Citroën C5 Tourer 2.2 HDiF Exclusive (2009)
autoreview
Signalement
Uitvoering | C5 Tourer 2.2 HDiF Exclusive |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2009 |
Jaar van aanschaf | 2009 |
KM-stand bij aanschaf | 8 km |
KM-stand laatst | 181.500 km |
Souplesse
- 2.800 km
Sinds een week ben ik in het gelukkige bezit van een C5 exclusive met de 2.2 dieselmotor. Er rekening mee houdend dat iemand anders op het forum al een zeer mooie en uitgebreide beschrijving bijhoudt, zal ik mijn ervaringen kort weergeven.
Het comfort schrijft Citroen met de hoofdletter C5. De auto is buitengewoon stil en heeft een bijzonder comfortabele zit; althans indien je de tijd neemt de stoelen goed in te stellen. Wel merk je dat het zicht rondom dit slagschip niet altijd optimaal is. Met name aan de achterzijde zijn de parkeersensoren zeker van meerwaarde.
Ook het design is helemaal naar mijn smaak. Ik heb gekozen voor de (naar verwachting besmettelijke) beige bekleding welke wordt gecombineerd met mooie champagnekleurige sierstrips op de deuren. De beige bekleding geeft de auto niet alleen een veel lichter en ruimtelijker gevoel, het maakt hem ook veel exclusiever om te zien!
De motor merkt bij lage toerentallen wel wat van het hoge eigen gewicht van de auto. In het verkeer toont hij zich zeer echter als een zeer vlotte en krachtige krachtbron. Ook het trekken van zware aanhangers is geen probleem. Let bij de keuze voor een automaat of een handbak echter wel op; indien je de auto regelmatig een zware aanhanger laat trekken, is de automaat relatief onhandig (althans volgens een vriend met exact dezelfde auto maar dan voorzien van 2.0 diesel met automaat). Het verbruik van de motor is niet toonaangevend, maar bij een redelijk beheerste rijstijl is een gemiddelde van 1 op 15 goed haalbaar.
Ten aanzien van de betrouwbaarheid kan ik natuurlijk nog niets zeggen. Dit is mijn eerste Citroen na vele probleemloze jaren in andere merken.
Toch nog even wat kritische kanttekeningen. Ik ben niet de eerste die het opmerkt, maar een gammele bekerhouder onder het deksel van de armsteun kan echt niet! Ook de bergruimte voorin is, behoudens het ruime dashboardkastj, klein. Een stratengids kun je niet kwijt en de doosjes van je CD-S kun je beter ook thuislaten. Gelukkig ondersteunt de redelijke radio ook MP3-discs
Stilte
- 16.500 km
Inmiddels heb ik als veelrijder de eerste 15.000 km achter de rug. Een reis naar Zuid Frankrijk en terug is een openbaring geweest. Bij hogere snelheden is de auto bijna geruisloos! Alleen een zacht gezoem van de banden op het wegdek was hoorbaar. Motor- en windgeluiden zijn bijna niet aanwezig.
Qua wegligging voldoet de C5 uitstekend. Bij het rijden op bochtige bergwegen bleek de sportstand van het veersysteem echter meer comfort te geven. Op de overige wegen was de comfortstand optimaal.
De ruimte in de auto was ruim voldoende voor vakantiebagage en twee passagiers.
De 2.2 HDi motor voldoet zowel op de Péage als in de bergen (helling tot 16%) uitstekend. Nergens heb je het gevoel vermogen te kort te komen. Door het hoge eigen gewicht van de auto en de goede wegligging kan je het vermogen wel altijd kwijt op de voorwielen.
Het bekende nadeel van de beperkte bergruimte in de auto; geen bekerhouder voorin en zo goed als geen bergruimte voorin, blijft wel een probleem(pje). Zeker op langere reizen zou dit net nog wat extra comfort geven.
Betrouwbaarheid
- 57.000 km
Na bijna altijd Japanse merken te hebben gereden, was ik bij de aanschaf van de C5 toch bang voor de beruchte betrouwbaarheid van Franse auto's. Inmiddels heb ik bijna 60.000 km gereden zonder problemen. De enige storing welke ik heb gehad was een loszittend deurrubber. Dit is binnen de garantie vervangen.
Verdere zaken die mij extra zijn gaan opvallen zijn de volgende:
- De lichte bekleding blijft mooi schoon en geeft een erg chique uiterlijk.
- De auto blijft erg stil; geen windgeruis, rammeltjes en andere geluiden.
- Het comfort blijft ongekend hoog.
- Hoewel de auto op zich een goede wegligging heeft, leent hij zich door de comfortabele vering en het hoge gewicht niet voor een sportieve rijstijl.
- De 2,2 Hdi heb ik leren kennen als een krachtige soepele motor. Door de dubbele turbo is er geen sprake van een "turbogat" en heb je reeds bij lage toeren voldoende vermogen beschikbaar. In druk verkeer is schakellui rijden geen enkel probleem.
- De afwezigheid van noemenswaardige opbergruimte voorin de auto zorgt vaak voor een rommelig aanzicht op de bijrijdersstoel en de achterbank. Je moet je spullen tenslotte toch ergens kwijt.
- De vaste stuurkern met veel bedieningsmogelijkheden is na enig wennen enorm handig. Alleen voor het veranderen van de bronkeuze van de radio moet je (helaas) nog met je handen van het stuur af.
