Citroën C3 1.4 e-HDi 70 Collection (2012)

autoreview

Citroën C3 1.4 e-HDi 70 Collection (2012)

Signalement

UitvoeringC3 1.4 e-HDi 70 Collection
Versnellingen5, Semi Automaat
Bouwjaar2012
Jaar van aanschaf2012
KM-stand laatst16.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Het kleine comfortwonder

  • 16.000 km

In November 2012 gaf onze 2de wagen, een Ford Fiesta 1,4 TDCI de geest. De automatische versnellingsbak was volledig stuk. 4500€ om hem te laten maken leek ons niet meer verantwoord. Dus gingen we op zoek naar een nieuwe 2de wagen. De eisen waren : een kleine comfortabele zuinige wagen, een automaat en omdat mijn vrouw veel kilometertjes rijdt (zo een 40000 per jaar) een diesel. Ook moest hij onmiddelijk leverbaar zijn.
We zijn gaan kijken naar de Toyota Yaris hybride (te duur), de Seat MII (Te klein en geen diesel), De Peugeot 208 1,4 e-HDI (niet onmiddelijk leverbaar, De skoda Fabia (geen automaat).
Uiteindelijk zijn we terecht gekomen bij een Citroën garage waar er net een nieuwe Citroen C3 1,4 e-HDI was binnengekomen om in de showroom te zetten. Het was een speciale reeks met de belangerijkste opties nl :
- Metaalglanslak, automaat, automatische airco, radio met bluetooth, chrome-afwerking.
Daar ze ons een korting gaven van 7000€ (nieuwprijs was 20000€ en wij hebben hem gekocht voor 13000€) hebben we direct onze handtekening onder de aankoopbon gezet. Bovendien kregen we bij Citroen een volledige waarborg voor 5 jaar of 120000 km

De motor kenden we en we wisten dat deze wel degelijk betrouwbaar was, maar geen sprintkampioen.

Nu zij we 4,5 maand en 16000 km verder en kan ik een eerste verslagje schrijven van onze nieuwe Citroën.

Rijeigenschappen :

Dit wagentje is zeer comfortabel en rijdt bijvoorbeeld veel zachter als de Ford Fiesta.
Hij is echter totaal niet gemaakt om sportief te rijden, de koets gaat nogal doorhangen bij het snel nemen van bochten.
Verder wordt hij onstabiel bij het remmen bij hoge snelheden (lees boven de 140 KM/h) Maar eigenlijk is dit wagentje niet gemaakt om ermee over de snelweg te razen.
Samenvatting : zeer zacht afgeveerd wagentje dat hierdoor een iets mindere wegligging heeft.

Motor :

Dit is een lichte evolutie van de 1,4 TDCI die in onze Fiesta zat. Deze motor is niet pittig maar toch geruisloos in deze wagen. Ook het koppel valt nog mee vanaf 1500 toeren. 68 PK vind ik nogal weinig omdat ik wat meer gewoon ben in mijn Alfa 159 die bijna 100 PK meer heeft.
Het start-stop systeem werkt wel schitterend in samenwerking met de auotmaat. Hij gebruikt ook niet de startmotor, maar gebruikt hiervoor een apparte motor met een speciale batterij. Dit scheelt een pak in het verbruik in de stad.
Na de 16000 gereden kilometers heeft deze motor nog geen druppel olie verbruikt.

Transmissie.

We hebben gekozen voor de semi-automaat.
Deze doet, in tegenstelling tot wat er wordt beweerd, het uitstekend. Bij een rustige rijstijl kiest hij steeds de beste versnelling om zo zuinig mogelijk te rijden.
Wil men er effe de pees opleggen, zet je hem gewoon op manueel en schakel je met de lepels achter het stuur.
Indien je een inhaalmaneuver wil doen kan je zelf in de automaat stand hem via de peddels al op voorhand een versnelling lager schakelen. Het is wat wennen, maar eens je hem gewoon bent werkt hij schitterend. Het is ook 1 van de enige automaten waarmee je minder verbruikt als met de handgeschakelde versie. Wel schakelt hij iets te traag, toch is dit niet erg gezien het karakter van deze wagen.

Afwerking :

Dit wagentje is zeer leuk en degelijk afgewerkt. Veel mooier als de wagens van VAG. 1 opmerking : de onderkant van het dashboard aan de bestuurderszijde kwam los. Er was 1 klipje afgebroken. Dit is gratis vervangen door de garage.

Comfort :

De zetels zijn zeer zacht en zijn bekleed met een makkelijk te onderhouden stof. Achteraan is het zeer ruim voor zo een klein wagentje. Er is bijvoorbeeld achteraan meer plaats als in mijn Alfa 159.
Met de automatische klimaatregeling die overigens zeer goed werkt, de bluetooth radio met audiostreaming en handsfree heb ik alles wat nodig is. Bij het instappen is automatisch mijn Iphone gesyncroniseerd.
Verder is dit wagentje geruisloos bij snelheden onder de 110 km/h daarboven laat het motortje zich wat horen omdat hij in hoge toeren begint te draaien.
Hij is ook zeer zacht afgeveerd wat leuk is op onze slechte Belgische betonwegen.

Verbruik :

Dit wagentje is wel degelijk heel zuinig maar,... Niet zo zuinig als ze beweren. Ik begrijp niet hoe je onder de 4,0 L per 100km moet raken. We hebben tot nog toe wel altijd al zeer koud weer gehad.
Boven de 120 km/h begint hij meer te verbruiken, waarschijnlijk omdat de turbo constant op maximum toerental draait. Ik ben benieuwd of hij minder zal verbruiken in de zomer en zonder de winterbanden.

Prestaties :

Dit wagentje is echt wel,... traag. Maar dit wisten we als we hem kochten. Hij haalt wel de beloofde cijfers. Ik heb 170 KM/h gehaald op de TomTom. Misschien hadden we toch de 1,6 e-HDI met 90PK moeten aanschaffen.

Conclusie :

Comfortabele wagen voor mensen die niet te gehaast zijn. Hij beantwoord wel volledig aan onze behoeften. Gelukkig heeft Citroën in dit wagentje een te harde vering gestoken zoals in de DS3 - DS4 en DS5.
We hopen met deze wagen zo een 8 jaar te rijden wat zal overeen komen met 320000 km
Ik zal deze pagina blijven updaten.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Citroën C3

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.