Citroën C5 Tourer 2.0i 16v Ligne Business (2009)
autoreview
Signalement
Uitvoering | C5 Tourer 2.0i 16v Ligne Business |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2009 |
Jaar van aanschaf | 2009 |
KM-stand laatst | 145.000 km |
Mijn eerste ervarigen met de Citroen C5 Tourer
- 2.000 km
Mijn eerste kennismaking met de nieuwe C5 was in 2008 op de autosalon in Geneve.
Ik was verder geen liefhebber van Citroen maar was gelijk verkocht door deze prachtige verschijning.
Maar helaas mijn huidige leaseauto was nog niet aan vervanging toe, dus ik moest nog even geduld hebben.
April 2009 was het eindelijk zo ver, de brief van de leasemaatschappij met de mededeling dat mijn huidige Ford vervangen moest worden.
Ondanks dat ik eigenlijk wel wist dat het C5 ging worden toch ook maar de andere mogelijkheden bekeken.
Hierbij enkele andere opties:
- Ford Mondeo: Goede ervaringen gehad met de Focus, maar toch wat te plastic en het model zie je iets te vaak rijden
- Opel Insignia: Mooie auto, maar het dashboard verraad toch dat je in een Opel rijd en daar moet je van houden. Wil je de Insignia een beetje aankleden dan gaat het je een aardig centje kosten.
- Mazda 6: Keurige auto, maar niet spannend of bijzonder
- Audi A4: Mooie auto, maar met mijn leasebudget alleen leverbaar met te weinig pk’s en duur.
- BMW 3: Prachtige auto, maar klein en duur.
- Alfa 159: Heerlijke auto met emotie, maar duur in de lease en te klein.
- VW Passat: Keurige auto maar geen actueel uiterlijk
Dus toch gekozen voor de Citroen C5 tourer vanwege zijn uiterlijk, uitrusting en comfort
Mijn eerste ervaring na 2000 kilometer:
Mijn eerste indruk na 2000 kilometer is erg goed.
Het rijd totaal anders dan mijn vorige Focus en dat merk je vooral in de bochten.
De Focus was voorzien van semi sportstoelen en een super onderstel, met die auto kon je echt super snel de bocht door.
Dat gaat met de C5 wat lastiger, maar door de vering (normale vering, geen HP) weet de auto een goede balans te vinden tussen comfort en strak sturen.
De 2.0 liter benzine motor kan lekker mee komen in het dagelijks verkeer. Verwacht geen top prestaties maar het is ruim voldoende. Ik heb ook proef gereden in de 1.8 versie en die vind ik echt te licht voor deze zware auto. De parkeersensoren voor en achter zijn geen overbodige luxe. Het is een grote auto en vooral de neus van de auto is niet zichtbaar, dus ik ben blij dat ik geholpen word door de sensoren.
Verder is het een genot om in de auto te zitten. Het is even wennen aan de knoppenwinkel voor je neus maar daar ben je snel aangewend.
Het My Way systeem laat zich makkelijk en duidelijk bedienen, geeft goede navigatie en het geluid van de muziek is dik in orde.
Als extra heeft de auto een ingebouwde DVD schermen in de hoofdsteunen, een leuke extra waar mijn dochter erg blij mee is.
Hierbij mijn een eerste conclussie:
+ Prachtige auto, veel positieve reacties
+ Comfortabel autorijden
+ Goed aangeklede auto voor een nette prijs
+ Vermogen van de 2.0 benzine motor is prima
- Weinig opbergvakjes, dit komt mede door de inbouw van de DVD speler in het dashboardkastje
- De stoelen of beter fautteuls zijn iets te breed. Ze zitten lekker maar bieden iets te weinig ondersteuning.
Binnenkort meer….
Even een korte update:
- 3.500 km
Ondertussen alweer een maand de trotse bereider van mijn C5!
En ja hoor, het eerste kleine krasje heb ik ook al gevonden :-(
Maar gelukkig doet dat wat minder pijn bij een leaseauto dan bij een eigen auto.
Een punt waar ik erg aan heb moeten wennen waren de stoelen.
Nogmaals ze zien er prachtig uit, maar ik kon er geen lekkere zitpositie in vinden.
Vooral bij de wat langere ritten kreeg ik pijn in mijn rug, terwijl een C5 vooral comfortabel moet rijden.
Ik heb het op kunnen lossen door de lendensteun te gebruiken en de stoel wat minder laag te zetten dan ik eigenlijk gewend was.
In mijn vorige auto had ik de stoel lekker laag staan maar bij C5 zit ik beter als ik wat “hoger op de bok” zit.
Dat is even wennen, maar ondertussen zit het prima.
Wat ik ook prettig vind is de verstelbare hoogte van de middenarmsteun, vooral bij lange ritten is de hogere stand erg fijn.
Verder blijft het een genot om in deze auto te rijden en de complimenten van andere in ontvangst te mogen nemen.
BMW - Citroen: 0-1
- 9.000 km
Nee, dit gaat geen review worden over een BMW 318i, maar toch is het wel de belangrijkste reden van deze update.
Deze week twee dagen van auto geruild met een collega die familie naar Schiphol moest brengen en dus wat meer bagageruimte nodig had.
