Citroën C4 1.6 HDiF 16V 110pk Image (2008)

autoreview

Citroën C4
Citroën C4Citroën C4Citroën C4Citroën C4Citroën C4Citroën C4Citroën C4Citroën C4Citroën C4

Signalement

UitvoeringC4 1.6 HDiF 16V 110pk Image
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2008
Jaar van aanschaf2008
KM-stand bij aanschaf6 km
KM-stand laatst27.400 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

review citroen c4 1.6 HDI

  • 27.400 km

Sedert kort werk ik bij een nieuwe werkgever, welke me tijdens de proefperiode een inloopwagen ter beschikking stelde. In mijn geval was dit de Citroen C4. Deze wagen werd gebouwd, volgens het inschrijvingsbewijs, in Juli 2008.

Aangezien ik daarvoor met een 14 jaar oude toyota corolla reed was mijn eerste, algemene indruk goed. De motor is zeer gewillig, de remmen beten als een razende pitbull en de hernemingen waren zeer vlot.
Onmiddelijk viel me wel het overbekrachtigde stuurwiel op, welke gewoonweg minder feedback gaf dan mijn vorige wagen. Ook hangt de wagen nadrukkelijker door in de bochten.

Problemen op 3000 km:
----------------------

Na een nachtje stappen, kreeg ik (tegen legale snelheden) een klapband. De wagen begon te slingeren en ging 3 maal rond zijn as. Als bij wonder raakte ik de vangrails net niet en door het nachtelijke uur bracht ik ook geen medeweggebruikers in de problemen. Aangezien de bouten niet meer los te krijgen waren met het standaard aangeleverde moersleutelje van citroen diende ik de wegenhulp op te bellen.
Deze vriendelijke man zorgde voor het nodige en zowel ik als mijn vrienden (waarvan één plots een buil rijker was) thuis afgezet.

Amper 2 werkdagen later mocht ik mijn citroen weer ophalen en maakte ik bij consessiehouder ook de opmerking dat het ophangsysteem van de veiligheidsgordel aan de bestuurderszijde rammelde, net zoals iets in het dashboard.
Echter is hier niet naar gekeken geweest.

Problemen op 7500 km:
----------------------

De centrale vergrendeling weigert dienst en ik zit opgesloten in de wagen. Via de ramen moet ik uit de wagen klimmen, de wagen wordt ondertussen weggetakeld door een zeer onbeschofte citroen-werknemer.

Aangezien ik nog enkele andere problemen geconstateerd had, bel ik de consessiehouder opnieuw op om hem van volgende problemen op de hoogte te brengen:

- De airco kan enkel warme of koude lucht blazen, doch niets daar tussenin
- Het gerammel in het dashboard en aan de veiligheidsgordel
- Problemen met de automatische ruitenwissers tegen lagere snelheden (plots van trage wissnelheid naar de hoogste snelheid, uit, weer aan, ... en dit alles zonder dat de hemelsluizen meer of minder opengaan.

Na meer dan een werkweek mag ik de wagen gaan ophalen en moet ik een kwitantie van meer dan 1000 (!!!) € aftekenen.
Kennelijk heeft men om het geratel in het dashboard te vinden, het dashboard deels moeten afbreken, hetgeen de hoge kostprijs verklaard. Ook diende het centrame vergrendelingsmechanisme in één van de deuren vervangen te worden.

Na een korte rit kwam ik tot de constatie dat men in de garage kennelijk een paar vijzen en moeren vergeten aandraaien was, aangezien het gerammel in het dashboard nog erger was dan voorheen.
Terug naar de garage dus maar en het beste ervan hopen....

Een weekje later heeft men het dashboard terug degelijk in elkaar geschroefd en is het gerammel eindelijk verdwenen. Aan het gerammel aan de veiligheidsgordel is echter niets gebeurd.

problemen op 11000 km:
-----------------------

De naald van de toerenteller fladdert rond de 1800 toeren en de motor klimt amper nog in toeren.
Kennelijk heeft de luchtmassameter het door het koude weer begeven en dient deze vervangen te worden.

Algemeen:
----------

Na wat tegenslag/kinderziektes in het begin heeft de C4 ondertussen zijn eerste servicebeurt gehad (op 20.000 km).

De algemene indruk van deze wagen is 2 delig.
De motor is met zijn 110 pk zeer gewillig indien je hem boven de 1800 toeren weet te houden. Dit impliceert natuurlijk ook dat de schakellui rijden er niet echt inzit, aangezien de turbo-rush vrij abrupt optreed en je onderbewust telkens op zoek bent naar de turbokracht om de wagen op snelheid te houden.

De transmissie is, integenstelling tot de eerste kilometers, hakerig. De bediening is onprecies en de schakelwegen zijn voor mij iets te lang. Hierdoor heb je ook iets meer plaats nodig om de schakelbeweging uit te voeren.
De bediening van het koppelingspedaal gebeurt boterzacht, en is ook voldoende lang waardoor schakelen zonder stoten een makkelijk kunstje is.

Op de autosnelweg mist de wagen echter duidelijk een langere, zesde versnelling welke het verbruik naar beneden zou kunnen halen: mits de rechtervoet wat te doseren is een gemiddeld rijbereik van 1100 km of een verbruik van 1/18 mogelijk. Dit verbruik ligt echter veel hoger dan de opgegeven 1/25...
Prettig is ook dat er in de tank ongeveer 60 liter benzine of diesel past, waardoor je ook niet bij langere trips afhangt van het dichtbijzijnde tankstation.

