Citroën C4 Picasso 2.0 HDiF 138 Ambiance (2007)
autoreview
Signalement
Uitvoering | C4 Picasso 2.0 HDiF 138 Ambiance |
---|---|
Versnellingen | 6, Semi Automaat |
Bouwjaar | 2007 |
Jaar van aanschaf | 2007 |
KM-stand laatst | 141.000 km |
ERVARINGEN
- 84.000 km
Sinds 6 april 2007 heb ik de C4 Picasso 5-zits tot mijn beschikking. Dat is overigens mijn heel veelste Citroen: Eend 2CV4, Ami Super, Diane 6, LN, GS, GSA, 2 x Visa, AX, 2 x BX, ZX Furio, 3 x Xantia, C5 waren de voorgangers.
Op de auto heb ik aluminiumgrijze metallic lak en het Pack detection (achteruitrijsensoren en elektrisch inklapbare buitenspiegels) en een trekhaak als extra accessoires aangeschaft. Ook heb ik, gezien goede ervaringen in het verleden qua schoonhouden en beschadigingen, voor en achter spatlappen laten monteren. De hoge zit, na de wat lage zit in de C5, bevalt uitstekend. Bovendien valt het rijden met de EB6V-bak me 100% mee na alle negatieve verhalen die ik had gelezen. Ik gebruik overigens wel altijd de flippers! Het is ongelooflijk wat voor uitzicht je in de auto hebt. Zowel vooruit als opzij geniet je van de grote ruiten. Er is een enorme hoeveelheid vakjes, bakjes e.d. aan boord. Zelfs in de vloer zitten achterin nog 2 vakken. Het comfort aan boord is erg goed. Ik was erg bang dat ik de hydractive vering zou gaan missen, maar dat is zeker niet het geval. Kortom: tot nu toe ben ik zeer tevreden. Het gemiddelde verbruik ligt inmiddels ruim boven de 1 op 15 en dat valt me beslist niet tegen voor een auto van deze hoogte en met dit gewicht. Bovendien heb ik inmiddels met onze 1300 kg. Zware caravan achter de auto gereden! Ook daar heeft de auto geen probleem mee. De links-rechts gescheiden automatische airco doet zijn werk meer dan naar behoren. Vooral mijn vrouw, die bijna altijd rechts voorin zit, is erg blij dat ze nu zelf de temperatuur kan bepalen. Alle bedieningsorganen rond het stuur hebben slechts enkele ritten wentijd nodig gehad. Door de vaste stuurkern vind ik alles inmiddels al op de tast. Heel prettig!
De hill start assist doet zijn werk heel goed. Ook, of juister, vooral met de caravan is het heel prettig die te hebben.
Met het koude weer van dit moment is de extra snelle ontdooifunctie een aanwinst.
Nog 2500 kilometer voor de eerste beurt. Wanneer die heeft plaatsgevonden meld ik mij weer.
De eerste beurt (30.000 km) heeft gisteren, 22 januari, plaatsgevonden. Conform de vaste tarieven van Citroen (in dit geval 235 euro) is de beurt uitgevoerd. Op de rekening stond tot mijn verrassing het bedrag van 220 euro, want dat vond de prima dealer van Wijngaarden in Rhoon eerlijker! Er waren geen bijzonderheden. De auto rijdt nog steeds even comfortabel! Het blijft een fantastische auto.
De auto gaat op 14 juli naar de garage voor 2 nieuwe voorbanden bij kilometerstand 45.000. De banden zouden er nog even onder kunnen blijven zitten, maar met een zwerfvakantie van 6 weken en dus veel kilometers voor de boeg en de caravan er al die tijd achter leek het me beter om geen risico te nemen.
Helaas, de vakantie zit er op. In totaal bijna 6500 km gereden, waarvan zo'n 4000 met de caravan. Een gemiddelde van 1 op 11,6 kunnen realiseren! En dat terwijl we dwars door de Pyreneeen en de Alpen zijn gereden. Voorwaar niet slecht! Alles is zonder enige hapering verlopen. Zelfs bij 37 graden bergopwaarts met de caravan in een 2 uur durende file gaf de auto geen krimp.
Op 2 december gaat de auto naar de garage voor een 60.000 km-beurt. Ik heb gevraagd om de voorwielen uit te balanceren. Boven de 130 km/u komt er een lichte trilling in het stuur.
