Citroën C4 1.6 VTi Image (2010)

autoreview

Citroën C4
Citroën C4Citroën C4Citroën C4Citroën C4Citroën C4Citroën C4Citroën C4Citroën C4Citroën C4

Signalement

UitvoeringC4 1.6 VTi Image
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2010
Jaar van aanschaf2010
KM-stand laatst5.370 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Citroën C4 1,6 Vti impressies

  • 5.370 km

Citroen C4
Mijn Clio 1,4 van 2004, (met de ‘oude’ niet-turbo motor) bevalt me prima, maar is voor langere reizen te oncomfortabel: met name de motor maakt veel toeren in vijf en dat gaat toch storen. Zou een 6 bak op moeten zitten. Verder een kek autootje, met een veel betere wegligging dan je zou zeggen en een redelijk sportief (maar dorstig) toerenmotortje. Na wat zoeken val ik voor het oude model Citroën C4, mede doordat ik ‘m voor een mooie prijs kan krijgen.1,6 liter, 4 deurs sedan, zo uit de showroom. Om precies te zijn is het een ‘Image 70’ en als extra zit er navigatie op, lichtmetaal en metalliclak. De lichtmetalen wielen lijken wel een beetje een geslaagde imitatie van plastic covers, maar ja, het is ‘kopen zoals ie hier staat.’
Ik heb er nu ruim 5000 km mee afgelegd, en het is een heerlijk comfortabele auto. Stil, ook bij 140, rustig, comfortabel maar niet week geveerd, en goed gedempt. De 120 pk (BMW) motor heeft een mooi ruim koppel en trekt fraai gelijkmatig op. De gaspedaalrespons is opvallend gretig voor een comfortauto, het lijkt er op dat je met het eerste kwart van de pedaalweg vrijwel het hele vermogen aanspreekt, en wanneer je het pedaal verder intrapt gebeurt er verder niet zo veel meer. Dit maakt zuinig rijden wel een beetje tot een balans-act, maar alles went. Daarnaast grijpt de koppeling een tikje hoog en kort aan. Al met al eerder een wat sportieve, dan een comfortabele afstelling. Ik heb er geen moeite mee, maar voor de perfecte balans in dit type auto zou het wat ‘rustiger’mogen.
De handrem werkt in mijn auto opvallend slecht. Je moet érg hard trekken wil je de auto goed blokkeren. Ik werk nogal eens met een trailer op een helling en dan moet je echt minimaal dertig kilo kracht zetten om de auto voor terugrijden te behoeden. Niet goed, moet ik bij de eerste beurt eens over praten.
Ook in de versnellingsbak zit een fout: is ie koud dan gaat ie moeilijk terug in twee, met name bij wat hogere snelheden. Geen gekraak, gewoon stroef, en soms heel stroef. Verder schakelt ie goed, redelijk duidelijk en met niet al te lange slagen. Bij de remmen vind je dezelfde gevoeligheid als bij koppeling en gaspedaal: erg direct en niet al te gevoelig. Het ABS werkt uitstekend. De besturing is beter dan die van de Clio, maar da’s geen kunst, ongevoeliger dan bij die Renault bestaat bijna niet. Alweer vind je bij de C4 die opvallend directe afstelling zoals bij gas, rfem en koppeling. Weinig ‘dood punt’ in de middenstand, daarbij weinig stuuruitslag voor relatief veel instuureffect. Zij het net wat minder dan bij de wat nerveuze Clio. Hoewel er best een relatief grote gevoeligheid is voor zijwind, zet dat niet door. Je voelt het wel, maar corrigeren is niet nodig. Rechtuit loopt de auto als een trein, je voelt aan alles dat de snelweg hét terrein van de C4 is. Stil, soepel en comfortabel.

Je kunt behoorlijk hard de bocht door met die C4, maar voor de Clio is het geen partij. De carrosserie van de C4 moet zich echt even zetten en de auto wil gewoon liever rechtuit zonder dat er sprake is van doorzettend onderstuur. Zit je eenmaal in de bocht dan valt het aanvankelijk overhellen weer erg mee, en zijn het vooral de Michelin Energy Savers die het nogal snel opgeven. Tenminste in vergelijking met de Conti’s SportContact en Bridgestone Potenza’s die ik onder de Clio had. Ben benieuwd hoe de C4 straks op SportConti’s reageert.

Waar ik niet goed begrijp is (was) de algemene kritiek van de pers op de afwerking van die C4. Bij de introductie van het nieuwe model alom geroep dat ‘alles nu veel en veel beter in orde is’, ‘een ander nivo’ enz. enz., maar ik heb beide modellen -oud en nieuw- naast elkaar gehad en er was verschil, maar dat was veel minder groot dan je op grond van de recenties zou verwachten. Ik reed ook even proef in een Ford Fiësta, en die was minder afgewerkt, terwijl de gebruikte materialen klassen minder waren. Misschien was de allereerste serie C4’s een stuk minder?

