Shine (2023)
autoreview
Signalement
Uitvoering | C5 X Plug-in Hybrid 225 Shine |
---|---|
Versnellingen | 8, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2023 |
Jaar van aanschaf | 2023 |
KM-stand bij aanschaf | 5 km |
KM-stand laatst | 120.024 km |
Kennismaking
- 235 km
Na een levertijd van ca 7 maanden kreeg ik het bericht dat ik de auto mocht komen ophalen bij Janssen-Kerres te Venlo. Nadat alle papieren waren geregeld mocht ik achter het stuur plaatsnemen en werd alles in grote lijnen uitgelegd.
Welke is het?
Citroën C5X PHEV in de Shine uitvoering. Kleur: Magnetic Bleu (volgens de dealer “eindelijk” geen grijs?) met wat mooie opties:
-Hype adamantium interieur (prachtig donker leer, met verwarmde & gekoelde stoelen met massage functie)
-Panorama dak (te openen)
-Pack hifi (8 speakers met subwoofer)
De Shine heeft mooie details tov Business Plus, en mooiere materialen in het interieur. Veel aluminium accenten, privacyglass vanaf de B stijl, haarscherp en groot navi-scherm, 360 beeld rondom de auto, electr bestuurdersstoel met geheugen, dubbel glas in zijruiten (erg stil aan boord) Mijn reden om de Shine te kiezen was voornamelijk de mogelijkheid tot het bestellen van het panoramadak en pack hifi. Dat kan alleen op de Shine geleverd worden. Best vreemd, maar waar.
Ik reed weg met een “volle accu” met 58km. Dat kwam wel redelijk overeen met de echte elektrisch gereden kilometers daarna. Uiteraard alle rij-modi gelijk allemaal geprobeerd. De hybridmode, elektrisch, comfort en sport. Vooral de laatste geeft de extra power.
Op zich is er in elke stand power in overvloed! Logisch, gezien m’n vorige auto een C5 Aircross diesel was.
Mijn eerste rit, zo’n 235km kwam het verbruik uit op 1:14,5. Ik moet hierbij eerlijk bekennen het gaspedaal hiervan daar wat dieper heb ingedrukt, dus in dat opzicht geen slecht verbruik.
De stoelen zitten heerlijk comfortabel en zijn ook goed instelbaar. De bijrijderstoel is daarnaast ook vanaf de achterbank elektrisch te verstellen als men meer beenruimte wenst. De beenruimte is overigens al behoorlijk goed achterin.
Inmiddels heb ik het navischerm volledig “uitgeplozen” en alles persoonlijk ingericht, net als het Head-Up-Display, en ga maar eens wat kilometers genieten tot de volgende review.
Eerste onderhoudsbeurt / tweede review
- 29.889 km
Na ruim 30 jaar een diesel te hebben gereden, was het natuurlijk best een stap om naar een plug-in hybride te gaan. Hoe bevalt dat nou? Best goed! Elke dag vertrek ik met een volle batterij, waarbij het display van de batterij elke dag weer wat anders aangeeft. Het ligt over het algemeen tussen 38-58km. Zo nu en dan zet ik de dagteller op 0 om het eens na te meten. Ik rij de batterij vaak leeg op de snelweg en kom er gemiddeld wel 45-50 km mee weg. Ik heb de auto vanaf april, dus heb tot op heden nog geen koude periode meegemaakt. Ik gok in de winter op zo’n 35-40km elektrisch te kunnen rijden. We zullen het zien. Het gemiddeld benzineverbruik valt hierdoor best wel mee. De app geeft 4,8l/100km aan, dat is gemiddeld 1:20,8km. Ik rij zo’n 1500km per week. Het enige nadeel is de kleine benzinetank. Daar gaat zo’n 40 liter in. Dus wel iets vaker tanken dan voorheen.