Bij de beurt moesten er 2 nieuwe banden worden gemonteerd alsmede 2 nieuwe ruitenwisserbladen. Inclusief alles kwam dat uit op een rekening van 840,00 euro, een alleszins redelijk bedrag.
Ik ben inmiddels de 84.000 km gepasseerd en de auto loopt nog steeds voortreffelijk en comfortabel! Deze zomer met caravan zo'n slordige 6500 km door Frankrijk en Spanje, de Alpen en de Pyreneeen gereisd. Het was weer een waar genoegen!
REDELIJK PROBLEEMLOOS NAAR DE 84.000 KM!
- 84.000 km
Helemaal geen!!! (kilometerstand 22000) en ook de beruchte franse rammeltjes zijn er niet!!! Kei van een kar, ik kan niet anders zeggen.
Ik heb een oproep gehad voor een terugroepactie. Dat gaat op 19 december gebeuren. Ik zal daarna vermelden wat er aan de auto is gebeurd.
Vanmiddag naar de garage geweest. Binnen een half uur was men klaar met de auto. Er is een nieuw slot in de achterklep gemonteerd en bij het rempedaal is een plaatje veranderd. Dat was alles.
Van een driehoekje bij de zijruit was een nopje afgebroken. Onder garantie is er een nieuw driehoekje ingezet bij de 30.000-km-beurt. Verder nog steeds geen bijzonderheden! Prima dus...toch?
Inmiddels 34.000 km gereden. Nog geen enkel probleem of rammeltje! Hulde, een auto zoals het hoort!
Ik ontdekte na ongeveer 35.000 km op een van de spaken van mijn stuur een klein luchtbelletje onder de matzwarte bekleding daarvan. Dus even bij de garage geinformeerd. Conclusie, geheel spontaan: we gaan onder garantie een nieuw stuur monteren voordat het erger wordt. Op mijn verzoek wordt er nu onder bijbetaling van het prijverschil een leren stuur in gezet. U moet weten: het leren stuur is in deze uitvoering pas later standaard geworden, dus maakte ik van deze gelegenheid graag gebruik!
Ik heb inmiddels de 40000 kilometergrens gepasseerd zonder enig probleem te hebben gehad. Wel zijn mijn voorbanden aan vervanging toe, maar dat komt mede omdat er erg veel met de 1300 kg zware caravan achter de auto is gereden. Dat is gedaan door het reservewiel te ggebruiken en slechts 1 nieuwe band te kopen.
Ook na 52.000 km nog steeds geen verdere bijzonderheden te melden!
Bij ongeveer 57.000 km is de bekleding van de rugleuning van de bestuurdersstoel vervangen. Die begon onderaan helemaal te pluizen. Dit was vanzelfsprekend onder garantie.
Bij de 60.ooo km beurt werden een aantal zaken als garantie aangemerkt. De klep van het dashboardkastje bovenop aan de rechterzijde wordt vervangen, de gasveren van de achterklep eveneens omdat ze de klep niet goed genoeg openen, de handgreep aan de binnenzijde van het linkerportier omdat die beschadigingen vertoont en de sleutel met afstandsbediening omdat die niet meer goed genoeg uit zichzelf uitklapte. Bovendien wordt er aan de achterportieren iets gedaan om te voorkomen dat die de lak aan de binnenzijde beschadigen. Om de al aangebrachte beschadigingen te verhelpen moet de auto even naar de spuiter. En alles weer onder garantie! Hulde aan garage van Wijngaarden en aan Citroen die dit alles zo royaal oplossen!
Onder garantie heeft de halfautomatische versnellingsbak een update gehad bij ongeveer 75.000 km. De bak schakelt nu wat smeuiger dan daarvoor. Mij bevalt het wel. Overigens gebruik ik de flippers steeds minder en laat ik de automaat het werk doen. Alleen met de caravan erachter is het soms fijner om de flippers te gebruiken. Op caravantrekker.nl heb ik over het rijden met de caravan ook een review geplaatst.
De automaat is een enkele keer uitgevallen tijdens de zomervakantie. De flippers deden hun werk dan nog wel. Even stoppen en herstarten verhielp het probleem, maar ik ga binnenkort toch even naar de garage om dit te melden. Het probleem doet zich sinds een week of 3 niet meer voor...
Still going strong!
