Citroën C4 1.6 16V Image (2008)

autoreview

Citroën C4 1.6 16V Image (2008)

Signalement

UitvoeringC4 1.6 16V Image
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2008
Jaar van aanschaf2008
KM-stand laatst161.000 km
Lezerswaardering: 83%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

  • 151.000 km

Op 1 juli 2008 was het zo ver. Ik mocht mijn kersverse Citroën C4 1.6 16v Image op LPG in de kleur Gris Iceland ophalen bij Citroën Van Den Berg te ’s-Hertogenbosch. Mijn eerste nieuwe (lease) auto en een meer dan waardige opvolger voor de Daewoo Espero 1.8CD, wat mijn eerste auto was.

De aflevering verliep voorspoedig op een klein puntje na. Ik had de Daewoo Espero ingeruild tegen een trekhaak (veel meer krijg je niet voor een ’95er Espero op LPG met dik 263.000km op de teller) en die zat er nog niet onder. Niet zo’n probleem, de eerste 1000km mag er toch geen aanhanger achter. De trekhaak wordt gemonteerd tijdens de garantie check (31-07), vandaag dus. Dit weekend meteen uitproberen met een verhuizing.

Wat me, in positieve zin opvalt is het comfort van de auto. Niet zo zacht als je van Citroën misschien gewend bent maar zeker erg comfortabel te noemen. Ook het vermogen valt me erg mee. Vooral in de onderste versnellingen zit er pit genoeg in. In 5 is het geen race monster maar je kan goed meekomen. Wat me wel opvalt is dat hij vrij veel toeren draait op de snelweg. Ik ben natuurlijk de 1.8 van de Daewoo gewend die zijn max. koppel al bij 2800rpm had, dus dan is het wel even wennen. Het geluid blijft gelukkig wel aardig op de achtergrond.

De versnellingsbak heeft wel snel de neiging te kraken. Om achteruit in te schakelen moet je echt absoluut stil staan en niet nog een ietsie rollen, want dan kraken de tandwielen flink.

Het interieur zit degelijk in elkaar. Even wennen zijn de gecentraliseerde tellers en de losse toerenteller boven het stuur. Het stuur overigens is ook best wennen. Sturen d.m.v. het hart van het stuurwiel is er niet meer bij!

Klein nadeel is de hoeveelheid knoppen op het stuur. Het is even wennen om alle functies uit elkaar te houden. Het is me in het begin meer dan eens gebeurd dat ik de radio zachter zette terwijl ik toch echt de snelheid van de cruise control wilde aanpassen.

Erg prettig is wel de ingebouwde Bluetooth carkit. Het telefoonboek wordt automatisch gesynchroniseerd met de carkit en het volume is simpel aan te passen. Ook krijg ik nooit meer de vraag of ik harder kan praten, zelfs niet op de snelweg. Dit gebeurde met mijn oude oortje regelmatig.

Al met al een prettige auto waar ik zeker wel de beoogde 40.000km per jaar in zal kunnen vertoeven.

Update 12-08-2008:
Afgelopen weekend voor het eerst met een aanhanger gereden. Een week later dan gepland omdat men bij het monteren van de trekhaak stekkerdoos de massadraad tussen stekkerdoos en auto vergeten waren. Gevolg: geen licht op de aanhanger. Terug gegaan en een weekend later de herkansing.

Het valt me absoluut mee hoe de 1.6 de met +/- 70 m2 laminaat beladen aanhanger trok. Ik schat het gewicht van het laminaat op zo'n 500kg, het gewicht van de aanhanger was zo'n 450 kg. In totaal dus 950kg. Niet overdreven veel maar voldoende om het te voelen. De 1.6 met zijn 110pk en 147nm trok hem heel behoorlijk, beter dan ik verwacht had! Zoals normaal ben een benzine motor moet je wel door trekken in toeren om niet te laag terug te vallen. Doortrekken tot +/- 4500rpm was voldoende in dit geval. Kortom, ik ben nog steeds dik tevreden!