Waar ik stevige kritiek op heb is de ergonomie van de C4. De automatische stand van de ruitenwisser wordt steeds wanneer je de motor afzet ongedaan gemaakt. Waarom? Bovendien is de wijze van in- en uitschakelen van de automaat – ruitenwisserhandel helemaal omhoog/omlaag duwen - erg verwarrend omdat je dezelfde bewegingen moet maken wanneer je de wissers handmatig bedient, om ze snel te zetten of uit te schakelen. Je schakelt ongewild de automaat in, je schakelt ongewild de automaat uit. Daar is nooit over nagedacht.
Voor mij overbodig is de zelfdimmende binnenspiegel. Het komt er op neer dat je ’s nachts als het ware steeds door een donker gordijntje door de achterruit kijkt. Is niet uit te schakelen. Oh ja, dan hebben we nog de achteruitrijdsensoren. Werken prima. Ik schakel ‘m natuurlijk uit als ik met een trailer rijd. Laatst maakte ik een moeilijke manoeuvre. Hè, nog steeds geen piepjes? Even kijken of ie wel aanstaat. Ja, het lampje in de schakelaar brandt. Bonk! De eerste kras! Het lampje brandt als ie UIT staat en is uit als ie AANstaat. Meesterwerkje van Citroën...De geluidsinstallatie is gewoon goed, niets meer en niets minder. Maar waarom gaat er wanneer er een CD in de gleuf zit er iedere keer als je het contact aanzet de zaak spelen? Dat maak ik liever zelf uit. Lijikt een kleinigheid, is op den duur stomvervelend. De BlueTooth daarentegen werkt weer prima, niets op aan te merken.
Het computerdisplay past zich niet aan de lichtomstandigheden aan, in de zon niet goed te zien, óf ’s nachts te fel. Geen draaiknopje, je moet voor bijstellen het menu in. Gewoon omslachtig. Het is so-wie-so een gefrunnik van belang met die boordcomputer. Ik heb nog steeds niet het gevoel dat ik ‘m beheers en het ding leidt soms behoorlijk af.

De navigatie (TCM) heeft een omslachtig menu. Elke keer als je ‘m aanzet moet je opnieuw handmatig ‘Nederland’ intikken en steeds weer verschijnt er zo’n lullige waarschuwing op het display ‘dat navigatie slechts een hulpmiddel is, enz enz.…’ Druk je niet op oké, dan doet het apparaat verder niets. Totaal overbodig en hinderlijk. Had ik bij mijn simpele Tom Tom al verschillende missers bij bepaalde - toegeven, ingewikkelde - bestemmingen, deze van Citroën presteert het om één op vijf niet helemaal juist aan te geven. Ga je voor ‘snelste route’ (elke keer opnieuw aangeven!) dan krijg je de stellige indruk dat er op nogal geforceerde wijze de kortste route voor je wordt uitgestippeld. Verder: de stem van de navigator bestaat duidelijk uit aan elkaar geplakte woorden: je krijgt ‘zinnetjes-in-plakjes’. Dat doen ze bij TomTom ook al veel beter. Het inbrengen van namen gaat met een draaiknop op een alfabet: vervelend en omslachtig. Tja, en dan zit er standaard ook nog eens geen waarschuwing op voor flitsers,

De zit in de C4 vind ik verder redelijk in orde: voldoende afstelmogelijkheden overal, maar de zijdelingse steun kon beter. Voor iemand van mijn postuur (kort), met een nogal stijve rug is de hoek tussen rugleuning en zitting niet ideaal. Met je billen naar achteren in de zitting kom je met je onderrug nogal stevig tegen de onderaan nogal bolstaande rugleuning te zitten, en dat is voor mij net iets te veel vanhet goede. De auto heeft een hoge taillelijn waardoor je het gevoel hebt nogal laag, en misschien een tikje ingesloten, te zitten, maar ik vind het wel knus.
Ik hield mijn hart vast voor het nogal kleine, centraal geplaatste displaytje waar o.a.de snelheid op wordt aangegeven, maar die vrees blijkt totaal overbodig. Eerlijk gezegd heb ik nog nooit zo’n duidelijke snelheidsaanwijzer gehad en in de praktijk zit ie vlak onder de voorruit nog beter in het zicht ook dan die dashboardklokken uit andere auto’s. Dat de toerenteller het formaat van een 2 eurostuk heeft, nou ja, we zeiden het al, de C4 is geen sportwagen. Maar in de nieuwe editie zijn er wel weer gewone klokken en is de stilstaande stuurnaaf – best leuk! – ook weer vervallen.

De 1,6 is vrij makkelijk zuinig te rijden. Lage toerentallen kan ie heel goed hebben en de motor blijft fijn reageren op heel kleine gaspedaalbewegingen. 7 liter op 100 km is makkelijk haalbaar, maar je moet natuurlijk geen toeren willen maken. Ga je er lekker tegenaan – de motor loopt ook tegen de 6000 toeren nog mooi - dan kom je al gauw op 9 liter per 100 km, en dat is niet eens slecht te noemen. Al met al rijd ik zuiniger dan met de 1,4 Clio.

Het gekke is dat Citroen Nederland iets heel moois in huis heeft, maar daar totaal niets mee doet. Da’s namelijk die door BMW ontwikkelde 1,6 liter motor, met of zonder turbo. Die motoren zitten ook in de Mini en in diverse Peugeots en zijn volgepakt met high-tech snufjes. De waterpomp én de oliepomp bijvoorbeeld, draaien ‘on demand’ -dus zijn ontkoppeld- en doen precies wat nodig is, niets méér. Dan heb je inlaatkleppen die óók al ‘on demand’ geopend en gesloten worden. Hoe meer gas je geeft, hoe dieper de kleppen worden ingedrukt, terwijl ook de timing steeds wordt aangepast aan toerental en gaspedaalstand. In wezen heeft de motor geen gasklep nodig, maar er is om veiligheidredenen wel eentje aanwezig. Citroën stopt z’n folders vol met sfeerbeelden en ‘feelgood’ praat zonder enige informatiewaarde, maar wil z’n cliëntèle niet lastig vallen met technische details. Wat mij betreft zeer ten onrechte!

Al met al een fraaie auto, uitstekende rijeigenschappen, lekker compleet, comfortabel, redelijk zuinig ook. Deze voortreffelijke indruk wordt helaas enigszins teniet gedaan door ondoordachte eigenaardigheden in de bediening, een omslachtige computer en een matige navigatie. Maar volgens uw dealer is vast alles in de nieuwe versie aangepast!

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE Citroën C4

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (2)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.