Citroen C5 X Plug-in Hybrid 225 Shine (2022) #2

autoreview

Citroen C5 X Plug-in Hybrid 225 Shine (2022)

Signalement

UitvoeringC5 X Plug-in Hybrid 225 Shine
Versnellingen8, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2022
Jaar van aanschaf2022
KM-stand laatst100.145 km
Lezerswaardering: 92%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

100000km met mijn C5X

  • 100.145 km

Vandaag heb ik de 100.000 km gepasseerd met mijn C5X en dit vond ik een mooie mijlpaal om een review te schrijven.

Mijn voorgaande auto’s waren een Volvo V40 D2 uit 2018 en een elektrische Hyundai kona 64 kw uit 2019. De Volvo beviel mij erg goed, maar ik vond voor mijn lange ritten soms het onderstel wat stug hoewel het zeker een auto was waar ik met plezier in reed. Bij het wisselen van baan moest ik de auto weer inleveren.
De kona was leuk om elektrisch rijden te ervaren. Naar mijn mening heeft Hyundai de infoschermen goed voor elkaar in de auto. Hiermee bedoel ik de bandenspanning per band, een veelheid aan menu’s in het bestuurdersdisplay met veel rijders-, rit- en auto informatie. Echter vond ik de kona een stuiterige auto en door het (beperkte) bereik stond ik 4 keer per week aan de snellader.

Toen ik in 2021 in verband met mijn baan een andere auto nodig had besloot ik op zoek te gaan naar een comfortabele auto die niet volledig elektrisch was. Hoewel er in de afgelopen jaren best wel wat elektrische auto’s uitgekomen zijn met een groter bereik dan de kona, vond ik het ongemak van de snellader en het plannen van mijn ritten toch te groot. Een diesel wilde ik niet ivm alle regelingen die (gaan) komen en de mogelijke restwaarde van de auto. Daarnaast ging mijn voorkeur uit naar een stationwagon, het oog wil namelijk ook wat.
Per toeval zag ik een advertentie voor de C5X en ik was meteen gecharmeerd van het uiterlijk en de belofte van het comfort. Een aantal andere auto’s die ik gereden/getest heb waren de Volvo V60, Volkswagen Passat, Renault megane en Mercedes C. Elke auto heeft zo zijn charmes, voordelen en nadelen en na een aantal overpeinzingen besloot ik de sprong te wagen, en heb ik in februari de C5X besteld zonder een proefrit te maken. Ik heb gekozen voor de Shine edition met daarbij de 7,4 kw boordlader en het extra geluidspakket. De kleur gewoon, saai, zwart.
Achteraf gezien had ik toch het panoramadak erbij willen hebben, net als de adamantium stoelen met koeling en massage. (Ik had niet gezien dat deze optioneel waren.)

In september 2022 was het zo ver. Ik kon de auto ophalen en vanaf het eerste moment ben ik er erg gelukkig mee geweest. De auto is, en blijft, een verschijning om te zien. De kont zelf vind ik wat minder, maar de zijkant en de voorkant brengen nog steeds een glimlach op mijn gezicht wanneer ik naar de auto loop. De eerste keer instappen was ten opzichte van mijn kona ook anders. Zachte stoelen, een lagere zit, en een heel ander dashboard. Gelukkig went alles :)


Zoals vermeld hebben we de 100.000 km vandaag gepasseerd en ik hoop in dit tempo de 250.000 te passeren zoals de eerste 100.000 zijn gegaan. In andere reviews voor deze auto is 'comfort' een veel genoemd woord en ik kan dat volledig beamen. Het wonderlijke is dat ik soms vergeet hoe comfortabel deze auto is totdat ik in een andere auto zit/rijd.
De stoelen zijn zacht terwijl zij toch steun geven. De vering op ‘comfort’ zorgt ervoor dat het rijden een ‘vloeiende’ ervaring wordt, en het heads-up display op de ruit zorgt ervoor dat ik mijn display bij het stuur bijna niet meer gebruik.
Daarbij is de geluidsisolatie ook top.
De rijhulpsystemen werken goed zonder bij elke doorkruising van een lijn te piepen.
De 360 graden camera en vooruit- achteruitkijkcamera geven perfect zicht rond de auto en hebbenin het donker nog steeds een helder beeld.
Daarbij worden motorgeluiden en rijgeluiden uitstekend gedempt. Althans, tot ongeveer 150km/h. Daarboven wordt het windgeluid luider.


Is het een snelle auto? Bof, dat valt mee. De gasresponse is adequaat en versnellen gaat prima, maar het is zeker geen monster. In duitsland regelmatig 220 gereden en dat gaat ‘m goed af in de juiste rijmodi.
De ‘sport’ stand zorgt ervoor dat de vering stugger wordt, de stuurbekrachtiging wordt afgeschaald en de gasresponse wordt verhoogd. Hiermee kan je de bochten ook wat sneller nemen en stabieler rijden op hoge snelheden, maar laat de auto vooral doen waar het goed in is: Comfortabel zijn.

Qua bestuurdersgemak en bediening van de auto heb ik wel enkele minpunten.
Soms komt er een melding dat de bandenspanning onder een bepaald niveau is geraakt. Helaas kan ik niet zoals bij de kona zien wat de spanning is in elke indivuele band.
Ook de verbruiks/rit gegevens vind ik ondermaats. Ik kan alleen zien wat het verbruik is sinds het opstarten naast het standaard verbruik bij de kiloterteller. Ik zou graag willen zien wat ik op een dag heb verbruikt, hoe lang ik gereden heb, en meer van zulke detail informatie.
Daarnaast is de verbinding met Android auto ronduit beroerd. Draadloos of bedraad, om de zoveel tijd klapt de verbinding weg waardoor ik alleen maar de normale bleutooth verbinding gebruik.

Over het infotaiment systeem is bij Stellantis auto’s vaak ook een dicussie gaande over de snelheid. Voor mij werkt het naar behoren en snel genoeg op de navigatie na. Deze is traag met opstarten, met het plannen van een route en de GPS verliest regelmatig zijn ‘fix’. En ondanks de subwoofer en de extra speakers ben ik niet onder de indruk van de geluidsinstallatie.

De auto is in de afgelopen anderhalf jaar voor 3 beurten bij de dealer geweest. Er is één keer een software update gedaan en verder is alleen regulier onderhoud gepleegd. Ik heb één keer gehad dat het infotaiment systeem tijdens een rit uitviel + het rijders display. Ik kon toen geen snelheid meer zien en heb de auto geparkeerd. Na opnieuw opstarten deed alles het weer naar behoren.

Betreft het verbruik valt het mij alleszins mee. Ik stekker zo veel mogelijk en ik rijd ongeveer 4,6l/100km. Met een lege accu rijd ik ongeveer 6,5l/100km. Mijn elektrisch verbruik? Geen idee.
Ik heb wat dat betreft een vroeg model, dus mijn elektriche bereik is in de zomer max 42 km wat erg jammer is omdat ik het de prettigste rijmodus vind.

Al met al ben ik nog steeds erg tevreden met mijn auto. Het comfort, de glimlach die het bij mij creert, de complimenten die mensen geven…. Ik hoop er nog jaren in te mogen rijden.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Citroën C5 X

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (11)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.