Citroën C3 1.4 e-HDi 70 Collection (2012)
autoreview
Signalement
Uitvoering | C3 1.4 e-HDi 70 Collection |
---|---|
Versnellingen | 5, Semi Automaat |
Bouwjaar | 2012 |
Jaar van aanschaf | 2012 |
KM-stand laatst | 295.000 km |
ervaring
- 3.000 km
Op 9 mei 2012 heb ik de C3 op gehaald.
De reden van aanschaf is dat dit tot op heden de enigste diesel automaat belastingvrij is.
Mijn vorige had geen automaat, was een Ibiza.
Mijn C3 heeft de volgende axtra's
# Zenith raam
# pack city
# en jaja reserve wiel
Als ik de C3 vergelijk met de Ibiza zijn de auto's qua uitrusting gelijkwaardig. De een heeft een andere voorruit en de ander weer regelbare interval, de een dit en de ander dat dus.
Wel rijdt de C3 comfortabeler dan de Ibiza, ook is het verbruik lager dan de Ibiza. Met de Ibiza reed ik gemeiddeld 1:24/25 en met de C3 1:27/29.
En dat is boven verwachting. Had verwacht dat de C3 een hoger verbruik heeft dan de Ibiza, maar tot op heden is dit niet het geval.
Wat ook een verschil is dat de motor van C3 rustiger loopt en dat is ook logisch 4 tegen 3 cylinders, maar ook wanneer de airco wordt aangeschakeld dan merk je dit nauwelijks aan vermogen en verbruik in tegenstelling tot de Ibiza.
Binnenkort ga ik met de C3 naar de MotoGp te Brno. Ben benieuwd hoe de auto zich in Duitsland gedraagd.
In het begin heb ik moeten wennen aan de automaat. Het is een volledig andere automaat dan b.v. een Chrysler Stratus, sterker eigenlijk is het geen automaat maar een gerobotiseerde versnellingsbak. Bij snel weg rijden voel je elk verzet.
Ach het is ook geen strepentrekker.
Heb later wel een extra adfdekkap voor de motor besteld en dat scheelbehoorlijk in de geluidsproductie. De auto is nu redelijk stil.
Zal in het najaar mijn vervolg ervaring schrijven.
12.000 km en 2½ maand verder.
De auto gaat steeds fijner rijden en dus ook zuiniger rijden. Rijd nog steeds gemiddeld 1:29/30 en soms zelfs 1:32.
Dit zijn de waarden in Nederland.
In Duitsland is het verbruik hoger maar niet dramatisch, 1:25. De zijn dan ritten van Dortmund naar Diever en dan rijd ik op de A 31 gewoon volgas.
De automaat ga ik steeds beter leren kennen. Weet nu hoe je kan voorkomen om het schakelmoment te voelen. Zodra de indicator een andere, hogere, versnelling aangeeft schakel ik direct met de flippers. Een bijkomend voordeel is dat auto dan ook een stukje zuiniger gaat rijden.
Tot op heden geen enkele storing gehad, dit was met mijn Ibiza anders want daar had ik vrij vlot een storing in start/stop systeem. Later bleek dit te liggen aan de EGR-klep.
Bij de C3 werkt het start/stop systeem feilloos.
Qua verbruik maakt het na genoeg niet uit of de ecc aan of uit is, dus verwen ik mij met aan.
Binnenkort ga ik een trip maken nnar Brno ( MotoGP) en dan wordt de auto volbelast. 5 personen, tent en bagage.
Ben benieuwd hoe de auto zich zal gedragen, heb er volste vertrouwen in.
Een kennis van heeft de C3 e-hdi 1.6 en die is een fractie hoger in het verbruik. Bijzonder dat een automaat voordeliger is dan een handgeschakelde auto.
Wat ook erg prettig is, is de bluetooth van de radio en audiostreaming. Werkt feilloos.
enkele kilometers verder
- 51.500 km
Na mijn laatste ervaring en nu is de auto mij enkel maar beter gaan bevallen. Sterker ben steeds meer aan gehecht aan mijn C3-tje.
Er zijn een paar kleine wijzingen geweest, allemaal onder gerantie verholpen en berbeterd.
