Citroën C5 Tourer 2.0i 16v Ligne Business (2009)
autoreview

Signalement
Uitvoering | C5 Tourer 2.0i 16v Ligne Business |
---|---|
Versnellingen | 4, Automaat |
Bouwjaar | 2009 |
Jaar van aanschaf | 2009 |
KM-stand bij aanschaf | 5 km |
KM-stand laatst | 100.300 km |
Wat een geweldige auto!
- 100.300 km
Sinds 6 weken ben ik in het gelukkige bezit van een Citroen C5.
Het is een Tourer Business uitvoering geworden met 2.0 benzine motor en automaat.
Het is een ruime, zeer luxe uitgeruste auto. Het is een weldaad om te rijden in deze voiture, zo moet ik hem echt noemen, 't is formidabel! Het pneumatische veersysteem werkt prima.
Op een klinkerweg rijdt je in alle comfort, zittende op perfecte, met half leder beklede sportstoelen. Echt als een vorst. Ook op de snelweg lijk je op een vliegend tapijt te rijden, zo comfortabel glijden de kilometers onder je door.
De auto is uitgerust met het RT4 navigatie/telefoon/radio systeem. Dit vergt enige oefening. Ik ben er na 6 weken nog niet helemaal uit hoe eea werkt.
De navigatie kaart is wel groot en duidelijk, het pijltje in het schermpje voor je neus oogt ielig (zit in de snelheidsmeter weergegeven) dit was bij mijn vorige auto, VW Passat duidelijker weergegeven. Die had echter geen kleuren navi, dus voor de rest werkt dit systeem beter.
Ook een nadeel van de SMS functie in het RT4: je ontvangt wel sms-jes van gemiste oproepen, je kunt ze alleen niet terugbellen vanuit dit menu. Dat is dus nr onthouden en apart weer intoetsen.
Voordeel van het RT4 systeem is dat CD's door het systeem zelf worden omgezet naar MP3. Je moet alleen wel geduld hebben, duurt plm 45 minuten voordat deze sessie gereed is. Op de harddisk is plaats voor ongeveer 100 CD's.
Het radio geluid is goed en ook de telefoon is perfect, je bent duidelijk verstaanbaar voor "de andere kant". Rijgeluiden dringen niet door. Meer dan regelmatig vraagt de beller of ik stil sta, zo duidelijk is het geluid. Ondertussen rijd je 120 km/h....
Het RT4 kan ik dan ook als enige nadeel mbt bediening noemen. Wel was het even wennen met het stuurwiel waarvan de kern niet meedraait. Je kunt niet met je hand "in" het stuurwiel pakken en er een draai aan geven, dan kom je nl. klem te zitten tegen de vaste kern van het stuur.
Leuke gadget is de bochtverlichting, 't werkt echt en scheelt veel licht! Ook prettig is de elektrische handrem. Je kan bij het stoplicht de automaat gewoon in "D" laten staan, trek de handrem aan. Bij groen licht gas geven, handrem gaat vanzelf los.
Ook goed gevonden van Citroen: als je de ruitensproeier gebruikt, spuit deze enkele seconden water, zodat je niet zelf de hendel hoeft vast te houden. Je ruit is meteen goed schoon!
De motor heeft in de vierde versnelling (ja de automaat is nog een vier-bak) weinig pit. Je kunt evt. handmatig terugschakelen naar 3, dan gaat het nog enigszins. Ook het verbruik valt me tegen. dat schommelt tussen de 1 op 9 en 1 op 10, beter dan 1 op 10 kan ik er niet mee halen. De auto is, ondanks de 4-traps automaat op de snelweg wel lekker stil.
Qua uitstraling is deze auto naar mijn mening de mooiste in zijn klasse. Ik heb er nog 18" LM velgen onder laten monteren en heb de dakrailing die standaard zwart is, via de dealer nog zilvergrijs laten spuiten. Mooi contrast met de Blue Bourasque buitenkleur!
Qua interieur is de afwerking van hoog niveau. 't haalt niet het Audi niveau, maar de Passat is werkelijk gewaarschuwd! Alles is keurig afgewerkt, naden sluiten perfect op elkaar aan.
Mijn conclusie voor de perfecte auto: Citroen, lepel de nieuwe 1.6 VTI met 150 pk in deze auto en koppel deze aan een 5-traps of 6-traps automaat. Vervang het RT4 systeem door een gebruiksvriendelijker systeem en dan is het echt helemaal top!
Meer verbeterpunten kan ik niet verzinnen!
Vanwege het verbruik en motorvermogen icm automaat prestaties en kosten op voldoende gezet.
Update 23 april:
verbruik komt steeds vaker rond de 1:10 uit. Soms net iets beter nog, zonder daar extreem mijn best voor te hoeven doen.
