Citroën C5 Break 2.0 16V Exclusive (2002)
autoreview
Signalement
Uitvoering | C5 Break 2.0 16V Exclusive |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2002 |
Jaar van aanschaf | 2006 |
KM-stand bij aanschaf | 53.000 km |
KM-stand laatst | 85.000 km |
ERVARINGEN
- 85.000 km
Sinds 2006 ben ik in het (gelukkige) bezit van een C5 break in Exclusive trim uit 2002. Ik was op zoek naar een ruime, comfortabele station voor een acceptabele prijs. Dan kom je eigenlijk automatisch bij een frans merk terecht.
Met de goede ervaringen uit het verleden met een BX was de keuze niet moeilijk en werd het de C5. Na een proefrit in een met accecoires volgeladen bolide was ik verkocht en ik rij er na twee jaar nog steeds dik tevreden mee rond.
Het is een genot om er met de caravan mee op pad te gaan. De hydro-pneumatische vering zorgt er voor dat de wagen ten alle tijden horizontaal blijft en de 2 liter motor heeft absoluut geen moeite met de caravan. Met de sleurhut erachter ligt het verbruik rond de 1:8. Solo ligt het gemiddelde rond de 1:12,5.
Op een schuifdak en cruise control na, zit er alles op. De cruise control heb ik er achertaf in laten bouwen. Aangezien de Ph1-C5 nog met een vacuumsysteem werkt, wordt de wagen af fabriek niet met een cc geleverd; ook niet optioneel. De reden is me nu duidelijk. Bij zomerse temperaturen (boven de 25 gr.C) heeft de cc er vaak geen trek in.
Het enige minpuntje vind ik, dat er standaard 15\" onder deze grote wagen wordt geleverd. Dit is een maatje te klein. De hoogte van de bandwang is dermate groot, dat de wagen vrij wiebelig wordt met een stevige zijwind. Ik heb de hand weten te leggen op 17\" Resolven velgen van een C4 VT(R of S). Er moest toch nieuw schoeisel onder de bolide, dus die velgen heb ik laten voorzien van nieuwe Pirelli\'s P6000. Wat een wereld van verschil met de 15\" banden. Ja, het comfort is iets minder, maar nog steeds van hoog niveau. De wegligging en grip is echter drastisch verbeterd. Ook voor de vakantiekilometers (met hut achter de wagen) zijn de 17 inch-jes een verademing t.o.v. de standaardvelgen.
De auto had bij aanschaf een erg lage kilometerstand en in de 2 jaar dat ik er in stuur zijn daar 32.000 probleemloze kilometers bijgekomen.
De fabriek schrijft een onderhoudsinterval van 30.000 km voor. Op jaarbasis kom ik niet aan 30.000 km, maar toch laat ik de schicht elk jaar onder handen nemen.
Al met al een auto met zeer acceptabele verbruikskosten en een comfort, luxe en ruimte waar de premiummerken goudgeld voor vragen.
PROBLEMEN
- 85.000 km
Als de auto een tijdje stil heeft gestaan in winterse condities, heb ik in twee jaar tijd twee keer een storingsmelding gehad en liep de wagen op 3 poten. Een kwartiertje laten staan en nog \'ns starten en het probleem is weg. Laten we het op de charmes van de C5 houden....
Ook bij mij was het achterruitje niet meer te openen. Dit is onder garantie vervangen en nu doet deze het al weer twee jaar prima (soms test ik het, maar gebruiken, ho maar) Tevens is de bobine onder garantie vervangen.
Ergo, geen problemen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren