Citroen C5 Tourer HDi 160 Ligne Business (2013)

autoreview

Citroen C5 Tourer HDi 160 Ligne Business (2013)
Citroen C5 Tourer HDi 160 Ligne Business (2013)Citroen C5 Tourer HDi 160 Ligne Business (2013)Citroen C5 Tourer HDi 160 Ligne Business (2013)Citroen C5 Tourer HDi 160 Ligne Business (2013)Citroen C5 Tourer HDi 160 Ligne Business (2013)Citroen C5 Tourer HDi 160 Ligne Business (2013)Citroen C5 Tourer HDi 160 Ligne Business (2013)Citroen C5 Tourer HDi 160 Ligne Business (2013)Citroen C5 Tourer HDi 160 Ligne Business (2013)

Signalement

UitvoeringC5 Tourer HDi 160 Ligne Business
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2013
Jaar van aanschaf2020
KM-stand bij aanschaf179.000 km
KM-stand laatst233.000 km
Lezerswaardering: 82%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Onze derde Citroën C5!

  • 179.000 km

Deze Citroen C5 Tourer 2.0HDI in Exclusive uitvoering uit 2013 is onze derde C5... Daarom is het als start van deze review misschien goed om in het kort iets te vertellen over de voorgeschiedenis!


DE EERSTE: EEN C5 BERLINE UIT 2001

"Kijk, daar staat nog een ander soort auto in deze kleur!". Ik mompelde dat wat tegen mijn vrouw, rondkijkend in de showroom van de Citroën-dealer. Het was in januari 2006. Mijn vrouw en ik waren daar om onze Rover 416si in te ruilen op een tweedehands Citroën Picasso, toen ik plots een Citroën C5 in het oog kreeg. Nadat we eerst de Picasso bekeken hadden, liepen we wat aarzelend naar de C5. "Tja, die is ook wel mooi". "Oef, wat een luxe zetels". "Heerlijk, praktisch zeg, die vijfde deur van de kofferbak". "Maar is die niet te groot voor ons?" De dealer was - uiteraard - bijzonder behulpzaam om de auto de showroom uit te rijden en ons een proefrit te laten maken. Die duurde niet lang of we waren verkocht (en de auto dus ook...). We bedankten overigens vriendelijk om ook nog een proefrit in de Picasso te maken. Wát een comfort en luxe, deze C5 uit 2001. Een Exclusive uitvoering met een 2.0 benzinemotor in de bijzondere Gryline kleur: een wat kameleon-achtige kleur die soms op zilver lijkt, soms een wat donkerder voorkomen heeft en nu en dan zelfs naar paars of rose neigt. In zeven-en-een-half jaar tijd hebben we zo'n 160 dkm op een schier vorstelijke wijze met deze auto gereden. En toen werd het tijd voor de tweede C5...


DE TWEEDE: EEN FRANSE DAME UIT DUITSLAND

De tweede vond ik in 2015 na een lange, lange zoektocht. We wilden graag een C5 Tourer van het laatste type (vanaf 2008, de X7/ph3), met benzinemotor, in Exclusive uitvoering en met volledige leren bekleding. Na lang zoeken vond ik een goede kandidaat in Duitsland: een prachtige auto uit 2010, zo'n 90 dkm op de teller in de kleur bleu bourrasque (metallic donkerblauw). De auto had inderdaad de gewenste Exclusive uitvoering en zelfs ook de optie "pack Integral" (later meer daarover). De proefrit op de Duitse wegen op 5 september 2015 was hartstikke oké, en nadat we de auto hadden bekeken op de brug en uitgelezen voor mogelijke fouten of gebreken ging ik al snel tot aankoop over. Vanwege de aankoop in Duitsland had ik wat korting bedongen door af te zien van de garantie. Ik had wel het een en ander gelezen over mogelijke problemen met de 1.6 THP motor van bouwjaren 2009 en 2010, maar de garagist vertelde dat bij deze auto al het nodige gemodificeerd was. Na aankoop heb ik bij een ondernemer in de regio het transport geregeld en voor een bedrag van net iets meer dan 200 euro werd m'n C5 op dinsdag 15 september 2015 keurig opgehaald in Kerpen (Dld) en thuisgebracht (zw-NL). Daar kun je zelf niet voor tobben... Helemaal in m'n nopjes natuurlijk, snel BPM laten berekenen en keuring aangevraagd bij RDW. Op 28 september ontving ik de kentekenplaten, rijden maar!

Ondanks het rijgenot was het rijden met deze auto niet altijd een vanzelfsprekendheid... Het comfort was natuurlijk subliem zoals het een Franse "grande dame" betaamt, maar na verloop van enkele weken ging het lampje "motorstoring" branden en dacht de auto er goed aan te doen de noodloop in te schakelen. Snel diagnose laten uitvoeren en jawel, ook bij deze auto openbaarden de THP-problemen zich: vervuiling in de cilinders, een distributieriem die niet op tijd stond, een hogedruk brandstofpomp die het bijltje erbij neer leek te gaan gooien en overmatig oliegebruik. Natuurlijk alles laten repareren maar de feestvreugde was wel een klein beetje getemperd. Uiteindelijk hebben we oprecht heerlijk gereden in deze C5 Tourer, maar wel altijd met wat zorg in het achterhoofd over de betrouwbaarheid van de THP motor.