En gisteren nog gemerkt: er zit dagrij verlichting op de auto. Bij mist schakelt de lichtsensor niet automatisch het dimlicht in, handmatig gedaan dus. Vergeten lichten uit te zetten toen ik de auto verliet, rijdt immers al twee maanden met de dagrijverlichting aan. Wat blijkt: de lichten gaan keurig uit bij uitzetten contact, en weer aan bij aanzetten contact. Je kunt ze dus niet vergeten! Dus voor mensen die liever met dimlicht rijden dan dagrijverlichting, je hebt er geen omkijken naar.
Nog iets waar Citroen goed over heeft nagedacht: heel simpel een kunststof lipje gemonteerd onder de pedalen om de losse mat op zijn plaats te houden. De mat kan dus niet op de pedalen schieten. Veiligheid, 't is me bij mijn vorige auto nl. wel eens overkomen dat ik na het stofzuigen de mat nog op de pedalen had liggen. Verleden tijd dus in deze auto.
Update 10 augustus 2008 / km stand 23.000
't blijft een heerlijke auto, slechts 1x is de software van de harddisk vastgelopen. Heeft zichzelf gereset. Verder is het enorm comfortabel kilometers vreten.
Motor en vering worden allebei wat soepeler voor mijn gevoel nu er wat kilometers op de teller staan. Nog meer comfort. En de motor af en toe flink op zijn staart trappen. Met de automaat in de sportstand trek je er toch veel auto's uit bij het stoplicht.
De motor is met name bij lage toeren nog steeds geen krachtwonder, maar eenmaal hoger in de toeren valt het allemaal steeds meer mee.
Ook het verbruik ontwikkelt zich positief. Gemiddeld kom ik steeds vaker rond de 1:11 uit. Voor een auto van bijna 1600 kg is dat niet slecht.
Ik blijf complimenten krijgen over de auto. Het is nog steeds een koppendraaier, dat weet ik wel te waarderen!
Mijn tevredenheid stijgt naarmate ik de auto langer heb, echt geweldig!
Update 18-02-2010, km stand 48.000
De auto is nu 1 jaar naar volle tevredenheid in mijn bezit! Je gaat alle luxe zaken aan de auto steeds meer waarderen.
Problemen zijn er ook, al zijn ze klein:
- navigatie is regelmatig vastgelopen. ventilator is gemonteerd, echter verschijnsel doet zich nog af en toe voor. Systeem reset zichzelf, dus niet heel hinderlijk.
- de hydraulische vering kraakt zo af en toe als de auto gestart wordt. Volgens de dealer is dit probleem niet bij andere C5-en gesignaleerd. Zodra auto "op hoogte" is, is het geluid weg en komt tijdens de rit ook niet meer terug. Jammer, dit doet nl afbreuk aan het verder puike kwaliteitsgevoel dat de auto geeft.
- Automaat schokt als je hem op koude motor (2e versn.) op motor laat afremmen. Dit komt voor als je net bent ingestapt en je rijdt in de bebouwde kom de straat uit. Als de motor (en dus ook olie) warm is, nergens last van. Gebruik je het rempedaal dan is er niets aan de hand, ook niet bij koude motor.
De 4 versn. automaat ervaar ik zeer zeker niet als een probleem, hier is echt prima mee te leven. Het is dan misschien geen DSG, maar schakelmomenten voel je (nagenoeg) niet en motor heeft tot en met de 3e versn. pit genoeg. Alleen bij inhalen op de snelweg zou er meer vermogen vrij mogen komen, op dit punt merk je dat de 4-bak iets tekort komt. Je leert er overigens wel snel mee leven.
Interieur is (nog?) volledig kraak- en rammelvrij.
Gelukkig mag ik nog even doorrijden met mijn C5, zou zo geen waardige opvolger weten als weer een C5, maar dan met THP motor...
Het is op een paar kleine onvolkomen heden na een heerlijke auto. Bij aanschaf had ik niet verwacht dat ik hardop zou zeggen dat dit de fijnste en comfortabelste auto is die ik ooit gehad heb!! Het is toch echt zo! Chapeau Citroen!
Update 21 mei 2010 / 60.000 km
De auto rijdt nog steeds fantastisch, ben nog steeds heel erg tevreden. Wel 2 puntjes van aandacht die tijdens de 60.000 km beurt meegenomen moeten worden:
- hoofdsteun passagiersstoel resoneert als de stoel niet bezeten wordt.
- auto houdt af en toe in na koude start. Probleem doet zich direct na wegrijden voor, eenmaal 50 mtr onderweg geen problemen meer.
