Citroen C5 X Plug-in Hybrid 225 Business Plus (2023) #2

autoreview

Citroen C5 X Plug-in Hybrid 225 Business Plus (2023)

Signalement

UitvoeringC5 X Plug-in Hybrid 225 Business Plus
Versnellingen8, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2023
Jaar van aanschaf2025
KM-stand bij aanschaf6.500 km
KM-stand laatst7.500 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Keuze voor auto en eerste ervaringen

  • 7.500 km

Waarom ik een Citroen C5 X gekocht heb?

Een Citroen C5 X, het is een heerlijke auto om mee en in te rijden! De laatste 20 jaar heb ik geen Citroen meer gehad, maar de jaren ervoor wel. Dat varieerde van de eend, Visa, AX, BX, ZX en Xantia. Maar op een gegeven moment werden het lease auto’s en daar zat dus geen Citroen bij.

Mijn voorgaande auto was een BMW 520i (model 2019), dit was een fijne auto en als ik de garantie had kunnen verlengen, dan had ik hem niet verkocht. Maar, BMW dealers geven in Nederland maximaal 5 jaar garantie (indien je bijbetaald voor verlengde garantie) en de periode van 5 jaar was voorbij. Ik heb nog gekeken naar een jong gebruikte 520i (nieuwe model), maar die vind ik persoonlijk te groot, te duur en vooral niet zo mooi als het model 520i (van 2019) waarin ik reed. Dus verder gekeken dan BMW. En ik heb in veel verschillende auto’s proefgereden en ben uiteindelijk bij de Citroen C5 X uitgekomen! Voor mij is deze auto ‘betaalbaar’ (namelijk 2 jaar oud en t.o.v. de aanschafprijs nieuw behoorlijk afgeschreven), ik kan er een caravan mee trekken (dus voldoende trekgewicht) en het belangrijkste, ik werd er echt blij van toen ik de proefrit deed! En ik zeg er eerlijk bij, het voelt bij Citroen allemaal wat minder stevig en kwalitatief aan ten opzichte van de BMW die ik daarvoor had, maar het comfort en rijplezier (en het verschil in aanschafkosten...) gaven de doorslag!

Met de aankoop van een Frans merk loop je natuurlijk wel het risico dat er wat elektronica issues kunnen zijn. En ja, die heb ik ook al gehad in de eerste 1.000 kilometer.

Maar, ik heb de auto bij een vakgarage gekocht en zij bieden een autoverzekering waarmee een aanvullende garantie (tot 10 jaar oud) kan worden gekocht. Dit geeft mij wat meer zekerheid voor de lange termijn. Voor mij een belangrijke reden om deze auto bij een vakgarage te kopen.

Hoe rijdt de auto?

Het meest opvallende aan de Citroen C5 X vind ik het Grote Comfort. Het is echt een heerlijke rijdersauto, je rijdt met gemak over slechte wegen en drempels, je rijdt relaxed, de stoelen zitten lekker, hij is stil en hij stuurt heerlijk. Eigenlijk vind ik hem fijner sturen dan de BMW die ik hiervoor had. Die had een nerveuzer stuurgedrag en was natuurlijk wel veel sportiever maar vroeg ook meer aandacht tijdens het rijden. Met de Citroen zal ik geen hoge snelheden gaan rijden denk ik, dat deed ik met de BMW (in Duitsland) wel en dat kon ook makkelijk en voelde veilig.

Het rijden op de accu en benzinemotor, wat merk je er van?

De auto is behoorlijk stil als hij gebruik maakt van de elektromotor, maar ook als de benzinemotor in gebruik is. Op de snelweg hoor je wel wat bandengeluid maar de elektro- of benzinemotor niet of nauwelijks. Op de accu heb ik (bij temperatuur van 20 graden) maximaal 63 kilometer kunnen rijden op lokale wegen met maximaal 60 kilometer per uur. Het verbruik van de benzinemotor is met een temperatuur van 20 graden op de snelweg 5,3 liter per 100 kilometer (bij maximaal 100 km/u). Ik realiseer me dat de temperatuur nu optimaal is voor zowel de elektro- als benzinemotor. Het verbruik zal op de lange termijn wat minder gunstig zijn denk ik. Op spritmonitor zal ik het verbruik van de auto gaan bijhouden.
Wat mij bij het opladen van de auto opvalt, is dat het laden van de accu van 0 naar 100% maximaal 10,5 kWh aan stroom kost (gemeten met een stroommeter). De accu zou een bruto capaciteit van 12,5 kWh hebben.
Het overschakelen van de elektro- naar benzinemotor gaat meestal soepel, maar soms voel je een bonk. Ik vraag me af of dit een producteigenschap is, of dat dit met de auto zelf te maken heeft. Hopelijk zijn er andere Citroen C5 X rijders die hier iets over kunnen zeggen?