Wat is er nou zo ontzettend fijn aan deze auto? Wanneer ik in de buurt van de auto kom, gaan de lampen aan, en wanneer ik dichterbij kom ontgrendeld de auto vanzelf. Na eenmaal achter het stuur te hebben plaatsgenomen zit je op een heerlijk comfortabele zetel, niet te zacht en niet te hard. De “lederen” bekleding zit goed. Ik heb erg vaak de stoelventilatie aan, en had nooit gedacht dat ik dit zo fijn zou vinden. De sfeerverlichting is ‘s avonds erg rustgevend. De auto maakt draadloos connectie met CarPlay, wat ik erg handig vind. Erg handig zijn de mogelijkheden om alle displays persoonlijk in te stellen. Op het head-up display verschijnt de verkeersbordherkennig en de ingestelde cruisecontrol snelheid, samen met systeem wat de auto tussen de lijnen en houdt afstand van de voorganger bij gebruik van cruisecontrol. Ook in filerijden werkt het systeem feilloos. Achter het stuur zie de gereden snelheid en navi aanwijzigingen. Soms wissel ik af tussen het Navi systeem van Citroën en dan weer Google Maps. Beiden werkt fijn. Op het grote scherm op het dashboard zie ik toch het liefst het Navi scherm en de radiostations. Ik koos destijds ook het uitgebreide hifi systeem (8speakers & subwoofer) wat een erg goede sound geeft. Dat is een echte aanrader. Met het mooie weer heb ik vaak het panorama dak open, dat geeft een fijn gevoel en veel licht in de auto. Laatst ook een keer achterin gezeten tijdens een rit, en dat zit ook als een vorst.
Zijn er ook nog nadelen te bedenken?
Jazeker wel! Het benzine klepje kan alleen open via knopje op het dashboard (vergeet ik zo nu en dan weer) Soms maakt de CarPlay geen connectie. Soms ontgrendeld de auto niet vanzelf en soms wil de elektrische achterklep niet wat ik wil. Ik denk dan wel eens; “ach, het werkt straks vanzelf wel weer”.
Over een paar weken gaan de winterbanden er onder, en begin volgend jaar staat er een rit gepland naar Oostenrijk.
Ik heb zin in de volgende 30000km, tot de volgende review.
Oostenrijk / derde review
- 49.185 km
Inmiddels bijna de 50.000 km in zicht.
Een aantal weken geleden een mooie afstand afgelegd naar Sölden Oostenrijk. Op 16 januari vroeg in de ochtend gaan rijden richting de Duitse grens. Vanaf de grens zo’n 232 km rijden, met een gemiddelde snelheid van 95km/u door veel baustelle, kwam het verbruik uit op 7,1ltr/100km. Er kwam een boodschap in het dashboard om even uit te rusten om een kop koffie te gaan drinken. De volgende rit van 201km met gemiddelde snelheid van 134km/u gaf hetzelfde verbruik van 7,1ltr/100km. Daarna weer zo’n 306km afgelegd in 2u16min. waarbij we wat sneller konden rijden waardoor het verbruik op 9,75ltr/100km kwam. Dat was even lekker op snelheid tussen 160-190km/u. maar dan gaat het verbruik logischerwijs ook omhoog. Op deze snelheden rijdt de auto trouwens wat fijner op de “sport-stand”.. De wegligging is dan wat steviger, het stuur reageert directer. Het laatste deel van de rit was bergopwaarts waardoor het verbruik natuurlijk hoger werd, en met 10ltr/100km was dat niets mals. Alle skibagage lag in de auto, zonder skibox op het dak.
Na zo’n lange rit stapten we beiden prima relaxed uit de auto. Het comfort is echt geweldig te noemen. Zelfs tijdens de hogere snelheden nog steeds rust & stilte aan boord. De auto is goed geïsoleerd en geeft een minimum aan rijgeluiden door.
Onderweg wilde de CarPlay niet vlot koppelen, dus een groot deel van de reis op de Navi van Citroën gereden. Eigenlijk blijkt dit dan wel weer erg fijne software te zijn, met goede file weergave, omleidingen en eigenlijk een best mooie weergave op het Head-up-display in het raam. Die wil ik vaker gaan gebruiken. Daarnaast wat pech met bevroren ruitensproeivloeistof. De vloeistof was niet goed bestand tegen de kou. Na toevoeging van “pure antivries” smolt het als sneeuw voor de zon. Tijdens de terugreis zijn overigens de verbruikscijfers redelijk vergelijkbaar met de heenreis.
Kortom een geweldige rit gereden en een heerlijke vakantie gehad.
Italië, vierde review
- 81.687 km
Reis:
Afgelopen week tikte de klok 80.000km aan. Dat gebeurde tijdens de terugreis vanuit Italië. Met 5 personen, vol bepakt en met dakkoffer op de auto zo’n 3500km afgelegd binnen twee weken.
