Citroën C3 PureTech 110 Shine (2018)

autoreview

Citroën C3 PureTech 110 Shine (2018)

Signalement

UitvoeringC3 PureTech 110 Shine
Versnellingen6, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2018
Jaar van aanschaf2018
KM-stand laatst64.284 km
Lezerswaardering: 64%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

De 1e 10,000 kilometer

  • 9.800 km

Een beetje sceptisch de noodzakelijke automaat aangeschaft. Maar eerlijk is eerlijk, het blijft wel verrekte handig rijden. Overstappen in een andere auto word wel ineens lastig, dan is ineens de koppeling weer terug en je hebt hem nodig ook. De meeste kilometers tot nu toe waren vakantie kilometers door Frankrijk; Oostenrijk; Italie en Duitsland. Wij rijden zoveel mogelijk binnen door en vaak dwars door de bergen over kleine slingerende weggetjes. Dat is eigenlijk niet bijzonder gunstig voor het verbruik, maar met een gemiddelde van dik 1 op 16, is het verbruik gunstiger dan van te voren ingeschat. In vergelijking met de Captur (diesel) die we eerst hadden (zonder automaat) is deze auto vergelijkbaar vlot, waarbij de automaat een positief effect heeft naar mijn mening. Hij rijdt een stuk comfortabeler ondanks dat ook deze auto 17 Inch velgen heeft met zelfs nog lagere banden (zat ik in ieder geval niet op te wachten). Verkeersheuvels worden (vooral achterin) een stuk minder doorgegeven dan in de Captur. Circus genoeg aan toeters en bellen, waarbij de Tom Tom negatief opvalt. Weer denk je een compleet system te hebben, maar voor verkeers camera informatie mag je meteen een bedrag neertellen waarvoor je een losse GPS kunt kopen met levenslange updates. Over updates gesproken, die waren er bijna direct, daar krijg je ook mail over van Citroen. Maar zodra ze doorhebben dat het om een (overigens standaard ingebouwd) Tom Tom systeem is haken ze af. Nee meneer die kunt u niet zelf updaten dat moet de dealer doen. (en dat kost weer geld..) Deze info blijkt overigens totale onzin, want je kunt hem wel degelijk zelf updaten, alleen vertellen ze je niet dat het om "ingepakte" data gaat en al helemaal niet hoe je dat kunt uitpakken.. Momenteel is dat op het internet terug te vinden en stelt eigenlijk weinig voor. Het enige dat ik mis is de dode hoek verklikker die zit er nu net weer niet op... en hoe de camera in de spiegel opnames kan maken? Daar haal ik nog wel de een of andere heldere geest bij, want ik kom er niet uit. De auto zelf rijdt fantastisch. Waar Citroen zich voor zou moeten schamen is de 2e sleutel die ze mee durven te leveren. Sleutel 1 geen keycard, maar de deuren kun je wel open klikken. Sleutel 2 een stukje staal en plastic uit de "prehistorie". Een sleuteltype zoals dat waarschijnlijk rond 1995 nog wel gangbaar was, je moet het lef maar hebben als fabrikant.

Auto 1 jaar in gebruik

  • 17.500 km

De auto nu een een vol jaar in gebruik en hij bevalt prima. Het verbruik is nog steeds gemiddeld dik 1 op 16 dus geen klagen en de automaat schakelt prima, nog nooit de behoefte gehad de "handmatige" optie te gebruiken. Het enige wat (goed) tegevenviel was de rekening voor de eerste service beurt. (1 jaar of 25.000 km) Voor 280 Euro stonden we weer buiten...

Citroen schittert in onduidelijkheid wat je mag verwachten bij deze beurt, zowel op de rekening als op het internet blijft dat toch min of meer een raadsel.

