Citroën C3 1.6 e-HDi 92pk 93g Dynamique (2011)
autoreview
Signalement
Uitvoering | C3 1.6 e-HDi 92pk 93g Dynamique |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2011 |
Jaar van aanschaf | 2011 |
KM-stand bij aanschaf | 5 km |
KM-stand laatst | 5.600 km |
Uitzicht geweldig
- 2.716 km
Citroen C3 1.6 e-HDi 92pk 93g Dynamique.
Nadat ik sinds oktober opzoek ben naar een wat kleinere auto (had tot nu toe een Fiat Multipla waarin mijn hele gezin in paste, 6 pers) en bij verschillende automerken gekeken had, viel mijn oog op de C3.
De ANWB gaf aan dat dit type een van de zuinigste diesels heeft met een aantrekkelijke aanschafprijs en geen wegenbelasting.
Omdat ik gewend was aan een auto waarin je wat hoger en rechtop zit nam ik met wat scepsis plaats achter het stuur van de C3.
Mijn vrees dat dit ook een van zulke auto’s was waarin je min of meer moet liggen bleek niet gegrond te zijn.
De voorste stoelen zijn makkelijk op hoogte te pompen en dat geeft een prettige zit.
Vooral door de grote voorruit krijg al snel het gevoel voor in een touringcar te zitten met een geweldig uitzicht.
De passagiersstoel geeft dit zelfde gevoel en door de extra beenruimte zit je riant.
Goed bedienbare spiegels geven een uitstekend overzicht over wat er achter deze compacte auto zich afspeelt.
Alle hendels en knoppen zijn aan het stuur goed bereikbaar en overzichtelijk geplaatst.
Het klokwerk had volgens mij iets beter gekund.
Een toerenteller heb je niet nodig omdat deze auto duidelijk aangeeft wanneer je moet doorschakelen.
Daarentegen zou de snelheidsmeter doordachter kunnen zijn door duidelijke markeringen bij 50 km, 80 km en 120 km/h aan te brengen, iets wat in Nederland belangrijk is en zeker voor de portemonnee van de bestuurder.
Dit alles natuurlijk alleen wanneer je geen gebruik maakt van standaard aanwezige snelheidsbegrenzer met cruise control.
Voor een diesel is de wagen erg stil, vooral op de snelweg bij hogere snelheden.
De versnellingsbak schakelt soepel.
Wanneer je uitrolt in de neutrale stand richting een stoplicht, slaat de motor af en kom je geluidloos bij de stopstreep aan door het start/stop systeem.
Bij het intrappen van het koppelingspedaal, start de motor direct, nog voordat de eerste versnelling aangebracht is.
Enige gewenning is nodig om de goede versnelling te vinden wanneer verkeerslicht op groen komt tijdens het uitrollen.
Ik moet eerlijk bekennen dat mijn eerste gedachte was „dat lukt nooit“ bij de aanblik van het kratje met „rotzooi“ dat uit de vorige auto kwam.
Bij het openen van de kofferbak was er toch genoeg extra ruimte voor gereedschap, een krikplankje voor drassige grond en een paar plastic zakken naast het reservewiel.
Ook een mooi goed bereikbaar plekje voor de gevarendriehoek en een veiligheidshesje met handschoenen (die gelukkig nog in de verpakking zitten, en hopelijk ook daar blijven).
Zelfs het verbandkussen vond een goede plek in deze compacte auto.
Nu na 500 km gereden te hebben blijf ik enthousiast over deze auto.
Binnenkort zal ik hem voltanken en het brandstofverbruik vervolgen.
Rijervaring en enige foto’s van ondermeer het plaatsen van de losse navigatie komen dan hieronder te staan.
Vervolg 23-05-2011
Beter een rooje.
In eerste instantie hadden we aangegeven dat de kleur van de C3 rood moest worden (de kleur die mijn vrouw graag gezien had).
Maar kleuren konden helaas niet geleverd worden en dus werd het Gris Aluminium.
Vanmorgen kreeg ik van deze keus een beetje spijt. De vogels hadden genoten van de rijpe kersen van onze kersenboom waaronder de parkeerplek van de C3 staat.
Dus waren er rode vlekken op de motorkap, die wel makkelijk met een doekje te verwijderen waren. Nog een paar warme dagen en dit euvel is dan ook opgelost.