Comfort:
Met 5 personen in deze auto is redelijk te doen. De middelste plaats op de achterbank was overigens niemands favoriete zitplaats. De achterbank is daar eigenlijk niet echt voor gevormd. Twee zeer comfortabele zitplaatsen en een minder comfortabel plekje in het midden. Over de beenruimte hoorde ik overigens niemand klagen. Met het veercomfort, met dit totaalgewicht, was het nog steeds heerlijk comfortabel rijden. Totdat we op de Italiaanse wegen terecht kwamen. Daar schoot het veersysteem vaak in de maximale demperkussens, en reed qua comfort het beter in de “Sport-stand”. In deze stand voelt de vering wat harder aan, maar werden de kuilen & bulten in de weg wat beter opgevangen, zonder dat de dempers volledig inveren. Dan is de comfortabele “Citroën beleving” wel iets minder. Het sturen gaat iets zwaarder/sportiever, en de gasrespons is wat sneller. De automaat wacht hierbij net iets langer met schakelen en worden er iets meer toeren gemaakt.
Rijden:
Over de Duitse Autobahn gereden, door het prachtige Zwitserland met snelheden variërend tussen de 100-170km. Persoonlijk vind ik de “sportstand” bij hogere snelheden (>140) de betere keuze. Het stuurgevoel is fijner, en het onderstel vangt meer oneffenheden op. Het verbruik tijdens alle ritten bij elkaar, was gemiddeld 7,9mtr/100km. Niet slecht.
In Italië helaas nagenoeg niet kunnen “pluggen”. In deze regio waren zeer weinig laadpalen te vinden. En als ik er eentje vond, was deze bezet of defect.
Navigatie en hulpsystemen:
Ik navigeer dagelijks via Apple CarPlay met Google Maps. Tijdens deze vakantie wilde ik het Citroën navigatie eens gebruiken. Op de HUD de rij instructies fullcolour projecteren op het voorruit, samen met de snelheid en Lane departure systeem.. Navi “gesproken” instellen, werkt ook prima. De TomTom traffic info is perfect! De gekozen routes waren soms net iets slimmer dan die van Google (soms even vergeleken). TomTom gaf erg duidelijk ook flitslocaties door en snelheidscontroles door. Een mooie feature is de tankstations in beeld met de huidige literprijzen. (Erg makkelijk vergelijken) In Duitsland langs de autobahn zie je ook de tankstations die zich iets van de snelweg af bevinden. €2,02 vs €1,68! Met soms nog 35km te gaan, past er in de 40 liter tank hooguit 32 / 33 liter.
Na 2 uur rijden komt er een Coffee break alert in beeld (grappig, maar ook maar gewoon opgevolgd). Verder gebruikte ik de actieve cruise control icm lane departure systeem altijd al, en bewees het nut al eerder.
Kortom, fijne reis limo
100.000 km / vijfde review
- 100.357 km
Een ton op de klok!
Deze kilometers zijn heerlijk onder de comfortabele zetels doorgegleden. Na de reis naar Italië afgelopen zomer, is de auto veelal ingezet voor de dagelijkse werkritten, die gemiddeld nog steeds 1500km per week bedragen. In oktober nog een mooie zakelijke rit gemaakt naar München. Onderweg weer veel baustelle, maar ook de mogelijkheid gehad om even het gaspedaal wat dieper in te drukken tot snelheden >200km/u. Dat rijdt nog steeds erg comfortabel, maar gebruik dan wel de sportstand. Binnenin is het geluidsniveau nog steeds zeer aangenaam, en totaal niet nodig om harder te praten.
Bij 90.000km heeft de auto weer netjes onderhoud gehad volgens het schema van Citroën, zonder extra problemen, echter…… een dag voordat de auto voor de onderhoudsbeurt zou gaan, was het niet meer mogelijk om te “pluggen”! Bij het ophalen van de auto bleek de interne omvormer in de auto defect te zijn, en zou onder garantie worden vervangen. Gezien het een onverwachte vervanging was, heeft dit onderdeel uiteindelijk 4 weken levertijd gehad, maar werkt weer als vanouds. Dit hield wel in dat ik zo’n 6000km volledig op brandstof heb mogen rijden. Dat gaf een gemiddeld verbruik van 5,7/ltr tot 6,6/ltr op de lange ritten en 9,1/ltr tot 10,8ltr op de korte ritten. In ieder geval een goede maand geweest voor de Freebees!
Zijn er dan nog nadelen naar boven gekomen? Nou, niet echt iets bijzonders te melden. Ik ga lekker op weg naar de volgende onderhoudsbeurt die op ca 120.000 km zal plaatsvinden.
Oja, vond nog iets op Ali express om aan de voorzijde van de auto nog wat chroomstripjes aan te brengen.