EN DAN: EEN VOLVO XC90

In juni 2017 ruilden we de C5 in voor een Volvo XC90 D5 uit 2008. We hadden wat meer zitplaatsen nodig en ik ging wat meer kilometers maken. De Volvo was een heerlijke auto, wel een "beetje" groot. We hadden een enorm "king of the road" gevoel in de Volvo. Na een aantal vervelende pechgevallen en storingen, en goed kijkend naar de optelsom van de maandelijkse motorrijtuigenbelasting, de verzekering en de verstookte diesel, besloten we in 2020 dat we maar afscheid moesten gaan nemen van de XC90.


EN DAT IS NUMMER..... DRIE!

De tijd was dus weer aangebroken om veel uurtjes te spenderen op internet om een geschikte vervanger te vinden. Natuurlijk gingen de gedachten al snel uit naar een Citroën C5, maar ja, die THP motoren hè... dat moesten we maar niet meer doen. In het vroege voorjaar van 2020 had ik al eens iemand getipt voor een mooie uitvoering van een C5 Tourer, ergens bij een garage in Brabant... Zou die er nog staan misschien? Was dat nou een diesel of een THP? Zouden we daar niet eens een proefritje mee moeten maken? Het contact was makkelijk gelegd en zo wisselde ik al snel, soms zelfs meerdere keren per dag, emails uit met de eigenaar van Lavrijsen in Hapert over een Citroën C5 Tourer 2.0 HDI Exclusive uit 2013, naar Nederland geïmporteerd in 2017, in de kleur Mativoire met zo'n 179.000 dkm op de klok...

De monteurs bij Lavrijsen hadden op mijn verzoek, alvorens ik een afspraak wilde maken voor een proefrit, de auto aan een grondig onderzoek onderworpen. Daarmee kreeg ik keurig bevestiging dat bij eventuele aankoop van de auto de volgende zaken zouden worden aangepakt, zonder meerprijs en met garantie:
- grote beurt (180.000 km)
- vernieuwing remvloeistof
- vervanging distributieset inclusief waterpomp en multiriem/spanrolset
- vervanging van een van de draagarmrubbers
- vervanging van een veerpoot vanwege "zweet"
- twee nieuwe (zomer)banden achter

Het was bijzonder prettig om zo'n transparant en eerlijk contact te hebben. En ja, als de uitvoering je bevalt, de prijs oké is en het contact prettig, dan is het ook niet meer dan logisch om met gezwinde spoed een proefrit te maken. Dat was uiteraard heerlijk "thuiskomen" in het weldadig aandoende C5-comfort met z'n luxe zetels en het actief verdoezelen van de oneffenheden in het wegdek. De deal was al snel gesloten, op één ding na: de inruil van de XC90 was wat problematisch. De auto had zo'n 320dkm op de teller en was daarmee niet makkelijk verkoopbaar. Lavrijsen gaf me alle ruimte om te proberen in een aantal weken tijd de Volvo particulier te verkopen en zegde me ondanks dat toch een redelijk inruilbedrag toe. Al snel nadat ik als een ware marktkoopman de Volvo op Marktplaats en AutoScout had aangeprezen werd die voor een prima bedrag overgenomen door een jonge vriendelijke ondernemer uit het oosten des lands, die handel bedreef door grote, luxe auto's te exporteren naar de Baltische staten. En zo werden we op 18 juni 2020 eigenaar van onze derde Citroën C5!

Heerlijk rijden!

  • 183.000 km

Zo, de eerste kilometers met de nieuwe (nou ja, voor ons nieuwe) auto zitten erop. De auto wordt overigens verkeerd geduid door AutoWeek, Finnik en dergelijke applicaties, want daarin wordt aangegeven dat het een "Ligne Business" uitvoering en niet een "Exclusive" uitvoering betreft. Toen de auto vanuit Frankrijk werd geïmporteerd naar Nederland, in 2017, zijn de geautomatiseerde systemen blijkbaar van de Ligne Business uitvoering uitgegaan. Nou ja, het zij zo. De auto is sowieso voor Neerlands wegen een redelijk exclusief exemplaar, niet alleen vanwege de "Exclusive" uitvoering. Want, de C5 X7 is in Nederland nooit verkocht in de combinatie van de 2.0 HDI motor met een handmatige versnellingsbak - deze motorisering was in Nederland alleen verkrijgbaar met een 6-versnellings automaat. Had ik niet liever een auto met twee in plaats van drie pedalen gehad? Mja, misschien wel. Het rijden in de XC90 met z'n 180pk en automaat met 6 versnellingen was heerlijk relaxed. Maar deze C5 met de 163pk uitvoering van de 2.0 HDI motor is heerlijk te berijden met de handmatige versnellingen.

