Citroën C5 Tourer VTi 120 Ligne Business (2011)
autoreview
Signalement
Uitvoering | C5 Tourer VTi 120 Ligne Business |
---|---|
Versnellingen | 6, Semi Automaat |
Bouwjaar | 2011 |
Jaar van aanschaf | 2011 |
KM-stand bij aanschaf | 18 km |
KM-stand laatst | 5.100 km |
Fijne kennismaking
- 5.100 km
Sinds 30 juni ben ik de tevreden berijder van een Citroën C5 1.6 VTi 88kW Ligne Business Tourer EGS in de kleur Gris Thorium (foto volgt). Na een aantal weken in ons vlakke landje en een vakantie in het iets minder vlakke Bretagne nog steeds geen spijt van deze keuze.
Ik ben nu zo’n 10 jaar Citroën rijder en heb in die tijd het comfort en eigenzinnige design van dit merk leren waarderen. Ook qua betrouwbaarheid heeft Citroën mij nooit in de steek gelaten en ik kan altijd terug vallen op de uitstekende service van de lokale dealer.
De C5 is een heerlijk ruime auto en in de Ligne Business uitvoering ontbreekt het je werkelijk aan niets. Navigatie, telefoonvoorbereiding, parkeerhulp, adaptieve bochtverlichting, automatische verlichting en ruitenwissers, het zit er allemaal standaard op alsmede zeer fijne half leren stoelen.
Uiteraard kan je van een 122 pk sterke motor in zo'n auto geen race prestaties verwachten maar zeker in ons vlakke land kan je prima uit de voeten met deze motor. Mocht je écht een keer snel in willen halen of op willen trekken dan schakel je een tweetal verzetten terug en dan wil de auto heel vlot vooruit. Tijdens de vakantie in Frankrijk merk je wel dat het bergop allemaal snel minder wordt en de motor wat harder aan de bak moet maar ik heb me met een vouwwagen erachter prima gered.
Dan is er ook nog de in de pers alles behalve bejubelde half-automatische EGS bak. Ik moet zeggen dat het na enige gewenning best vol te houden is. Het schakelen gaat voor mij in ieder geval vlot genoeg en je kan door het gaspedaal slim te gebruiken de bak laten schakelen zoals jij dat wil. Af en toe wil er nog wel eens een hapering zijn wanneer je snel weg wil rijden en de bak te snel naar zijn tweede versnelling wil. In zo'n geval (bijvoorbeeld bij het opdraaien van een drukke weg) wil ik nog wel eens kiezen voor handmatig schakelen dat je oa. kan doen middels de flippers achter het stuur. Al met al vind ik het, zeker bij filerijden, een stuk comfortabel dan handmatig schakelen.
Uiteraard zijn er aan deze auto wel een aantal zaken die ik anders zou willen. Met name de opbergruimte voorin is aan de krappe kant en niet zo praktisch als bij de vorige C4. Denk hierbij aan de kleine portiervakken waar amper een zonnebrilkoker in past en ook het dashboardkastje kent een bescheiden afmeting. Echt raar is de bekerhouder die in een vak tussen de voorstoelen weggepropt is op een plek waar je er écht niets mee kan. Ook de bediening van de Cruise Control is niet zo intuïtief. Voor mijn gevoel zit de aan-uit knop wat te laag op het stuur waardoor je niet blindelings met je vinger naar de aan-uit knop gaat maar je altijd even moet kijken.
Ik zeer tevreden met de C5 en ik hoop nog vele comfortabele kilometers te maken. Ik houd u op de hoogte!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.