Citroën C5 Tourer 3.0i V6 Exclusive (2009)

autoreview

Citroën C5
Citroën C5Citroën C5Citroën C5Citroën C5Citroën C5Citroën C5Citroën C5Citroën C5Citroën C5Citroën C5Citroën C5Citroën C5Citroën C5

Signalement

UitvoeringC5 Tourer 3.0i V6 Exclusive
Versnellingen6, Automaat
Bouwjaar2009
Jaar van aanschaf2009
KM-stand bij aanschaf10 km
KM-stand laatst30.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Mijn nieuwe C5

  • 500 km

2009 08 16 (500 km)

Gisteren is ze afgeleverd: de Citroen C5 3.0i V6 Tourer, kleur bourrasque metallic en voorzien van beige leer.

Als opties heb ik gekozen voor de lederen bekleding met stoelverwarming en massagefunctie, NaviDrive NG4 (inclusief 40GB harde schijf, 3D navigatie, jukeboxfunctie om muziek vast te leggen, en Bluetooth telefoon), Xenon verlichting (inclusief bochtverlichting), HIFI installatie (Philips, 8 luidsprekers plus subwoofer, digitale versterker, 350W vermogen), alarm, zijairbags achter, DVD-speler met ingebouwde schermen (dat was in de maand juni een speciale aanbieding op de C5 en ik wilde kinderen graag verrassen) en een panoramisch vast dak. De enige opties die ik niet kon kiezen waren Lane Departure Warning en een lederen dashboard (want dan moest je kiezen voor zwart leer en dat wilde ik niet).

Toen enkele maanden geleden het besluit werd genomen om een andere auto aan te schaffen leek de keuze in eerste instantie duidelijk: een Audi A4 Avant. Prachtige auto, rijdt geweldig (zo bleek bij de proefrit) en ziet er goed uit. Verder rijd ik zakelijk al in een Audi TT Roadster en kwalitatief is dat een prima auto (zie mijn andere review).
Ik ben aan het rekenen geslagen en uiteindelijk lag er een prijskaartje van EUR 80.000 voor de 160PK versie (met de gewenste 211 pk en quattro zou de prijs nog hoger worden). En dat werd me toch iets te gortig!
Omdat ik de C5 Tourer (verreweg) de mooiste station vind van dit moment en omdat ik met een eerdere C5 overwegend positieve ervaringen had, ben ik toch maar naar Citroen Westerink in Harderwijk gegaan voor een proefrit. Ondanks dat het zaterdag einde van de middag was, was er snel een auto beschikbaar en de proefrit overtuigde. Rust, ruimte, comfort, luxe, kortom: het heerlijke Citroen gevoel dat ik enkele jaren heb moeten missen! Ik was verkocht en de hierboven beschreven C5 is snel besteld (totale kostprijs werd EUR 54.000).
Rationeel gezien misschien geen goede keuze (de V6 is niet meer geheel van deze tijd en presteert slechts gemiddeld en gebruikt een flinke slok benzine), maar auto's zijn emotie (tenminste voor mij!).

Gisteren heb ik de auto gehaald en de eerste 500 kilometers zitten erop. Uiteraard is dat veel te weinig om allerlei onderbouwde zinvolle dingen te kunnen zeggen, maar toch doe ik een poging.

Positieve zaken zijn:
het comfort (ook in de sportstand die een duidelijk verschil geeft ten opzichte van de normale stand;
de rust (auto is werkelijk superstil, ook bij 180 km per uur; blijkens de gegevens elders op deze site zelfs stiller dan een nieuwe Mercedes S-klasse));
de geweldige stoelen (geheel electrisch te verstellen);
het prachtige, goed en simpel werkende 3D navigatiesysteem (vele malen beter dan wat ik in de twee jaar oude Audi A6 had die ik twee maanden als voorloopauto heb gereden);
de ingebouwde telefoon die via bluetooth feilloos mijn HTC "oppikt";
de algehele bediening ("MMI by Citroen" werkt wat mij betreft beter dan "MMI by Audi";
de klimaatbeheersing (ondanks 29 graden buitentemperatuur deed het systeem in alle rust zijn werk);
de zeer nauwkeurige parkeersensoren.

