Citroen C4 Cactus PureTech 110 Shine (2019) #2

autoreview

Citroen C4 Cactus PureTech 110 Shine (2019)

Signalement

UitvoeringC4 Cactus PureTech 110 Shine
Versnellingen6, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2019
Jaar van aanschaf2020
KM-stand bij aanschaf17.500 km
KM-stand laatst31.000 km
Lezerswaardering: 84%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Heerlijk comfortabel!

  • 15.500 km

Onderstaand een aantal eigenschappen van de Cactus, waarna ik een en ander over de eigenschappen van de auto zal proberen te verwoorden.

Merk: Citroen
Model: C4 Cactus Shine 1.2 Thp 110 eat6
Bouwjaar: 03-2019
Gewicht: 1.065 kg
MRB: € 41,- per maand
Aanschafdatum: 08-2020

Indicatie van het verbruik bij een rustige rijstijl volgens My Citroen app:
Gemiddeld: 16,5 km/l
Stadsrit: 11 km/l
Snelweg: 20 km/l (103 km/u)

Waarom hebben we voor deze auto gekozen:
Vormgeving exterieur en interieur
Progressive hydraulic cushions
Advanced comfort seats
EAT6 automatische transmissie
Lage gewicht

Enkelen opties die voor ons belangrijk zijn:
Cruise control (niet adaptief) en speedlimiter
Stuurwiel in hoogte en diepte verstelbaar
Apple Carplay en Android Auto
Climate controle
Parkeersensoren voor en achter
Achterbank in twee delen neerklapbaar
Volwaardig reservewiel

Wat zit er (helaas) niet op ….:
Xenon of led koplampen (niet af fabriek leverbaar)
Iets royalere middenarmsteun voor
Geen handgreep boven de zijruiten

Voor beeldmateriaal Autoweek review: https://www.youtube.com/watch?v=BGXveI14eJQ

Exterieur
De auto heeft een donkergrijs metallic kleurtje, de achterste zijruiten en achterruit zijn donker getint.
De Citroen staat op 17 inch lichtmetalen velgen (ze zijn gelukkig eenvoudig te reinigen).

Interieur
Achter het stuur bevindt zich een klein digitaal paneeltje met enkel de basisgegevens zoals snelheid, brandstofvoorraad, km stand en stand cruise controle/speedlimiter.

In het midden hebben we het infotainmentscherm, verwacht geen snelheid of bedieningsgemak van een moderne tablet: je moet af en toe geduld hebben of een keertje extra drukken (bij de voorkeurzenders van de radio bijvoorbeeld).
De temperatuurregeling gaat ook via het scherm, afzonderlijke knoppen zijn gebruiksvriendelijker maar de climate controle werkt prima in de automatische stand. Er zijn drie standen om de auto bij aanvang op temperatuur te brengen: langzaam, normaal of snel, dus voor ieder wat wils.
Er zit navigatie op met kaarten van Tomtom die bij een onderhoudsbeurt gratis wordt geactualiseerd. Ik gebruik altijd google maps via Android auto, werkt prima.
De geluidskwaliteit vinden wij prima, alleen de lage tonen komen niet helemaal tot hun recht.

Het dashboard en de deurpanelen bestaan uit hard plastic, daarentegen is de vormgeving van het dashboardkastje en de handgrepen aan de binnenkant van de deur wel geinig. De kleine middenarmsteun en de armsteunen in de deur zijn wel zacht. Het stuur is met leder bekleed.

De stoelen (advanced comfort seats) verdienen wat mij betreft extra aandacht. Wij zijn razend enthousiast over de stoelen, lekker zacht met voldoende ondersteuning. De voorstoelen zijn in hoogte verstelbaar en de bestuurdersstoel heeft een verstelbare lendesteun die net wat extra stevigheid in de onderrug kan geven. Zijdelingse steun is nihil maar dat missen we niet aangezien deze auto niet uitnodigt om elke bocht zo snel mogelijk te nemen. Het stuur is zowel in hoogte als in diepte voldoende verstelbaar.
De ruimte op de achterbank is redelijk, achterste zijramen zijn alleen uitklapbaar zoals bijvoorbeeld bij een Citroen C1. De kofferbak is denk ik geen uitblinker qua volume en heeft geen dubbele/verstelbare bodem. Voor ons is de ruimte achterin niet heel belangrijk.

Bij de facelift heeft Citroen blijkbaar wat meer aandacht besteed aan de geluidsisolatie, wat ons betreft met succes. Weinig windgeruis langs de ramen, het geluid vanuit de wielkasten is ook gering.

Uitzicht rondom is prima, de voorruit is wel wat lager dan gemiddeld. Bij een verkeerslicht zul je al gauw over het stuur hangen om het verkeerslicht boven te kunnen zien. Wel iets om rekening mee te houden, zeker voor langere personen.

Een opmerking over de regensensor: deze functioneert slecht. Wellicht kan de dealer hier nog iets aan verbeteren.

Rijeigenschappen
De combinatie van de vering met progressieve hydraulische aanslagen en de bovenvermelde stoelen geeft een heerlijk comfortabel weggedrag. Oneffenheden in het wegdek en drempels worden goed opgevangen, ik stoor me nog maar zelden aan een slecht wegdek.
Op de snelweg spoort de Citroen prima en hoef je weinig stuurcorrecties uit te voeren (behalve bij stevige zijwind). In snel genomen bochten helt de auto behoorlijk over maar volgt trouw de ingegeven richting. Besturing werkt licht, erg fijn in de stad.

