Citroen C5 X Plug-in Hybrid 180 Plus (2024)
autoreview
Signalement
Uitvoering | C5 X Plug-in Hybrid 180 Plus |
---|---|
Versnellingen | 8, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2024 |
Jaar van aanschaf | 2024 |
KM-stand laatst | 5.700 km |
Dit is anders autorijden
- 5.700 km
Omdat onze Mazda CX-30 (een 100th Anniversary uitvoering) tegen het eind van zijn leasetermijn liep op zoek gegaan naar een andere auto. Ik had wel weer zin in een wat grotere auto omdat we in het verleden een Ford Mondeo station, Peugeot 406 Familiale en ook nog een Volvo V70 hebben gereden en er eigenlijk 'geen vervanging van een grote wielbasis' bestaat. De Mazda was uitstekend bevallen, maar om nu weer hetzelfde merk te kiezen was ook niet nodig. Nu had ik mijn oog al laten vallen op de Citroën C5 X en reviews bekeken. De grote reden: wel een Renault en een Peugeot gereden maar nog nooit het andere grote Franse merk. En nu was er weer een model met eigenzinnig karakter beschikbaar.
Naar de dealer geweest voor een proefrit en het comfort was naar verwachting. Ik wordt erg blij van een interieur dat niet standaard zwart is en ook dat levert deze auto. Dus ik was eigenlijk al om. Er werd me echter verteld dat de levertijd 8 a 9 maanden was. Nu is dat niet zo'n groot probleem omdat je altijd nog wat extra maanden zou kunnen doorleasen (met de Mazda), maar we zaten zomer 2024 wel midden in een kabinetsformatie. Gezien de politieke kleur van de dames en heren durfde ik dit niet aan. Er zou zomaar een kwak BPM bij kunnen komen omdat het een hybride is en ook nog een importheffing bovenop kunnen komen omdat deze auto in China gebouwd wordt. Samen met een toch al vrij pittige leaseprijs zag ik het een dure keuze worden en besloot het erbij te laten zitten.
Het bleef toch jeuken en twee weken later vond ik deze bij een dealer, nieuw met al een flinke korting, en besloot de leasemaatschappij te vragen of dat ook kon. Daar hebben ze zich erg ingespannen en een deal gesloten met de betreffende garage en zodoende kon het toch! Hij is niet echt een koopje in de lease want ze schrijven flink af, maar het is dan ook wel een forse auto. Had ik dezelfde Mazda weer gekozen, met dezelfde opties, maar helaas dan zonder het niet standaard rode en witte leer, dan was deze ook echt veel duurder geweest. Dus misschien zeur ik teveel over het geld.
Hoe bevalt de auto? Erg goed!
Het is inderdaad een comfortabele cruiser en een hele overgang vanuit de scherp sturende Mazda CX-30. Dat wist ik van tevoren en dat is dan ook verder niet erg. Je moet een auto beoordelen op wat hij bedoelt te zijn.
Drempels en ander ongemak worden comfortabel weggewerkt, en wil je wat sneller dan normaal dan is er een Sportstand en ligt het iets strakker op de weg. Dat geeft je wat meer vertrouwen in de bochten, maar een 'rijdersauto' wordt het nooit.
De prestaties zijn goed, door de elektromotor wordt je lekker vooruit geduwd bij optrekken en in sportstand is hij ook nog een beetje rapper. Meer vermogen mag natuurlijk altijd, maar de 180pk uitvoering is echt voldoende.
Alle veiligheidssystemen zijn aanwezig en werken goed. De automatische cruisecontrol werk soepel raakt niet snel van de kook bij invoegend verkeer en dergelijke. De waarschuwingen zijn mild. Geen 'piepjes-auto'.
De uitvoering is erg luxe en het infotainment en navigatie zijn prima. Geen klachten over de snelheid en bediening. Standaard Android Auto en Apple Carplay zonder snoertjes, werkt ook prima. Vooral handig bij het beleln als je favorieten instelt op je telefoon en navigatie met bijv. Waze. Het head-up display is prima en kan gemakkelijk op de goede hoogte afgesteld worden met het knopje van de spiegel-verstelling. Goed bedacht!
Airco en dergelijke kunnen met knoppen bediend worden en werkt top. De audio is standaard goed instelbaar, niet een heel bijzonder goed qua geluid, maar ook beslist niet slecht.
De middenarmsteun is uit twee delen en dat is vooral erg handig als je veel bagage bij je hebt: geen problemen dat de klep dan ergens tussen wegzakt en niet meer gemakkelijk dicht wil.
De stoelen zitten goed, comfortabel en met verwarming, koeling en massage. Dat laatste is niet zo mijn ding. Ik vind het wat primitief. Een beperkt aantal drukpunten dat in allerlei patronen in je rug kan porren. De benaming van de optie 'kattepootjes' is dan weer wel leuk.
Zijdelingse steun van de stoelen is ook goed en bekleed met prettig materiaal. Zal wel nepleer zijn.
Voor lange ritten zijn de stoelen minder geschikt. Verwacht geen Volvo zetels.
Hij is ruim van binnen. Zowel voor als achter en de kofferbak mag er ook zijn. Meteen een rubber mat voor gekocht, want die standaar bekleding daar wordt ik niet vrolijk van. Heerlijke grote klep om je spullen naar binnen te zetten. De achterbank kun je vanuit de kofferruimte in twee delen neerklapen. Gemak dient de mens. De klep is niet elektrisch bediend, maar erg goed in balans zodat je er niet veel kracht voor nodig hebt. Goed gedaan!
Wat bevalt er goed:
- Het interieur. Ik geniet elke keer als ik instap.
- Comfort van het rijden en erg stil.
- Bij openen van de deur gaat je stoel achteruit zodat het uit- en instappen gemakkelijker gaat.
- Mooi centraal display met heldere navigatie.
- Beide voorstoelen elektrisch bediend.
- De kleur: niet zo heel snel een smerige auto.
- Verwarmde voorruit.
- Veiligheidssystemen zijn niet opdringerig en werken goed.
En de missertjes:
- Geen front-kamera. Dat is wel een gemis aangezien we eigenlijk altijd op straat moeten inparkeren.
- Oppassen bij instappen, je stoot snel je hoofd ook als je niet erg lang bent. Ik ben 1.84 en het went. Bij krap inparkeren is het toch wel wurmen om eruit en erin te komen.
- Geen elektrisch bediende achterklep, maar wel goed in balans zoals gezegd. Kan ik mee leven.
- Geen wisser op de achterruit. Echt jammer. Zeker omdat de spoiler niet aansluit en water van het dak er onderdoor over de achterruit loopt.
Samengevat: een fijne auto, goed ontworpen en goed in elkaar gezet door onze Aziatische 'allesmakers'. Niet foutloos maar wel heerlijk anders dan anders qua uiterlijk en rijden. Ik mag dat wel waarderen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Citroën C5 X
Had je deze auto's al gezien?

Citroën C5 X 1.6 Plug-in Hybrid Business Plus
- 2023
- 15.000 km

Citroën C5 X 1.6 Plug-in Hybrid 180 Plus
- 2024
- 6.292 km

Citroën C5 X 1.6 Plug-in Hybrid 225 Max | Navigatie | Massagestoelen | Lederen bekleding | Camera | Lichtmetalen velgen | Keyless | Stoel & Stuurverwarming | Getint glas
- 2024
- 25.713 km