Citroën C5 Tourer 2.0 HDiF Exclusive (2008)

autoreview

Citroën C5 Tourer 2.0 HDiF Exclusive (2008)

Signalement

UitvoeringC5 Tourer 2.0 HDiF Exclusive
Versnellingen6, Automaat
Bouwjaar2008
Jaar van aanschaf2010
KM-stand bij aanschaf94.880 km
KM-stand laatst191.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Ervaringen

  • 191.000 km

01-03-2010.
afgelopen vrijdag de auto gehaald. we wilden iets ruimers dan de sportback 1.9 tdi attraction, en waren ons aan het orienteren toen een collega meldde te willen stoppen, waardoor zijn auto "over" was, en mij werd gevraagd of ik de C5 wilde over nemen.
persoonlijk vind ik het een fraaie wagen, en mede door de optionele 18 inch atlantique wielen (met 245/45r18 banden)ziet hij er onverzettelijk uit. de kleur is als ik het goed heb "gris thorius", wat in combinatie met het chroom, en de extra getinte ramen vanaf de b stijl mooi uit ziet, als het aan mij had gelegen had ik liefst weer een zwarte gekozen, maar goed.
zo kwam het dus dat er een franse bolide in de garage staat.

beschrijving:
In de exclusieve uitvoering is de C5 zeer compleet uitgevoerd.
(en in de hudige nieuwe zelfs nog completer dan deze van de eerste serie.) zo zitten er stoelen met elektrische bediening in(8 voudig verstelbaar)het zitcomfort is werkelijk subliem, de wagen is zeer stil, (mede door gelaagde zijruiten), en de 6 traps automaat schakeld fantastisch. verder zit er een combinatie van leer en stof op de stoelen. de enige opties zijn de metallic lak en 18 inch wielen.


voordelen zijn:
Heerlijke stoelen
Vering(hydractief)is in de sportstand stevig, maar toch comfortabel,
Zeer luxe qua uitrusting.

Nadelen zijn:
De enige bekerhouder voorin zit onder de armsteun (uiteindelijk maar een universele gehaald om aan een luchtrooster te hangen) Geen/weinig aflegruimte voor bijvoorbeeld een telefoon, etc.
Verbruik(in elk geval tot nu toe.)

Update:99.500km. de kilometers gaan rap onder de wielen door. en daarom even een korte update. de mening over de auto is onveranderd positief. er zijn echter een paar puntjes van aandacht waar de auto zelf weinig aan kan doen. zie problemen.

Verder is het verbruikt me tot op heden niet meegevallen, tot nu toe heb ik volgens de boordcomputer 7.8 liter op 100 km verbruikt, dat is nog geen 1 op 13, terwijl ik met de audi zonder enig probleem 1 op 18 reed, maar goed dat was een compactere, lichtere auto, met een handbak. ik hoop dat als het warmer wordt het verbruik nog zal dalen.

Een erg handig ding in de c5 is de verlichting die aan gaat in de portiervakken als je iets er uit wilt pakken in het donker.Daarnaast is de automatische achterklep bij het boodschappen doen erg prettig, (hoewel het naar mijn idee een soort decadente optie blijft).

update 07-04-2010. 104500km.
had een afspraak gemaakt voor een aantal garantiezaakjes. hiervoor had de leasemaatschappij een afspraak gemaakt bij de dealer. zie problemen,

verder onverminderd positief, het verbruik is inmiddels gedaald naar 1 liter op 13,8km, en het lijkt nog wel iets zuiniger te kunnen.

Update 05-05-2010. 110000km. Ondertussen heb ik de automatische handrem gedeactiveerd, en de appelverlichting aangezet(beide kort na de vorige update).De automatische handrem vindt ik persoonlijk storend, nu kan ik hem aantrekken wanneer ik dat wil, en niet bij elke stop automatisch, de hellingproeffunctie werk nog wel(op zich handig). Wat de appelverlichting betreft, vindt ik mooi staan, en als je een tunnel in rijdt dan gaan automatisch het dimlicht aan.
De nog te verhelpen probleempjes zijn aangepakt.
Heb auto na 2 dagen weer terug gekregen. er was nog een aktiepunt bij gekomen.(zie problemen). verder heeft de C5 zich zeker gedurende de afgelopen maand bewezen als een autobahncruiser bij uitstek. een paar lange riteen afgelegd, en kunnen ervaren dat de stoelen en het algehele comfort zelfs na een aantal uren sturen overeind blijven.
Heb de afgelopen maand de lampen van het dimlicht vervangen, er was een stukgegaan, daarom beide vervangen door (zogezegd iets betere)osram lampjes. tot op heden voldoen deze prima, iets helderder licht, en een iets vollere bundel. moet zeggen dat vervangen er van bij de C5 eenvoudiger gaat dan bij veel andere auto's.

