Citroen C4 PureTech 130 Shine (2023)
autoreview

Signalement
Uitvoering | C4 PureTech 130 Shine |
---|---|
Versnellingen | 8, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2023 |
Jaar van aanschaf | 2023 |
KM-stand laatst | 39.200 km |
Citroen rijden valt reuze mee
- 4.000 km
"Een overstap van een KIA Optima SW diesel naar een Citroen C4 benzine, zul je daar geen spijt van krijgen?", was een veel gehoorde opmerking voor de daadwerkelijke aankoop.
In het kort het antwoord: in het geheel niet, integendeel.
De Optima reed perfect, maar werd duurder in de kosten. Door deels thuis werken en een stijgende dieselprijs werd het omslagpunt t.o.v. benzine niet meer gehaald. En de vaste lasten van een zware diesel logen er niet om.
Na 4 jaar "Optimaal" rijden werd het tijd voor wat anders. De wens was dus een zuinige benzine motor, liefst wat hoger op ""de poten", kleiner maar niet te klein, luxe maar niet al te duur in aanschaf.
Na een uitgebreide vergelijking bleef over: een KIA XCeed of een Citroen C4. Ik vond de C4 een opvallend en mooi(er) model.
Gezien de Citroen dealer ruim 2500 euro meer gaf voor inruil van mijn Optima dan twee Kia dealers (?) en de proefrit uitstekend beviel was de keuze snel gemaakt.
Wat is het geworden?: voor nog geen 35 kEURO, een nieuwe 131pK C4 in de meest luxe Shine Business uitvoering met 8-traps automaat.
Na 2 maanden rijden en 3.800 km verder tijd voor de eerste bevindingen:
- de instap is prettig, beduidend hoger dan de Optima waarin het moeilijk uitkomen was.
- de auto rijdt zeer comfortabel, heeft uitmuntende stoelen en stuurt erg licht, maar gevoelloos (moet je van houden).
- vanzelfsprekend is de auto minder ruim dan de Optima, maar zelfs lange mensen zitten prima op de achterbank. De kofferruimte beperkt zich tot 380 l, maar dit is goed te doen.
- de 1.2l 3 cylinder motor is krachtig, stil bij constante snelheid en is ongelooflijk zuinig. Sinds de aanschaf begin januari is het gemiddelde verbruik 1 op 20 (de Optima diesel haalde 1 op 18), dit zal nog wel wat zuiniger worden bij hogere temperaturen.
- de auto heeft een luxe afgewerkt interieur, met o.a. lederen bekleding, electrisch schuifdak, navigatie, 180 graden camera en vele opbergvakken (erg handig).
Zijn er dan geen punten die storen, tuurlijk:
- de standaard navigatie is wat traag en de ontvangst van Tom Tom traffic is droevig. Android Auto doet het beter, maar de snelheid hiervan is sterk afhankelijk van de specificaties van je mobiele telefoon.
- de meter die je resterende bereik (in km) weergeeft gaat alle kanten op. Je moet er niet vreemd van opkijken dat na een snelweg je resterende bereik 150 km dan waarmee je was vertrokken. Evenzo kan een korte stadsrit je bereik met 150 km doen afnemen, je kunt beter vertrouwen op je (digitale) brandstofmeter.
- door de dikke stoelbekleding reageert stoelverwarming traag. Het ontbreken van stuurverwarming is een gemis.
- een (tegenwoordig) magere 2 jaar garantie.
Tot zover de eerste indruk. Kortom, meer dan tevreden met een maandelijks 100 EURO besparing op de vaste lasten en variable lasten gelijk aan mijn vorige diesel.
Een aantal maanden verder
- 8.000 km
Er staat inmiddels 8000 km op de teller.
Het navigatiesysteem heb ik een update gegeven (erg handig dat je dat zelf kunt doen) en sindsdien werkt ontvangst met Tom Tom traffic feilloos. Dit is voor 3 jaar (gratis) inbegrepen bij de auto.
Het brandstofverbruik is 5.1 l/100 km sinds de aanschaf begin januari. Erg netjes.
Nu de auto wat meer vertrouwd is en je wat "brutaler" gaat rijden valt een turbogat op , vooral even bij snel inhalen. Niet super storend en je kunt erop anticiperen door iets eerder het gaspedaal in te trappen.