3,5 liter Quartz INEO first olie (5 liter te koop voor rond de 35 Euro) 50 Euro??. Oliefilter 3 tot 6 Euro --> 10 Euro ?? 0,5 liter ruitenvloeistof en 0,3 liter koelvloeistof 10 Euro ?? en een koolstof interieurfiler wel gespecificeerd 51 Euro. Dat maakt samen 121 Euro dan blijft er 159 Euro over voor de arbeid.. (wel gewassen, maar dat doe ik voor die prijs liever zelf).

Voor de volgende beurt ga ik dus onder geen voorwaarde meer naar de dealer.

Mail met wat vond u van

  • 17.500 km

Na de service beurt mail ontvangen, vertel ons uw ervaringen. Nu dat heb ik gedaan en met dezelfde details als hierboven staan. Dan verwacht je een reactie terug, nada, niks, zoek het maar uit uw mening interesseert ons niet echt is blijkbaar de boodschap. Zal er rekening mee houden.

2 jaar in gebruik

  • 31.500 km

Ineens Citroen Nederland aan de lijn, wij willen even een servicebeurt met u afspreken... Ik ga zeker een servicebeurt afspreken, maar niet met jullie! Hoezo meneer, lees dat maar na in mijn commentaar dat ik op jullie verzoek een jaar geleden gestuurd heb en waar niemand op gereageerd heeft. En nu ben ik weer goed genoeg om de portemonee te spekken, echt niet goedendag. Op internet een garage laten zoeken die snel een beurt kon uitvoeren, binnen 1 dag reactie en een keurige beurt uitgevoerd waarbij ze gratis de voorbanden wisselden met de achterbanden voor gelijkmatige slijtage en 160 Euro goedkoper dan bij de dealer.

Band(en kapot gereden

  • 45.000 km

Of het nu de groffe gravelpaden in Croatie zijn geweest of de idioot in een Mercedes die ons met een telefoon in de hand een rotonde opvliegend dwong de zijkant in te duiken weet ik niet, maar er was spanningsverlies. Oppompen hielp een half uur, dus dan weet je genoeg. Aan de kant net voor we de bergen weer in zouden gaan richting Frankrijk het reserewiel er op gezet. Thuisbrengertje noemen ze dat. Vreemd wat behalve dat hij iets smaller was en een inch minder doornee (met dezelfde omvang) was het eigenlijk een gewone band en het type was on-line ook gewoon terug te vinden. Toch vertrouw je het niet en dus in Frankrijk bij de Feuvert op zoek gegaan naar vervangende Michelins All weather. Waren we toch al van plan maar even na de vakantie. Helaas hadden ze er maar 2 maar we konden wel even tussendoor (normaal op afspraak) Bleken bij thuiskomst met montage toch 35 Euro per band goedkoper dan ik hier ergens kon vinden. Het is maar een weet. Voor a.s vrijdag een afspraak om de 2 achterste ook te vervangen, had nog wel even gekunnen, maar gokken met banden is niet echt handig. Ruim 45.000 met een set sloffen (en er hadden er nog wel veilig 5.000 bij gekunnen) niet slecht. Nu in ieder geval geen gehannes met wisselen vanwege Duitse of Oostenrijkse regels meer.

Kort na laatste beurt ingeruild

  • 64.284 km

Begin April nog een beurt laten uitvoeren, het mogelijke gedonder met de distributieriem dwong me daar wel toe. Niets aan de hand (voor nu) maar wat is de melding over 10.000km? Ondertussen misbruikt Stellantis Corona (minder kilometers beurt ook vanwege besmettingsgevaar even uitstellen) en beweert dat klanten die 2 maanden te laat zijn en 500km meer gereden hebben de schade zelf veroorzaken. Het vertrouwen in het merk Citroen en daarmee Peugeot en Opel met betrekking tot deze motor is daarmee volledig verdwenen, je rijdt gewoon niet fijn meer rond, Knoop doorgehakt inruilen en nooit meer iets van Stellantis. Begreep bij sommige autohandelaren dat dat veelvuldig de reden van inruil was (verkapt of niet verkapt) Gaat op deze manier nog een hele dure houding worden voor de heren, gegroet.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee

PRIVATE LEASE Citroën C3

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (11)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.