Citroën C3 Pluriel 1.4 (2004)

autoreview

Citroën C3 Pluriel 1.4 (2004)

Signalement

UitvoeringC3 Pluriel 1.4
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2004
Jaar van aanschaf2015
KM-stand bij aanschaf81.100 km
KM-stand laatst114.153 km
Lezerswaardering: 79%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Er zijn meer zon-dagen met een cabrio!

  • 102.100 km

Onze Plu is intussen 14 jaar oud en heeft zich bewezen als betrouwbaar. Bij 95.000 een nieuwe koppeling is zelfs te rangschikken onder regulier onderhoud.

Binnengekomen als auto die ervoor moest zorgen dat je er vrolijk van wordt, voldoet-ie prima! Dakje kan zó opengeschoven worden, en ik weet dat Jeremy Claxon er anders over dacht, maar met 10 minuten is het dak eraf. Afdekzeiltje voor het overnachten, en zo - zonder eigen garage of carport maar wel in een rustige buurt- staat de Pluriel toch een aantal weken per jaar te wachten. En dan is het starten, rijden, klaar.
Het kraakt, zonder dakbogen wiebelt het een beetje, het dak begint een klein beetje te lekken op de vouwen waar het PVC is gescheurd, maar de grijns wordt er niet minder om. Roest is ver te zoeken, dus dat dak gaat misschien wel goed aangepakt worden. Er is een specialist in Lille die voor weinig voor de deur komt, om dan voor veel het dak te vervangen of voor minder te repareren. Want daar kán wel iets mee misgaan.
Het grootste en meeste onderscheidende pluspunt is ook de achilleshiel van deze auto.
Verder weegt de Plu veel, zonder bogen moet het geen zakmes worden: dik 1.100 kilo is voor een B-segmenter best veel en dat merk je in het verbruik: 1:9 - 1:11 is wel gemiddeld.
Er zijn mensen die denken dat dit geen klassieker wordt, ik denk van wel.
Er zijn er in verhouding weinig van gebouwd, afgezien van dak en plaatwerk is alle techniek goedkoop en ruim voorhanden (broertjes C3, C2, C3 Picasso, Xsara Picasso (spiegels), 207 etc zorgen daar wel voor) dus goedkoop te onderhouden. Daarmee een uitstekende leuke en originele tweede auto. En geen kappersbakkie, want de vergelijking met de 500 Cabrio of een Mini Cabrio gaat niet op.
Bouwpakket? Ja! En is dat erg? Ik vind van niet.
Moderne Eend? Een beetje. Maar zo onveilig als de Eend moet je durven.
Citroën? Zeker!

Ruim 100.000km na 14 jaar, onderstel en carosserie nog steeds prima en hard. Dat dak wordt aangepakt en dan blijft onze Plu, sinds kort met gele koplampen, nog lang bij ons.

Klein malheur

  • 103.000 km

Kabel van de raambediening gebroken. Raam gaat nog wel open maar niet meer zonder hulp dicht.
Setje besteld op eBay, over een weekje monteren.

Malheur verholpen

  • 103.100 km

Het setje kabels voor linksvoor ontvangen en in de auto gepuzzeld. Het zit allemaal behoorlijk strak en op spanning gemonteerd wat je niet weet als je eerste confrontatie met een gebroken kabel is.
Glas gewassen en ook erin en na 3 uurtjes knutselen werkt alles als vanouds.
Kosten: €15,- en een paar schrammen van prutten in de deur.

Over het dak wordt verder nagedacht. Best een klus, dus planning vereist!

Droog? Droog!

  • 104.000 km

Truc gevonden voor het dak.
Het heet SeamGrip en is bedoeld voor het repareren van je grondzeil. Maar da`s ook van PVC, dus pakt het spulletje op het dak en sluit het het af. Droog!
Na een aantal keren het dak open gedaan te hebben moet het vernieuwd worden, maar voor een tientje een werkend dak fixen is wijsheid: kosten minimaal en niet prutten aan een werkend dak.
Daarmee mocht ook het nieuwe interieur erin en nieuwe matten. Want die krijgen nu geen watervlekken.
Een grote stap vooruit, van toch wat vermoeid naar fris en schoon.

Nieuw dak

  • 109.000 km

Enige tijd geleden een gebruikt dak op de kop getikt en me zwaar ingelezen over het vervangen. Wordt door sommigen op bvb YouTube als eigenlijk héél eenvoudig voorgesteld, toch niet gedaan. Als t misgaat toch wat onhandig als je wél een halve auto en geen garage hebt.
Maar openen en sluiten begon toch meer en meer met gekraak te gaan. En met een cabrio wil je geen twijfel of je dak wel weer dicht gaat.
Afgelopen weekend meegedaan aan de technische dag van het C3 Pluriel register (zie Facebook) en onder begeleiding het dak vervangen. Goed dat ik t niet alleen ben gaan doen,
ingewikkelder dan gedacht, sommige stukjes zijn echt een two mans job en er zijn onderdelen die er op 4 manieren in kunnen waar er toch echt drie fout zijn.
Maar alles met resultaat: een soepel schuivend waterdicht dak waar we weer jaren mee vooruit moeten kunnen!
Totale kosten: ca. €500 aan onderdelen en 6 uur werk .

Einde oefening,,.

  • 114.153 km

Tsja, langzaam ging het toch bergafwaarts met ons Pluutje.
Het dak ging scheeftrekken en wilde niet meer in het spoor, ook na drie dagen sleutelen en nieuwe kabels niet. Mogelijk iets in het rechterspoor, érgens, en dat is wijds en uitgebreid. Althans: té voor mij.
Daarnaast een rare rammel RA, mogelijk iets met de achteras (vering en schokdempers oke).
Een cabrio waarvan het dak het niet doet, zeker nu met het mooie weer, is toch wat gehandicapt.
Dus gezocht naar iets anders, een Berlingo of een Kangoo Be Bop (die bleek erger dan de Multipla), of een 307 CC of Astra CC.

uiteindelijk:
Le Pluriel est mort, vive le Pluriel!
Een andere gevonden met een paar aandachtspuntjes, ook al van 2007 intussen, maar met nog geen 69.000 echte km, en er moet iets te knutselen overblijven!

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Citroën C3

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (2)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.