Citroën C5 Tourer 1.8i 16v (2009)
autoreview
Signalement
Uitvoering | C5 Tourer 1.8i 16v |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2009 |
Jaar van aanschaf | 2009 |
KM-stand laatst | 162.345 km |
Uitzoeken
Na het inleveren van mijn C4 gekozen voor een auto met meer ruimte. Met 2 kleine kinderen is dat erg handig. Na een aantal auto's vergeleken en proefgereden te hebben (308 SW, Megane Grand Tour) toch voor de C5 gekozen. Wel een klasse hoger als de eerste twee genoemde en daardoor duurder, maar ook standaard rijker uitgerust. Het verschil tussen een kale C5 (ik heb de basisversie) en een rijk uitgeruste Megane GT, 308 zit dan ook in regen- en licht sensoren en navigatie. Zaken die ik als luxe beschouw en niet nodig vind in een auto. Mijn belangrijkste koop argumenten waren ruimte, veiligheid, comfort en budget. Ik denk dat de C5 tourer in de basisversie hier een goed invulling aangeeft.
Eerste ervaringen
- 2.000 km
Na 2000km bevalt de C5 nog uitstekend. Een comfortable en ruime auto, wegligging is ook uitstekend. Met de 1.8 127pk benzinemotor kun je uitstekend meekomen. Wel mis ik het koppel dat ik in mijn C4 had bij het acceleren vanaf 80 en vanaf 100, het duurt zeker in zijn 5 een stuk langer voordat je weer op 130 zit. Maar goed, dit ligt met name aan het verschil tussen benzine en diesel motoren en is niet zo zeer een negatief punt van de auto.
Eerste schade
- 2.200 km
Ontzettend zonde, na slechts 2200km en twee weken in de C5 de eerste schade te pakken. De auto is nu naar het schade herstelbedrijf en ik kan dus even gebruik maken van een vervang Laguna....
Goed ingereden
- 4.500 km
Goed, de C5 is weer terug van de schadehersteller. Gelukkig is het erg netjes gedaan. Ze rijdt ook weer prima. Ik heb nu vanaf 2500km op LPG gereden (de eerste 2500 moet volgens voorschrift op benzine). En dat gaat ook prima. Wel is het even wennen aan de lagere actieradius op LPG ten opzichte van Diesel. Ik kan zo'n 450km op één tank LPG (63 liter maar slechts 80% gevuld) rijden. Het verbruik op LPG is dus zo'n 1 op 9, op benzine was het volgens de boordcomputer ongeveer 1 op 11, niet heel fantastisch, maar gezien het gewicht van de auto nog alleszins redelijk. Ik heb het idee dat het verbruik ook nog enigzins daalt.
Het is inderdaad jammer dat de gasdop niet weggewerkt is achter het tankklepje, ik heb namelijk alwel een c5 gezien waar dat wel bij gedaan was. Enfin, ik heb zelf geen contact gehad met de gasinbouwer, anders had ik het wel aangegeven.
Verder geen problemen, maar alleen plezier van de auto gehad. En dan met name ook van de geweldige laadruimte waarin je naast een kinderwagen ook nog de tweewekelijkse boodschappen met gemak kwijt kan.
Vakantie update
- 8.800 km
Naast het gebruikelijke woonwerk verkeer nu ook wat grote ritten gemaakt met de C5 in de vakantie. De C5 heeft het prima gedaan. Ik merk aan mezelf dat ik heel lang kan rijden in de C5 zonder daar echt moe van te worden.
Daarnaast geniet ik van de ruimte van de auto. Drie kinderzitjes naast elkaar op de achterbank past wel, alleen de gordels vastmaken is wat krap. Maar het past dus wel. Ook één volwassene en twee kinderzitjes is een goede mogelijkheid op de achterbank, je kunt ook bij langere ritten nog comfortabel zitten.