- 84.000 km
Geen bijzonderheden te melden. De wagen rijdt als het spreekwoordelijke zonnetje. Het verbruik schommelt tussen de 1 op 15,6 en 1 op 16,4, niets te klagen dus! Binnenkort met de caravan erachter weer naar Frankrijk en Spanje. Dat wordt vast weer genieten...
En dat was het ook. Behalve het hierboven beschreven probleempje met de automaat een fantastische 6500 km achter de rug!
Nog steeds geen bijzonderheden
- 92.000 km
De Picasso doet nog steeds waar hij voor is gekocht: comfortabel vervoeren tegen lage onderhoudskosten en een matig brandstofverbruik (gemiddeld 1 op 15,9!). Naast het standaardtarief voor de onderhoudsbeurt (320 euro) heb ik alleen bijbetaald voor het op mijn verzoek voor de eerste keer reinigen van de airco (39 euro). De software heeft een update gehad, hetgeen resulteerde in een aanmerkelijk prettiger schakelgedrag van de halfautomatische bak. Ik ben verder nog steeds zeer tevreden over de auto en zit te dubben of ik hem over 1 1/2 jaar zal inruilen of nog langer zal houden, Wanneer er zich geen problemen voordoen, zou het laatste wel eens het geval kunnen zijn. En dan te bedenken dat ik meestal om de 2 a 3 jaar een andere auto kocht...
Nog steeds erg tevreden
- 103.000 km
Slechts 2 nieuwe banden waren er tussentijds nodig. Verder geen bijzonder onderhoud. Wel moeten er 2 sensoren worden vervangen die verkeerde waarden aan de computer doorgeven. Gevolg is dat er storingen worden gemeld, die er niet zijn. En dat is ook vervelend... Voor de rest nog steeds bijzonder tevereden over de auto, zowel qua comfort, als verbruik (1 op 15 a 16) als qua techniek.
Binnenkort met een nieuwe, nu 1500 kilo zware caravan naar de Franse Alpen. We zullen zien hoe de auto zich dan houdt, maar ik maak me eigenlijk totaal geen zorgen!
Op naar de 150.000 kilometer...
Als de beste!
- 117.000 km
Net terug van 6 weken met die genoemde zwaardere caravan. Probleemloos voor wat betreft deze combinatie. Ik blijf er bij: dit is mijn beste Citroen tot nu toe en door de korte overhang achter ook de beste (lees meest stabiele) caravantrekker. Wat dat betreft ben ik nieuwsgierig hoe een C5 dat zou doen, want die is om te zien mooier, niet waar?
Op naar de volgende!
- 141.000 km
We hebben toch besloten om bij de C4 Picasso te blijven. Het is een uitermate betrouwbare en comfortabele auto gebleken. Bovendien trekt hij onze caravan van 1500 kg als de beste. De bestelling is eind december 2010 geplaatst. Het wordt een zwarte 2.0 HDIF Exclusive met 18 inch wielen en het pakket met bi-xenonverlichting, Lane Departure Warning Sytem en verwarmde voorstoelen. Vanwege de donkere kleur komen er in de portieren en de achterklep dorpelbeschermers op. Daarnaast heb ik 18" Krakatoa velgen besteld. Staat wel stoer, van die grote wielen! Levering wordt, mede vanwege de EGS, op zijn vroegst half maart. Ik houd u op de hoogte!
Update: De auto heeft inmiddels probleemloos 141.000 km gelopen en mijn nieuwe auto is nog niet in zicht. Er schijnt zoveel vraag naar te zijn, dat de levering pas in mei gaat plaatsvinden. Omdat Citroen Nederland de extra kilometers voor haar rekening neemt is dit voor zowel mijn garage als mijzelf geen nadelig iets! Integendeel: de garage gaat er niet op achteruit en ik hoef niets meer af te schrijven! Prima service van Citroen Nederland, waarvoor mijn hartelijke dank!
Ik heb op 12 mei te horen gekregen dat de levering weer is uitgesteld vanwege leveringsproblemen met onderdelen die uit Japan moeten komen. Levering is nu voorzien in de derde week van juni.
Vandaag, 9 juni 2011, staat de auto op het parkeerterrein bij de dealer. De aflevering vindt volgende week zaterdag, 18 juni plaats.
Ik zal mijn best doen om ook van de nieuwe C4 Picasso zo uitvoerig verslag te doen.
De auto is weggegaan bij kilometerstand 142.526 en heeft mij niet 1 keer in de steek gelaten!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.