Software en computers
- 90.300 km
Na 80.000 zeer tevreden kilometers, heeft de C5 mij inmiddels drie keer lelijk in de steek gelaten. Twee maal heeft dat er zelfs toe geleid dat ik door de alarmcentrale ben weggesleept van de snelweg en de Autobahn.
Het probleem schijnt te liggen in de communicatie tussen het motormanagement en de boordcomputer. Helaas leidt het probleem ertoe dat de auto plotseling alle dienst weigert en niet meer aan de praat te krijgen is. Bij hoge snelheden op de linker rijstrook van de Autobahn is dat buitengewoon vervelend. Niet alleen vanwege de veiligheid, maar ook vanwege het twee uur lang moeten wachten achter de vangrail voordat je geholpen wordt.
Ook heb ik enkele maanden geleden last gehad van een weigerende cruise control in verband met een defecte sensor bij het rempedaal.
Mijn beoordeling voor de betrouwbaarheid is helaas dus flink gedaald. Dit ook omdat ik bij eerdere Mazda's in 1.000.000 km nog nooit enig probleem heb gehad; betrouwbaarheid vind ik een buitgewoon belangrijk punt. Mijn beoordeling van de dealer is echter erg goed. Ze doen hun uiterste best de klacht zo snel mogelijk te verhelpen.
Buiten deze klachten, blijft de C5 echter nog steeds bij uitstek de meest comfortabele wagen welke ik ooit heb mogen berijden. De stilte in de auto is, ook na 90.000 km nog steeds ongeëvenaard en de stoelen blijven heerlijk zitten. De overige kwaliteitsindruk blijft overigens ook goed; alle materialen zien er na intensief gebruik nog steeds keurig uit.
Rust
- 117.000 km
Na de problemen tussen de 90.000 en 100.000 km, die uiteindelijk bleken te liggen aan een defecte zekeringen-box, heeft de C5 zich weer zeer comfortabel getoond.
Het comfort blijft ongekend hoog, een soepele motor en heerlijk stil door de dubbel uitgevoerde ramen. Juist dan is het extra jammer dat de 2.2 Hdi Exclusive niet meer leverbaar is. Zeker omdat juist het dubbele glas en de zeer uitgebreid verstelbare stoelen voorbehouden zijn aan de Exclusive. Dat zou dan een 2.0 Hdi of 3.0 Hdi moeten worden; deze zijn toch echter wel weer ruim € 5.000 duurder!
Al met al blijf ik (met uitzondering van de bijna gevaarlijk geplaatste bekerhouder) bijzonder tevreden over deze wagen.
Update 148.500 km
- 148.500 km
Inmiddels bijna 150.000 km met de C5 gereden en eigenlijk verandert er niets aan het beeld. Na de storing rond 90.000 km blijft de Citroën zich uitermate betrouwbaar tonen. Iedere 30.000 km even langs de garage en tussentijds hoeft er niets te gebeuren; ook geen olieverbruik.
De auto blijft wat mij betreft veruit de meest comfortabele auto in zijn klasse. Op hoge snelheden blijft het weggedrag zeer voorspelbaar en is de auto nog steeds aangenaam stil. De stoelen blijven goed en zitten fantastisch. Uiteraard is de C5 met zijn veerbollen geen bochtenridder. Mocht je graag iedere bocht strak en snel willen nemen, dan is dit niet de auto voor jou.
Het brandstofverbruik is overigens niet één van de sterkste punten van de auto. Met heel veel snelwegkilometers scoor ik heel constant 1 op 13,8. Dit zal mede door het zeer hoge gewicht van de auto komen. Dat hoge gewicht heeft overigens wel weer het voordeel dat wat zwaardere aanhangers, zeker in combinatie met de goede motor, geen enkel probleem vormen.
De lichte bekleding waar ik destijds voor gekozen heb is wat mij betreft overigens een aanrader. Een heerlijk licht interieur en de bekleding is nog steeds schoon.
Of ik deze zomer de C5 voor een nieuwe zal gaan vervangen is voor echter nog de vraag. In de Exclusive-uitvoering met veerbollen is de C5 alleen nog met de sterke en veel duurdere dieselmotoren leverbaar. En een bedrag dat (inclusief kosten en opties) richting de € 50.000,= gaat, vind ik toch wel een beetje aan de stevige kant.
Afscheid
- 181.500 km
Binnen een week is het afscheid van de C5 aanstaande. Al met al is de C5 mijn meest comfortabele auto tot dusver geweest. Uitgezonderd een technisch probleem rond 90.000 km heeft de C5 mij nooit in de steek gelaten en zich zeer betrouwbaar getoond.
Samenvattend mijn belangrijkste voor- en nadelen.
Voordelen:
- Uitzonderlijk comfortabel.
- Krachtige motor en met hydractieve vering een zeer goede wegligging.
- Zeer ruime auto.
Nadelen:
- Beperkte opbergruimte (kleine vakjes) en onzinnige bekerhouder
- Relatief stevig brandstofverbruik; volgens de boordcomputer over de gehele duur 1:13,5 op diesel.
Als vervanger niet gekozen voor een C5 omdat een diesel met hydractieve vering snel richting de € 50.000 gaat. Voor dit bedrag kun je ook terecht bij een C-klasse welke het ook geworden is.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.