Citroën C5 Tourer 2.2 HDiF Exclusive (2009)

autoreview

Citroën C5
Citroën C5Citroën C5Citroën C5Citroën C5Citroën C5Citroën C5Citroën C5Citroën C5Citroën C5Citroën C5Citroën C5Citroën C5Citroën C5

Signalement

UitvoeringC5 Tourer 2.2 HDiF Exclusive
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2009
Jaar van aanschaf2009
KM-stand laatst6.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Wat een weelde!

  • 5.000 km

Net drie weken in het bezit van een nieuwe C5 Tourer 2.2 HDI Exclusive (kleur Noir Perla). Wat een weelde! De auto rijdt werkelijk fenomenaal. Na eerder Audi, BMW en Volvo gereden te hebben ben ik met deze auto weer 'thuis'. Mijn vader reed altijd Citroën. Deze C5 rijdt zo onvoorstelbaar comfortabel (zelfs i.c.m. de 19" lichtmetalen velgen), dat je nooit meer anders wilt. Het comfort is niet alleen te danken aan de voorbeeldige vering (overigens, geen overhellen meer), maar ook aan de geluidsisolatie. De auto is echt bijzonder stil. Heerlijk.

Ik heb als opties gekozen voor het 'Pack Business Exclusive' (NaviDrive NG4, Hifi en Xenon), het 'Pack Protection' en de 19" lichtmetalen velgen Adriatique.

In de komende periode zal ik hier mijn ervaringen delen. Vragen beantwoord ik graag.

Korte update

  • 6.000 km

Kijk, die eerste vragen ;-)

De auto is inderdaad nogal zwaar, maar in combinatie met de 2.2 dieselmotor merk je daar eigenlijk niets van. Ik moet zeggen dat de rijdynamiek niet vergelijkbaar is met Audi, laat staan BMW, maar daar krijg je een hoop andere 'zaken' voor terug. Zo is de vering werkelijk subliem. Ik rij veel door Duitsland en ben nog iedere dag versteld van het gemak waarmee deze auto de weg gladstrijkt. Daar waar Citroëns in het verleden overhelden in bochten, rijdt deze C5 veel strakker. Dat geeft een hoop vertrouwen.

Ik was overigens bang dat de 19" velgen afbreuk zouden doen aan het comfort. Dat is echter geenszins het geval. Ik las op een ander forum dat deze bandenmaat de auto stug zouden maken. Dat moet dan in combinatie met de stalen veren zijn, want ik merk er echt niets van.

De instap is niet laag. Integendeel, als ik naast andere auto's (in de file of voor een stoplicht stilsta), valt mij voortdurend op hoe hoog de auto 'staat'. Ik ben zelf 1.94m lang en heb nergens last van. Ik vond de Volvo V50 en BMW 3 veel lastiger wat betreft instap.

Het verbruik? De eerste 6.000 km's heb ik veel duits asfalt versleten. 8.8 liter per 100 km. Dat zal denk ik nog wel wat zakken. Geen hoge score echter ;-)\

Al met al: dik tevreden! Het gloednieuwe 3D navigatiesysteem met gebouwen en verkeersobstakels in beeld is zeer snel en fraai vormgegeven, het uitmuntend werkende bluetooth systeem dat perfect koppelt en te bedienen valt met de iPhone is ook 1 groot gemak.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (6)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.