Minder te spreken ben ik over:
de beperkte opbergruimte in de auto(een specifieke plek voor de zonnebril is er bijvoorbeeld niet eens;
en de tankdop die je met de sleutel moet openen en vervolgens in je hand moet houden tijdens het tanken (bij de eerste tankbeurt bleek de auto overigens zuiniger dan de boardcomputer vermeldde!).

Deze week gaan we naar Zuid-Frankrijk op vakantie met deze heerlijke auto en daar hebben we uiteraard heel veel zin in!

Ik zal jullie de komende tijd op de hoogte houden van de ervaringen met deze auto en ook de foto's plaatsen.

2009 09 12 (5.000 km) eerste up-date

  • 5.000 km

Na 5.000 kilometer wordt het tijd voor de eerste up-date. Wat bevalt goed en wat bevalt minder?

Algemeen
De rit naar Zuid-Frankrijk maakte duidelijk waar deze auto bij uitstek voor geschikt is: lange afstanden rijden en de bestuurder en passagiers fitter laten uitstappen dan instappen! Het comfort is fantastisch, de stilte in de auto is uitzonderlijk en de bediening van de auto is top.

Wat bevalt (erg) goed:
De rust, het comfort, de ruimte, het luxe gevoel.
De prima instelbaarheid van de stoelen waarbij die van de bestuurder ook nog eens is voorzien van massage (hoewel een Thaise dame de massage waarschijnlijk beter zal doen).
De bediening van de auto is prima. Alles werkt gemakkelijk, handig en goed. Het dashboard is prachtig van vorm en opzet!
De automaat doet zijn werk over het algemeen goed. Ik was van tevoren wat "bang" dat dit zou gaan tegenvallen in vergelijking met mijn Audi TT met DSG-bak, maar in de praktijk is de automaat van de C5 op sommige punten zelfs beter dan die DSG-bak.
De navigatie (waarbij 3-D weinig meer is dan "birdview") rekent snel en laat duidelijk zien wat de wegsituatie is en welke weg je moet nemen (geluid staat bij mij altijd uit).
De lichtsensor reageert zeer snel (schakelt dus snel in als het wat minder licht wordt) en voorkomt daarmee dat je de verlichting toch maar handmatig aan zet.
De regensensor werkt feilloos (was in de oude C5 wel eens anders!).
De klimaatbeheersing doet zijn werk in alle rust en zorgt tot op heden voor een prima klimaat. Ik ben benieuwd of dat in de winter ook zo goed blijft.
Het hill hold systeem was in Frankrijk diverse malen zeer handig.
De achterklep die via de afstandsbediening geopend kan worden is een verwennerij waarvan je je na enkele weken afvraagt hoe je er ooit zonder hebt gekund.
De (sfeer)verlichting in het interieur is prima. Veel verlichting in de voetenruimten, sfeerverlichting op en onder het dashboard, automatische verlichting in de portierbakken voor en de mogelijkheid van black-panel (net als in de vorige C5 zit ook hierin deze SAAB uitvinding).
De jukebox die binnen 10 minuten feilloos een muziek CD kopieert naar de harde schijf.
De bluetooth telefonverbinding die altijd keurig mijn HTC "oppikt" en zorgt voor een prima geluid.
De totale geluidsinstallatie is, wat mij betreft, erg goed; ik hoor nu dingen op mijn muziek CD's die ik nooit eerder had gehoord!
Als je de hendel van de ruitensproeier naar je toe trekt en direct weer loslaat doet de ruitensproeier enkele seconden zijn werk en komen de ruitenwissers in actie. Doordat de ruitenwissers allebei naar de buitenkant wissen is het water ook direct weg en hoef je niet even "na te wissen".

