Citroën C4 Picasso PureTech 130 Selection (2017)

autoreview

Citroën C4 Picasso PureTech 130 Selection (2017)

Signalement

UitvoeringC4 Picasso PureTech 130 Selection
Versnellingen6, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2017
Jaar van aanschaf2017
KM-stand bij aanschaf14 km
KM-stand laatst81.049 km
Lezerswaardering: 89%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Goede keuze

  • 4.000 km

Sinds begin september hebben we deze Citroen Picasso 130 pk Selection EAT in bezit.

We hebben deze auto gekozen wegens het feit dat de auto hoog, ruim en comfortabel is. Dit waren onze belangrijkste eisen. We kwamen vanuit een BMW 116 Businessline, een flinke verandering dus!

We wilden een nieuwe auto. Andere auto’s waar we naar gekeken hebben: Hyundai Tucson (afgevallen wegen te dure automaat), Renault Scenic (lage kwaliteit & afwerking / eerdere negatieve ervaringen / minder mooi interieur / geen fijne motor) Mazda CX 3 (afgevallen want te krap).

We hebben zowel in een Selection als in een luxere versie van de C4 Picasso proef gereden. De luxere versie beschikt o.a. over het kleurendisplay in de bovenkant van het dashboard versus een ‘gewoon’ LCD scherm in de Selection en over luxere stoelen t.o.v. de Selection uitvoering.
Het kleurendisplay vonden we zelf zeer onoverzichtelijk en de luxere stoelen vonden we ook al niet lekkerder zitten. Vooral de hoofdsteunen bevielen ons niet.

Keuze was dus makkelijk: de Selection uitvoering.
Over de motor hebben we ook niet lang na hoeven te denken: de 130 pk drie cilinder beviel tijdens de proefrit meer dan goed.

De Selection beschikt over alle zaken die de BMW ook had, minus de xenon verlichting. Dus we hebben automatische lichten, ruitenwissers, navigatie, elektrische ramen en spiegels etc. Enfin, dat is natuurlijk ook gemakkelijk terug te vinden bij de specificaties op internet.

Kort nadat we de auto kregen, zijn we naar Zuid-Frankrijk gereden voor een 3-weekse vakantie. Nu, bijna 4000 km verder kan ik een eerste balans opmaken. Om te beginnen maar eens wat er bevalt:
Comfort: nou dat is zeker aanwezig! Fijne stoelen, makkelijk een goede positie te vinden. Stuur houdt fijn vast, fijn materiaal. Auto is zeer stil, in ieder geval naar onze mening stiller als onze oude BMW. Bij accelereren hoor je uiteraard de motor, maar eenmaal op snelheid hoor je’m praktisch niet meer. Er is wat licht windgeruis langs de voorruit te horen, maar dat is dan ook alles. Gesprekken kun je op fluisterniveau houden.

Wat ook heel prettig is: de enorme voorruit. Heerlijk om goed om je heen te kijken.

Bediening van de navigatie: hier waren we snel aan gewend. IDrive is natuurlijk zeer prettig, maar dit systeem heeft ook zeker voordelen. Wat nu wel hebben, is live verkeersservice. Tomtom live heet het geloof ik. In ieder geval: het bevalt zeer goed omdat het accuraat is. We hebben zowel op de heen als terugweg gemakkelijk files ontweken. Je kunt gemakkelijk allerlei Points Of Interests vinden, naar onze mening makkelijker als bij BMW.

We hebben zelf niet zoveel moeite met het feit dat je teller e.d. niet recht voor je neus zitten maar iets rechts. Komt wellicht omdat we al gewend waren om vaak naar het iDrive scherm te kijken, dat ook in het midden zit.

Automatische ruitenwisser: deze kun je, voor zover ik heb kunnen ontdekken, alleen AAN of UIT zetten, je kunt de gevoeligheid dus niet aanpassen. Gelukkig werkt het systeem wel naar tevredenheid. Het gewiste oppervlak van de ruit is enorm, dus je houdt lekker veel zicht.

Gebruikte materialen zijn prima, en voelen ook prettig aan.

Oliegebruik: is geen sprake van. Prettig!
Brandstof: valt nu nog niet zoveel over te zeggen. Eerste tank was rond 1 op 13, maar op de terugweg uit Frankrijk hebben we ruim 1 op 16 al gereden, met 2 personen plus een volle bak bagage.
Verlichting: we missen de xenon niet, zeker niet, dit lichtbeeld is beter. Nu vonden we de xenon van de BMW ook niet geweldig, dus wellicht niet een helemaal eerlijk vergelijk.