Niet alleen de motorisering en versnelling maakt de auto redelijk uniek, dat geldt ook voor het uitrustingsniveau. De auto is zoals eerder vermeld een "Exclusive"-versie met daarbovenop nog eens de optiepakketten "pack Integral" en "pack Hifi". Dat houdt nogal wat in. Als je even voorbijgaat aan de tegenwoordig gebruikelijke opties zoals airco, Xenon, rondom parkeersensoren, elektrische ramen, LED dagrijverlichting en een achteruitrijcamera, dan valt deze uitvoering op door de volgende lekkernijen:
- 19" velgen
- Stoelen, deurpanelen en zelfs het dashboard is in prachtig leer uitgevoerd
- Hemelbekleding is alcantara
- Panoramisch vast glazen dak met elektrisch verschuifbare zonweringspanelen
- Verwarmbare voorstoelen, bestuurdersstoel met massagefunctie
- Elektrische bedienbare achterklep
- Geluidswerende voorruit en geluidswerende en gelaagde (dubbele) zijruiten
- Zelfdimmende binnen- en buitenspiegels
- Meedraaiende koplamen
- Hill start assist
- Geïntegreerde zonneschermen achterin
- 350W muziek- en navigatiecombinatie met 8 speakers incl subwoofer
Dat in combinatie met de welhaast onverwoestbare 2.0 HDI dieselmotor met 163 pk en 340 Nm koppel en met het adaptieve Hydractive III+-veersysteem is een voor mij geslaagd recept voor "freude am fahren".

De auto werd door garagebedrijf Lavrijsen in Hapert op een heel plezierige manier afgeleverd. Ik werd uitgenodigd op een tijd die mij schikte ('s avonds na kantoortijd!), een boeket bloemen lag al klaar en er was zelfs nog meer gedaan aan de auto dan van te voren afgesproken was! De garage had de volgende zaken aangepakt:
- Distributieset, incl waterpomp, multiriem en spanrolset
- Grote beurt (180 dkm), nieuwe apk, pollenfilter, remvloeistof
- Voor en achter nieuwe remschijven
- Twee nieuwe banden, alle wielen gebalanceerd
- Veerpoot en draagarmrubber vervangen
- Verwarming passagiersstoel gerepareerd
- Achterruitsproeier gerepareerd
- Extra reiniging van interieur
- Een setje lichtmetalen winterwielen + banden meegegeven
En al deze zaken werden verricht zonder extra afleveringskosten te vragen. Hulde!

De terugreis van 170 km vanuit Hapert naar het zuidwesten van Nederland was natuurlijk een feest. Onderweg zo goed als alle instellingen uitgeprobeerd en ingesteld - af en toe moest ik mezelf aansporen toch ook maar op de weg te letten ;-)

In de eerste weken na aankoop heb ik de auto me verder eigen gemaakt: keertje goed gewassen, met de hand gepolijst en in de Fusso Coat gezet, draadloze telefoonoplader geïnstalleerd, een dashcam netjes geïntegreerd, een zonnenbrillenhouder van een Peugeot 308 gemonteerd in de plaats van de onnutte bestuurdershandgreep aan het plafond en als klap op de vuurpijl amberkleurige, indirecte sfeerverlichting toegevoegd aan het dashboard en onder de achterbank.

De combinatie van het Citroën C5 comfort inclusief alle toeters en bellen maakt het een auto om heerlijk in te rijden. Freude am fahren op z'n Frans! En wat betreft het verbruik? Ik had er niet echt een duidelijke verwachting van, maar gemiddeld verbruikt de auto zo'n 6.5l diesel op 100km, en bij lange ononderbroken stukken snelweg met stikstofbeperkende snelheidslimieten daalt dat naar zo'n 4.5 à 5.0l per 100 km... Dat is toch net wat aangenamer voor het huishoudboekje dan de XC90 die gemiddeld zo'n 10 liter per 100 kilometer verstookte... Alle reden dus om ons met vreugde voort te laten zoeven in de C5 Tourer de komende tijd!

Een beetje in de olie

  • 191.000 km

Sinds een poosje geeft m'n dame de melding "meting olieniveau ongeldig" wanneer ik het contact aanzet.... Gelukkig is er altijd nog de "echte" peilstok, dat geeft wellicht een betere indicatie dan de ingebouwde sensoren. Alleen toen ik het olieniveau een poosje geleden zelf even wilde controleren, brak het onderste stukje plastic van de peilstok af. Maak me daar niet zo'n zorgen om, maar er moet natuurlijk wel een nieuwe stok komen....

Bij de kleine beurt heb ik zowel de fysieke peilstok als de "elektronische" peilstok laten vervangen. Natuurlijk is ook de olie vervest en is er een nieuw filter geplaatst. De auto geeft bij het starten echter nog steeds de melding "meting olieniveau ongeldig"

Na een beetje online onderzoek vond ik een soortgelijke probleembeschrijving op https://www.techtips.ie/Autodata/citroen-c5-iii-engine-oil-level-warning.pdf. Er is daarnaast ook een Technical Service Bulletin van Citroen, met de titel "KLANTENKLACHT : ONJUISTE WEERGAVE VAN HET MOTOROLIENIVEAU - INDIEN EEN OF MEER VAN DE STORINGSCODES F159, B1818 AANWEZIG ZIJN" waarin dezelfde symptomen zijn beschreven. In beide documenten wordt aangegeven dat vanwege een onhandig ontwerp van de peilstokbuis in de RHD/RHE/RHH HDI motoren de auto een incorrect olieniveau "leest" vanwege een bepaalde capillaire werking binnen in de peilstokbuis. Schijnt dat het verkorten van de peilstokbuis met ongeveer 6 centimer het euvel kan verhelpen. Voorlopig laat ik het maar even zo.... af en toe de fysieke peilstok controleren kan ook geen kwaad.