update 26-05-2010, 114500 km. even een korte update n.a.v. werkplaatsbezoek om de rolhoes in de kofferbak te vervangen. tegelijkertijd ook 2 nieuwe banden er onder gezet(eerstvolgende onderhoudsinspectie is pas over 15000km.)
de nieuwe lampen moet ik zeggen voldoen echt goed(wie geen xenon heeft in z'n c5 zou ik deze echt aanraden) vollere lichtbundel, en helderder licht.(gelukkig wel zonder de nep xenon look)

enige minpuntjes zijn er zo langzamerhand ook wel aan het licht gekomen, door het gebrek aan aflegruimte leg ik vaak zaken als een telefoon(nee ik heb geen steun op het dashboard, aangezien ik een blue tooth carkit heb, en te telefoon met een snoertje oplaad) naast de pook neer, echter de kunststofafwerking daar blijkt erg krasgevoelig.ook is het verveldend dat de claxon slechts met 2 knoppen op het stuur te bedienen is, in plaats van de gebruikelijke hele kern van het stuur. daarnaast zitten de knoppen van die claxon wel af en toe in de weg bij snel stuurwerk, waardoor dan onbedoeld getoeterd wordt.

maar goed kleinigheden in een verder zeer prettige automobiel,
wel heb ik de gebruikskosten een tandje omlaag gezet in verband met de (in mijn beleving) vreemde onderdelenvoorziening van citroën, bij de deffecte clip bij de armsteun(moet compleet vv, niet gedaan aangezien dit een kostbare zaak zou worden, zelf gefixt.), en de afgebroken clip van de rolhoes in de kofferbak(moet ook compleet vv, en niet ff zelf te fixen)

update 122.500 km. De kilometers gaan gestaag onder de wielen door. pas over 5700 km hoeft hij een beurtje volgend de boordcomputer. vandaar even een afspraak gemaakt voor een kleine inspectie zodat we niet halverwege de vakantie een garage hoeven op te zoeken. wat op valt is dat de ruitenwissers op hogere snelheid niet echt strak tegen de ruit blijven liggen en daardoor niet goed wissen.lijkt er op dat dit in het ontwerp (van de nogal lange wisserbladen) zit.

update 131.500 km. na de vakantie gaf het display aan dat er onderhoud nodig was(dat is dus een interval van 37000km!!!)
geen problemen gehad behalve de automatische achterklep(zie problemen). verder zag ik in andere reviews een fenomeen dat ook mijn auto kent en dat is trillende buitenspiegels bij hogere snelheid. (op de autobahn waar dat mag). verder valt op dat de (verlichtte portiervakken, als het dimlicht brandt registreerd een sensor dat je in het portiervak grabbelt en gaat de led verlichting aan) aan de kleine kant zijn. verder heb ik tijdens de poetsbeurt voor de vakantie nog een constattering gedaan zie problemen.

Update 05-10-2010. eigenlijk geen specifieke nieuwtjes deze keer. de winterbanden zijn er weer onder gezet. (en dan wordt het in eens weer 20 graden) heb de winterbanden op stalen velgen. (staat niet zo mooi, maar ja je kunt niet alles hebben)de vredestein winterbanden(225/55/R17). zijn plezierig stil. en met een designer profiel zien ze er ook goed uit. nu merk ik pas de rumoerigheid van de (bleek toen hij op de brug stond)erg gecupte achterbanden., met name linksachter had her en der vlakke plekken. na de winter komer er nieuwe zomerbanden op.