De EGS heeft nieuwe software gekregen en dat scheelt één slok op een borrel maar zowat een hele fles. Wat een verademing en verbetering. Schakelt bijna gevoelloos, dus zonder horten of stoten.
Ook zijn de schokdempers achter vervangen. DEze gaven namelijk een bijgeluid. Maar niet enkel het bijgeluid is vertrokken ook de wegligging is een stuk verbeterd.
Het verbruik bij normaal gebruik blijft rond de 1:29/32 in het buitenland (Duitsland) 1:23/25.
Wel moet ik zeggen dat de cruise control altijd gebruikt en dat merk je in het verbuik.
Ook heb ik verbaast over de topsnelheid. Normaal ligt deze rond 170 km, maar heb zelfs een piek gehaald van 200 km. En dat voor een kleine wagen als een C3.
Naast genoemde garantie beurten heb ik geen enkel probleem met de auto. Het vertrouwen in de auto is dus nog meer gestegen.
Het is gewoon een fijne auto, die ook op lange afstanden goed te verteren is.
en hij gaat maar door
- 66.400 km
Voor enkele weken terug, ongeveer 3, heeft de auto een 60.000 beurt gehad. Niks bijzonders aangetroffen.
Remmen voor 70%, remmen achter 80%. Banden nog ruim van profiel voorzien.
Enkel zijn er een paar kleine rammeltjes verholpen, zoals van het schijfhemel.
het verbruik blijft zeer stabiel rond de 1:30. Bijzonder, kan elke keer weer van genieten wanneer ik bij de pomp sta. Ga pas bij rond 1100 km weer tanken.
De laatste tijd heeft zich een klein probleempje voor gedaan en dat was dat de airco niet goed werkte. bij controle bleek er nog maar 10 gram vloeistof in te zitten. Laten vullen.
Na 2 weken weer terug, want toen bleek er nog maar 275 gram in te zitten. Weer afgevuld en nu kijken hoe de airco zich houdt.
Er is geen lek geconstateerd. Maar wat het nu wel is?
Als iemand een idee heeft verneem ik het graag. Het euvel is dat de airco soms slecht koelt en dan weer prima werkt. De sensors zijn goed, is afgevuld met fluor erbij, geen lek, pomp werkt goed.
Helaas is dit een heel klein smetje op de heerlijke C3. Want rijden doet hij prima.
Rijdt regelmatig lange ritten van 400 kilometer en meer, geen greintje pijn.
Wordt vervolgd
gaat maar door
- 81.000 km
De auto heeft vorige week zijn 80.000 beurt, nog geen enkel probleem.
Banden nog goed, remmen voor 50% en achter 70%.
Verbruik blijft rond de 1:29/30 schommelen op de grote weg en rond 1:25/26 in de stad.
Bi de 80.000 km beurt ook een afneembare trekhaak onder laten zetten.
Valt niet tegen wanneer ik er een kar achter de plaats. Was er eerst bang i.v.m. weinig vermogen en laag koppel.
Wel verbruikt de auto aanzienlijk meer rond de 1:16/17 bij een gesloten kar.
De auto gaat me steeds beter bevallen.
Op naar de 100.000km.
het wordt eentonig
- 100.000 km
laatst heeft de auto een 100.000 km beurt gekregen. Er waren geen bijzonderheden enkel en alleen wat filters.
De auto gaat me steeds beter bevallen en ik sta er van te kijken dat er zo weinig gebreken zijn bij deze kilometerstand.
Nog steeds reageren mensen enthousiast wanneer ze de auto zien en er in mee rijden. Van een mooie kleur tot wat rijdt deze auto fijn. Geen enkele idee van dat dit een kleine auto is.
De garantie is net afgelopen, maar ik verwacht niet dat er binnenkort kosten aan de auto zullen komen. Enkel de banden zullen over een ongeveer een 10.000 km moeten worden vervangen. Nu heb ik nog 4 mm en bij 3 tot 2,5 ga ik altijd de banden vervangen.
Kortom ik kan niet anders dan positief zijn over deze auto, de auto voldoet boven verwachting. En dit doet geldt ook voor mijn garage Richard Thalen te Hoogeveen/Meppel.
