Citroën C5 2.0 HDiF 16V Exclusive (2007)
autoreview
Signalement
Uitvoering | C5 2.0 HDiF 16V Exclusive |
---|---|
Versnellingen | 6, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2007 |
Jaar van aanschaf | 2017 |
KM-stand bij aanschaf | 166.000 km |
KM-stand laatst | 290.000 km |
Comfort met een grote C
- 166.000 km
Op 6 juli 2017 deze C5 aangeschaft voor € 3900,00 inruil van mijn oude C5 met ruim 560.000 km op de klok leverde nog een zakcentje van € 375,00 op.
Waarom weer een C5?
Allereerst natuurlijk het ongeëvenaarde comfort van Citroen's hydropneumatische vering, de comfortabele fauteuils ( een Citroen heeft geen stoelen) die een heerlijk zit comfort, een goede zijdelingse steun bieden en natuurlijk de enorme ruimte, bereikbaar via de vijfde deur.
in de 2e week van juli zijn er door Autoservice De Meer uit Bunde 2 nieuwe voorbanden en remblokken geplaatst, de oude waren ( bij aankoop bekend) versleten.
Mijn ervaringen gedurende de eerste 5.000 km:
Het blijft een genot om uitgerust uit deze automobiel( een Citroen is geen auto) te stappen na een dag werken. Dankzij het ongeëvenaarde comfort, waarbij je niet elk hobbeltje en steentje voelt, waar de liefhebbers van "direct wegcontact" van schijnen te houden, is het sturen en rijden in deze C5 automaat een verademing.
Op dit moment nog geen min puntjes kunnen ontdekken, behalve dan dat ik iets voorzichtiger met het gaspendaal moet omgaan, daar de C5 bij te veel gas er met gezwinde spoed op uit trekt.
une voiture avec un confort fantastique
- 181.579 km
Na de eerste 15000 km in deze fantastische voiture nog geen problemen gehad. Als je de liefhebbers van de Duitse nierenschudders mag geloven, had dit toch allang moeten gebeuren. Maar even serieus nu: het comfort is met de overstap naar PH2 een stuk verbeterd, dit is natuurlijk ook logisch van een standaard PH1 naar een exclusieve uitvoering in PH2. leren fauteuils voor en een driezits canapé achterin, welke als je deze canapé ligt gewoon heel veel ruimte te weeg brengt. Deze zomer de jongste van de tweeling verhuist, hij heeft een pkw uit de Beierse 3 serie.......
daar gaat nog geen lampekap in. Dus mocht opa met zijn Franse luxe verhuiswagen opdraven om het grootste gedeelte van zijn huisraad (inclusief krabpaal van de kat) te vervoeren.
De hydraulische vering van de C5 zakt bij een snelheid van boven de 110 km per uur enkele centimeters in, waardoor je verbruik met een paar liter per 100 km minder wordt. dit ben ik bij de diverse testen niet tegen gekomen. Zodra ik dus op de snelweg ben, trek ik door naar +/- 115 km en zak dan terug naar mijn vaste kruissnelheid van 100 km per uur. Dat verklaart waarschijnlijk mijn lage verbruik ten opzichte van de fabrieks opgave.
"Nadeel"van deze exclusieve uitvoering is wel de automaat, het verbruik van deze C5 ligt met 5,9 per 100 km flink hoger dan mijn vorige C5 waar ik met 5 liter op de 100 km kon rond toeren bij 100 km per uur. Dat zal te wijten zijn aan het toegenomen gewicht van de voiture. Voordeel is wel dat samen met de cruise control, zowel mijn linker als mijn rechter schoen minder slijten. Het is een perfecte automaat, waarvan komende zomer de bak maar eens gespoeld moet gaan worden, het sap zit er dan al 11 jaar in.
De automatische klimaat regeling gedraagt zich voorbeeldig en is niets op aan te merken.
Wat mij opvalt, is dat de meeste bestuurders van een wat grotere Franse voiture over het algemeen tamelijk relaxt overkomen en die in de wat grotere Duitse auto's denken dat de Nederlandse snelwegen behoren tot een racecircuit.
Waarschijnlijk heeft dat te maken met de kudde drang om bij rest van de menigte te horen.
Er zijn nog al wat negatieve uitingen over het uiterlijk van de PH 1 & 2, dat smaken verschillen is normaal, maar als je goed kijkt naar de lijnen is het eigenlijk best een mooie voiture, De mening van Autoweek dat de PH3 een Duits uiterlijk zou hebben, vind ik ver gezocht. het lijkt mij eerder dat de Duitsers goed naar de GS en CX hebben gekeken en daar flink van hebben gepikt. Je zou kunnen zeggen dat de Duitsers de Franse slag eindelijk te pakken hebben............