Vreemd geluid / zesde review
- 113.500 km
Na weer een lange wintersportrit te hebben gemaakt richting Oostenrijk viel het bij thuiskomst op dat er een vreemd geluid onder de motorkap vandaan kwam. Soms bij een koude start, dan was het geluid weer weg en ook bij een warme motor plotseling weer terug. Het geluid klonk alsof de V-snaar doorslipte maar dat een veel hogere toon. Toch maar even langs de dealer gereden, en na alles te hebben toegelicht, kon de werkplaatschef al redelijk zeker vaststellen dat het om een gescheurd membraan zou gaan wat zich in de bovenzijde van de motor bevindt. Dit zou bij de 225pk hybride motoren al eerder te zijn vastgesteld.,echter was dit onderdeel niet voorradig in Nederland , dus moest besteld worden in Frankrijk. Ik zou binnen enkele werkdagen bericht krijgen en zou de reparatie binnen 1,5 uur uitgevoerd kunnen worden.
Ik heb ook gemeld dat ik het niveau in het koelvloeistof tankje wat laag vond, en dat de koelvin al vrij snel aanslaat ba de koude start.
Uiteindelijk is het membraan vervangen, samen met het kleppen deksel onder garantie. In het koelsysteem werd een “luchtbel” aangetroffen en is het systeem gecheckt op eventuele lekkage, maar werd niet aangetroffen. De koel vloeistof is ververst en mocht de auto weer in gebruik nemen. En die rijdt weer als een zonnetje.
Toch niet helemaal / zevende review
- 120.024 km
Na enkele dagen bleek het allemaal niet zo te rijden als een zonnetje. Na de laatste reparatie van membraan en kleppendeksel had ik wat moeite om de auto in te komen. De verlichting ging niet aan bij het benaderen van de auto, deuren ontgrendelen niet en naar verloop van dagen ook niet meer met de afstandsbediening. De elektrische achterklep opende niet meer. Kortom irritatie. Even een vlot bezoekje aan de dealer die mij vertelde dat het zou kunnen doordat de auto ruim een week had stilgestaan tijdens de vorige reparatie. De 12v accu voorin - en achterin voorzien allerlei zaken van stroom zoals het ontgrendelen en herkennen van de sleutel. Zou na 500km rijden met de auto zichzelf wel herstellen. Klonk plausibel, maar ik heb mijn vermoeden uitgesproken dat er wat mis moet zijn met de 12v accu, maar volgens de monteur moest ik echt maar eens een stuk gaan rijden., dus ben maar gewoon weer ingestapt voor een rit. Na weer enkele dagen kon de auto niet meer ontgrendelt worden met de afstandsbediening en moest weer "ouderwets" de sleutel in het slot steken en omdraaien om binnen te komen. Eenmaal in de auto steeds weer problemen met herkennen van de sleutel, dus het batterijtje van de sleutel wellicht leeg?
Inmiddels was het ook weer tijd voor een onderhoudsbeurt, dus hopelijk kon men gelijk de elektrische problemen oplossen, want dit was geen doen. Helaas kon ik door drukte en tekort aan monteurs bij de dealer pas na ruim twee weken terecht dus dat was even klungelen om de auto aan de praat te krijgen elke ochtend. Ik kwam er op een gegeven moment achter dat ik de ontgrendelingsknop op de achterklep tegelijk met de afstandsbediening kon indrukken en dan ontgrendelde de auto. Erg primitief, maar het werkt. Na al 2000km te hebben gereden nog steeds hetzelfde probleem.
Eindelijk kwam de dag dat de auto naar de garage kon voor de onderhoudsbeurt en hopelijk kon men het probleem oplossen. Einde van de dag de auto opgehaald en wat bleek? Er was een 12v accu defect, en dat was degene die zich in de kofferbak bevindt. Ik begin dus steeds wat meer feeling te krijgen voor techniek :-) De auto rijdt weer heerlijk comfortabel en ik ga maar weer lekker genieten van de ritjes.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Citroën C5 X
Had je deze auto's al gezien?

Citroën C5 X 1.6 Plug-in 225 Hybrid Shine Navi-Camera-Leder-Keyless-El. Stoelen
- 2023
- 75 km

Citroën C5 X 1.6 Plug-in Hybrid Shine
- 2022
- 41.890 km

Citroën C5 X 1.6 Plug-in Hybrid Shine | Open Dak | Navigatie | Climate & Cruise Control | Elektrische Achterklep | Lederen Bekleding| Stoelverwarming |
- 2023
- 2.946 km