Twee lekke banden

  • 195.000 km

De vreugde van het voortzoeven in de genoeglijke fauteuils van de C5 duurt voort, maar weliswaar met twee onderbrekingen.... In de nazomer van 2000, enkele maanden nadat we de auto hadden aangeschaft, stonden we op een vrijdagavond in Hurdegarijp (Fr) met een lekke voorband aan de linkerkant. We prezen ons gelukkig dat onze auto nog is uitgerust met een vijfde wiel aan de wagen, een 17" reservewiel. Die was redelijk snel onder de auto geschroefd en daarmee begaven we ons op zaterdagmorgen naar één van de Kwikfit-filialen in Leeuwarden. Bleek dat het verstandig was om de voorband te vervangen in plaats van te plakken, dus dat advies namen we graag over. Men had gelukkig nog een passende 19" Michelin band liggen, dus het reservewiel mocht na bewezen dienst weer op z'n plekje in de kofferbak. Enkele dagen later echter bleek de betreffende voorband steeds leeg te lopen. Reclamatie bij een ander Kwikfit-filiaal wees uit dat men wel de band verwisseld had, maar niet het ventiel... vragen om problemen dus. Enfin, het lokale Kwikfit-filiaal loste het keurig op.


EEN FRANSE KLAPBAND!

In mei 2021 was het tijd voor een APK en een beurtje. Niets bijzonders, oliefilter, een nieuwe oliepeilstok (van de oude was de plastic 'tip' gebroken) en ik had ook de rechtervoorband laten vervangen door een Michelin Primacy 3 245/40R19. Die rechtervoorband was echter geen lang leven beschoren., want in de zomer van 2021 kregen we de tweede lekke band. Nou ja, lekke band... Na een heerlijke vakantie van twee weken in de Jura kregen we op de terugweg nabij Metz (Fr.) een klapband rechtsvoor, waarschijnlijk dankzij een put in het wegdek. Het gebeurde ook nog eens tijdens het begin van de avondspits, op de linkerbaan van een driebaans snelweg... Gelukkig kon ik de auto goed onder controle houden. Er was een snelwegoprit vlakbij, dus daar de auto naar toe gestuurd en op de vluchtstrook van de oprit de koffers en tassen uit de achterbak gehaald en het reservewiel erop gezet. Het is volgens mij niet helemaal de bedoeling in Frankrijk om zelf op de vluchtstrook reparaties uit te voeren, maar ik had geen zin om gezellig achter de vangrail op de depannage te wachten. De band was flink kapot, beide zijkanten waren wel voor 50%-75% gescheurd... Toen het reservewiel eenmaal gemonteerd was, hebben we maar snel de kapotte band in de kofferbak gelegd en de koffers weer zo goed en kwaad als het ging ingepakt. Vervolgens met een gangetje van 85 km/h de overige 370 km naar huis gereden. Gelukkig werden we gespaard voor erger en kwamen we veilig thuis....

Spanning vanwege de bandenspanningssensoren

  • 201.300 km

Niet lang nadat ik m'n auto had gekocht, bleek dat de bandenspanningscontrole was uitgeschakeld. Standaard is deze auto uitgerust met een systeem om de bandenspanning te controleren, waarbij negen verschillende sensoren met de auto gepaired kunnen worden: vier voor de zomerbanden, vier voor de winterbanden en eentje voor het reservewiel. Omdat ik recent een lekke band had en daarvan geen melding kreeg, heb ik bij de dealer het controlesysteem weer laten activeren. Probleem was echter dat niet alle sensoren werden gevonden door de autoelektronica. Gevolg: een piep en een melding, iedere keer bij het starten van de auto, met de mededeling dat niet alle bandenspanningssensoren actief zijn.

Ik heb maar even gewacht tot het najaar om te kijken of de sensoren in de winterbanden wél zouden worden gevonden. Maar helaas, die hoop verging snel. De melding bleef komen. Na een poos van zoeken, proberen en vervangen van sensoren door nieuwe sensoren heb ik de moed maar opgegeven. Alle sensoren worden door de officiele testkast gedetecteerd, maar de electronica in de auto kan er slecht mee overweg blijkbaar. Zou hier dan toch iets aan het licht komen van de reputatie van Franse auto's met elektronica? Laten we het maar karakter noemen ;-)

Met de ervaringen van de twee lekke banden (zie eerder onderdeel van deze review) vond ik het wel erg jammer dat de bandenspanningscontrole niet geactiveerd kon worden. Het leek me goed om te proberen of een aftermarket systeem soelaas zou kunnen bieden. Al snel was een virtueel AliExpress winkelwagentje gevuld met een draadloos TPMS systeem: vier sensoren in combinatie met een compacte, draadloze (oplaadbaar en op zonne-energie werkend) monitor. De standaard ventieldopjes worden vervangen door de draadloze sensoren, de monitor heeft een handig plekje in een hoekje van het dashboard gekregen. De bandendruk en temperatuur worden per wiel op het digitale display weergegeven, en warempel nog in dezelfde kleur als de rest van de meters en knopjes van het dashboard. Ik kan me bijna niet voorstellen dat de absolute bandendruk- en temperatuurwaarden die weergegeven worden exact kloppen, maar hoe dan ook: het systeem geeft in ieder geval een indicatie van veranderingen van de luchtdruk in de banden. Voor een bedrag van 25 euro, zonder ingewikkelde aansluitingen of modificaties, ben ik er voorlopig tevreden mee!

(het geluid van de) Stilte!