korte update 01-11-2010. geen bijzonderheden maar n.a.v. telefoontje van de citroen dealer even een update zie problemen,

korte update 26-11-2010. auto weer terug gekregen na de motorkap en achterlicht vervanging. alles weer netjes en het hageldeukje is ook uit de motorkap. mijn opmerking dat de eco modus erg snel in werking treedt is blijkbaar niets aan te doen.(tijdens het auto poetsen gaat de radio snel uit, en de achterklep niet meer automatisch dicht als de eco modus ingeschakeld is)

korte update 11-02-2011. afgelopen week nieuwe winterbanden rondom gemonteerd. ze waren compleet versleten. (niet prettig natuurlijk met sneeuw en ijzel. was ik goed en wel een paar dagen verder kreeg ik een schrijven ivm een terugroepaktie voor de remmen. dit zal worden gecombineerd met de beurt die hij eigenlijk ook moet hebben maar waar nog even geen tijd voor is.
eind deze maand is hiervoor een afspraak gemaakt. dan komen ook gelijk de zomerwielen er weer onder.n.b. de nokian winterbanden zijn geen aanrader(was het enige dat er zo snel leverbaar schijnt te zijn geweest. )
De C5 is nog steeds een zeer comfortabele ruime km vreter, echter zo langzamerhand weer aan het kijken wat we hierna gaan rijden. eind dit jaar is het tijd voor iets anders, toch weer een C5??

03-03-2011. 166.600km. auto heeft deze week een kleine beurt gehad. waarbij ook gelijk de zomerwielen weer gemonteerd zijn inclusief 2 verse michelin primacy in de maat 245/45R18.(uit oogpunt van änders moet ik straks over een week of wat speciaal weer voor de wielenwissel naar de garage) wat een verschil !!. niet alleen voor de uitstraling van de auto maar ook qua rijden. nu rijdt de auto zoals het zou moeten zijn. een stuk strakker dan met de winterwielen. anderzijds ook stugger. verder waren er geen meldingen vanuit de garage op mijn opmerkingen uit de werkplaats op mijn gemeldde ongemakken(deffecte lampen en eco modus)helaas.
al met al krijg ik steeds meer de indruk dat de opvolger voor de C5 wellicht uit een andere stal komt. hoewel het rijden nu (eerlijk is eerlijk) wel weer een stuk fijner is dan op de andere wielen, daarnaast is het zitcomfort nog steeds erg goed, en het blijft ook een mooie wagen.(na montage van de zomerwielen gelijk even gewassen en rondom bijgewreven staat hij er weer mooi op.)
prestaties terug gezet naar voldoende met de (bredere) zomerwielen op de autobahn toch opvallend mindere acceleratie gemerkt.iets meer pit kan hij wel hebben.

update 24-03-2011 170.600km. afgelopen maandag even langs de garage geweest. een van de appelverlichting lampjes deed het niet meer.(vreemd de boordcomputer registreerd niet dat er lampjes stuk zijn, ik werd er op attent gemaakt door een voorbijganger). het vv nam wel wat tijd in beslag aangezien je er niet eenvoudig bij komt. verder geen bijzonderheden.(verbuik blijft wel fors naar mijn idee zo tegen de 1 op 13). verder blijft het een fijne wagen om de dagelijkse km's in te maken.

06-07-2011 189.000km. toch nog even weer een update. door de late levering van de nieuwe bolide (als het goed is gaat het week 29 of 30 dan toch gebeuren, )wat langer door gereden met de C5. is op zich geen straf, viel van de week toch weer op dat de eco modus ook tijdens de warme dagen gewoon geactiveerd wordt, erg irritant als je een automatische achterklep hebt, of onderweg even langs de kant van de weg een broodje eet en even de radio aan wilt hebben. verder is de regensensor soms wat overijverig(bijna geen regen en de wissers gaan toch als een ranzende tekeer) maar dat is mijnsinziens bij meer merken aan de orde(tenminste mijn mondeo had er destijds ook wel es last van).

problemen/werkplaatsbezoeken

  • 191.000 km

17-02-2010. de achteruitrijsensoren deden het bij afhalen van de auto gelijk al niet. waarschijnlijk komt dit doordat er een 7 polig verloop in de 13 polige aansluiting is blijven zitten wat door vocht etc storing heeft veroorzaakt. veder is er rechts bij het kleine raampje wat windgeruis(wat op valt doordat de wagen verder erg stil is) wat wordt veroorzaakt door een niet goed klemmend stripje(er is een keer ingebroken via dat ruitje)

update 07-04-2010. afgelopen dinsdag de auto gebracht voor wat al dan niet garantieklusjes. lampje in de rechter zonneklep werkt niet, airco maakt een vreemd geluid(als je die aan hebt, en dat is nu weer aan de orde). parkeersensor deffect(de vorige berijder had een paaltje geraakt), en er zit vocht in de clignotteurs bij de spiegels, en in het linker achterlicht.
al met al de auto vandaag onverrichterzake opgehaald, behoudens de airco is er niks klaargemaakt door de dealer.
ergens eind april wordt een nieuwe afspraak gepland.