Heb laatst nog even gedacht om de auto te gaan vervangen i.v.m. het bereiken van de 100.000 km, maar heb hier van af gezien. De inruil veel erg tegen maar ook, en zeker niet op de laatste plaats, hij bvalt uitstekend.
Ook is de auto erg zuinig, nog steeds zo rond 1: 28/30 gemiddeld in Nederland en romend de 1:23/25 in Duitsland.
En kijk dat berichten waar je vrolijk van wordt.
120.000 beurt
- 125.000 km
Afgelopen week een 120.000 beurt gehad. Naast de gebruikelijke filters moesten ook de remblokken en remschijven voor vervangen worden.
Iets wat ik erg vlot vind. Niet voor de blokken, wel voor de schijven. De blokken waren net als de schijven nog niet eerder vervangen.
Ook heeft het motormanagement een update gekregen. En dat is zeer goed waarneembaar. De auto rijdt merkbaar beter.
Verders had de auto zich erg goed.
Geen rammeltjes of iets dergelijks. Heb wel tussen de 100.000 beurt en 120.000 beurt andere speakers ingebouwd en gelijk van de gelegenheid gebruik gemaakt om de deuren te isoleren met rubber matten. Iets wat ik iedereen kan aan raden. Wat een rust is er gekomen in de auto. De auto voelt haast een klasse hoger aan.
Kortom de auto bevalt opper best.
wordt saai
- 145.000 km
De auto heeft vorige week een "140.000 km" beurt gehad. Niks bijzonders. Geen enkele storing.
Afgelopen weekend naar Oostenrijk op en neer geweest. De auto heeft zich prima gedragen. maar 2 keer hoeven te tanken. Bij staart van uit Diever en op de terug bij start vanuit Klaus.
Zowel op de heen als terug stevig gereden met soms snelheden van boven de 180 km (gps) heb zelfs even 195 km(gps) aan getikt. Bizar voor een 1400 diesel. En dan het verbruik. Hij blijft maar zuinig rijden.
Deze week de winterbanden vervangen voor zomerbanden. Dit keer niet an het merk Michelin maar Continental Eco. Kijke hoe me deze bevallen.
Tussentijds wel de audio aangepast d.m.v. andere speakers merk Garden. Wat een verschil met de standaard speakers, echt een aanrader. Lijkt wel een mini concertzaal.
Kortom ik kan deze auto blijven aanraden, zuinig, comfortabel en redelijk luxe.
niks aan
- 175.000 km
Heeft voor een paar weken terug een kleine beurt gehad, en wederom niks aan de hand.
Het gaat gewoon zalig saai worden.Draai nu al enkele 10.000-en kilometers met de Contineltal Eco5 banden en dat bevalt uitstekend, dee banden rijden stiller en zuiniger dan Michelin Energy banden. Echt een aanrader.
Kortom op naar de 2 ton.
Wordt vervolgd.
vervolg
- 220.000 km
Weer een aantal kilometers verder na mijn vorige review.
Mijn tevredenheid wordt enkel maar groter.
Naast het normale onderhoud helemaal geen problemen. Totaal dus erg saai.
Binnenkort worden de voorbanden vervangen, na 100.000 kilometers. En dit worden weer Conti's Ecocontact5. Deze heb ik er nu ook onder zitten en bevallen mij erg goed. Beter dan Michelins. Stiller en zuiniger.
Eveneens wordt binnenkort de distributieriem, waterpomp en multiriem vervangen. En daarna weer door kachelen.
Geen kraakjes of wat dan ook te bespeuren.
Waar ik niet over te spreken ben is mijn huidige Citroen dealer. Door overname is Dijkstra nu de Citroen dealer geworden. Hun service en klantvriendelijkheid is niet te vergelijken met de vorige eigenaar Richard Thalen. Rekening zijn verdubbeld en soms wel verdrievoudigd, maar het te woord staan is geminimaliseerd. Sterker nog, wat door Richard Thalen als service werd gezien en behandeld , kreeg ik laatst van de firma Dijkstra een rekening van € 95,00 voor. Schandalig. Citroen Nederland gaat het met dergelijke acties niet volhouden!