Paar punten die in sommige gevallen wat minder bevallen:
De navigatie had in Frankrijk nog wel eens de neiging om de hele kleine wegen (wel verhard) op te zoeken. Nu vinden we dat niet erg, want dat doen we op de vakantie altijd zelf al graag, maar ik kan me voorstellen dat dat niet voor iedereen geldt.

Dashboard is zeer opgeruimd, maar dat heeft als bekend nadeel dat je sommige eenvoudige zaken als aanpassen van de temperatuur wat omslachtig gaat.

Ik moet nog even terug naar de dealer om een klein stukje vloerbedekking dat los omhoog krult, vast te zetten.

Al met al: absoluut een goede aankoop geweest.
Voorlopig alles even op 4 sterren gezet, dit zal ik op basis van verdere ervaringen actualiseren.

===========================================
Update 8 november 2017:

Na een paar weken flink rondrijden beginnen we al aardig gewend te raken aan de auto.

Iets waar we elke dag wat last van hadden, waren de bijgeleverde matten. Ze verschoven regelmatig en waren erg dun. We hebben dus nieuwe matten besteld, de voorgevormde naaltvilten variant. Deze blijken perfect te passen en zijn ook een stukje dikker. Echt veel beter en dus ook een aanbeveling voor andere (toekomstige) bezitters.

Verder hebben we al helaas een bezoekje aan de Carglass moeten maken i.v.m. een kleine ster als gevolg van steenslag. Perfect gerepareerd.

Nu we wat meer ervaring hebben opgedaan, kan ik ook wat meer zeggen over een veel besproken onderwerpen hier op het forum: premium!

Komende uit een zogenaamd premium merk (BMW), wat valt dan op?
Onder de motorkap zie je dat draden wat minder mooi zijn afgewerkt, dwz bij BMW waren ze mooi gebundeld en zag je alleen een grijze (dikkere) kabel lopen. Bij de Picasso zit er geen omhulsel zeg maar omheen, maar zie je de individuele draden, gebundeld met een soort van tie-wraps.
Als je de auto door de wasstraat hebt gedaan, valt op dat er wat meer water tussen de deuren, op dorpels e.d. door komt.
Ook is opvallend dat de kwaliteit van de matten wat minder lijkt te zijn bij Citroen. Ik denk dat één BMW mat net zoveel weegt als minimaal 2 Citroen matten.

De vraag is natuurlijk of dit soort dingen erg zijn. Tja, dat moet ieder natuurlijk voor zich zelf uit maken. Wij vinden dit soort zaken niet erg, mede ook in relatie tot het prijsverschil tussen zeg een BMW 2 of Picasso.

Als je kijkt naar dealerkwaliteit dan moet ik zeggen dat ik geen verschil heb ervaren tot nu toe. Onze oude BMW dealer beviel erg goed, en onze huidige Citroen dealer ook.

Goed, voor nu genoeg over premium.

Er is tot nu toe één zaak die ons niet zo goed bevalt: de adhd ruitenwisser. Lees je vaker bij PSA systemen. Maar goed, prima mee te leven.

We rijden overigens op Michelin Crosscimate banden, deze hebben we bij aanschaf direct laten monteren. Bevallen tot nu toe erg goed, prima grip, mooi stil. Beneiuwd hoe ze het gaan doen in het winterseizoen.

We stappen in ieder geval elke keer in met een smile!

Gaat prima zo!

  • 22.000 km

Inmiddels zijn we ruim over de 20.000 km heen en rijden we bijna een jaar rond in deze wagen. We hebben net de eerste beurt achter de rug. Hier zijn geen bijzonderheden uit naar voren gekomen.

We hebben in de afgelopen periode een vakantie doorgebracht in de buurt van Menton, Zuid-Frankrijk. De wegen zijn hier behoorlijk bochtig en steil, bijvoorbeeld op de Col de Turini (bekend van de rally van Monte Carlo). De motor heeft geen enkel probleem om de wagen, inclusief bagage, de berg op te sleuren. Wel schakel ik dan met de flippers achter het stuur, want de automaat kan het allemaal niet zo vlot en soepel verwerken. Zeker in de korte felle haarspeldbochten die elkaar snel opvolgen. Dat flipperen is een genot en je krijgt ook meer controle over snelheid en hoe je je vermogen gebruikt.
Ook in de warme Franse zon kon de airco het goed bijhouden en hield de auto op een prettig klimaat.