Komende zomer ook de krakende ADAL's laten vervangen door Autoservice de Meer uit Bunde. Dit euvel was bij aankoop al aanwezig, maar is af en toe toch wel hinderlijk aanwezig bij het nemen van verkeersdrempels welke door de hydraulische vering glad gestreken worden.
Naast de sport knop voor de vering waardoor deze wat stugger wordt ( dus ongebruikt) is er ook nog een knop voor sportief schakelen (dus ook ongebruikt) en een knop voor rustiger schakelen en optrekken met gladheid. Komende winter maar eens uitproberen.
in de midden console zit een riedel aan knopjes, welke allemaal een functie hebben, maar het doet me in deze tijd van het jaar denken aan een kerstboom met al die kleine lichtpuntjes. Zo dus heb ik toch een min puntje gevonden.
Wordt vervolgt.
Het blijft betrouwbaar
- 204.000 km
Het wordt eentonig,
Comfort: +++++
Betrouwbaarheid:+++++
Ruimte: +++++
Afgelopen weken de coniferenhaag getopt, 5e deur open en achterbank plat, groot zeil achter in gelegd en vullen maar, 4 x naar de stort.
doe dat maar eens met een duitse pkw.
Er is echter wel een klein probleem met de achterwiel ophanging. Doordat mijn adals slijtage problemen vertonen, zoals al vermeld bij 181000 km vertonen mijn achterwielen BMW trekjes, d.w.z. ze staan scheef met de onderkant naar buiten. Gevolg 2 lekke achterbanden in een week tijd omdat de binnenzijde totaal versleten was en de buitenzijde nog zo goed als nieuw. De C5 gaat komende maand toch voor een beurt en apk.
Wordt vervolgt.
Rustig blijven genieten
- 253.450 km
Gezien dat ik nu bijna 100.000 k.m. probleemloos gereden hebt hoef ik niets meer te zeggen over de zogenaamde premium auto's.
Het is en blijft natuurlijk ontzettend te betreuren dat het management van PSA heeft besloten om de ongeëvenaarde vering van Citroen aan de kant te doen voor iets wat er in mijn ogen althans totaal niet in de buurt komt.
Over de samenwerking met BMW in het kader van THP motor maar te zwijgen.
Oke, mijn bollen vertonen na 253000 km nog geen spoortje van slijtage. Echter op de vraag of de bollen van deze C5 stugger zijn dan die van de vorige en zeker ten opzichte van de XM kan ik bevestigend antwoorden.
Deze C5 "stuiterd" met zijn voorwielen meer over de verkeersdrempels als b.v. de XM. Daar mee kon je heuveltjes met 50 km nemen zonder dat je het in je fauteuil voelde. Dat bij deze C5 toch wel anders.
Ook nog geen last van kraakjes of piepjes.
Deze C5 moet het nog 30 maanden met mij uithouden en gezien het resultaat van de vorige (550.000 KM) maak ik mij daar niet druk om.
De opvoger: een C5 exclusive automaat 2.0 op benzine, de laatste echte bollen auto.
Vliegendtapijt ter overname
- 290.000 km
i.v.m. De Corona perikelen, ben ik al vanaf maart werkzaam bij onze vestiging in Heerlen, reisafstand 24 km enkele reis. Het ziet er naar uit dat dit mijn eindstation is voor mijn werkzaamheden.
Daarom is mijn bolide tegen een redelijke vergoeding over te nemen.
Op dit moment is de auto geschorst ( ik verplaats mij momenteel in een duits hobbelpaard, zie mijn volgende '"auto")
De Dame lekt iets olie, ik kan niet direct achterhalen waar dit vandaan komt.
Mocht iemand interesse hebben en een aanvaardbaar bod willen doen, mail naar pkoppes@icloud.com
De Dame is voor mij gezien de afstand die ik nu dagelijks afleg te duur in gebruik en belasting. de eventuele liefhebber kan de Dame ook strippen en gedeeltelijk zelf gebruiken.
Ik heb afscheid genomen van de een van de meest betrouwbare automobiel die ik ooit heb gereden. het verschil in comfort tussen deze Citroën en de A3 welke ik nu gebruik is werkelijk schrikbarend, van vliegend tapijt naar hobbelpaard.................
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.