Update 05-05-2010. 110000km. de clignotteurs zijn vervangen, en ook het linkerachterlicht. de achteruitrijsensoren werken nu ook. echter er is een probleempje bij gekomen. een van de lipjes van de rolhoes in de kofferbak is afgebroken. (er stond iets onder waardoor de lip niet aan beneden gedrukt kon worden, dus een beetje scheef drukken =>resultaat een lipje afgebroken. wat schetst je verbazing dan: er moet een complete rolhoes besteld worden.kosten???. dit heeft citroën niet goed voor elkaar, voor een onderdeeltje van amper een euro een complete rolhoes laten vervangen.
De vorige berijder had al het klemmetje onder de armsteun tussen de voorstoelen afgebroken: dit kan ook niet los vv worden, dus complete armsteun vv:kosten €400 of zo.uiteindelijk vondt ik dit dermate sneu geld dat ik zelf een en ander heb gerepareerd. maar die rolhoes moet gewoon vervangen worden. komt volgende week binnen.
Het windgeruis is een stuk verminderd, de beide raamlijsten bij de voorruit zijn vv.

update 26-05-2010 114500km. geen problemen gehad. 2 banden vv, en rolhoes in kofferbak vv. (wat heerlijk dat deze wagen een lekker lang interval heeft, bijkomend nadeel is wel dat zaken als bandenslijtage in de gaten gehouden moeten worden, ik kan me voorstellen dat er mensen zijn die hierdoor zonder het te weten met versleten banden rijden.)

update 14-07-2010, 122.500km. tijdens de afgelopen periode heeft de automatische achterklep regelmatig gehaperd. het pobleem leek zich met name voor te doen tijdens de erg warme dagen. e.e.a. gemeldt bij de garage. ze zullen er naar kijken bij de komende onderhoudsinspectie. remblokken achter zijn vv, (hoewel de indicator nog niet aan gaf dat ze versleten waren, waren ze wel een heel eind versleten. verder diverse lampjes (in de units in de achterklep.)viel me op de in de armaturen het kunststof soort van gesmolten leek, hoewel dit aan de buitenzijde niet te zien is. ik zal dit in de gaten houden. teven zijn bij de volgende beurt de achterbanden aan vervanging toe, er zit nu nog krap aan 3 mm op en bij deze brede banden is dit wat mij betreft echt wel het minimum. 't is dat ze niet op voorraad waren anders waren ze nu al vv. lijkt een fijne vakantierit te worden met de comfortabele voiture,.

update 25-08-2010. 131.500 km. zogezegd een grote beurt, remschijven voor vv. bij controle bleken de achterbanden nog 3.6 mm te hebbe(pearle??) deze worden vv als ik de wielen wissel voor de winterwielen. aan de achterklepvergrendelling is e.e.a. bijgesteld, als dit niet helpt zou het motortje vv moeten worden. meer problematisch is de roest (van binnenuit) die ik zag tijdens de pre vakantie poetsbeurt. langs de binnenrand van de motorkap zitten op verscheidene plaatsen roestadertjes, en op 1 plek aan de buitenkant ook(bij de chroomstrip). ik heb e.e.a. gemeldt bij de leasemaatschappij, dit mag toch niet bij een auto van nog geen 2 jaar oud!!?? to be continued.

update 05-10-2010 van de roest niks weer gehoord maar nadat de winterwielen waren gemonteerd even bij de leasemaatschappij even langs citroen gereden. ivm vocht in het rechter achterlicht. dit is geconstatteerd en er zal een nieuwe voor besteld worden. (lijkt een prodcutiefout te zijn) toch even navraag gedaan over de eerder geconstatteerde roestvorming. de bestreffende monteurt maakte hiervan ook nog even foto's en zei er niks over te weten. bij oudere series C5 zou "zinkcorrosie"voorkomen en dit zou er op lijken???????? ik hoor er nog van.

update 01-11-2010. de dealer belde me na aanleiding van mijn melding van de roestvorming aan de motorkap, en vocht in het rechter achterlicht. ze zullen de lampunit vervangen en ook de motorkap herstellen. over 14 dagen kan ik hem brengen, en dan na een dag of 4 a 5 weer halen. gelukkig wordt een en ander dan toch nog netjes afgehandeld. ik ben zuinig op mijn auto, ook al is het een lease wagen en gelukkig is hij straks weer netjes.
Beste mede C5 rijders let svp op de rand van de motorkap,(binnen zijde) stel dat dit geen exemplarisch probleem is dan is het beter er tijdig bij te zijn.