Wat betreft navigatie blijf ik bij mijn eerder gemaakte opmerking dat hij af en toe wel hele kleine wegen wil nemen. Heel af en toe zorgt dat voor wat verbazing bij bestuurder en andere inzittenden.

In de afgelopen lente voor het eerst met het fietsenrek op de trekhaak plus 2 electrische fietsen weggeweest. De auto kan het makkelijk hebben en blijft stabiel rijden.

Qua materiaalgebruik en kwaliteit het volgende:
Stoelen en dashboard bekleding zijn nog als nieuw. Echter, op een aantal plekken wordt ook een ander soort plastic gebruikt. Bijvoorbeeld de onderkant van de middenconsole en de onderkant van de portieren. Hier zie je wel krasgevoeligheid, je moet bijvoorbeeld bij het stofzuigen echt wel wat voorzichtiger zijn als dat ik zelf graag zou zien om beschadigingen te voorkomen.
Andere puntjes zijn details als de dikte van de bodem van de bagageruimte en de kwaliteit van de matten (zoals al eerder opgemerkt). Is dat erg? Neuh, voor ons niet, zeker niet als ik de prijs van de wagen er bij in ogenschouw neem.

Verbruik varieert van 1 op 11,8 in de bergen tot 1 op 16,9 over lange snelwegritten op 113, 124 en 134 km/h. Olieverbruik is nihil.

Zijn we tevreden? Nou en of, nog steeds! Het is heerlijk ontspannen reizen met deze auto: comfortabel, stil, makkelijk te bedienen. Daarnaast natuurlijk - al mag je dat ook wel verwachten - geen enkel mankement.

Still going strong

  • 35.000 km

Ondertussen bijna 35000 km achter de rug met deze voiture. Hij bevalt nog steeds uitstekend en heeft nog geen steek laten vallen. Olieverbruik is nihil. Verbruik varieert van 1 op 12 tot 1 op 19 (110 op de cruise op de Franse snelweg), gemeten aan de tank.

Ook hogere cruisesnelheden zijn geen probleem, 160 per uur is voor deze auto een prettige snelheid. Je kunt nog gewoon praten, de motor heeft nog voldoende reserve en hij blijft comfortabel en stabiel rijden.

Nog wat nieuwe (voor ons dan) punten die voor verbetering vatbaar zijn:
- geen waarschuwing als de ruitenwisservloeistof bijna op is;
- overgang van 4 naar 3 gaat niet altijd soepel. We hebben een automaat en je moet met enig beleid gas terug nemen anders schakelt ie niet heel soepel. Bij gewoon remmen is er niets aan de hand.

Bijna 2 jaar oud…

  • 39.800 km

Afgelopen week de Picasso voor een beurt weggebracht naar Ruesink Zutphen. Garage bevalt ons overigens uitstekend, vriendelijk en snel.
Uit de beurt kwamen geen bijzonderheden. Links en rechts wat vloeistoffen bijgevuld. Aan de bestuurderskant vóór zat bij de gordelaansluiting soms een irritante resonantie. Op ons verzoek is dit opgelost.
Omdat de garantie van 2 jaar bijna is afgelopen hebben we besloten om extra garantie bij te kopen voor de komende 3 jaar. Zul je natuurlijk zien dat we er geen gebruik van hoeven maken maar het is toch een prettig idee. Zeker omdat de garantie overdraagbaar is aan een eventuele nieuwe eigenaar.
Omdat er, naast de reguliere beurten, tot nu toe geen enkele andere bijkomende kosten zijn geweest, heb ik de Verbruikskosten naar 5 sterren gezet.

Wat opgeloste problemen

  • 50.000 km

Dit weekend over de 50.000 kilometer grens gegaan. Wat is er allemaal te melden?
Afgelopen herfst hebben we verlengde garantie aangeschaft voor deze wagen. Om precies te zijn: 5 jaar of max. 100.000 kilometer. In ons geval zullen we waarschijnlijk eerder bij de 100.000 km komen denk ik. Kostte ons ongeveer 900 euro, niet goedkoop natuurlijk maar wel een geruststellend idee.