Afgezien van dit heb ik eigenlqijk geen verdere minpunten kunnen ontdekken. En de distributieriem hoef ik voorlopig nog niet te vervangen :-). Toch wel een heikel puntje op dit forum. Ik zit erover te denken om t.z.t. mijn standaard fabrieksgarantie van 2 jaar te verlengen. Dit kan met (maximaal) 3 jaar extra voor 650 EURO eenmalig, lees ik op de site (verzekering via Allianz). Dit bedrag valt me allezins mee.
Kortom: Citroen rijden valt nog steeds reuze mee.
Bijna een jaar verder
- 17.000 km
Na bijna 1 jaar rijden in de C4 heb ik gisteren de 1e onderhoudsbeurt gehad (249 EURO). Geen bijzonderheden kunnen ontdekken en ik had zelf geen klachten op mijn lijstje staan. Het brandstofverbruik over het jaar blijft staan op een zeer keurige 5.1 l per 100 km.
Kort samengevat, mijn C4 is een luxe, comfortabele, zuinige en tot nu toe betrouwbare auto gebleken.
Enkele minpuntjes dan:
- snel condensvorming van de ramen, airco moet altijd aan blijven staan om dit te voorkomen
- beperkt zicht rondom
- draadloos telefoon opladen valt soms uit.
Op vakantie met de auto
- 28.000 km
Voor het eerst ver weg op vakantie met de C4. Met 2 volwassenen en 2 volwassen kinderen naar Italië en Zuid-Duitsland. 2 grote koffers kunnen liggend op elkaar in de achterbak, daarnaast en ervoor heb je nog wat ruimte voor wat kleine spullen. Kinderen (1.80 m) konden met zijn twee prima acherin zitten.
Autobanden vantevoren opgepompt tot 2.5 bar.
De reis ging over snelwegen, door de bergen van Zwitserland en door kleine dorpjes aan het Como-meer. Af en toe wat file. Wederom was het gemiddelde verbruik na de vakantie keurig, exact 5.0 l/l. Het verbruik sinds aanschaf is nog steeds 5.1 l/l, erg netjes. Vooral door de bergen is het erg prettig met een automaat te rijden, met volle belasting had ik nooit het gevoel dat de motor in kracht tekort kwam.
Voor de rest eigenlijk geen bijzonderheden gehad sinds de vorige review. Betrouwbaarheid een ster omhoog.
Ik heb met de dealer contact gehad om t.z.t. een verlengde garantie verzekering af te sluiten, maar het schijnt dat Allianz hiermee gestopt is. De dealer neemt contact met mij op om te kijken wat nu de alternatieven zijn.
BIjna uit de garantie, maar toch niet
- 36.000 km
De auto is bijna 2 jaar oud en heeft net zijn grote beurt gehad. Tot op heden geen enkel mankement gehad, dus ik zie de garage enkel bij de beurten.
De grote 40.000 km beurt was bij de lokale Citroen autospecialist 125 EURO goedkoper dan bij de dealer en alles werd conform de onderhoudsvoorschriften vervangen en op de factuur vermeld.
De banden zijn nog niet vervangen en zelfs de voorbanden kunnen nog wel even mee.
Een maand geleden heb ik alvast de garantie met 3 jaar verlengd, voor 670 EURO ben ik voor de komende 3 jaar en max. 100.000 km op de teller ontzorgd.
Het benzine verbruik is sinds de aanschaf nog steeds een zeer acceptabele 5.1 l-100 km.
Het klinkt vreemd, maar de motor lijkt wat `losser` geworden te zijn, en reageert vlotter op inhaalmanoeuvres.
Kortom nog steeds een comfortabele, zuinige en betrouwbare auto. Ik kan geen nieuwe minpunten opsommen dan die ik al eerder heb genoemd.
Ik weet niet of mijn volgende auto weer een Citroen wordt, maar een hoge instap en een automaat zijn erg goed bevallen en zijn voor mij een must. En heel soms mis ik een wat grotere kofferbakruimte.
Maar goed, met 3 jaar garantie erbij, zal ik nog even geduld moeten hebben.
Onverwachts verkocht
- 39.200 km
De C4 is verkocht. Ik kon een zeer aantrekkelijke aanbieding voor een nieuwe Plug-In Hybride Lynk & Co 01 niet weerstaan. (34 kEURO). Een plug-in stond al lange tijd op mijn verlanglijst, maar vond ze te duur.
De Citroen heeft me positief verrast, erg comfortabel, zeer zuinig (5.2 l/100 km sinds aanschaf) en totaal geen gebreken gehad. Wie interesse heeft:
de C4 staat bij een autogarage in Veen te koop met bijna 3 jaar verlengde garantie. :-)
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.