  • 204.000 km

De Citroën C5 van het X7 type (dus vanaf 2008) is van zichzelf al een stille auto. De meeste tests en reviews van dit model geven er blijk van dat het comfort in de auto onder meer te maken heeft met de ervaren stilte en rust in de cabine. Er is bij alle modellen af-fabriek veel isolatiemateriaal toegepast: alle modellen hebben een geluidwerende voorruit en de wat luxere versies hebben daarnaast geluidwerende (gelamineerde) zijruiten. Misschien dat de aanwezigheid van stilte (of de afwezigheid van omgevingsgeluid) ook de reden is waarom ik vanaf het begin van aanschaf van deze auto wat kritisch ben geweest op de kwaliteit van de geluidsinstallatie. Er zijn nogal veel verschillende audiosystemen geleverd in de C5 modellen - in mijn auto zit de zogenoemde RT6 installatie, met een 350W versterker, 8 speakers en een subwoofer in de kofferbak. Vanaf het begin dat we de auto in bezit kregen, merkte ik dat ik de kwaliteit van het geluid minder vond dan het geluid van de installatie in onze eerdere Volvo XC90. Deze was uitgerust met een Dynaudio premium audio systeem en dat klonk als de spreekwoordelijke klok. Misschien is het perceptie, wellicht had de Volvo echt een betere installatie, ik weet niet het precies. Hoe dan ook, ik ben op zoek gegaan naar mogelijkheden om wat aanpassingen aan het audiosysteem van de C5 te doen door de speakers te vervangen door luidsprekers van betere kwaliteit, zonder meteen een gat in m'n portemonnee te veroorzaken. Ik besloot de standaard deurluidsprekers door JBL speakers te vervangen, maar dat is eenvoudiger gezegd dan gedaan. Voor het vervangen van de portierluidsprekers moeten de complete deurpanelen gedemonteerd worden. Maar, zoals een landelijke bekendheid ooit zei: "ieder nadeel heb z'n voordeel". Want het demonteren van de portierpanelen gaf me de gelegenheid om aan de slag te gaan met sound-deadening (of sound-proofing): het toevoegen van extra isolatiemateriaal om ongewenste geluiden (omgevingsgeluid of trillingsgeluid) tegen te gaan.

Zo gezegd, zo gedaan. Inmiddels zijn alle portieren, de zijkanten en holle ruimten van de bagageruimte en de onderkant van de bagageruimte voorzien van bitumen anti-dreun (anti-trilling) matjes in combinatie met noppenschuim voor absorptie van omgevingsgeluid en verbetering van de akoestiek. Best een leuke klus eigenlijk om met eigen ogen te zien waar de fabriek isolatiemateriaal heeft toegevoegd. De aanwezige isolatie heb ik - uiteraard - overal laten zitten, maar niet zonder er eerst extra materiaal aan toe te voegen. Met resultaat, want de auto is er (met de radio uit) nóg stiller van geworden, en met de radio aan klinkt het geluid veel voller, krachtiger en realistischer. Top job, ik vind het een fantastische upgrade en geniet er dagelijks van!


TWEE NOODZAKELIJKE REPARATIES

Wat betreft andere techniek zijn er in de afgelopen periode nog twee vermeldenswaardigheden geweest. Tijdens een kort ritje naar een van de Zeeuwse stranden begaf de koppelingscilinder het opeens. De auto kon niet verder rijden, moest opgetakeld worden richting garage. Letterlijk en figuurlijk pech dus... De kosten vielen overigens mee, bij deze auto is de koppelingscilinder van buitenaf benaderbaar dus makkelijk te vervangen.

Verder zijn nog twee draagarmrubbers vervangen. De auto bonkte wat bij gas geven en remmen. Met het vernieuwen van de draagarmrubbers is dat weer helemaal verholpen en stuurt de auto weer zoals het hoort. (Ik schrijf het maar bewust op deze manier, als ik zou schrijven dat de auto stuurt als een trein krijg ik geheid reacties van BMW-adepten). Citroën levert geen losse draagarmrubbers maar alleen complete draagarmen en dan gaat het in de papieren lopen. Maar op allerlei plaatsen kun je de "losse" draagarmrubbers aanschaffen, en een beetje handige monteur weet die doeltreffend te monteren. Zo vielen ook hierbij de kosten erg mee.

We zoeven mitsdien met veel plezier voort, in nóg meer stilte dan voorheen, met een goede sound door de luidsprekers, genietend van comfort met een grote "C"...

Wat kost dat nou, zo'n zweefmobiel?

  • 205.000 km

Autorijden brengt kosten met zich mee. Zo simpel is het. En als je dan een beetje plezier hebt in je auto en allerlei upgrades wil uitvoeren, dan is dat niet gratis. In dit onderdeel van deze review probeer ik het kostenoverzicht zo goed en kwaad als het kan bij te houden.

