Citroën C2 1.6 16V VTR (2004)

Citroen C2
Citroen C2Citroen C2Citroen C2Citroen C2Citroen C2Citroen C2Citroen C2Citroen C2Citroën C2 1.6 16V VTS

UitvoeringC2 1.6 16V VTR
Versnellingen5, Semi Automaat
Bouwjaar2004
Jaar van aanschaf2004

Mijn tweede Franse auto. Jaren terug een Renault 5TL gehad een koekblik maar betrouwbaar en goedkoop.
De VTR is zeker niet goedkoop radio en airco erbij en je zit op 19.000 euro. Is de auto dat waard? Ja en nee.
Ja hij rijdt goed. Al menig bestuurder van een dikkere auto heeft mij laten passeren om maar te kijken welk autootje hij niet los kon rijden. Ik kom regelmatig in Duitsland waar je op sommige plaatsen nog lekker kan doorjakkeren. Menig Audi, Golf en BMW rijder hebben de mooie achterkant al kunnen bewonderen C2...? Leuk dat VTR op de zijkant staat en niet achterop. De wegligging en stabiliteit blijven ook bij hoge snelheden zeer goed. De auto rijdt als een kart en je kunt hem haaks de bocht inzetten zonder dat je de macht over het stuur verliest. De Sensodrive is leuk en werkt goed als je de flippers gebruikt. Citroen zegt dat je je voet niet van het gaspedaal hoeft te halen bij het schakelen maar even gas los geeft een veel betere en snellere schakeling. Het pookje gebruik ik alleen om hem in z´n achteruit en N te zetten. de volautomatische stand die je door het indrukken van een knop kan aanzetten is een ramp. Citroën beschrijft deze stand als onmerkbaar schakelen, grote kul! de auto duikt bij ieder schakeling met zijn bumper bijna tegen het asfalt en terugschkelen doet hij alleen als je stopt WAARDELOOS wegalten die optie!
De afwerking is waardeloos, ik weet nu wat de term ’met de Franseslag’ betekent. Het spuitwerk is heel slecht. Citroen denkt wat het oog niet ziet daar doen we ook geen verf op. Onder de motorkap kijk je gewoon tegen de grondverf aan. Bij de binnenkant van de achterklep is men met spuiten gestopt vlak voor de kunststof afdekpanelen. Sinasappelspuitwerk op de bumper, binnenkant deuren en binnenkant achterklep. Om-de-kast-heen-behangen-spuitwerk noem ik het. De uitlaat slaat regelmatig tegen de onderkant van de carrosserie en achterin kraakt en piept er al van alles. De auto ziet er leuk uit en de stoelen zitten goed. Jammer dat je de rugleuning niet traploos in kan stellen.
Nee zijn rijeigenschappen maken het gebrek aan kwaliteit niet goed. De auto is zijn geld niet waard.

Hoedenplank afgebroken (prut bevestiging zal nog wel een keer afbreken): garantie.
Achterklep kraakt en piept en steunt. Opnieuw afgesteld en gesmeerd door dealer en klacht is minder geworden maar niet weg.
Klapperen van de uitlaat, helaas niets aan te doen auto is verlaagd (standaard!) leef er maar mee...
Gordels klapperen en tikken op een irritante manier tegen het interieur als ze niet gebruikt worden, niets aan te doen (sokje erom of steeds 3 personen meenemen.
Spuitwerk.. ja, maar dat ziet toch niemand... leef er maar mee.

3,5