Update 28-01-2009
Ondertussen nadert de 26.000km hard, tijd voor een update!
Vooropgesteld, de auto bevalt nog steeds erg goed en ik rijd er nog graag mijn kilometers in. Een klein minpunt is er ondertussen wel ontstaan. Zoals met de meeste GSM's wel eens doen heeft ook de mijne de geest gegeven. Er is dus een nieuwe gekomen, een HTC Touch Diamond met Windows Mobile 6.1. Sindsdien is het gedonder met de bluetooth carkit. Deze kan niet overweg met o.a. dit toestel (en voor zover ik weet vrijwel alle WM 6.1 toestellen) met als gevolg dat ik de tegenpartij niet hoor omdat de carkit om mute springt. Erg jammer, want dat betekent dat ik privé niets aan de carkit heb. Zakelijk heb ik gelukkig nog een ouderwetse Nokia zonder fratsen, die doet het uitstekend.

Daarnaast moest ik voor het vervangen van een achterlampje naar de dealer. Er staat keurig beschreven in de handleiding hoe het vervangen kan worden, maar het geheel zit vervolgens met Torx schroeven vast. En wel met een formaat waar ik geen schroevendraaier voor heb.

Niettemin nog steeds erg tevreden over deze auto!

Update 03-08-2009
Nog steeds geen problemen met deze auto. Een aantal weken terug is de 60.000km grens doorbroken en ondertussen staat de digitale teller alweer op dik 64.000km.

Enige probleem wat de laatste tijd weer af en toe de kop op stak is het probleem van het inhouden. Na veel file bijvoorbeeld lijkt het wel alsof de motor gesmoord wordt tijdens optrekken. Een paar keer flink door trekken en het is ook weer weg.

Afgelopen vrijdag de tweede beurt gehad. Het bovenstaande probleem aangegeven, maar ze hebben niets vreemds kunnen vinden. Wel ernstig vervuilde bougies, wat mogelijk een oorzaak kan zijn. Daarnaast waren de achterremmen wat vervuild, maar dat is in mijn ogen een nadeel van schijfremmen achter. Omdat je deze een (stuk) minder belast dan de voorremmen wil vuil en roest zich hier nog wel eens manifesteren.

Het comfort blijft heerlijk. Last van rammeltjes, piepjes en aanverwanten heb ik niet. Het enige wat enigzins afbreuk doet aan het comfort is het feit dat de motor nogal veel toeren draait op de snelweg. Maar gelukkig wordt het motorgeluid aardig onderdrukt, waardoor het op normale snelheden niet hinderlijk aanwezig is.

Al met al nog steeds een erg fijne auto om in te rijden.

Update 08-12-2009
Tja, wat heb ik eigenlijk te melden. Niet heel veel. De 90.000km is ondertussen gepasseerd en al het voorgaande blijft eigenlijk van toepassing. Het is en blijft een erg comfortabele auto waar ik graag in rijd. Volgende week gaan we eens kijken hoe hij zich in de sneeuw gedraagt, maar ik verwacht daar geen problemen mee.

Update 07-05-2010
En we zijn weer 30.000km verder en nog steeds zonder noemenswaardige problemen. Ook tijdens de wintersport in temperatuur van -20 heeft de C4 geen krimp gegeven. Wel is de laatste tijd het probleem van inhoudende motor wat vaker terug gekomen, maar hier is de oplossing waarschijnlijk voor gevonden (zie Problemen).

Ondertussen komt het afscheid tussen mij en de C4 steeds dichterbij, met nog 40.000km te gaan. Zoals het er nu uitziet gaan we nog voor het einde van het jaar uit elkaar.

Update 22-06-2010:
Het afscheid is alweer 10.000km dichterbij gekomen. De problemen met de MAP sensor blijven van tijd tot tijd de kop op steken (zie Problemen). Qua rijden blijft het nog steeds een prettige auto.

Update 15-10-2010:
De laatste 9000km. Begin december willen de heren (en dames) van de leasemaatschappij terughebben. De opvolger? De Renault Mégane Estate

Wat ervaringen betreft blijf ik bij mijn eerdere verhaal: het is gewoon een fijne auto. Ook zwaar beladen de bergen in gaat zonder morren en is (redelijk) goed te doen. Belangrijk is wel om hem in de bergen bij zware belading (kofferbak + achterbank vol kampeerspullen) op toeren te houden, maar dat geldt voor iedere benzineauto. Wel blijkt tijdens een kampeervakantie dat de laadruimte van de C4 niet overhoudt.