MOTORRIJTUIGENBELASTING
Nu (augustus 2022) is dat 156 euro per maand in de zonnigste provincie van Nederland

BRANDSTOF
Brandstof gebruik en -kosten hou ik bij via https://www.spritmonitor.de/en/detail/1162091.html

ONDERHOUD
10-08-2020: 200 euro, voorband vanwege lekrijden
19-12-2020: 100 euro, tweedehands velgen voor de winterbanden
14-05-2021: 435 euro, APK, kleine beurt, nieuwe voorband Primay3,
oliepeilstok, elektronische olieniveausensor
12-06-2021: 11 euro, TMPS sensor via AliExpress
09-07-2021: 52 euro, vier stuks TPMS sensoren via AliExpress
13-08-2021: 200 euro, voorband vanwege klapband
08-06-2022: 272 euro, APK en kleine beurt
27-06-2022: 175 euro, vervanging koppelingscylinder
22-07-2022: 200 euro, vervanging draagarmrubbers

EXTRAATJES EN SNUISTERIJEN
04-08-2020: 25 euro, inbouw led-sfeerverlichting onder dashboard
29-04-2021: 18 euro, Dynamische knipperlichten en een zakje plastic
clips voor de portierpanelen via AliExpress
20-05-2021: 15 euro, luxere plafondverlichting (autodemontagebedrijf)
25-05-2021: 19 euro, LED kentekenverlichting en vier stuks
deurverlichting met logo via AliExpress
06-06-2021: 28 euro, setje JBL speakers via Marktplaats
02-07-2021: 20 euro, zonnenbrillenhouder (autodemontagebedrijf)
02-08-2021-
05-07-2022: 232 euro, benodigdheden voor extra geluidsisolatie
(via Amazon)
04-08-2021: 68 euro, tweede setje JBL speakers
08-06-2022: 25 euro, Draadloze TPMS sensoren + display 25
05-07-2022: 35 euro, luxere versnellingspookknop (autodemontagebedrijf)

We gaan een eindje rijden!

  • 207.000 km

Ik besef me dat ik in de voorgaande onderdelen van deze review niet zoveel geschreven heb over de beleving van het rijden in de Citroen C5 Tourer. Laat ik eens proberen een poging te doen... we gaan een eindje rijden dus! Rij je mee?

Vlakbij de auto druk ik op de afstandsbediening. De alarmlichten knipperen een paar keer, de buitenspiegels vouwen bijna gracieus open. Ik open het bestuurdersportier. De eerste glimp valt op de geperforeerde leren stoelen met de brede witte bies op de rugleuning die karakteristiek is voor het 'pack integral' pakket. Ik neem plaats op de bestuurdersstoel en trek het portier dicht. Met een diepdoffe klank sluit het portier zich. Zachtjes begint een pomp te draaien en voel ik dat dankzij het hydropneumatische veersysteem de voorkant van de auto ietsje omhoog komt. Bij het openen en sluiten van het portier valt op dat het is bekleed met het "two-tone" bruin-aubergine-kleurige zachte leer, en dat er twee geheugenposities voor de bestuurdersstoel beschikbaar zijn. Daarmee wordt niet alleen de bestuurdersstoel op de gewenste wijze ingesteld, maar ook de voorkeursinstellingen voor de airconditioning. Het had de ontwerpers en keuzemakers van Citroen gesierd dat ze eveneens de instelling van de elektrische buitenspiegels hadden meegenomen in de geheugenposities. Vroege versies van de C5 hadden deze functionaliteit wel, in latere uitvoering is die mogelijkheid jammerlijk verdwenen. Een blik op het leren stuur met sierstukken van geborsteld aluminium laat een overdaad aan knopjes en controls zien, onder meer voor radiobediening, voor het gebruik van de cruisecontrol, voor het bedienen van navigatie en telefoon en voor de instelling van een 'dark mode' voor 's nachts. De klokkenwinkel van het dashboard bestaat uit drie analoge, chrome-omrande klokken met in het midden van iedere klok een digitaal display. Links de analoge meter voor de hoeveelheid beschikbare brandstof met in het digitale display een indicatie van koelvloeistoftemperatuur en cruise control. In het midden de snelheidsmeter. Het digitale display in het midden kan trajectinformatie weergeven, of navigatiegegevens, of een digitale snelheidsmeter tonen. Rechts wordt het toerental van de motor op de analoge klok weergegeven, terwijl het digitale display de temperatuur voor de motorolie weergeeft samen met een schakelindicator.

Eenmaal gezeten springt ook de rest van het dashboard in het oog, omdat het uitgevoerd is in donkerbruin zacht leer, gestikt met een dubbele witte bies. De brede armsteun tussen de twee voorstoelen voelt lekker zacht aan en blijkt in twee hoogten instelbaar te zijn. De stoelen zelf zijn elektrisch in te stellen met betrekking tot de afstand tot het stuurwiel, de hoogte van de zitting, de hoek van de rugleuning, de positie en dikte van de lendensteun en de hoek van het schoudergedeelte van de rugleuning. De hoogte van de hoofdsteun en de afstand van hoofd tot steun moeten met de hand worden ingesteld. Beide voorstoelen zijn uitgerust met stoelverwarming, de bestuurdersstoel heeft ook nog een massagefunctie.

Ik doe de gordel om, steek de sleutel in het contactslot en draai de sleutel om. Zachtjes gaat de bestuurdersstoel iets naar voren omdat de functie voor "hulp bij in- en uitstappen" ingeschakeld is, waardoor de stoel bij het uitstappen iets naar achteren schuift om het uit- en instappen te vergemakkelijken. Bij het omdraaien van de sleutel slaat de motor aan en laat een gemoedelijke dieselbrom horen. De auto controleert bij het starten automatisch het olieniveau (wat bij deze auto een melding oplevert, zie eerder in deze review) en - als de betreffende functie ingeschakeld is - ook de bandenspanning. Via de knoppen van de navigatie (latere uitvoeringen van de C5 hebben een touchscreen) voer ik de bestemming van de rit in. Als ik vervolgens de versnelling in z'n één set, kan ik ervoor kiezen zelf de elektronische handrem te bedienen of ik kan "gewoon" wegrijden waarna de auto zelf de handrem lost. Bij het nemen van de eerste bocht wordt een typisch Citroen C5-dingetje zichtbaar: de kern van het stuur is vast - alleen de buitenring van het stuur draait mee.

