Citroën C4 1.6 HDi 16V 110pk Ligne Prestige (2005)
autoreview
Signalement
Uitvoering | C4 1.6 HDi 16V 110pk Ligne Prestige |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2005 |
Jaar van aanschaf | 2005 |
KM-stand bij aanschaf | 20 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Na uitgebreide testritten vorig jaar op zoek naar een nieuwe leasemachine voor m’n vriendin vielen er vele auto’s af, danwel vanwege de slechtere uitrusting/rij-eigenschappen danwel vanwege de (lease)prijs. De C4 was in eerste instantie een beetje een concessie tussen uitrusting en betaalbaarheid, geholpen door een kennis bij de dealer.
In eerste instantie viel buiten het interieur en het exterieur een aantal dingen op, zoals de rapheid van de auto (rijd eenvoudig mee in het verkeer) en de vreemde stuurinrichting. Het heeft mij vrij veel tijd gekost te wennen aan het gevoel in het stuur, door de aparte bouw van de techniek (het center van de stuur beweegt niet mee met het stuurwiel) is de inrichting gevoelsmatig indirect (ik was een Audi gewend, waar de stuurinrichting juist erg direct is).
Na een paar weken (m’n vriendin rijd er dagelijks in, ik alleen prive) gewend te zijn begon ik de auto steeds meer te waarderen. Naast de leuke gadgets (digitale schermpjes, diverse nuttige functies, zoals een snelheidsbegrenzer -> die uitgaat als je je gaspedaal helemaal intrapt (dan voel je dat er een knopje onder zit!) rijd de auto eigenlijk subliem, de wegligging is strak maar comfortabel (je kan pijnloos elke drempel zonder te remmen nemen eigenlijk) en de auto reageert erg adequaat op rem- en stuurverzoeken. De motor is erg stil voor een diesel, die zich momenteel ook bewijst in nieuwe Volvo S40, maar het heeft wel even geduurd voor we het gebruik onder de 1:20 kregen. Het koude weer icm airco/files gaf een verbruik van 1:19, ondertussen rijden we 1:21~22!
Een wintersport in de beruchte week waarin het in het zuiden van Duitsland sneeuwde heeft ons de auto doen koesteren. Een rit van 20 uur door een sneeuwstorm en pakken sneeuw op de weg en de auto gesteund door allerlei snufjes zoals ESP is geen keer van z’n pad gegaan en gaf direct aan wanneer een grens bereikt was. Uiteraard zullen veel moderne auto’s veilig en betrouwbaar zijn in dit soort omstandigheden, maar het verbaasde mij met welk gemak en wegligging we onze weg konden vervolgen (60~70km/h), terwijl de meesten met sneeuwkettingen in de weer waren of langs de kant stonden te slapen! De volgende keer overwegen we wel winterbanden.
We werden na het krijgen van de auto (tjah, leaseauto’s ’krijg je’) geconfronteerd met pessimisme uit de omgeving, de auto zou gaan rammelen, onbetrouwbaar zijn en slecht (gaan) rijden. Na bijna 42.000 km in een jaar tijd rammelt er niets, heeft de auto geen problemen gehad en rijdt het ding nog als nieuw. Wij zijn dus bijzonder gecharmeerd van deze auto, zowel het design als de techniek!
PROBLEMEN
Terugroep acties:
1) stroomkabels omleggen in motorruim
2) softwareupdate voor de airbags
Storingen:
1) de cruisecontrol/begrenzer combinatie heeft een enkele keer een storing gegeven, deze functie even uitzetten en aan zetten laat het weer werken. Hier hebben we nog geen werk van gemaakt, maar het viel ons op.
Hij moet voor de 40.000 km beurt, we zijn benieuwd!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.