De bluetooth carkit blijft me wel verbazen. Sinds kort ben ik voorzien van een Android smartphone. Deze werkt bij vlagen geweldig met de carkit en bij vlagen vertoond hij dezelfde problemen als met mijn vorige telefoon (Windows Mobile). De carkit springt dan op een onverklaarbare en onveranderbare mute.

PROBLEMEN

  • 151.000 km

De vlotter in de LPG tank piept iets als de vloeibare brandstof in de tankt klotst. Dit is echter alleen te horen als de motor en radio uit staan en de bank plat ligt. Bij normaal gebruik geen problemen dus.

Even wennen is dat de benzinemeter terug loopt als je op LPG rijdt, terwijl LPG een eigen meter heeft. Het hoe en waarom is me compleet duidelijk: de ECU meet tijdens het rijden niet zozeer het niveau van de tank, maar kijkt hoeveel hij inspuit. Uit ervaring met motor management weet ik dat dit tegenwoordig erg nauwkeurig kan. Op basis van de ingespoten hoeveelheid past hij de motor aan. Wat de ECU alleen niet weet is dat hij geen benzine maar LPG in spuit. Dit probleem is bekend bij zowel Citroën als Eurogas maar er is geen oplossing voor beschikbaar.

Een keer heb ik een storing snelheidscontrole gehad. Dit zou te maken hebben met de Cruise Control. Auto uitzetten en weer starten loste het euvel op en het is sindsdien ook niet meer terug gekomen.

Erger was het volgende. Bij 3100km/25 dagen oud kwam ik de A6 af, na een ritje ’s-Hertogenbosch - Lelystad. Ik sta voor het stoplicht en wil wegtrekken. Tot mijn grote verbazing zie ik het oude Fiatje Panda naast mij sneller wegrijden als ik. Was de Panda zo snel? Nee, ik had flink wat vermogensverlies. De C4 hield ook in bij 3000rpm en schokte wat over het hele bereik. Optrekken van 0 naar 80km/u duurde zeker 2km. Probleem deed zich zowel op LPG als op benzine voor.

De volgende dag bij de lokale dealer naar binnengereden, alwaar hij aan de computer is gehangen. Hier kwam niets uit. De monteur heeft het toen zelf uitgeprobeerd en beaamde wat ik voelde en vond dit inderdaad geen normaal gedrag. Omdat het zaterdag (26-07) was kon hij geen contact opnemen met Citroën Nederland, dus hij kon niet veel meer voor me doen dat dit. Aangezien ik donderdag 31-07 op toch een afspraak had voor de garantie check en de monteur me verzekerde dat het weinig kwaad kon om nog een paar dagen door te rijden, besloten we te wachten tot dan.

’s Avonds een ritje Lelystad - Delft en eenmaal in Delft aangekomen is het probleem over. Niemand weet wat het is geweest en het is sindsdien ook niet meer terug gekomen. Het volledige vermogen is weer terug.

Een dag later hebben ze tegen m’n achterbumper aangezeten met een lakbeschadiging tot gevolg. Een briefje achterlaten is kennelijk niet meer van deze tijd... Maar hier kan Citroën natuurlijk niets aan doen ;)

Update:
Zoals bij ervaringen al beschreven kan de af fabriek bluetooth carkit mogelijk niet overweg met nieuwe(re) toestellen, met name geavanceerde toestellen met Windows Mobile 6.1. Citroën heeft geen updates, Parrot (fabrikant carkit) wijst naar Microsoft, Microsoft wijst naar Parrot en ik hoor de tegenpartij niet ;-)

Update 03-08-2009 64.000:
Geen problemen tot dusver. Vervuilde schijven achter wil ik geen probleem noemen ;-)

Update 08-12-2009 90.500km:
Bij 88.500km wederom een beurt gehad en hier is wederom niets vreemd uit naar voren gekomen. Helaas wel een lekke band (2 dagen na de jaarlijkse winterbandenwissel...) gehad, maar dat kan natuurlijk met iedere auto gebeuren.