26-11-2010,. e.e.a. netjes hersteld. eco modus is niet verstelbaar.

11-02-2011. de eco modus begint te vervelen. het is net of hij steeds vaker in werking treedt. soms al na een nacht stil staan. en de automatische achterklep gaat handmatig erg zwaar. bij de beurt even melding van maken. ook zitten er scheurtjes in de knopjes op het stuur(radio, cruise etc)overdag valt dit niet erg op maar 'savonds zijn ze zichtbaar door de verlichting die er in zit.

Update 162.000km. voor de derde keer dimlichtlampjes vv. gelijk even melding gemaakt bij de garage dit even te bekijken. 3 keer lampjes vv binnen een jaar,( en zeg maar 70.000km )dat kan toch niet goed zijn. (ik heb dat tenminste nog niet eerder gehad)

update 166.600km. schijnbaar alles ok. enige mededeling als het aan houdt evt accu vv. aangezien we weer de zomer tegemoed gaan e.e.a. maar even aankijken.

korte update 170.600km. lampje appelverlichting stuk. laten vv bij de garage aangezien je er zelf niet bij kunt. (iets van € 40 zo'n lampje, en dan is het niet eens led.)
de automatische achterklep blijft haperen door de eco modus, hopelijk wordt het beter nu de temperatuur stijgt.

03-06-2011.
Afgelopen periode is de airco condensor vv ivm niet werkende airco, en de andere appelverlichtingslamp vv. Las op andere reviews ook airco mankementen, lijkt een zwak punt te zijn. Ook de frequentie van lampjes vv is aan de hoge kant.

06-07-2011 189.000km. toch nog even langs de garage geweest de afgelopen periode. (binnen een maand nog een keer, wel vervelend maar goed. de beplating onder de motor verwijderd, deze schuurde over de grond, de kunststof clips zijn blijkbaar aan hun eind??. verder even de wielen gewisseld van voor naar achter, aangezien de voorbanden al aardig ver heen zijn, en de achterbanden nog goed en we toch nog een week of 4 a 5 door moeten met de C5, (wat toch iets van 6000km is)

tot slot

  • 191.000 km

10-04-2011.173.600km.
Onverwacht kreeg ik bericht dat de C5 evt iets eerder dan verwacht een opvolger kan krijgen. Dit zijn zaken die je als autoliefhebber natuurlijk
Niet vervelend vindt.
Ondanks de perfecte eigenschappen als reiswagen, en werkelijk fantastische stoelen van de C5 moet ik concluderen dat het niet de keuze voor mij is.

het eisenpakket is nog steeds het zelfde, liefst een 5 deurs of stationcar, een goed trekgewicht ivm regelmatig met een kar onderweg zijn, goed zitcomfort(is uiteraard zeer persoonlijk wat dat is), een auto waarmee het mogelijk is de dagelijkse kilometers af te leggen met plezier(uiteraard is ook dit zeer persoonlijk)

Tot slot: de BMW X1 is de opvolger geworden. Levertijd ongeveer 12 weken.

De tijd zal het leren of het de juiste keuze is geweest. het blijft een voordeel dat je met een leaseauto makkelijker een keer kunt switchen van merk zonder dat je wellicht minder inruil krijgt dan bij je "eigen" merk.


06-07-2011nog even bij de dealer langs gereden en een M-pookknopje besteld, en uitlaateindstuk, helaas kreeg ik gelijk de mededeling dat de aflevering later zal zijn dan verwacht:-(
week 29 of 30 als het mee zit.
als het mee zit wordt dan ook gelijk de navigatie etc voor aflevering in orde gemaakt(heb een paneeltje besteld op de plaats van de af fabriek navvi, zodat de portable navigatie netjes gemonteerd kan worden.)

15-07-2011: Werd gebeld door de leverende dealer dat de auto komende week afgeleverd gaat worden. en zag hem daar zowaar achter het hek staan.

bedankt voor de reacties, ik zal tzt van de X1 uiteraard ook een review maken en mijn ervaringen delen.

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (19)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.