Citroën C5 X (2023)
autoreview
Signalement
Versnellingen | 8, Automaat |
---|---|
Bouwjaar | 2023 |
Jaar van aanschaf | 2023 |
KM-stand laatst | 66.200 km |
Iets anders
- 5.381 km
De Keuze
De overstap naar een "auto van de zaak" zou sowieso een stap terug worden. Niet zo heel raar, aangezien mijn vorige auto een mooi uitgeruste BMW 540xd Touring uit 2018 was. Veel beter gaat 't dan niet worden, gezien de huidige tijdsgeest, waarbij diesel een steeds lastiger verhaal wordt en downsizing in combinatie met elektrificatie de norm zijn geworden. De bijtelling van een dergelijk "fregat" is natuurlijk ook niet mals en het budget niet ongelimiteerd. Bovendien was het nu juist de bedoeling om wat centen over te houden door voor een leaseauto te kiezen, dus een budget van circa €. 50.000,00 vond ik wel het maximum. Tja, wat ga je dan kiezen...
Met een jaarkilometrage van 50.000, vooral in het buitenland, komt een EV nog nét iets te vroeg; de laadinfrastructuur in de landen ten zuiden van ons is nog niet klaar voor de lange afstanden die ik rijd en de actieradius te kort om met een beetje tempo (140-150 km/h) Europa te doorkruisen. Om mezelf een zachte landing te gunnen in het EV tijdperk besloot ik mezelf te beperken tot de keuze voor een plugin hybride. Verstandig? De tijd zal het leren...
Verder moest de auto qua karakter volkomen onvergelijkbaar zijn met genoemde 540d. Anders valt het altijd tegen, wat uiteraard niet zo heel vreemd is. Daardoor stelde ik, naast genoemde vorm van aandrijving, de volgende criteria:
- leuk om tegenaan te kijken (van buiten en van binnen);
- representatief;
- praktisch;
- geschikt voor lange afstanden (comfort);
- voldoende vermogen.
Must-haves voor wat betreft uitrusting:
- head up display;
- stoelverwarming;
- stuurwielverwarming;
- stoelventilatie;
- 5e deur.
Door bovenstaande eisen vielen om budgetredenen de premiummerken Mercedes, Volvo en BMW af (ben geen Audi liefhebber) en aangezien ik niet zoveel om status geef, had ik daar ook geen enkele moeite mee. Dus bleven de volgende optie's over:
- Citroën C5X
- Mazda CX60
- Toyota RAV4
En je raadt het al...de C5X sprak mij het meest aan. Waarom?
- geen "busje" gevoel;
- aansprekend uiterlijk;
- geweldig comfort;
- uitstekende pret-per-Euro verhouding.
Ik heb gekozen voor de Business-Plus uitvoering, inclusief:
- de meest uitgebreide interieur optie (heeft een ingewikkelde naam) met stoelventilatie;
- Smart-Grey metallic met een zwart dak;
- 7,4 kW boordlader.
Eerste ervaringen
Inmiddels zijn de eerste 5.000 km onder de wielen doorgegleden en kan inmiddels bevestigen dat de C5X op werkelijk geen enkele manier doet denken aan de 5-serie. De Citroën is een echte Grande Routière en legt je volledig in de watten op lange reizen door Europa. De stoelen zijn zacht, maar voldoende stevig en het onderstel is heerlijk comfortabel. Daarnaast is het een heel stille auto en kun je met een heel acceptabel tempo grote afstanden afleggen. Tot 170 km/h gaat het allemaal prima, maar als je harder wilt dan wordt het allemaal wat onstabiel. Gewoon niet doen, wat zou je je ook druk maken...
Essentiële zaken, zoals het (TomTom) navigatiesysteem en de handsfree telefoon doen uitstekend hun werk en het head-up display is mooi groot. Het geeft veel navigatie informatie, wat helpt om je aandacht bij het verkeer te houden.
Ik ben geen fan van touchscreens in auto's, maar het exemplaar van de C5X werkt snel, behoorlijk intuïtief en groot genoeg. Daarnaast heb je de vrijheid het touchscreen, maar ook het instrumentenpaneel vóór je, in te richten zoals je wilt, wat ik erg prettig vind. Dit was als digibeet even puzzelen, maar als je doorhebt hoe het werkt, dan is het zo gepiept.
Het verbruik valt me aardig mee, als je in ogenschouw neemt hoe ik de C5X gebruik (lange afstanden). Gemiddeld verbruikt 'ie zo'n 1:14,5, inclusief regelmatig laden. Dit is gemeten over grote afstanden, voornamelijk in Duitsland, waar ik over het algemeen lekker doorrijd. Als ik kortere afstanden 100% elektrisch rijd, dan kom ik op 1 kW circa 4 km ver (het is winter). Op een volle accu betekent dit zo'n 36 km. Ik zal jullie regelmatig over het verbruik op de hoogte houden.