Update 3 juni: 60.000 km beurt is uitgevoerd. Nieuwe bougies horen standaard vervangen te worden. Naar het nu lijkt, geen problemen meer met de koude start. Ook resonantie in hoofdsteun is opgelost. Ik ben weer helemaal tevreden!!
Verbruik van de auto zit rondom de 1:11, best netjes voor deze zware auto.
Update 27-07-2010: het inhouden van de koude motor is nog teruggekomen na de vervangen bougies. De Lambdasonde bleek de boosdoener, is onder garantie vervangen, probleem is nu volledig verdwenen.
Verder zit er weer een vakantierit op naar Zuid Frankrijk. Auto geeft geen krimp, rijdt en zit heerlijk, ook op de lange afstand. Ik stap nog steeds met heel veel plezier in deze auto, elke dag weer! Op deze lange afstand mis je wel de bekerhouders, deze zijn nergens te vinden. Wat als grote plus geldt van het RT4 navigatiesysteem is de harddisk. Op vakantie in shuffle play de gehele weg verschillende muziek gehad.
Ook tijdens deze vakantie heeft de grote kofferruimte zijn dienst weer bewezen. De ruimte is praktisch ingedeeld.
Verbruik blijft rond de 1:11 schommelen, is dus een constante aan het worden. Ik kan er prima mee leven.
Afgelopen periode heeft ook de airco zich mogen bewijzen. Binnen een paar minuten wordt de temperatuur al heel aangenaam. Bijkomend voordeel is dat de lucht niet recht in je gezicht wordt geblazen en je geen ijskoude handen krijgt. (had ik wel bij de Peugeot 307 in 2004)
72.000 km / 24-08-2010:
Volgende week wordt onder garantie een nieuw achterdeurscharnier geplaatst. Deze kraakt met openen/sluiten linker achter portier. Klein smetje op het blazoen.
Ik zit nog elke dag met een glimlach in de auto. Heb recent wel al eens proefgereden in mogelijke opvolgers, maar ze kunnen niet tippen aan het comfortabele rijgedrag van deze auto. 't blijft vorstelijk vervoer deze Limousine!!
85.500 km / 5 december 2010
Diverse lichtjes achter stuk gehad. Verder blijft het een zeer prettige reiswagen! De 80.000 km beurt heeft ook niets aan het licht gebracht, gewoon comfortabel rijden!
Ik kan deze auto echt iedereen aanbevelen!
88.000 km / 3 januari 2011
Wederom de lichtjes van de kentekenverlichting stuk. Kwam vocht in de unit zo bleek. Op de lampjes na blijft de auto probleemloos functioneren!
De goede kachel en voorruitblower zijn met de sneeuw en vorst van de afgelopen weken een uitkomst geweest, de auto is daardoor snel ijsvrij te maken.
96.500 km / 8 maart 2011 / het einde naderd
Nog een paar weekjes dan moet mijn C5 er na ruim twee jaar trouwe dienst uit.
Deze C5 was mijn eerste Citroen. Hoe is dit bevallen: eigenlijk gewoon Zeer Goed! Het is een meer dan geweldige en ondergewaardeerde auto. Hij rijdt super, zit heerlijk en is betrouwbaar. Een paar schoonheidsfoutjes (zie problemen) maar daar is het dan ook bij gebleven. Het zij deze auto vergeven, hij geeft je er elke kilometer zoveel rijplezier voor terug, dat je elke dag met een glimlach instapt!
Kortom een aanrader!
99.500 km / 4 april
over twee weken komt de opvolger van mijn C5, een 508 SW 1.6thp automaat. Zal ook een fijne auto zijn, maar hij moet de C5 nog maar eens zien te overtreffen! Als echte leaserijder geen 2x dezelfde auto gekozen vanwege nieuwe model, de 508. Maar als auto, qua comfort en luxe, zal ik hoe dan ook mijn C5 gaan missen! Auto functioneert nog steeds probleemloos, de volgende eigenaar heeft hier een grandioze auto aan!
Update 8 april 100.300 km:
De airco heeft het begeven. Net anderhalve week voordat de nieuwe auto komt, geeft de airco de geest. Condensor stuk. Kosten schrik niet, iets meer dan 600 euro. Geen garantie, geen coulance. Ik vindt het met name schandalig dat er geen coulance meer op zit, de auto is 2 mnd uit de garantie...
geeft toch wel een bittere nasmaak. Daarom betrouwbaarheid en kosten beiden een ster omlaag gezet.
6 mei 2011 / 103.500 km
de Citroen wacht op een nieuwe eigenaar. de toekomstige kilometers worden voorlopig per Peugeot 508 SW afgelegd. zie mijn review.
De C5 laat een onuitwisbare, positieve indruk achter! de tweede eigenaar heeft hier een gewelidge auto aan!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.