Update 07-05-2010 120.000km:
Waarschijnlijk is het probleem van het inhouden (eindelijk...) gevonden. Iedere beurt heb ik het aangegeven en ik ben er ook een aantal keer tussentijds voor naar de garage gegaan. Uiteraard reed de auto op die momenten altijd perfect...

Echter, na de laatste beurt, waarbij ook de schijven en blokken voor een de distributieriem is vervangen, liep de auto erg beroerd stationair. Ik ben dan ook meteen teruggegaan naar de garage. Na wat onderzoek bleek de MAP sensor sterk vervuild te zijn, waardoor de ECU verkeerde gegevens over de luchtdruk in het inlaatspruitstuk kreeg en als gevolg daarvan dus de verkeerde hoeveelheid brandstof inspoot. Dit is mogelijk ook de oorzaak van het inhouden.

Waarom het dan niet altijd optreedt is me nog een klein raadsel. Ik wacht het in ieder geval af!

Update 22-06-2010 130.000km:
Ik heb het nu dus zo'n 10.000km afgewacht en kan nu toch wel zeggen dat de MAP sensor nog steeds van tijd tot tijd dwars ligt. Dit uit zich dan gewoonlijk in een wat rottige stationaire loop en een inhoudende motor.

Het treedt echter slechts zo af en toe op, om er daarna een hele tijd geen last meer van te hebben. Daar komt bij dat het eigenlijk alleen maar opvalt tijdens sterk accelereren; eenmaal op snelheid heb ik er totaal geen last van. De druk om het te laten repareren valt daarbij wat weg. Het komt wel weer bij de volgende beurt...

Update 15-10-2010 151000km:
Geen echte problemen te noemen. Na m'n vakantie, waarin ik met een zwaar beladen C4 door de Alpen en Pyreneeën ben gecrosst, is het probleem met inhouden eigenlijk niet meer teruggekomen. Mijn vermoeden dat het een sensor is die op een of andere manier bij lage deellast vervuild raakt lijkt dus te kloppen, maar met nog slechts 9000km voor de boeg heb ik geen zin meer om daar nog veel tijd aan vuil te maken.

De zomerbanden zijn wel flink versleten en aan vervanging toe. Deze zijn dus, afgewisseld met de winterbanden, 151000km meegegaan. Volgende week de winterbanden er maar eens onder laten leggen.

And now, the end is near...

  • 161.000 km

Zo begon Frank Sinatra zijn wel bekende My Way. En dat zinnetje is ook van toepassing op mijn 'relatie' met de Citroën C4 want aanstaande vrijdag moet de auto ingeleverd worden. De opvolger? Een Renault Mégane III Estate 1.5 dCi, al staat deze helaas nog niet voor me klaar. Tot die tijd wordt het een Citroën C5 1.8

Een korte samenvatting van de afgelopen 160.000km/2,5 jaar met de C4. Het is een fijne, comfortabele auto om in te rijden. Daarnaast is hij ook nog erg betrouwbaar gebleken: hij heeft me geen enkele keer laten staan en hij is nooit in storing gevallen. Wel heeft deze C4 van tijd tot tijd last van inhouden, vooral als er veel in (lage) deellast is gereden. Dit wordt zeer waarschijnlijk veroorzaakt door vervuiling van een sensor. Zie ook het onderdeel Problemen.

De oude 1.6 16v is met zijn 110pk niet de allersterkste motor maar toch heb ik nooit het gevoel gehad vermogen tekort te komen. Ook beladen doet de 1.6 16v zijn werk goed. Het verbruik komt met mijn, doorgaans pittige rijstijl op zo'n 1 op 10 op LPG. Ik heb helaas niet voldoende op benzine gereden om hier iets zinnigs over te kunnen vertellen.

Qua uitrusting is de C4 Image best rijk uitgerust. Het enige wat ik extra had was de Bluetooth carkit en die werkt goed, mits je telefoon ondersteunt wordt. Helaas is dit bij nieuwe(re) telefoons niet altijd het geval (zie Problemen).

Kortom, het waren 160.000 fijne kilometers!

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE Citroën C4

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (8)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.