Wat bevalt minder goed:
De bergruimte voor in de auto is en blijft beperkt.
De auto vind ik zelf groot en zwaar. Hoe andere berijders dat ervaren is voor mij wat lastig in te schatten omdat ik zakelijk een Audi TT Quattro rijd die veel lichtvoetiger is.

Verbruik
Een verbruik tot op heden van 1 op 9,2 is bepaald niet zuinig. Op lange vlakke afstanden haal je wel probleemloos 1 op 10 ook als je de cruise control op 138 zet en de airco volop blaast.

Tot slot
Alles op een rijtje zettend ben ik zeer tevreden over mijn C5.
Zoals in andere reviews ook wel eens te lezen is, geldt ook voor mij dat ik steeds tevredener wordt over deze prachtige auto.

2010 10 23 (30.000 km) tweede up-date

  • 30.000 km

Inmiddels rijd ik 14 maanden en 30.000 km tot volledige tevredenheid in deze auto. De eerste onderhoudsbeurt heeft plaatsgevonden. afgezien van een lekkende veerpoot rechtsvoor (zelf helemaal niets van gemerkt) die onder garantie wordt vervangen, waren er geen bijzonderheden. Alles werkt nog net zo goed als op de dag van afleveren, de auto is rammelvrij en er is nog nergens slijtage te zien.
Tot op heden geen enkele probleem gehad met deze auto, maar wel heel erg veel rijplezier!

Wat bevalt erg goed na 14 maanden en 30.000 km?
Het comfort, de ruimte, de rust, de luxe, de uitstraling en de betrouwbaarheid.
Heel concreet ben ik bovengemiddeld tevreden over de volgende zaken:
Klimaatbeheersing (werkt onmerkbaar en erg goed), de rust in het interieur (de auto is, mede door de extra dikke ruiten, erg stil), zitcomfort (stoelen volledig electrisch zeer uitgebreid instelbaar), navigatie (ziet er prachtig uit en werkt prima) en de geluidsinstallatie (bovengemiddeld goed geluid en je muziek op de harde schijf is heel erg prettig).

Verder zijn het kleine dingen zoals de ruitensproeier die na het aantikken van de hendel enkele seconden blijft sproeien, de muziek die keurig zachter gaat als de parkeersensoren piepen (doet mijn Audi TTS niet met als gevolg dat je de parkeersensoren niet hoort als je muziek wat te hard staat), de buitenspiegel die je naar beneden kunt laten kantelen bij achteruitrijden (en die daarna keurig weer terugkomt in zijn oude positie), de cruisecontrol die in stappen van 5 km hoger of lager gaat als je de knop langer indrukt (en niet 10 km zoals mijn Audi TTS), de regensensor die perfect werkt en de verlichting in de portierbakken die automatisch aangaat als hij iets ziet bewegen (bijvoorbeeld: je hand). Allemaal kleine dingen, maar wel zeer aangenaam.

Wat bevalt niet goed na 14 maanden en 30.000 km?
Tja: iets meer power was prettig geweest (maar ja, met een Audi TTS als andere auto lijken alle auto's sloom. Overigens doet Citroen niet aan chiptunen en geeft de leasemaatschappij geen goedkeuring voor chiptunen elders.) en het lampje in het knopje waarmee je de massagefunctie van de bestuurdersstoel instelt is wat fel (oef, gelukkig, toch iets te "zeuren"). En dat was het dan wel.


Nog wat feiten:
De auto rijdt volgens de boordcomputer 1 op 10,4 en dat is "in het echt" 1 op 10,0 Dan rijd ik 80% snelwegkilometers (128 km per uur op de cruisecontrol).
De voorbanden zijn na 30.000 km nog niet versleten ondanks de 210 pk op de voorwielen.
Olie bijvullen is niet nodig geweest.

Conclusie tot op heden: ik ben zeer tevreden met deze prachtige auto en stap nog steeds in en uit met een glimlach op mijn gezicht! Ik hoop op nog veel meer van deze prettige kilometers.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (15)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.