Citroën C3 1.4i Ligne Business (2011)

autoreview

Citroën C3
Citroën C3Citroën C3Citroën C3Citroën C3Citroën C3Citroën C3Citroën C3Citroën C3Citroën C3Citroën C3Citroën C3 Citroën C3 Citroën C3 Citroën C3 Citroën C3 Citroën C3Citroën C3Citroën C3Citroën C3Citroën C3Citroën C3 Citroën C3 Citroën C3 Citroën C3Citroën C3Citroën C3

Signalement

UitvoeringC3 1.4i Ligne Business
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2011
Jaar van aanschaf2011
KM-stand bij aanschaf18 km
KM-stand laatst15.500 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste ervaringen

  • 3.000 km

Door indiensttreding bij een ICT-dienstverlener en een contract dat in een lease-auto voorzag de Citroën C3 toegewezen gekregen als tijdelijke poolauto. Ik kon het slechter treffen, door een tekort aan poolauto's een gloednieuwe (18 km op de teller) bak onder mijn achterwerk geschoven gekregen!

Uitvoering is een 1.4 (75 pk, turboloos) benzine Ligne Business. Vooral dat laatste maakt de auto best prettig om in te rijden. Erg compleet met o.a.:

-bluetooth telefoon/audio-verbinding over audiospeakers
-cruisecontrol
-lichtmetalen velgen (lijken een beetje op die Alfa-velgen, met rondjes. Best mooi!)
-Boordcomputer
-Radio/CD-speler (+USB-aansluiting)
-Parkeersensor achter
-Mistlampen voor en achter

De motorisering houdt niet over. Een 1.4tje zonder turbo doet het prima in de stad en tot 100km/u, maar verder is het niet veel. Weekendje Ardennen maakte dat pijnlijk duidelijk: zo'n 85 km/u 'bergop' in z'n 5 met de cruisecontrol had niet veel zin, ik ging steeds langzamer. Dit leerde mij wel dat als ik uiteindelijk een 'eigen' auto mag uitzoeken, er wel wat meer pk's in het vooronder moeten zitten (90 oid). Hiervoor reed ik een oude Opel Vectra V6 met 170 pk. Dan is dit wel even anders...maar ja, de Opel is weggedaan.
De motor is verder erg soepel en de versnellingsbak is erg fijn. Wel wat lange halen (zoals AW ook al opmerkte in het laatste C3-filmpje), en zeker de 5 moet je wat ver 'wegduwen', maar verder schakelt het erg plezierig.

Omdat het een tijdelijke auto is, een benzineuitvoering meegekregen. Verbruik ligt gemiddeld op 1:14 (fabrieksopgaaf 1:16 dacht ik) en dat vind ik best netjes. Ik begon bij werkgever met redelijk lange stukken (65 km enkele reis), maar zit nu bij een klant op 12 km enkele reis met slechts paar km snelweg. Het gemiddeld verbruik stijgt dan ook iets richting 1:13,5.

Wat betreft het uiterlijk: ik vind het een erg leuk karretje, zeker ten opzichte van z'n voorganger. Bij sommigen geliefd door de 'bolletjesvorm', maar ik vond dat maar niks. Deze is iets moderner en oogt goed, zeker met de mooie LM-velgen. Misschien plaats ik nog wat foto's als ik daar aan toe kom.

Over enkele maanden heb ik deze auto niet meer en mag ik er 1 uitzoeken. Helaas kan ik niet uit Citroën kiezen, anders was de C3 zeker een optie geweest. De diesel met 14%-bijtelling en (ik dacht) +/- 90 pk stond dan ergens bovenaan het verlanglijstje.
Dus nog een paar maanden rondtouren met dit ding, maar dat is zeker geen straf.

Als laatste nog iets dat ik hier ook wel heb gelezen: de zijwind gevoeligheid. Dat klopt wel, de auto staat niet heel stabiel op z'n wielen dan. Ook lange bochten maken (denk aan Prins-Clausplein, de hoogste bocht daar) en dan met 'groeven' tussen de wegdelen is niet helemaal comfortabel. Daar iets rustiger rijden dus, niet zo zeuren. Prima auto verder!

Update

  • 10.500 km

Net de 10.000 km gepasseerd en een vakantie met de Citroën gereden, dus tijd voor een update.
Aangezien dit mijn voorloopauto is voor de nieuwe leaseauto (Mègane, duurt nog wel paar maanden...) niet al te hoge verwachtingen en ook niet heel kritisch op eventuele tekortkomingen. Gelukkig zijn die er ook niet veel! Omdat het makkelijker leest een opsomming:

+++Positief+++
-Comfort--> 2500 km op vakantie heerlijk doorgekomen, zeker als je rustig rijdt een prettige reisauto. Op hogere snelheden (boven 110 km/u) wordt het minder comfortabel.
-Opties--> muziek met USB-stick werkt prima, geluid is gewoon van goede kwaliteit. Cruise werkt erg goed (rij bijna niet zonder), Airco ook en werkt ook gebruiksvriendelijke en parkeersensoren zijn erg gemakkelijk en met 'tekening' in het display ook nog eens modern.
-Verbruik--> Voor een ongeblazen benzinemotor nu een verbruik van rond de 1:15, volgens de boordcomputer tenminste. Met tanken is het vaak 1 km verschil, 1:14 dus! Dat vind ik best opvallend, zou eigenlijk niet mogen vind ik, je wordt gewoon voor de gek gehouden.
Maar verbuik vind ik wel netjes. Op de snelweg (in de randstad tenminste, waar je max. 100 mag rijden) haal je vrij gemakkelijk 1:18, bij 120 is het ook wel 1:16. Redelijk goed dus :)

---Negatief---
-Strakheid auto--> Ik houd best van sportief rijden, maar dat is met de C3 niet echt mogelijk. Zeker in snelle bochten (ook op snelweg, zoals ik hierboven al noemde!) vertrouw ik de auto niet echt, bij wegoneffenheden voel je de achterwielen wegtrekken en dat is geen fijn gevoel.
-Zitpositie-->Ik ben vrij lang (1.93m) en zou de stoel nog wel verder naar achter willen zetten. Ik snap dat overigens wel, de beenruimte op de achterbank is erg minimaal als ik helemaal naar achteren zit. Maar voor een auto in het B-segment snap ik het ook weer wel, ze moeten het ergens vandaan halen.

Tot zover. Ik denk dat ik nog 1 update geef, vlak voordat ik de Mègane mag ophalen :)

Inleveren

  • 15.500 km

Afgelopen vrijdag de Citroën ingeleverd. Na 15.000 km is het mooi geweest en kon ik mijn definitieve auto ophalen: Renault Megane Estate Bose, dCi 110. Wat een verschil met de Citroën, die blijkt toch een echte zweefbak te zijn uiteindelijk.
Zou ik nogmaals een Citroën kopen? Ik denk het niet. Het zijn leuke auto's, maar ik hou toch van een strakkere wegligging.

Wat betreft het verbruik: dat bleef toch steken op 1:14, waar ik eerst 1:13 haalde. Niet echt goed met een fabrieksopgave van 1:18, al moet ik zeggen dat ik regelmatig veel korte stukjes moest rijden.
Verder geen klachten, alles bleef het doen.

Maar: dag Citroën, zal er geen traan om laten :)

7,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE Citroën C3

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (2)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.