In december bleken we al meteen gebruik te kunnen gaan maken van de garantie... Enkele dagen voordat we in de kerstvakantie op reis zouden gaan kregen we een oranje motermanagement lampje. Na het uit - en weer aanzetten van de motor was t lampje weer gedoofd, maar toch even gebeld met de garage omdat we de week er op dus op vakantie zouden gaan. Ondanks dat het vrijdagmiddag rond een uur of 1500 was konden we nog terecht bij Ruesink in Zutphen. Na het uitlezen aldaar kwamen ze al snel terug met de mededeling: U mag van ons niet meer verder rijden.
Wat blijkt: distributieketting had door slijtage vervuiling gegeven in het oliereservoir met alle gevolgen van dien. Kortom: ketting vervangen, olie vernieuwen en leidingen schoonmaken. Viel onder de verlengde garantie gelukkig (die we er dus meteen ruim uit hadden). Ruesink heeft de herstelactie de week er op uitgevoerd, ondanks dat ze al meer dan vol zaten. En zelfs de auto van binnen en van buiten gereinigd. Top service!

Voor de rest bevalt de auto nog steeds meer dan goed. Comfortabel, stil, ruim.

Dóór in comfort

  • 65.900 km

16.000 km en bijna 1,5 jaar verder... tijd voor een update!
We rijden nog steeds comfortabel in onze voiture.
En om het positief te brengen: we zijn zijn blij met onze verlengde garantie. Deze auto beschikt over een aparte knop om de voorruit blower te activeren. Nu had deze functie de eigenaardige gewoonte om, zodra je de auto aanzette óók aan te gaan... dus zonder dat wij dit wilden. Gebeurde niet altijd, wel vaak. Was al een paar keer naar gekeken door de dealer, niets gevonden. Afgelopen jaar eerst het navigatiescherm vervangen.... helaas zonder resultaat. Daarna is ook de complete computer er achter vervangen. Dat bracht wel de definitieve oplossing gelukkig. En, omdat we de verlengde garantie hadden, kostte ons dit niets anders dan tijd en wat benzine.

Naast bovenstaande garagebezoeken hebben we 2 'gewone' beurten gehad, beiden zonder problemen. Verder hebben we bij 60.000 km de 4 Michelin Cross Climates vervangen (opnieuw met Cross Climates) en voor nieuwe wisserbladen.

Al met al heb ik de gebruikskosten een sterretje minder gegeven. Navigatie hebben we niet bijgewerkt, we rijden nu mbv Google Maps icm Apple CarPlay. Bevalt erg goed. Motorisch verder geen enkel probleem en tuffen we rustig door.

Verbruik is over het afgelopen jaar: 1 op 15,47, gemeten aan de pomp. We zijn daarbij 3 weken in Duitsland geweest, rest in Nederland, waar we overdag 105 op de teller rijden.
Onderhoudskosten per kilometer inc. garantie: 6 cent per kilometer.

Positief afscheid

  • 81.049 km

Met een kilometerstand van 81049 afscheid genomen van onze C4 Picasso. De auto is ons uitstekend bevallen.

Gemiddeld verbruik (bijgehouden door tankgegevens in een excel bij te houden) is zo ongeveer 1 op 14,5, met uitschieters naar 1 op 16 bij lange snelwegritten. De auto heeft ons nooit laten staan en is comfortabel.

Bediening van de navigatie, verwarming, airco e.d. hebben wij nooit als vervelend ervaren. Ja, directe knoppen zijn fijner, maar voor ons geen reden om m af te keuren.

Wel waren we blij met onze verlengde garantie omdat de unit met daarin t navigatiedisplay vervangen moest worden om de soms op hol slaande voorruit blower onder controle te krijgen. Tevens hadden ook wij te maken met de vervuilde ketting; dat is ook onder garantie aangepast.

Grootste ergernis was nog het feit dat de dealer waar wij deze auto hebben gekocht, binnen 2 weken na afleveren er mee stopte. Was natuurlijk al lang bij hem bekend, maar niet aan ons gemeld. Niet chique. Kan Citroen uiteraard niet verweten worden.

Naast het reguliere onderhoud hebben we rond de 60.000 km de banden vervangen. We hebben altijd op Michelin CrossClimates gereden.
Aan onderhoud (reguliere beurten, banden, lampen, APK) waren de kosten 3 cent de km. Nemen we de extra garantie mee dan is t 4 cent de km.
Afschrijving was iets minder dan 50% in 4,5 jaar.

Helaas is er geen opvolger meer voor de C4 Picasso. Renault kon de Scenic niet meer op afzienbare termijn leveren dus verder gekeken buiten de voor ons gebaande paden. Uiteindelijk een Ford Kuga Titanium PHEV als opvolger gekozen. Daar zal ik tzt ook een review over bijhouden.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (8)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.