Citroën C5 Break 2.0 16V Exclusive (2002)
autoreview
Signalement
Uitvoering | C5 Break 2.0 16V Exclusive |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2002 |
Jaar van aanschaf | 2002 |
KM-stand bij aanschaf | 60 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Positief is de enorme ruimte en uitrusting. In verhouding tot zijn naaste concurrenten is hij groter en rijker uitgerust voor een lagere prijs.
Grootste plus blijft de vering, zoals van Citroën bekend. Het comfort is hoogstaand.
Ondanks wat vervelende problemen (koppeling, electronica) wil ik de auto niet meer kwijt. Ik blijf achter mijn keus staan (excl. gas).
Update 01-2005:
Vanaf 1 november 2004 ben ik zelf eigenaar van de auto. de afgelopen 100.000km heb ik eigenlijk geen noemenswaardige problemen meer gehad met de auto, dus heb ik hem overgenomen van de lease-maatschappij. Kan ik toch nog van dat fantastische comfort genieten.
Jammer dat dit alleen ’s avonds en in het weekend kan. Voor woon-werk zal ik het met een mindere reiswagen moeten doen.
Helaas is een C5 geen optie in mijn nieuwe lease-regeling, anders had ik meteen weer voor een C5 Break gekozen.
PROBLEMEN
Klein nadeel is bij mij de montage van LPG. Doordat de Citroen C5 vol zit met technische snufjes, die allemaal gebruik maken van een centrale computer, gaat er nog wel eens wat mis. Die ’errors’ hebben echter allemaal te maken met de gastank, waar de computer niet mee bekend is.
Het leegrijden van de gastank zorgt bijvoorbeeld voor een hele rits lampjes, aangezien de computer niet snapt wat er aan de hand is. Stug doorrijden op benzine betekent dat de computer zelf leert en dus de foutmelding weer verwijderd.
Maar ik vind dat je dat de auto niet kunt aanrekenen.
Storingen:
- richtingaanwijzer functioneert niet. Reeds tweemaal vervangen, laatste maanden geen problemen meer.
- ’rare’ electronische foutmeldingen op boordcomputer. Negeren is de beste oplossing, meestal is er niets aan de hand.
- lekkage in hydraulisch systeem, dus krakende stuurbekrachtiging en vering. Werd eerst afgedaan als ’gevolg van vriesweer’. Verholpen.
- Bij 55.000 km is de vijfde (!) versnelling vastgelopen. Complete versnellingsbak vervangen.
Waarschijnlijk verkeerd, want bij 74.000 km is er weer een nieuwe koppeling in gekomen.
- 203.000 km: een zgn ’backfire’: inlaatspruitstuk stukgeslagen
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren