Citroen C4 Cactus PureTech 110 Business (2019)
autoreview
Signalement
Uitvoering | C4 Cactus PureTech 110 Business |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2019 |
Jaar van aanschaf | 2019 |
KM-stand laatst | 115.000 km |
Comfort met hoofdletter C
- 10.500 km
Na de Cactus 1 lang getwijfeld wat de volgende wagen zou worden. De wederhelft wilde absoluut niet groter en we wilde qua bijtelling niet héél veel meer kwijt zijn. De 14% van de Cactus 1 kwam alleen voor in lang vervlogen tijden. Eerlijk is eerlijk, die bijtelling gaf de doorslag voor de Cactus 1. Tegen de verwachting in heeft hij ons die +4jaar louter positief verrast. Ruim, voordelig, soepel, handig... Tja, waarom wat anders als je zo tevreden bent. Dus na een proefrit met zoonlief de bestelling gedaan. De Cactus 2 business, zwart ? van kleur met rode accenten. De 6 versnellingen (gek dat div sites aangeven dat het een 5bak is) handbak met 110pk en comfort seats. Deze keer een benzine ipv de Cactus 1 die op diesel liep.
Nu ruim 10000km verder de tussenstand (Cactus 1 vs Cactus 2).
Positief:
Lampje achterbank
Tomtom navigatie
Stoelen met lendesteun (mits je niet te lang bent)
Pro hydrolic cushions
Achteruitrij camera werkt ook in het donker
De Citroën app is erg handig
Negatief:
De 2de USB in het handschoenenkastje is verdwenen!
De koppeling is te gevoelig bij de benzine
Dakrails zijn véél handiger om je dakdragers op te monteren
Armsteun zit te ver naar achteren
Hoewel de lane assist (alarm) niet aanwezig was op de Cactus 1 is deze in de polder super irritant bij stippellijn aan de bijrijders kant
De Cactus 2 is absoluut een verbetering tov de Cactus 1. Vooral het rijden van lange afstanden is genot. Persoonlijk vind ik de 100pk diesel fijner dan de 110pk benzine.
Prima
- 18.890 km
Een halfjaar verder. Eerste beurt gehad zonder bijzonderheden. Wel het bijrijder portier naar beneden laten verstellen. De dakdrager (voor de dakkoffer) raakte nl. bijná het portier. Gewoon 2mm te hoog af fabriek geleverd. Toch slordig.
De Cactus 2 is en blijft super comfortabel. Zeker op de snelweg en N wegen is het zalig rijden.
De 6 bak vind ik persoonlijk houteriger dan de 5 bak in de Cactus 1. Toch gek dat ze bij Citroën geen soepele, strak schakelende handbak kunnen maken. Misschien dat het ze is gelukt bij de nieuwe C4...
Puretech problemen
- 86.000 km
En dan is het tijd voor vakantie. Week voorafgaand aan de vakantie had de auto nog een grote beurt gehad. Alle onderhoud keurig gedaan bij de dealer binnen de gestelde km standen. Ondanks dat kwam ook hier het Puretech monster naar boven. Helaas midden in Duitsland op een zaterdagmiddag. Een draak van een Citroën garage in Duitsland had geen tijd om te repareren. De wagen moest dus op transport naar Nederland. Uiteindelijk keurig opgelost (en betaald) door Citroën. De vakantie stond helaas wel volledig in het teken van de randzaken die de auto problemen met zich meebracht.
👋 cactus
- 115.000 km
En dan zit het erop, na 10 jaar Cactus (5 jaar type 1 en 5 jaar type 2) is het tijd voor wat anders. Puur comfort en een heerlijke auto. Jammer dat de Puretech motoren zo onbetrouwbaar zijn, ook wanneer je hem perfect laat onderhouden door de dealer. Na de nieuwe distributieriem is motor ook wat olie gaan verbruiken. Voor de problemen verbruikte hij geen druppel.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Citroën C4 Cactus 1.2 PureTech Feel Garantie CarPlay Cruise Clima Navi Lane Parkeerhulp Rijklaar
- 2018
- 132.571 km

Citroën C4 Cactus 1.2 PureTech Live | Camera | Cruise control | Airconditioning | Parkeersensoren | Bluetooth
- 2020
- 74.314 km

Citroën C4 Cactus 1.2 PureTech Origins
- 2020
- 45.602 km