Bij het rijden valt de heerlijke hydropneumatische vering natuurlijk op. Oneffenheden in het wegdek worden keurig weggepoetst en verkeersdrempels lijken bijna niet te bestaan. Maar, eerlijk is eerlijk, de vering heeft wel wat moeite met kleine dwarsrichels. Die worden wat minder goed verwerkt. Het veercomfort is verder wel wat afhankelijk van de bandenmaat onder de auto: het rijcomfort met mijn 17" winterbanden is een fractie beter dan dat met mijn 19" zomerbanden. Een hogere wang van de banden werkt dus positief in het voordeel van het zachte veercomfort.

Tijdens het rijden merk ik dat de ontwerpers van de auto zoveel mogelijk gerief hebben willen scheppen voor de bestuurder. De LED dagrijverlichting is standaard ingeschakeld en als het buiten donker is, wordt automatisch de rijverlichting ingeschakeld. Als het gaat regenen helpt de regensensor om de ruitenwissersnelheid aan te passen aan de hoeveelheid regen. In het donker dimmen de binnenspiegel en beide buitenspiegels automatisch om felle lichtinval van andere voertuigen te voorkomen. De met de bochten meedraaiende Bi-Xenon koplampen geven in donkere omstandigheden prima licht, en bij snelheden tot maximaal 40 km/h wordt er nog een extra bochtverlichting ingeschakeld. Het grote panoramadak geeft overdag een heerlijk ruimtelijk gevoel, maar mocht de zon te fel op het bolletje schijnen dan kan met een druk op de knop een dik scherm geheel of gedeeltelijk voor het glazen plafond worden geschoven. In de 'pack integral'-uitvoering is dit scherm, net als de rest van de hemel trouwens, uitgevoerd in lichtgrijs alcantara. De airconditioning doet z'n werk volledig automatisch. Voor zowel bestuurder als bijrijder kan een aparte binnentemperatuur worden ingesteld. De passagiers op de achterbank kunnen de luchtstroom zelf regelen via meerdere verstelbare ventilatieroosters.

De rijeigenschappen van de auto worden natuurlijk voor een groot deel bepaald door het hydropneumatische veersysteem. Ik heb daar eerder al iets over geschreven. De modellen van de Citroen C5 die met dit veersysteem en de elektronische handrem zijn uitgerust, hebben ook de zogenoemde Hill Start Assist functionaliteit. Met dit systeem houdt de auto zichzelf op een hellend weggedeelte na het loslaten van het rempedaal nog ongeveer 2 seconden tegen om te voorkomen dat de auto naar achteren rolt. Tijdens het rijden zorgt het Hydractive III+ systeem voor een constante wagenhoogte (ongeacht de belading) en voor beheersing van de carrosseriebewegingen, ongeacht de toestand van het wegdek
en de snelheid van de auto. Met behulp van speciale sensoren wordt constant de rijstijl en het profiel van de weg geanalyseerd. Als het wegdek in goede staat is, zal de auto vanaf een snelheid van 110 km/h iets zakken zodat de bodemvrijheid met ongeveer 10 mm wordt verlaagd. Omdat zo het zwaartepunt lager ligt, verbetert de stabiliteit van de auto, wordt de luchtweerstand verkleind en zal het brandstofgebruik iets afnemen. Bij het rijden op slecht wegdek met een snelheid onder de 60 km/h, komt de carrosserie juist iets omhoog om meer bodemvrijheid te hebben, zonder dat dit ten koste gaat van wegligging en comfort.

Tijdens het rijden laten de prestaties voor mij en mijn rijstijl niets te wensen over. De combinatie van de 163pk dieselmotor met een handmatige zesversnellingsbak zorgen voor prima acceleratie en soepel rijden onder alle omstandigheden. Deze auto is niet uitgerust met een start-stop-systeem of brandstofadditief om uitstoot te verminderen en valt daarmee in de categorie van de Euro5 motoren. Het roetfilter moet volgens de specificaties in ieder geval zo'n 240 dkm mee kunnen gaan.

Als sturend over 's heren wegen is het een geruststellende gedachte om te weten dat verschillende elektronische veiligheidssystemen zullen ingrijpen wanneer dat nodig is, bijvoorbeeld om te voorkomen dat wielen blokkeren, voor een kortere remweg bij een noodstop, of om te voorkomen dat de auto uitbreekt in bochten. Het feit dat het merendeel van de rijgeluiden worden tegengehouden door een uitstekende isolatie zorgt ervoor dat de muziek uit de negen luidsprekers extra tot z'n recht komt.

Na een poosje onderweg te zijn geweest kondigt de navigatie met een heldere stem aan dat de eindbestemming bereikt is. Aan dit moment van genieten komt weer een eind. Bij het parkeren twijfel ik nog even: zal ik de automatische parkeerassistent inschakelen om te bepalen of de parkeerplaats wel ruim genoeg is voor de 483 cm lange en 186 cm brede auto? Naah, niet nodig, met de achteruitrijcamera en de vele parkeersensoren lukt het me wel de auto netjes op z'n plek te krijgen.