Problemen
Is het dan allemaal hosanna met de C5X? Nou...nee. Vanaf de eerste kilometer heb ik last van trillingen in de auto. De bandenboer constateerde tijdens het wisselen naar winterbanden dat er een velg krom was en deze is inmiddels vervangen door de dealer die de auto heeft geleverd (de plaatselijke Citroën dealer had er geen zin in, dus daar komen we maar niet meer bij terug). Dit gaf verbetering (nu voornamelijk nog trillingen bij accelereren). De dealer gaat dit binnenkort verder onderzoeken, maar uit alles blijkt dat het stellen van de juiste diagnose niet heel eenvoudig zal zijn. Ik zal jullie uiteraard op de hoogte houden.
Regelmatig zal ik in deze kolommen terugkomen om jullie bij te schrijven over mijn ervaringen met de C5X, waarbij ik naast bovengenoemd probleem jullie zo goed mogelijk zal informeren over alle eigenschappen van deze toch wel eigenzinnige auto.
De eerste ervaringen
- 18.000 km
Inmiddels zijn we ruim 13.000 km verder er, een paar ervaringen rijker een ook een illusie armer.
Om maar met dat eerste te beginnen: de trillingen. Kennelijk is het trillen bij wat vlotter accelereren tot ca. 60 km/h een bekend probleem bij de C5X en volgens de importeur zou het vervangen van de aandrijfassen het probleem moeten verhelpen. De dealer heeft dit advies opgevolgd en inderdaad: het trillen bij accelereren vanuit stilstand is verminderd, maar zeker nog niet verdwenen. Daarnaast trilt de auto (soms) bij constante snelheden op de snelweg en bij accelereren op de snelweg. De wielen zijn bij het wisselen naar zomerbanden perfect gebalanceerd, maar helaas had dit geen merkbaar positief effect (Michelin banden). Dus vroeg ik de dealer nader onderzoek in te stellen om de klachten definitief op te lossen. Helaas…de importeur vindt dat er genoeg onderzoek is gedaan en doet de problemen af als “producteigenschap”. Oftewel: wen er maar aan, beste klant. Nu heeft Stellantis hierin een naam hoog te houden, denk maar eens aan “distributieriem-gate”, waaraan ruim aandacht is besteed in de media, zonder dat Stellantis zich ook maar ergens iets van aantrekt. Onder het motto “choose your battles” laat ik het er dan ook maar bij zitten. Discussie gewonnen, klant verloren. Stellantis zal er echter niet wakker van liggen. Overigens kan ik niet geloven dat Citroën niet in staat zou zijn een trillingsvrije auto te bouwen…
Wat verder in negatieve zin opvalt (dan hebben we dat maar gehad) zijn de volgende zaken:
• Het multimediasysteem schakelt bijna altijd automatisch naar Carplay als het opstart. Vervelend als je naar DAB+ wilt luisteren. Je moet dan weer via het display het menu in om DAB+ te kiezen. Klein bier, maar bij vrijwel elke start van de rit komt moet je deze handeling weer uitvoeren.
• Hetzelfde geldt voor het ADAS systeem. Dat schakelt automatisch in en moet je bij elke start via het keuzemenu uitzetten. Zal wel iets te maken hebben met het aantal te behalen Euro NCAP sterren.
• De snelheid van het touchscreen display liet de laatste tijd te wensen over. Het reageerde enorm traag. Inmiddels is dat gelukkig weer verdwenen en reageert het display weer als vanouds (over-the-air update gehad?).
• Soms verliest het multimediasysteem de verbinding met mijn telefoon (Carplay). Opnieuw verbinding maken lost dit probleem op en ik weet niet of dit probleem toe te schrijven is aan het multimediasysteem of aan mijn telefoon (soms had ik er ook last van in mijn vorige auto).
• Het grote display, het dashboard en het head-up display vallen onder het rijden soms spontaan uit. Even spontaan wordt het gehele systeem met succes wel weer opgestart, maar ik zou liever zien dat het gewoon altijd functioneert.
• Soms heeft het head-up display geen zin om mee te doen of valt het gedeeltelijk uit. De auto uitzetten en opnieuw opstarten is de enige remedie om dit head-up display weer bij de les te krijgen.