Het zijn natuurlijk twee auto die niet met elkaar te vergelijken zijn, maar deze twee auto’s hebben wel ongeveer dezelfde fiscale/cataloguswaarde.
Dus beide auto’s hebben ongeveer 33.500 euro gekost, maar wat krijg je daarvoor:
- De BWM 318i sedan komt uit 2007 en is een basis uitvoering dus naast het schuif/kantaldakje en cruisecontrol zitten er weinig extra zaken op.
- Citroen C5 Tourer 2.0 16v Ligne Business uit 2009, uitgevoerd zoals hierboven beschreven.
Twee dagen rijden in een andere auto laat je ook weer eens met andere ogen naar je eigen auto kijken.
De C5 rijdt heerlijk, maar de BMW is een echte rijdersauto.
De directe besturing, lekkere motor en een fantastische wegligging maken het een leuke auto auto op mee te rijden.
De 6 bak in de BMW zou ook een goede combi zijn met de 2 liter in de citroen, rijdt toch wat rustiger en zuiniger op lange afstanden op de snelweg.
Maar wat vooral opvalt als je vanuit de C5 in een 3 serie stapt is de ruimte, wat is zo’n auto klein!
Het voelt van binnen eerder aan als een 1 serie, maar je bent met een C5 ook wel erg verwend.
Op de afwerking in de BMW is niks aan te merken, mooie materialen maar wel wat kaal.
De C5 mag dan niet zo premium zijn als een BMW, maar ook dit heeft Citroen tegenwoordig keurig voor elkaar.
Na twee dagen ben ik weer blij dat ik weer mijn C5 Tourer terug heb.
Ik verkies de ruimte, luxe en comfort op dit moment boven sportiviteit en imago.
Het is natuurlijk heel persoonlijk maar ik vind zo’n BMW wel erg veel geld voor weinig luxe en ruimte.
Er staan nu 9000 kilometers op de teller en nog steeds ben ik erg tevreden over deze auto.
Binnenkort maar eens een afspraak maken bij de garage voor de winterbanden.
Tijd voor de 20.000 km servicebeurt
- 21.000 km
Afgelopen week mijn C5 een dagje moeten missen voor de 20.000 kilometer servicebeurt. Gelukkig heeft de dealer mij die dag voorzien van een C5 III sedan 2.0 diesel dus ik ben de dag goed doorgekomen. Eigenlijk valt er niet zoveel te melden want ik ben nog steeds erg tevreden over mijn auto. Ook tijdens de servicebeurt zijn er geen schokkende zaken aan het licht gekomen. Gewoon het standaard onderhoud, een klemmetje vervangen en de rubbers van het raam aan de bestuurderskant ingevet omdat hij iets aanliep bij warm weer.
Ondertussen is de 2.0 bezine motor uit deze auto vervangen door de 1.6 thp gekoppeld aan een 6 bak. Mijn advies voor iedereen die op het punt staat een nieuwe C5 benzine te bestellen: ik zou echt deze motor aanraden. De 1.8 is niet krachtig genoeg voor deze auto, de power komt pas te laat vrij en de vijfbak is toch wat roemoerig op de snelweg. Mijn 2.0 voldoet prima, maar ik zou graag ruilen met de nieuwe 1.6 thp. Verder nog steeds uitermate tevreden met deze mooie auto.
Afscheid nemen
- 145.000 km
Ja, ik weet het ik ben niet echt trouw geweest met het bijhouden van deze review.
Ondertussen is de C5 een paar weken geleden vervangen voor een Peugeot 508 Sw, maar wil deze review toch even netjes afsluiten.
Ik heb het genoegen gehad om 4 jaar en 145.000 km in deze heerlijke auto te mogen rijden. Tot op het laatst ben ik zeer tevreden geweest over deze auto al zijn er natuurlijk wel wat min puntjes.
Tot op de dag van vandaag vindt ik de C5 in zowel de sedan als de tourer een mooie auto.
Wat afwijkend ten opzichte van andere merken en daardoor juist leuk.
Als ik de auto vergelijk met mijn huidige 508 dan vindt ik de C5 een stuk origineler.
Tot slot wat plus en mikpunten op een rij:
+ origineel ontwerp, blijft een mooie auto
+ erg comfortabel
+ my way navigatie is goed afleesbaar en geeft goed TMC meldingen weer
- trage Bluetooth verbinding, duurt erg lang voordat het toestel gevonden is
- de combinatie met de 5 bak, motor goed hoorbaar op de snelweg
- na vier jaar begon het interieur toch duidelijk slijtage en kraken te vertonen
Eindconclusie: comfortabele en mooie gezinsauto wie op zoek is naar wat anders dan een standaard passat of mondeo.
Voor de occasionmarkt een erg leuke auto maar ondertussen kan Citroen wel komen met een opvolger van de C5 en is de auto toch wat verouderd in zijn klasse.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Citroën C5 2.0 16V Comfort 140 PK * AUT * 1E EIG *
- 2008
- 163.448 km

Citroën C5 Tourer 3.0 HDi Exclusive Navi | Hydraulisch | Stoelverwarming | Bluetooth | Trekhaak
- 2010
- 254.742 km

Citroën C5 Tourer 2.7 HDiF Exclusive Automaat El. Stoelen Cruise Climate Control Navi Afn. Trekhaak
- 2008
- 232.386 km