Maar nu verder over de ervaringen met deze auto.
Verbruik.
Na 582 km te hebben gereden is de tank gevuld met 24,86 liter diesel en wanneer de dealer hem bij aflevering vol getankt heeft kom ik tot een verbruik van 1 op 23,4 (netjes maar kan beter denk ik).
70% snelweg en 30% stadsverkeer.
Comfort.
De ver doorgetrokken voorruit geeft goed zicht op een stoplicht wanneer je er voorstaat.
Wanneer ik de voorstoel opkrik tot de hoogste stand, waardoor je meer rechtop zit, kom ik met mijn hoofd tegen de naar achteren verplaatste hemel aan.
Door het hemeltje iets naar voren te schuiven komt er voldoende hoofdruimte en veranderd het geweldige uitzicht niet.
Bijkomend voordeel is dat mijn hoofdhuid dan niet verbrand.
Het uitzicht niet bederven met een zuignap.
Om mijn oude navigatie of een telefoon te bevestigen aan het dashbord, heb ik gebruik gemaakt van een hulpstukje dat vastgezet wordt in het rooster.
Het rooster is dan nog steeds goed te gebruiken.
Het kliksysteem is verkrijgbaar bij Halford en ook weer simpel te verwijderen.
De voedingskabel kan via de stuurkolom in het 12 volts “stopcontact” bij de handrem aangesloten worden.
Wordt vervolgd.
Al 30% goedkoper.
Nu met een kilometerstand van 1775 rijdt de C3 1 op 26 of 3,8 liter/100km.
Nu was ik een LPG auto gewend die 10 liter per 100 km nodig had.
Bij 1000 km is dat dan 100 liter x Euro 0,70 = Euro 70,-.
Met de C3 bij 1000 km is dat 38 liter x Euro 1,30 = Euro 49,40.
Een opmerkelijk verschil van Euro 20,60 of bijna 30%.
Eigenlijk is het verschil nog groter omdat je bij LPG ook nog benzine nodig hebt.
En natuurlijk tot 2014 geen wegenbelasting.
Omdat je op het duidelijke display goed het verbruik op dat moment kunt zien, nodigd deze auto uit om te kiezen voor de rechter rijbaan van de snelweg met de cruise control aan, waarbij je niet alleen uitgeruster maar ook goedkoper op je bestemming aankomt.
Nu 2716 km gereden.
Met 5 personen heb ik de laatste paar dagen ongeveer 1000 km over de snelwegen gereden met een ingestelde snelheid van 110 km/h.
Het verbruik was na het tanken 1 op 24,3 of 4,1 liter voor 100 km.
Wel moet gezegd worden dat 2 van de 3 personen die achterin zaten niet erg te spreken waren over de beenruimte.
Wordt vervolgd...
Op de snelweg
x
verbruik aan de pomp
- 3.640 km
Het verbruik van deze auto blijft laag.
Vandaag getankt en ik kom op een verbruik van:
4,1 liter voor 100 km
1 liter voor 24,1 km.
50% snelweg en 50% landweg.
De elektronika geeft ook 4,1 aan.
Jammer is dat de binnen temperatuur niet wordt aangegeven.
Ik zoek nog een compacte digitale temperatuurmeter en een een mooi plekje hiervoor.
Heeft een van de lezers hiervoor een oplossing??
Nu na 5600 km
- 5.600 km
Na 1180 km over de duitse snelwegen gereden te hebben bij een snelheid van 100 km/h en een fietsdrager op de trekhaak met 2 fietsen, krijgen we het volgende resultaat:
45 liter diesel geeft een verbruik van 1 liter voor 26,2 km of 3,8 liter voor 100 km.
Een prachtig resultaat moet ik zeggen.
Op de cruse control was het erg ontspannend rijden, genieten van het uitzicht en je hebt het gevoel voorin een bus te zitten met de beide voetjes vlak voor de pedalen.
Alleen zo af en toe met de hand de snelheid wat terug brengen bij een Baustelle.
Wat ik wel mis is een binnen thermometer, met de handbediende airco heb je geen gevoel wat de binnen temperatuur is.
Al gezocht naar een digitale thermometer, maar nog geen gevonden die klein is en bij het klokwerk past.
Weet iemand een goede oplossing?
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.