Het dashboard ziet er op het eerste gezicht vrij leuk uit en alle bedieningsknoppen staan waar je denkt dat ze staan.
Echter merkte ik op dat het dashboard nogal raar reageert op een -in zeepsop- vochtig gemaakt doekje. Plots krijg je witte stippen op je dashboard en vervaagt de kleur van zwart naar donkerblauw. Indien het sop echter na een tijdje verdampt is, is alles terug bij het oude.
Ook vermeldenswaardig is het stuurwiel. Net zoals bij alle recente citroëns staat de "airbagmodule" stil. Op deze stilstaande naaf zitten ook alle bedieningsknoppen opgenomen. Aangezien mijn wagen met nogal wat opties is uitgerust, krijgt het stuurwiel dan ook een warig aanzicht door de overvloed aan knoppen: de bediening van de radio/cd speler; de bediening van de boordcomputer; het handsfree systeem; de snelheidsregelaar enz.
Ook impliceert dit systeem dat het stuurwiel iets groter uitvalt dan bij een "standaard"wagen. Hierdoor valt het stuur iets minder prettig in de hand.
Bovenop de naaf is een digitale toerenteller gemonteerd, welke rood kleurt als je tegen de begrenzer dreigt aan te knallen. Leuk, maar de digitale aflezing vraagt gewenning.

Op het dashboard staat centraal een scherm, waarop de huidige snelheid in het groot op geprojecteerd wordt. Voorts bundelt het ook andere informatie zoals de motortemperatuur, tripteller, tankindicatie, ....
Ook dit vraagt gewenning en tot op heden vind ik het allemaal net NIET handig. bijkomende informatie (zoals datum/tijd, functies van de boordcomputer, actueel verbruik en dergelijk) vind je namelijk enkel terug in het midden van de dashboard console, en dus niet recht voor je neus, waardoor je je blik veel langer van het verkeer moet afwenden.

De airco is, in mijn geval, van het automatische type, en mits je hem in de automatische stand plaatst ook goed berekend op de te koelen of te verwarmen oppervlakte. Tijdens de koudste dagen/nachten had de wagen het wel zeer moeilijk om het interieur op temperatuur te krijgen, hetgeen ook niet echt onlogisch is.

De wagen rijdt vrij comfortabel, maar opmerkelijk is toch dat de wagen zich keer op keer "verslikt" bij het nemen van verkeersheuvels. Onbewust rem je af tot een snelheid van 20 km/h.
Op sommige wegen lijkt de wagen me ook wat springerig of veert hij nog even na, alsof hij wil zeggen: "dat putje of die peknerf had je niet gezien of gevoeld hé".
Gelukkig is de wagen vrij goed geïsoleerd en wordt de (zowieso al vrij stille dieselmotor) goed de keel gesmoord. Op de autosnelweg treden er voornamelijk rolgeluiden op.

Echt enthousiast ben ik over de stoelen. De stoel (en het stuur) is zowat in alle richtingen aanpasbaar/instelbaar, waardoor je soms even moet zoeken achter een ideale rijpositie, maar eens je deze gevonden hebt, zit je écht wel goed. Ook bij langere ritten treden er geen rugpijnen op en bereik je vrij fris je eindbestemming. Netjes!

De kofferruimte is, voor een middenklasse wagen, vrij groot. Langs de zijkanten zijn er ook handige opbergvakjes opgenomen, waar je kleine spullen in kan opbrengen zodat deze geen eigen leven gaan leiden tijdens het rijden.

Aangezien ik echter redelijk wat werkmaterieel dien mee te sleuren, wordt de koffer snel iets te klein, maar aangezien de achterband makkelijk en snel volledig vlak kan gelegd worden, heb ik hier tot op heden nog geen echt punt van gemaakt. Handig is vooral dat je de achterbank kan neerleggen zonder eerst de hoofdsteunen te verwijderen. De vullig van de achterzetels naar voorklappen en de -in twee delen - neerklapbare achterbank naar beneden leggen volstaat.

Minpuntjes aan deze wagen zijn:
--------------------------------

- Luidruchtige bediening van de centrale vergrendeling en elektrisch inklapbare buitenspiegels
- Afwerkingshiaten
- Stilstaande airbagmodule met een overload aan bedieningsknoppen en een te groot stuurwiel
- bediening transmissie
- Piepend interieur
- Ondersturend en te vaag stuurgevoel
- Betrouwbaarheids- & elektronica problemen (lichtsensor & automatische ruitenwissers die niet beslissen kunnen, rest zie tekst)
- Recycling vanuit de PSA-groep (zelfde radio/airco zoals een peugeot of C3/C5/...)

Pluspunten:
------------

- Bediening koppelingspedaal, rempedaal en gaspedaal (perfect te doseren)
- automatische airco (in automatische stand)
- gekoeld handschoenenvakje
- fantastische zetels & zitpositie
- welwillende motor
- de manier waarop de achterbank neergelegd kan worden.
- Love it or hate it, maar het uiterlijk van de C4 maakt wel iets bij je teweeg

5,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee

PRIVATE LEASE Citroën C4

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (3)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.