Storingen

Er zijn in de eerste 1.000 kilometer drie kleine storingen geweest. Ik som ze op:
- De comfort sluiting van het raam van de bijrijder werkte niet. In de handleiding van de auto staat beschreven hoe je dit kunt resetten en dat is met succes uitgevoerd.
- De auto werkt met ‘profielen’ van berijders van de auto. Als je de auto start wordt de instelling van de interieurtemperatuur bij het laden van dat profiel opgehaald en geactiveerd. Dit ging een keer mis waardoor de interieurtemperatuur op ‘Low’ stond. Ik heb de temperatuur toen aangepast en de volgende keer werkte hij weer goed.
- Zo nu en dan werkt de key-less entry niet als ik de auto benader, hij blijft dan op slot. Ik moet de deuren dan via de afstandsbediening openen. Het is mij nog niet duidelijk waarom dit soms wel en soms niet werkt. Hebben meer eigenaren hier last van en is er een oorzaak aan te wijzen?

De knoppen, schermen en navigatiesoftware

Je kunt schermen en de head-up display personaliseren en dat is best handig. Het heeft me wel veel tijd gekost om te vinden waar en hoe je dat personaliseren precies instelt. Het is wel gelukt en ik vind de snelheid en mogelijkheden van het systeem ruim voldoende. Wat me echt in positieve zin is opgevallen met betrekking tot mijn voorgaande auto, is dat de TomTom navigatiesoftware uitstekend en gebruiksvriendelijk functioneert. Het werkt snel en ook de instructies via stemcommando’s worden zonder fouten opgepakt. Dat ben ik anders gewend in de BMW, dat werkte daar minder goed.
Voor het instellen van de klimaatcontrole zijn fysieke knoppen maar je kunt het ook via het scherm instellen. Heel handig. Radio- en telefoonbediening gaan via zowel stuur als scherm en ik ben daar snel aan gewend geraakt.

De Citroën app en de bijbehorende services; contact met dealer en Citroen Nederland

Het installeren en instellen van de app zelf liep soepel. Bij het in gebruik nemen van de app wordt gevraagd of je bepaalde services wilt gebruiken, die moet je wel activeren anders heb je niets aan de app. Deze services heb je dus nodig om inzage te krijgen in je auto, zoals verbruiksdata en onderhoud. Je moet elke service apart aanvragen en apart autoriseren. Het zijn er vier, namelijk;
-e-Remote Control
- Connected Navigation Pack PLUS
- Telemaintenance
- My Trip report
In de bevestigingsmails voor de activatie staat onduidelijk wat de Kosten zijn, de pagina waar naar toe verwezen wordt bestaat niet (out of service). Contact met Citroen Nederland gaf geen resultaat. Daar konden ze namelijk geen inhoudelijk antwoord op de vraag geven of de dienst gratis was of niet. Nou ja, slechte service wat mij betreft als zelfs Citroen Nederland het antwoord niet weet!?

Ik heb met de verkopende Citroen Servicepartner contact opgenomen omdat de bij aflevering gegeven onderhoudsbeurt niet zichtbaar was in de app. Het antwoord was dat je dit handmatig in de app moet bijhouden. Dit lijkt mij onjuist, maar wellicht dat iemand die ook Citroen rijdt, hier het antwoord op weet?

In de praktijk gebruik ik de app nu voor deze functionaliteiten:
- Hoe ver is het laden van de accu (om dit te zien moet je 1 a 3 minuten wachten voordat de laadstatus gegeven wordt, dus je moet wel even geduld hebben)
- Wat zijn de ritten die je gereden hebt? Hierbij zijn de adresgegevens (van -> naar), het aantal kilometers, tijdstip en verbruik van benzine zichtbaar. Verbruik van stroom wordt vreemd genoeg niet weergegeven.
- Route voorbereiden: je kunt een adres invoeren en naar je auto sturen die vervolgens de betreffende route instelt zodra je instapt en wegrijdt.
- Laatste locatie auto (dit werkt soms wel en soms niet)

Ondanks dat er wat min punten zijn, ben ik enthousiast over de auto. Aan het einde van de zomer (of bij belangrijke nieuwe bevindingen) zal ik een aanvullende review schrijven.

Reacties van mede Citroen gebruikers is gewenst!

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Citroën C5 X

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.