Een zeer kwalijke zaak van Citroen Nederland deze overname actie.
Gelukkig gaat Richard Thalen door als Opel dealer en zal daar in het vervolg mijn auto in onderhoud gaan doen.
gewoon door tokkelen
- 255.000 km
Laatst heeft de auto een kleine beurt en apk gehad en wederom niets aan de hand.
De auto blijft maar gaan zonder enig manco.
Geniet nog elke dag van de auto. Rijdt goed, is voor zijn klasse comfortabel en is zeer zuinig.
Kortom ik kan de deze C3 iedereen aanraden, maar helaas wordt deze auto niet meer gemaakt en dus ook niet meer geleverd.
Kortom ik blijf genieten van deze auto.
Rijden tot inruilen heb ik niet. Goedkoper kan ik gewoon niet rijden.
groot onderhoud
- 275.000 km
De auto heeft begin deze week een grote beurt gehad en ja, ook ik ontkom nu niet aan wat onderhoud.
Het is nog niet veel, maar toch.
De draagarmrubbers moeten op niet al te lange termijn vervangen worden, gaan droogte scheurtjes vertonen. En de uitlaat ophangbeugels moeten aan de uitlaat gelast worden. De uitlaat zelf is nog keihard.
Verders werd mij aangeraden om een nieuwe accu te kopen. Maar tot op heden vertoond de accu nog geen enkel probleem. De auto start ook met koud weer prima, het start/stop systeem werkt naar behoren. Ik zie het nog even aan. Ga alvast wel kijken naar waar ik het voordeligst een accu kan kopen.
Verders vertoond de auto geen enkel spoor van slijtage.
Wel heeft de auto nu andere kenteken platen. Ben zelf verhuisd naar Belgie en dus heeft de auto Belgische kentekenplaten gekregen.
En wat scheelt dat in de maandlast. Gewoon bizar. Wat ik Nederland per dire maanden moest betalen aan wegenbelasting moest betalen is dat in Belgie voor nog voor geen drie maanden. Hoezo 1 Europa.
Maar als de kosten zo blijven als nu, blijf ik er nog een hele tijd mee door rijden met deze auto.
Afscheid nemen
- 290.000 km
Vrijdag 20 juli 2018 ga ik afscheid nemen. Niet dat de auto manco's gaat vertonen, maar vanwege mijn gezondheid.
De auto heeft mij altijd trouw gebracht waar ik hem toe verwees. Nooit 1 keer laten staan, niks geen manco's als enkel gewoon onderhoud.
De uitlaat is nog origineel, de versnelling en koppeling zijn nog fris, net als eigenlijk de hele auto. Gelukkig heb ik een waardig nieuwe eigenaar gevonden.
Ga op zoek naar een auto met een hogere instap. Na mijn heupoperatie kon ik geen goede houding meer vinden in mijn C3.
De volgende auto wordt geen diesel meer. Nu ik in ruste ben, rijd ik geen 50.000 kilometer meer per jaar maar ongeveer 20.000 kilometer per jaar.
Nogmaals ik heb erg veel plezier gehad met mijn C3 en zal af toe nog wel terug denken aan deze auto.
Ik wens de volgend eigenaar veel reis plezier met deze auto. Naar wat ik begrepen heb gaat hij de dag na aankoop naar Oostenrijk rijden.
En dat gaat de C3 zonder enig probleem doen!
Helaas
- 295.000 km
Helaas heb ik mijn C3 verkocht. Niet omdat hij mij niet meer beviel. Integendeel.
Maar ik werd gedwongen naar een auto uit te kijken met een hogere zit.
Was dit niet het geval geweest dan had ik de auto nog jaren gereden.
De opvolger is geworden een PT Cruiser.
Niet zuinig, maar wel leuk en een hoge zit. Een PT koop je met emotie een C3 met verstand.
Maar de keuze voor een PT is voor mij te verklaren. Vanaf het begin ws ik verliefd op de auto en ik rijd ruim 30.000 kilometers op jaar basis, dus paste een PT ook binnen mijn budget.
Maar nogmaals de C3 heeft mij altijd trouw gebracht van A naar B en was in alles zeer voordelig.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Citroën C3