Zodra de auto staat, draai ik de sleutel om en zet de motor uit. Bij het openen van het bestuurdersportier gaat mijn stoel iets achteruit om het uitstappen te vergemakkelijken. Ik stap uit, en sla het portier zachtjes dicht. Met een diepdoffe klank sluit het portier zich. Ik druk op de afstandsbediening om de auto op slot te doen. De alarmlichten branden even, de buitenspiegels vouwen zich schier gracieus dicht. De verlichting blijft nog eventjes aan zodat ik in het donker mijn bestemming makkelijk kan vinden. Ik kijk nog even achterom en verlang alweer naar de volgende rit....

Bijdetijds onderhoud

  • 233.000 km

Het is alweer een poosje geleden dat ik een update schreef over de Citroen C5 2.0HDi Tourer. Nu de Barrelbrigade 2024 ervoor heeft gezorgd dat er allerlei discussie en meningen ontstonden rondom de C5 leek het me goed weer een update te schrijven.

Het vorige deel schreef ik ongeveer twee jaar geleden. Time flies when you're having fun. In de tussentijd is er niet zo heel veel met de auto gereden (zo'n 26000 km) maar wel het een en ander geknutseld en gerepareerd.

In het najaar van 2022 heb ik eindelijk iets gedaan om het gemis van een bekerhouder te compenseren. Als je aan eigenaren van dit type C5 vraagt wat ze het meest missen, krijg je negen van de tien keer het antwoord dat er een goede, bruikbare bekerhouder mist. Dat ervaarde ik dus ook. Na wat online speurwerk heb ik van een bekerhouder uit een VW Bora/Jetta (dank AliExpress voor de snelle levering), met een spoedcursus dremelen, samen met wat ander knutselgerei in de plaats van het opbergvakje onder de radio-interface een keurige en superhandige bekerhouder gemaakt. Voor wie foto's wil zien, dat kan, laat even van je horen via de reacties. Tegelijk met het inbouwen van de bekerhouder heb ik nog wat geoptimaliseerd aan de eerder geïnstalleerde sfeerverlichting en USB-oplaadsockets in de auto.

Begin dit jaar (2024) heb ik de stap gezet om de bestaande RT6-radio/navigatiecombinatie te vervangen door een Android systeem. Ik koos voor een EKIY RS Pro met een 10" 2K scherm (2000x1200), met een 8-core processor met 8Gb RAM en 128Gb rom. Eigenlijk geen moment spijt van gehad, want de nieuwe combinatie levert met een superscherm scherm, met behoud van alle bestaande functionaliteit zoals stuurwielbediening, parkeersensoren, achteruitrijcamera, telefoon enzovoort enzovoort, terwijl ik nu wel de beschikking heb over een up-to-date systeem met bv Carplay en andere leuke actuele mogelijkheden.

Wat ik erg handig vind ik dat ik nu zelf kan kiezen uit een favoriet navigatesysteem, hetzij offline of online. Voor korte ritjes in Nederland is Google Maps wel m'n favoriet, voor de wat langere ritten kies ik vaak Waze vanwege de nauwkeurigheid van files, pechgevallen, flitsers en ander ongerief.

Waarschijnlijk ga op het Android-systeem later nog een ODB2 app installeren zodat ik ook m'n ODB2 lezers uit kan lezen, zal ik de set uitbreiden met een dashcam die ook lane departure warning en collision detection heeft, en met een TPMS-module die op het scherm de bandenspanning en -temperatuur kan weergeven. De configuratiemogelijkheden zijn eindeloos - dat is aan de ene kant leuk, aan de andere kant ben je eigenlijk nooit "klaar". Na een half jaar dat ik dit systeem gebruik is eigenlijk het enige nadeel dat je er wel tegen moet kunnen dat het systeem soms even niet doet wat je verwacht: dan moet er een diep verstopte Android-instelling aangepast worden, of ziet een app qua look-en-feel er weer helemaal anders uit dan dat je gewend bent. Daarom gebruik ik het liefst Carplay, dat is stabiel, duidelijk, consistent en gebruiksvriendelijk.

Tot slot van deze bijdrage kan ik melden dat er niet alleen gewerkt is aan het onderhoud in het interieur. Afgelopen zomer zijn er vier 19" Michelin CrossClimate2 banden (vierseizoenenbanden) op de auto gezet, zijn rondom nieuwe schijven en blokken gemonteerd, en is als een soort van kers op de onderhoudstaart het roetfilter volledig gereviseerd. Bijzondere situatie wel: een nieuw roetfilter was via de dealer zo'n 2200 euro, terwijl een tweedehands gereviseerd exemplaar via de dealer iets van 2400 zou moeten kosten. Begrijpen doe ik het niet. Uiteindelijk ervoor gekozen de roetfilter te laten demonteren, naar een erkend revisiebedrijf gebracht en na twee weken weer door de dealer laten monteren. Ben er tevreden mee hoor, auto lijkt wat meer "oempf" te hebben en ietsje zuiniger te rijden.

We kunnen als het goed is met dit bijdetijdse onderhoud, zowel qua slijtageonderdelen als qua cockpit er weer een hele poos tegen aan om deze dame over het asfalt te laten zweven. Hopelijk is dat dan een tijdje zonder grote uitgaven, want de aanschaf van de barrel-C5 van Autoweek kostte een heel stuk minder dan het navigatiesysteem, de banden, de remmen en het roetfilter bij elkaar….

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (44)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.