De automatische transmissie (met koppelomvormer) schakelt voelbaar maar wel soepel, ik heb nog geen enkele keer gehad dat ik mij stoorde aan het schakelgedrag van de automaat.
Bij de selectiehendel zit een knopje met een S erop: hiermee worden de versnellingen langer vastgehouden en wordt er eerder terug geschakeld. Volgens Citroen voor een dynamischere rijstijl, maar naar mijn bescheiden mening is deze auto alles behalve dynamisch, daar helpt ook dit knopje niet bij.

De motor is met de automaat een fijne combinatie. Stationair hoor en voel je dat er een driecilinder onder de motorkap ligt, eenmaal onderweg merk je er weinig meer van. Alleen bij vollast/veel gas geven hoor je het driepittertje duidelijk werken. Mede door het lage gewicht (1.065 kg) heeft de Cactus voldoende vermogen (110 pk) om gemakkelijk/vlot met het verkeer mee te kunnen komen.

Onderhoud
Ik heb er Kleber Quadraxer 2 (vierseizoenen) banden onder laten zetten en de auto gelijk laten uitlijnen. Deze banden geven weinig rolgeluiden door in het interieur, ik ben benieuwd hoe ze in wintermaanden zullen presteren.

Er zit nog fabrieksgarantie op tot medio maart 2021, ik ben nog in dubio of ik een verlengde garantie ga aanschaffen. Dat noemt Citroen MyCitroen FreeDrive en dit is een garantieverzekering die bij Allianz wordt afgesloten en dit kost voor de duur van 36 maanden tot 80.000 km € 825 en tot 100.000 km € 910.

We hebben er een MyCitroen Card bij gekregen (voor 1 jaar), dit geeft recht op: pechhulp, tussencontroles (3x), vloeistoffen bijvullen, bandenreparatie, lampjes en nog een paar zaken.
Binnenkort maar eens de wintercontrole en vloeistofcontrole laten uitvoeren, indien hier verrassingen uit voort komen zal ik dat hier melden.

--------------------------

Kleine aanvulling met betrekking tot het verbruik.
Mijn zoon heeft de auto gebruikt: bij een snelwegrit waar mogelijk 123/133 km/u werd gereden i.c.m. veel wind, is het verbruik 15 km/l. Hij had er wel lol aan iets harder te kunnen rijden na 19.00 uur. ;)

---------------------------

05-11-20 ; km-stand: 16.100
De wintercontrole heeft 1 reparatie opgeleverd: er zat te veel motorolie in, dit is weer op het juiste niveau gebracht. Aan de werking van de regensensor kan niets veranderd/verbeterd worden volgens de dealer.

Onderhoudsbeurt

  • 25.000 km

De cactus heeft een onderhoudsbeurt gehad bij de Citroen dealer: basisbeurt + verversen remvloeistof + vervanging interieurfilter. Gratis update Tomtom niet laten uitvoeren omdat dit 1,5 tot 2 uur zou duren. Ik gebruik altijd Google Maps, bij de volgende beurt laat ik de auto wel bij de dealer achter en zullen ze het alsnog updaten. Kosten: € 390.

Tussentijds nog een kleine schade gehad, waarna de auto continu naar links trok tijdens het rijden. Schadeherstelbedrijf kon het niet oplossen, dus ben ik naar Kluinhaar Bandenservice in Hengelo gegaan waar een aantal fouten/gebreken geconstateerd werden. Kluinhaar heeft de fouten hersteld en de Citroen spoort nu weer perfect! (de nota is vergoed door schadeherstelbedrijf)

Verder bevalt de auto nog steeds uitstekend: heerlijk comfortabel.

Bandenwissel

  • 30.000 km

Vandaag bij Kluinhaar de banden laten omwisselen en balanceren incl. opslag banden € 125.

Tweetal aanvullingen m.b.t. de vering/schokdempers:

Mijn zoon rijdt sinds enige tijd een Renault CLio RS, nu is deze uiteraard veel sportiever afgeveerd maar op ons woonerf met veel kuilen ligt de Clio veel rustiger op de weg. De Citroen schommelt hier flink alle kanten op en laat zien dat de ophanging dit stukje wegdek niet goed kan verwerken.

Achterin zitten is voor iemand die gevoelig is voor wagenziekte geen optie. Hier zal de combinatie van de zachte ophanging met de geblindeerde zijramen achter de oorzaak kunnen zijn. Voorin zitten is dan een redelijke oplossing, of de Clio RS nemen maar dan wordt er weer gemopperd over de sportieve rijstijl ;)

Ingeruild

  • 30.500 km

De Cactus wordt een dezer dagen ingeruild voor een totaal andere auto: een franse hot hatch met een (edc) automaat.

De Cactus is prima bevallen qua comfort, echter mede door de ervaring met de Clio van mijn zoon toch nog een keer overgestapt naar iets sportiefs.

Een review van de nieuwe auto volgt zodra ik een aantal km's heb gereden.

Afwikkeling verlengde garantie

  • 31.000 km

Nog 1 aanvulling m.b.t. de verlengde garantie, deze had ik afgesloten voor drie jaar aansluitend op de fabrieksgarantie. Na een mailtje aan de verzekeraar (Allianz) is de verzekering per direct stopgezet en daarmee ook de maandelijkse incasso beëindigd (ongeveer €20 per mnd). Zeer correcte en vlotte afwikkeling!

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (13)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.