In Duitsland de mogelijkheid gehad om wat langere tijd op hoge snelheid te rijden. Dit ging op zich prima, maar de verkeerssituatie liet het niet toe om de topsnelheid uit te proberen.
Verder heb ik het idee dat het brandstofverbruik (lpg) ook nog licht daalt. Record tot nu toe is 520km op één tank lpg(63 liter maar 80% gevuld dus eigenlijk 51 liter). Samen met een gevulde benzinetank geeft dat deze auto in het buitenland een goede actieradius. Van de leasemaatschappij mag er in het buitenland namelijk ook benzine getankt worden ivm de beperktere beschikbaarheid van lpg.
Wat me ook meer is gaan opvallen en wat ik ben gaan waarderen is het comfort dat deze auto biedt. Naast het eerdere genoemde aspect van het onvermoeid lange afstanden kunnen rijden alsmede het ruim kunnen zitten naast twee kinderzitjes, is dit ook de manier waarop de auto veert. Deze C5 heeft conventionele vering, maar deze is uitermate goed afgesteld, niet te hard, maar ook niet te soft, ik ben zeer tevreden hierover.
In reactie op de vraag van Marsman. Ik vind het vermogen van de 1.8i ruim voldoende. Het was wat anders als ik gewend was, namelijk een 1.6HDI 110pk met turbo. Het verschil wat mij opviel in het begin was het verschil in koppel, dat merkte ik eerst heel erg. Nu ik gewend ben aan deze auto, mis ik het eigenlijk niet meer. Ik ben wel het type dat doorrijdt, zowel in stadsverkeer als op de snelweg, daarbij kan ik met de c5 erg goed meekomen met het overige verkeer. Wel moet ik soms flink wat toeren maken om echt snel te zijn, maar dit stoort mij niet. Ik had zelf ook twijfels over het vermogen in het begin (ook omdat er geen 1.8i beschikbaar was om proef te rijden), maar de auto is absoluut niet langzaam en de 1.8i voldoet goed bij normaal verbruik.
Wat betreft de problemen van HeinC5, ik herken deze totaal niet, natuurlijk heb ik een andere motor, maar de versnellingsbak is waarschijnlijk hetzelfde. Mijn versnellingsbak heeft deze problemen niet en de auto loopt goed op gas.
Ik ben het met je eens dat de auto er erg goed uit ziet, ik heb al een aantal keren complimenten gehad hierover. Zelf kijk ik ook regelmatig even uit het raam om de mooie lijnen van de C5 op de oprit te bewonderen.
Kilometers maken
- 16.800 km
De laatste maand erg veel gereden, veel zakelijke tripjes, maar ook nog een lange vakantierit met volle bepakking en hoge snelheden. De 1.8i voldeed ook bij zware belading prima. Ik heb eigenlijk niet zoveel toe te voegen aan bovenstaande. De C5 bevalt nog steeds prima en er is niets bijzonders te vermelden qua storingen. Bij 15.000 km een half liter olie bijgevuld. Het verbruik op gas is nog iets zuiniger geworden. Ik kan geen grote minpunten noemen aan deze auto. Als ik toch een paar details noem, waar ik me niet erg aan stoor, maar die ik zelf liever anders had gezien, dan zijn dat:
-De plaatsing van de alarmlichtschakelaar, deze zit te ver naar rechts
-Beperkte opbergruimte in de middenconsole (de vakjes zijn te klein om bijvoorbeeld een digitale camera in kwijt te kunnen en er is maar één bekerhouder, op een niet zo handige plaats)
Verder nog een extra positief punt naast de al eerder genoemde goede eigenschappen (wegligging, comfort, ruimte, rijeigenschappen)de meedraaienden koplampen, erg zinvol in het donker op landwegen of afslagen van snelwegen. Ik heb er nu wat vaker 's nachts mee gereden en heb dit als erg positief ervaren.