• Het tankklepje moet je met een knop op het dashboard openen, wat ik natuurlijk altijd vergeet. Bij vrijwel elke tankbeurt is een kleine verwensing en 2 extra halve rondes om de auto het gevolg om alsnog het tankklepje te openen. Waarom niet laten schakelen met de centrale vergrendeling? Lijkt me ook goedkoper in de productie. O ja, de tankinhoud is maar een liter of 40…
• Het keyless entry systeem heeft er soms geen zin in. Lastig als je je je handen niet vrij hebt en je alsnog je sleutel moet pakken.
• De adaptive cruisecontrol werkt vrij schokkerig. Als er een auto voor je verdwijnt, dan wordt er flink geaccelereerd en verschijnt er een auto voor je, dan wordt er flink afgeremd. Dit levert een schokkerige rijervaring op. Daarnaast “kijkt” het lane keeping systeem naar de linker- of de rechterzijde van de rijstrook, waardoor je je teveel aan de linker- of rechterzijde van de rijstrook bevindt. Al met al zorgt het ervoor dat ik deze functie alleen gebruik in fileverkeer. Als cruisecontrol op snelheid vind ik ‘m ongeschikt. Maar dat vond ik bij mijn vorige auto ook, dus misschien ben ik te kritisch.
Positieve punten zijn er gelukkig ook:
• De stoelen zitten werkelijk fantastisch. Ze zijn zacht, maar niet té zacht waardoor een actieve zit achter het stuur tóch mogelijk is. Ook is de bestuurdersstoel prima verstelbaar (de passagiersstoel heeft minder verstelmogelijkheden). Je houdt het er lang op uit en na een lange rit kom je uitgerust aan. De stoelventilatie werkt erg goed en zorgt er letterlijk voor dat je fris blijft. Het werkt beter dat in mijn vorige auto. Jammer dat het zich alleen via het touchscreen laat bedienen.
• Hetzelfde geldt voor de rijpositie en de ergonomie. Het stuur zit recht voor je, je kunt je benen goed kwijt, de voetsteun links is perfect gepositioneerd en de armsteunen links en rechts zitten op de juiste hoogte. Alle bedieningselementen zitten op de plaats waar je ze verwacht en zijn eenvoudig te bedienen (fysieke knoppen voor verwarming en ventilatie!). Gewoon goed en superbelangrijk voor een comfortabele rijervaring.
• Het multimediasysteem is lekker groot en laat zich eenvoudig bedienen en de structuur ervan zit logisch in elkaar. Fijn is de fysieke homeknop, die je een hoop gescroll bespaart. Ook kun je je homescherm naar eigen inzicht inrichten, wat ook geldt voor de cockpit recht voor je. Fijn, slim en doordacht!
• Het head-up display is behoorlijk uitgebreid. Naast snelheid en de geldende maximumsnelheid laat het een close-up van het navigatiesysteem zien, wat je naast de geprojecteerde navigatie-aanwijzingen helpt de juiste weg te volgen. Ik ben nog geen beter head-up display tegengekomen.
• Onderaan de portieren heeft Citroën een flap gemonteerd die de dorpels vrij van vuil houdt. Dus geen vieze broekspijpen meer bij in-of uitstappen. Geniaal in zijn eenvoud.
• De adaptieve LED verlichting werkt erg goed. Veel licht bij zowel dim- als grootlicht en het schijnt mooi door de bocht. Mijn vorige auto scheen ook echt om je voorliggers heen en dat kan deze C5X niet.
De algemene rijervaring van de C5X is goed, zolang je ‘m gebruikt waarvoor ‘ie gemaakt is. Verwacht geen racemonster met dito wegligging, maar als je een vlotte, comfortabele metgezel zoekt die je in de watten legt in het drukke hedendaagse verkeer, dan is dit je auto. Tot zo’n 160 km/h rijdt de C5X stabiel genoeg en wil je harder, dan wordt begint de auto wat zwabberig aan te voelen. Met ingeschakelde sportstand verbetert dit wel wat, maar de auto is gewoon niet gebouwd voor hoge snelheden. Maar ja, ook in Duitsland komt het steeds minder voor dat je zo hard kunt rijden…
Het elektrisch bereik is eigenlijk heel goed. Was het in de winter zo’n 36 km, met zomerse temperaturen is het bereik als je een beetje je best doet maar liefst 60 km. Voor afstanden in Nederland erg bruikbaar.
Bij 30.000 km is de C5X toe aan de eerste servicebeurt. Daarna zal ik weer een update plaatsen.
Steeds fijner!
- 42.500 km
Inmiddels staat de tellen op 42.500 kilometer, zijn er vele reizen gemaakt, is de eerste 30.000 km beurt uitgevoerd en...lijken de trillingen tot het verleden te behoren. De hoogste tijd voor een update over mijn ervaringen met de comfort-keuze van dit moment: de Citroën C5X!
