Citroën C5 Break 2.0 16V Exclusive (2002)

autoreview

Citroen C5 Break
Citroen C5 BreakCitroen C5 BreakCitroen C5 BreakCitroen C5 BreakCitroen C5 BreakCitroen C5 BreakCitroen C5 BreakCitroen C5 BreakCitroen C5 - interieurCitroen C5 - interieurCitroen C5 - interieur

Signalement

UitvoeringC5 Break 2.0 16V Exclusive
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2002
Jaar van aanschaf2006
KM-stand bij aanschaf53.000 km
KM-stand laatst85.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

  • 85.000 km

Sinds 2006 ben ik in het (gelukkige) bezit van een C5 break in Exclusive trim uit 2002. Ik was op zoek naar een ruime, comfortabele station voor een acceptabele prijs. Dan kom je eigenlijk automatisch bij een frans merk terecht.
Met de goede ervaringen uit het verleden met een BX was de keuze niet moeilijk en werd het de C5. Na een proefrit in een met accecoires volgeladen bolide was ik verkocht en ik rij er na twee jaar nog steeds dik tevreden mee rond.

Het is een genot om er met de caravan mee op pad te gaan. De hydro-pneumatische vering zorgt er voor dat de wagen ten alle tijden horizontaal blijft en de 2 liter motor heeft absoluut geen moeite met de caravan. Met de sleurhut erachter ligt het verbruik rond de 1:8. Solo ligt het gemiddelde rond de 1:12,5.

Op een schuifdak en cruise control na, zit er alles op. De cruise control heb ik er achertaf in laten bouwen. Aangezien de Ph1-C5 nog met een vacuumsysteem werkt, wordt de wagen af fabriek niet met een cc geleverd; ook niet optioneel. De reden is me nu duidelijk. Bij zomerse temperaturen (boven de 25 gr.C) heeft de cc er vaak geen trek in.

Het enige minpuntje vind ik, dat er standaard 15\" onder deze grote wagen wordt geleverd. Dit is een maatje te klein. De hoogte van de bandwang is dermate groot, dat de wagen vrij wiebelig wordt met een stevige zijwind. Ik heb de hand weten te leggen op 17\" Resolven velgen van een C4 VT(R of S). Er moest toch nieuw schoeisel onder de bolide, dus die velgen heb ik laten voorzien van nieuwe Pirelli\'s P6000. Wat een wereld van verschil met de 15\" banden. Ja, het comfort is iets minder, maar nog steeds van hoog niveau. De wegligging en grip is echter drastisch verbeterd. Ook voor de vakantiekilometers (met hut achter de wagen) zijn de 17 inch-jes een verademing t.o.v. de standaardvelgen.

De auto had bij aanschaf een erg lage kilometerstand en in de 2 jaar dat ik er in stuur zijn daar 32.000 probleemloze kilometers bijgekomen.
De fabriek schrijft een onderhoudsinterval van 30.000 km voor. Op jaarbasis kom ik niet aan 30.000 km, maar toch laat ik de schicht elk jaar onder handen nemen.
Al met al een auto met zeer acceptabele verbruikskosten en een comfort, luxe en ruimte waar de premiummerken goudgeld voor vragen.

PROBLEMEN

  • 85.000 km

Als de auto een tijdje stil heeft gestaan in winterse condities, heb ik in twee jaar tijd twee keer een storingsmelding gehad en liep de wagen op 3 poten. Een kwartiertje laten staan en nog \'ns starten en het probleem is weg. Laten we het op de charmes van de C5 houden....
Ook bij mij was het achterruitje niet meer te openen. Dit is onder garantie vervangen en nu doet deze het al weer twee jaar prima (soms test ik het, maar gebruiken, ho maar) Tevens is de bobine onder garantie vervangen.
Ergo, geen problemen.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.