Snowmotion
- 29.300 km
Sinds de vorige update de kilometer stand ongeveer verdubbeld. Nog steeds ben ik erg tevreden over de C5. De laatste dagen veel gemak gehad van het "snow motion" systeem dit in combinatie met winterbanden, zorgt dat de C5 wel wegrijdt waar menig ander blijft staan in de sneeuw. Daarnaast gewoon weer veel kilometers gemaakt zonder storingen.
Ook nog een leuke feature ontdekt, waarvan ik niet wist dat het erop zat, het verduisteren van het dashboard. Dit kan heel gemakkelijk met één knop, waarbij je alleen de snelheid nog analoog ziet, dit is echt een super optie om in het donker te gebruiken, erg prettig aan je ogen.
Bij één gelegenheid echter was de accu plotseling leeg, oorzaak kan natuurlijk van alles zijn, na starten met startkabels geen last meer gehad. Ik vind de accu wel wat aan de kleine kant, maar heb ook veel extra installaties in de auto (trekhaak (niet origineel), lpg, niet standaard radio, telefoon) die nogal wat stroom vergen. Daarentegen rij ik elke dag genoeg om de accu op te laden. Het is vooralsnog bij deze ene keer gebleven. Ik heb wel wat last gehad dat de auto vrij snel in Eco modus vervalt, bij de 30.000km beurt maar even naar laten kijken.
Als minpunt van deze auto moet ik toch wel noemen de bediening van de kachel, het heeft een tijd geduurd voordat ik erachter was wat handig is. En dan nog blijf ik er regelmatig aan verstellen, dit kan duidelijk verbeterd worden. Ook de beperkte opbergruimte blijft een minpuntje. En dan nog een miniscuul minpuntje om op alle slakken zout te leggen, de cruisecontrol blijft vaak 1 of 2 km onder de gekozen snelheid hangen, dus je stelt hem in op 130 en je rijdt continu 129 op het display.
Eerste Servicebeurt
- 35.000 km
Ondertussen de eerste beurt gehad, inclusief een aantal modificatie acties zoals de bevestiging van de strippen langs de voorruit en iets met de achterklep. Eigenlijk verder niets te melden. Ik ben nog steeds heel tevreden over mijn c5. Verder heb ik bij de dealer even nagevraagd over het snel in de eco modus vallen. Het probleem is bekend, de snelheid waarmee de auto in de Eco modus valt is afhankelijk van de gereden afstand. Citroën schijnt aan een update te werken. Met de koude van de laatste weken was het telkens gelijk starten, terwijl de auto wel een buitenslaper is. Ook rijden op lpg geeft geen problemen bij deze tempraturen. Betrouwbaarheid kan daarom weer omhoog.
Eerste lamp gesneuveld
- 39.800 km
Na 39800 km het eerste niet geplande bezoek aan de dealer gehad. Er was namelijk een lampje gesneuveld. Kan gebeuren natuurlijk. Natuurlijk kun je dit zelf ook vervangen, maar het is toch lease en het gaat net zo snel. Verder geen klachten.
Tweede onderhoudsbeurt
- 62.000 km
De auto van de week weggebracht voor de tweede onderhoudsbeurt. Twee nieuwe achterbanden op gekomen. De voorbanden waren al eens vervangen bij het wisselen van de winterbanden. De voorruit vertoon een scheurtje nav steenslag, hiervoor binnenkort langs de fastfitter. Verder geen bijzonderheden.
Derde onderhoudsbeurt
- 93.700 km
De voorruit was het laatste waar ik het in de vorige update over had. Die is vervangen, maar helaas de nieuwe is ook alweer stuk. Kan de C5 weinig aan doen natuurlijk. Geen grote problemen gehad sinds de laatste onderhoudsbeurt. Wel stoort de LPG installatie af en toe. De auto slaat soms af bij file rijden op LPG. Dit is echter nog niet zo erg, dat ik hier door de LPG specialist naar laat kijken.