Doordat ik in het zuiden van het land woon en deze auto door de leasemaatschappij in Waddinxveen was besteld, ben ik inmiddels om praktische redenen overgestapt naar de lokale dealer. Hoewel deze dealer nog maar heel kort Citroën dealer is (naast Peugeot en Fiat), wat tot uiting komt in een paar lelijke plakletters en -logo's op de verder in Peugeot stijl opgetuigde gevel, ben ik aangenaam verrast over de service. Onderstaand meer daarover.
Uiteraard maakte ik bij de 30.000 km beurt weer melding van het trillen van de auto en vertelde er eerlijkheidshalve bij dat de importeur van mening is dat dit een producteigenschap (...) zou zijn. Reactie van de receptionist: "dat is een wel heel bijzondere producteigenschap, meneer!". Ik voelde me meteen begrepen...
Toen ik de auto weer ophaalde vertelde de receptionist dat ze mijn C5X graag weer terug wilden zien om (wederom) de aandrijfassen te vervangen; dit maal voor een gemodificeerde uitvoering. Er bleek veel speling op de aandrijfassen te zitten. Helaas zat er wel een langere levertijd op deze assen, maar ik zou zonder gevaar kunnen doorrijden met de huidige exemplaren.
Vorige week zijn ze dan vervangen en mijn C5X rijdt nu eindelijk zoals je mag verwachten. Ja, er zijn nog steeds wat aandrijfkrachten in het stuur voelbaar, maar deze zijn echt minimaal en niet vreemd bij en voorwielaandrijver met 225 pk op de voorwielen. Chapeau voor Nefkens en fijn dat Stellantis het probleem heeft erkend en opgelost: we zijn weer vrienden! Overigens moet de C5X wel weer terug voor een software update. Gaat de hele dag duren, dus het zal een flinke update zijn.
Zoals gezegd is er een aantal flinke trips met de C5X gemaakt door Europa, onder andere naar de Franse Alpen, Leipzig, Milaan en Venetië. Als comfort-cruiser maakt de C5X zijn belofte dan meer dan waar, mits je niet harder gaat dan 180 km/h. Tot deze snelheid is het een prettige metgezel en is de sportstand een prettige rijmodus als het wat harder gaat. Het blijft echter wel vreemd dat de auto soms inhoudt, waardoor het moeite kost om op eerdergenoemde snelheid te blijven rijden, maar na een minuut of 5 is dit inhouden weer verdwenen. Ik vermoed dat de accu dan opgeladen moet worden tot een minimaal vereist niveau. Niet iets om je heel druk over te maken, het zal wel horen bij het hybride-concept.
Wat verder opvalt is dat de C5X behoorlijk zijwindgevoelig is. We hebben nogal wat stormen achter de rug de laatste tijd en als je in dergelijke omstandigheden een (langere) trip maakt, dan doet dit toch afbreuk aan de verder positieve rij-ervaring. De sportstand maakt de C5X wat minder gevoelig voor zijwind, maar blijft ook dan bovengemiddeld. Overigens reed ik onlangs mee in een gloednieuwe Toyota Corolla Cross en deze auto was nóg gevoeliger voor zijwind. Eigenlijk kan het ook haast niet anders met die hoge auto's van tegenwoordig... Maar nogmaals, verder niets dan lof voor de rij-eigenschappen.
Ook valt op hoe fris je uit de auto stapt na een lange rit. Nogmaals een compliment voor de stoelen, deze zijn echt fantastisch! Ze zijn zacht, maar tegelijkertijd stevig genoeg om in een actieve zithouding te blijven, ook na vele uren sturen. Ook de geluidsisolatie is dik in orde met rondom dubbel glas. Overigens moet je wel regelmatig verplicht de benen strekken als je de sokken erin hebt, want dan sta je om de 300 km te tanken. Gemiddeld tank je dan iets minder 30 liter, want de boordcomputer vindt dan dat de tank vrijwel leeg is (terwijl er 40 liter in zou moeten passen). Het hoogste gemiddelde verbruik wat ik dan ook heb aangetikt was 1:10,9, maar mét forse tegenwind en een snelheid van zo'n 180 km/uur. En dat viel me met zo'n zware auto eigenlijk nog mee!
Wat in de winter verder in negatieve zin opvalt is de geringe lichtopbrengst van de achteruitrijlichten. Echt onder de maat wat mij betreft; als je 's avonds achteruit inparkeert, dan moet je met je remlichten "bijschijnen" en dan nóg zie je te weinig. Puntje ter verbetering...
Zoals gezegd: binnenkort wordt de nieuwe software geïnstalleerd en als dit significante veranderingen teweegbrengt, dan zal ik dat hier zeker melden.
En dóór!
- 66.200 km
Inmiddels zijn we een software update, een beurt, een voorruitschade en een minimale achterschade en een nieuwe werkgever verder. Dus hoog tijd voor een update!
Om maar met het laatste te beginnen: bij een nieuwe baan hoort vaak een nieuwe leaseauto. Zeker, ik had de mogelijkheid mijn C5X bij mijn voormalige werkgever achter te laten, maar waarom zou ik? De C5X doet het gewoon erg goed en ik zou echt niet weten welke nieuwe auto echt de moeite waard zou zijn. Dus de keus om de auto naar de nieuwe werkgever mee te nemen was snel gemaakt. Achteraf had het minder moeite gekost om een nieuwe auto te bestellen...wat een enorm gedoe om het contract naar de nieuwe werkgever over te zetten bij Ayvens! Je kunt merken dat de fusie tussen Leaseplan en ALD nogal wat hick-ups in de organisatie geeft. Al met al heeft het maar liefst 3 maanden geduurd voordat alles rond was. Maar goed, met de C5X heeft dit alles niets te maken.
Zoals in de vorige update aangekondigd heeft de C5X een uitgebreide software-update gehad. De in mijn vorige update omschreven onhebbelijkheden zijn daardoor vrijwel helemaal verdwenen, behalve dat het systeem soms moeite heeft om op te starten. Maar zaken als spontane uitval van multimedia-of head-up display, het automatisch naar Carplay schakelen na het starten als je de rit daarvoor naar de radio hebt geluisterd etc., is niet meer voorgekomen.
Verder viel op dat het keyless entry systeem net voor de 60.000 beurt vaak niet goed meer werkte. Vervelend als de auto niet van het slot afgaat als je je handen vol hebt. Maar nóg vervelender als 'ie niet op slot gaat als je bij de auto wegloopt. Dat was eigenlijk ook de enige klacht die ik had bij de 60.000 km beurt, die bij 63.500 km werd uitgevoerd, omdat de wachttijd maar liefst 2,5 maand bedraagt bij de Citroëndealer. Iets om rekening mee te houden bij het inplannen van de volgende onderhoudsbeurt. Er zijn overigens geen bijzonderheden geconstateerd bij de beurt, dus vrolijk door naar de 90.000 km!
Totdat een steentje met een luide tik tegen de voorruit sloeg met een groot koeienoog tot gevolg, midden in het gezichtsveld. Nota bene aan dezelfde weg waar Carglass is gevestigd! Dus meteen rechtsomkeert en een afspraak gemaakt bij genoemde firma. Wat opvalt is dat je er erg netjes wordt geholpen. De monteur die aan je auto gaat werken geeft je een hand, stelt zich voor, vertelt wat hij aan je auto gaat doen, hoe hij het gaat doen en hoe lang hij verwacht daarmee bezig te zijn. Zo hoort 't! Helaas bleek dat de (private label) voorruit het head-up display dusdanig vervormd weergaf, dat je er na een paar minuten misselijk van werd. Heel vervelend, maar Carglass constateerde hetzelfde en zonder gezeur werd een originele voorruit besteld en gemonteerd. Erg prettig, dergelijke service kom je nog maar weinig tegen.
Maar helaas, tijdens het achteruitrijden bij Carglass werd ik afgeleid door een fietser. Daardoor negeerde ik de parkeersensoren en gaf een geparkeerde Mercedes A-klasse een klein kusje, met minimale schade aan beide auto's tot gevolg. Stom, maar kan gebeuren. Carglass belde direct de betreffende klant die zo vriendelijk was meteen langs te komen. Alles is keurig afgewikkeld en de (minimale) schade aan mijn C5X is inmiddels hersteld.
Enfin, veel randzaken die niet toe te schrijvan zijn aan de auto, want die doet 't gewoon prima. Dus dóór naar de 90.000 km!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Citroën C5 X
Had je deze auto's al gezien?

Citroën C5 X 1.6 Plug-in 225 Hybrid Shine Navi-Camera-Leder-Keyless-El. Stoelen
- 2023
- 75 km

Citroën C5 X 1.6 Plug-in Hybrid Shine
- 2022
- 41.890 km

Citroën C5 X 1.6 Plug-in Hybrid Shine | Open Dak | Navigatie | Climate & Cruise Control | Elektrische Achterklep | Lederen Bekleding| Stoelverwarming |
- 2023
- 2.946 km