Voor de 90.000km beurt zijn de remblokken voor vervangen, verder zijn er nieuwe ruitenwisserbladen opgekomen. Verder was het eigenlijk alleen regulier onderhoud. Ik ben dan ook nog steeds een zeer tevreden C5 rijder.
Wat mij ondertussen wel duidelijk is geworden is dat je op een auto van deze grote eigenlijk toch wel parkeersensoren nodig hebt. De carrosserie is te onoverzichtelijk. Ik heb zelf twee kleine schade's veroorzaakt, mijn vrouw één, en er is door een onbekende een kras in de deur gereden. Natuurlijk ligt dit niet alleen aan de auto, maar het is wel een feit dat de C5 nauwelijks in de meeste parkeervakken past. Zoals wel meer moderne auto's overigens. In ieder geval we gaan vrolijk op naar de 100.000km, het is elke dag toch weer een klein feestje om C5 te rijden!
Lpg problemen opgelost
- 100.000 km
Ik had de laatste tijd last van een uitvallende motor bij rijden op lpg. Het probleem deed zich voor als er plotseling afgeremd diende te worden. Eerst gebeurde het af en toe, maar het deed zich de laatste tijd veel vaker voor. Dus maar een afspraak gemaakt met de lpg specialist voor een controle. Onder garantie zijn de injectoren vervangen. Het probleem is nu weer uit de wereld.
Vandaag de 100.000 km gepassereerd overigens.
Airco kapot
- 107.267 km
Helaas sneuvelde enkele weken geleden de airco. Niet prettig met die warmte. Wel was het nog binnen de garantieperiode, nu maakt mij dat niet uit, aangezien het een leaseauto is. Maar ik kan me voorstellen dat je als eigenaar blij bent dat je zoiets nog binnen de garantieperiode hebt. Betrouwbaarheid één ster minder gegeven, aangezien ik vind dat een airco meer dan 100.000km of twee jaar mee zou moeten gaan.
Verder zit er weer een nieuwe voorruit in. Voor het overige bevalt het prima, al zag ik vandaag dat er weer eens ene lampje gesneuveld is.
still going strong
- 143.867 km
Tijd voor een update. Inmiddels komt het einde van het leasecontract in zicht. De C5 rijdt nog steeds probleemloos. Ook bij -15 geen enkel probleem ermee. Ik ben een zeer tevreden gebruiker van de C5. Vooral een fantastische wagen om lange afstanden mee af te leggen.
Toch zal mijn volgende auto geen C5 meer zijn. Belangrijkste reden: Kosten. Niet dat de C5 zo duur is in gebruik tov vergelijkbare auto's, maar ik ga kleiner en goedkoper rijden. Waarschijnlijk een Megane GT-Line Estate 14%.
Ingeleverd
- 162.345 km
Wegens bereiken van de kms de auto ingeleverd. Nu deze review teruglezend zie ik dat ik toen best tevreden was. Het blijft ook uiterlijk een mooie auto. Nu een paar CDI's, HDI's verder herinner ik me vooral de traagheid en de beperkte actieradius op lpg van deze auto. Ik zal niet zo snel meer een auto op lpg nemen. En ik zou voor een c5 zeker niet de 1.8 benzine aanbevelen. De auto zelf is geveild en een tijd geleden al ge-exporteert. Het zou me verbazen als hij nog bestaat. (aanvulling nav reactie)
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Citroën C5 2.0 16V Comfort 140 PK * AUT * 1E EIG *
- 2008
- 163.448 km

Citroën C5 Tourer 3.0 HDi Exclusive Navi | Hydraulisch | Stoelverwarming | Bluetooth | Trekhaak
- 2010
- 254.742 km

Citroën C5 Tourer 2.7 HDiF Exclusive Automaat El. Stoelen Cruise Climate Control Navi Afn. Trekhaak
- 2008
- 232.386 km